Tas det för unga hanar in i aveln?

Kalaspinglan

Trådstartare
Hur tidigt BÖR man egentligen låta en hane gå i avel? Jag har fått en uppfattning att många uppfödare/ägare ägnar all sin tid åt att meritera upp hanen, så att de kan börja avla snabbt - innan den kanske är riktigt klar mentalt och fysiskt.

En annan fråga som jag funderat en del på är om hanarna används för mycket. Hur många kullar är egentligen lämpligt att man tar? Även här tycker jag mig se en del hanar ha avkommor till höger och vänster i någon slags massproduktion, trots att många av dem INTE varit korrekta eller visat några större framgångar.

Vad är er uppfattning? Och finns det någon risk med att ta för unga hundar i avel? Används de för flitigt?

Sv: Tas det för unga hanar in i aveln?

Jag tycker att hanen ska ha passerat sin psykiska mognad med god marginal innan man tar honom i avel. Inte förrän då vet man vad man har i hunden. Många hanar går i avel på tok för tidigt enligt min mening.

Inom cocker som är en så stor ras borde det inte vara något problem att hitta bra hanar av olika stam kan man tycka, men jag lovar - det är ett dektektivarbete av stora mått. Bland de brokiga finns det en hane som dominerat aveln många år nu. En kalasfin hund som lämnar väldigt bra avkommor. Allt gott och väl så långt, men problemet är att han finns bakom de allra flesta brokiga avelsdjuren nu. Därför skyr jag dessa linjer, och har pga det svårt att hitta lämplig hane. Att jag vill ha arbetsmeriter underlättar ju inte heller...

På de enfärgade är läget än värre, för där finns det en röd hane och hans far som jag absolut inte vill ha in i stamtavlan. De finns bakom det mesta eftersom de har givit snygga hundar. Vad som också har kommit med dessa linjer är dåligt temprament.

Två klassiska exempel på vad som händer när det inte finns reglerat på hur mycket en hanhund får användas. Tack och lov talas det mer och mer om det negativa med att för flitigt använda samma djur, så en ändring kanske kommer.

Inom min "huvudras", så är ju hundarna färdiga tidigt, så det är ju inte ovanligt att hundarna går in i aveln när de är 1½ år. Det man sett är att efter vissa linjer kan de hundar som varit ögonlysta ua vid den åldern kan när de är 3-4 år vid en ny ögonlysning ha utvecklat katarakt :crazy:.... Visst är det så att många raser skulle må bra av att vänta tills hundarna är minst 3 år innan de tas i avel, men har man en hund med Nya linjer, så är det nog svårt att vänta tror jag.

Hur mycket de ska användas i avel beror ju på hur stor rasen är... Man brukar väl säga att deras livsproduktion inte ska överstiga 10% av vad som brukar födas varje år (eller iaf några liknande siffror, jag höftar lite ;)) Så om det föds 2000 valpar per år så ska hanen lämna max 200 valpar under sin livstid.

Å andra sidan... En sådan stor ras så är det egentligen ingen större fara att hitta linjer utan den hunden i just för att det finns så mycket att välja mellan... Jag skulle lätt hitta hane till min tik som är efter en "storproducent". Den andra hunden som kommer ur riktiga Dual-linjer är det värre med... Ska jag ha in bra dual i henne så är de mer eller mindre släkt och jag skulle inte vara intresserad av att dubbla de linjerna av många anledningar.

Tja om hanen är för ung beror på hur mycket han används... Om han får 1-2 kullar per år så är det ju ingen fara att han används mycket. När han blir 4 år så har har några valpkullar bakom sig och de börjar bli 2-3 år och då har man lite mer att utvärdera. Så jag tycker inte attdet är fel med unga hanar i avel, men de ska inte användas så mycket!

Inom min ras har det förekommit flitig matadoravel. I var och varannan stamtavla hittar man Rottrivers Gaston, ibland i flera led. Visst, det var en snygg multichampion men man kanske inte måste para alla tillgängliga tikar med honom. Det blir rätt svårt att hitta obesläktade hundar i framtiden och det lider aveln av. För att inte tala om katastrofen om det visar sig att matadorhanen nedärver något riktigt kasst.

Vet en uppfödare inom Border Terrier som använde en hane mycket flitigt, han fick övre 100 valpar som ju sedan går i avel till en stor del. Det var bara det att denna hane hade en kronisk ögonsjukdom (bara för det kommer jag inte på vilken) som ägaren valde att blunda för (man lyser inte BT)... Fortfarande är detta inte särskilt känt, men det lär väl snart bil...

//E

Min tik parades i våras med en mycket ung herre. Han var 2 år och hade inte hunnit gå MH än. Men han var friröntgad och hade världens supermentalitet! Blev väldigt bra valpar! Nu är han MH testad med goda resultat.

Inom min ras (boxer) stoppar man hanhunden efter 5 kullar o gör en utvärdering på valparna - MH, hd-status, mm. Efter utvärderingen o om kullarna uppnått en viss procent för godkännande, sätts han åter i avel. Vet inte om detta praktiseras inom andra raser?

Tack för era svar. Kul att få mina funderingar bekräftade. Eller kul och kul, ganska tragiskt egentligen...

Nån annan ras har jag läst att de har samma. Där var nog tikägarna lite sura också eftersom att de blev nekade att para med hanarna. Eftersom att de hade så få kullar "till godo" så sparade de hanarna till de allra bästa tikarna. Men jag minns inte vilken ras det var... Det finns inga sådana restriktioner inom Labrador. Då kan det ju hända tråkiga saker.

Som avelsmatadoren inom pudelvärlden i mitten av 80-talet. Jag räknade snabbt och fick det till 125 valpar. Det är många kullar eftersom att pudlarna lämnar kanske 2-3 valpar per kull. Sen skulle det vara intressant att se hur många barnbarn han fick eftersom att det var SNYGGA hundar. Först när en av hans avkommor blev gammal så uppdagades det att han lämnade PRA (så som många hundar från england under den tiden) Tråkigt värre... Då för tiden hade man ju inte samma fördel som idag där man helt enkelt kan testa sina hundar för PRA... (Anågende matadoravel då...)

Jag TROR (jag vet alltså inte) att det gäller så för Ridgeback. Och jag tycker att det är BRA!

Om min hund tas in i aveln kommer jag vara oerhört selektiv i tikval, och endast låta honom vara involverad i 5-6 kullar i alla fall. Lite unikt vill jag nog att det ska vara. Så får tikägarna bli hur sura de vill.

Å sura kan de bli. "Min" uppfödare nekar tikar till sin rejält meriterade championhane. Shit vad sura folk blir. Skitsnack till höger och vänster. Hon säger rätt ut att hon inte vill para den tiken för att det ligger det och det bakom eller att det är fel färg. Då får jag sen höra, eller så säger de det rätt till mig, att hennes hundar lämnar då också bla bla bla. Jamen vad bra då att hon avstyrde de hela eftersom att tikägarna tydligen var medvetna om det men ändå ville använda honom *ridå* Helt enkelt bara rent skitsnack! En annan kompis har också en hane som hon nekar tikar till höger och vänster. Jag är inte involverad i den rasen, så jag vet inte hur snacket går, men jag kan ju tänka mig... så det gäller att ha lite skinn på näsan eller bara spela korkad :angel:

Jadzia skrev:
Inom min ras har det förekommit flitig matadoravel. I var och varannan stamtavla hittar man Rottrivers Gaston, ibland i flera led. Visst, det var en snygg multichampion men man kanske inte måste para alla tillgängliga tikar med honom. Det blir rätt svårt att hitta obesläktade hundar i framtiden och det lider aveln av. För att inte tala om katastrofen om det visar sig att matadorhanen nedärver något riktigt kasst.

När jag skaffade min rottis 94 så var gaston i ropet. Det var nästan omöjligt att hitta en kull som var fri från honom.

Jag lyckades till sist och anledningen till att jag ansträngde mig att hitta någon annan kombination var att jag tänkte framåt.

Vad händer om jag 8som hade en tik) vill avla? vad har jag att välja på då? Ingenting, antagligen....

Kalaspinglan skrev:
Jag TROR (jag vet alltså inte) att det gäller så för Ridgeback. Och jag tycker att det är BRA!

Om min hund tas in i aveln kommer jag vara oerhört selektiv i tikval, och endast låta honom vara involverad i 5-6 kullar i alla fall. Lite unikt vill jag nog att det ska vara. Så får tikägarna bli hur sura de vill.

Men 5-6 kullar är för mig rätt mycket... Är det inte det, någon? :crazy:

Men det kan ju ha att göra med avelsbasen. Kanske är det inte mycket på ridgeback?

Inom min ras finns mängder av bra och meriterade hanhundar att välja på.

Hur tidigt BÖR man egentligen låta en hane gå i avel? Jag har fått en uppfattning att många uppfödare/ägare ägnar all sin tid åt att meritera upp hanen, så att de kan börja avla snabbt - innan den kanske är riktigt klar mentalt och fysiskt.

Jag diskuterade detta med en kompis igår - att en särskild hane parat redan vid 10 mån. ålder. Vi resonerade som så att det inte kan vara rätt.

Jag har egentligen inga belägg för varför det skulle vara fel (hunden är ju uppenbarligen könsmogen :smirk: ), men nog har du rätt i att man kan vänta så att hunden är klar mentalt och fysiskt.

En annan aspekt är att ev. sjukdomar sällan syns så tidigt. Hunden är ett totalt oprövat kort och man har ingen aning om mentalitet och hälsa egentligen.

En annan fråga som jag funderat en del på är om hanarna används för mycket. Hur många kullar är egentligen lämpligt att man tar? Även här tycker jag mig se en del hanar ha avkommor till höger och vänster i någon slags massproduktion, trots att många av dem INTE varit korrekta eller visat några större framgångar.

Jag tror att det går mode i vissa hundar också. Plötsligt skall alla tikägare ha just den hanen - därför att den är omtalad eller lite spektakulär.

Vad är er uppfattning? Och finns det någon risk med att ta för unga hundar i avel? Används de för flitigt?

Min uppfattning är att tikägaren skall vara restriktiv. Denne bör ha lite kritiskt tänkande och inte välja hane för att följa med strömmen utan istället anstränga sig att hitta RÄTT hane för sin tik.

Visst kan hanhundsägarna vara mer restriktiva också, men jag tror att det är en del som struntar i avkomman och förblindas av inkomsten. Flera kullar betingar ett bra ekonomiskt värde utan större arbetsinsats.

Gnist skrev:
Inom min "huvudras", så är ju hundarna färdiga tidigt, så det är ju inte ovanligt att hundarna går in i aveln när de är 1½ år. Det man sett är att efter vissa linjer kan de hundar som varit ögonlysta ua vid den åldern kan när de är 3-4 år vid en ny ögonlysning ha utvecklat katarakt :crazy:.... Visst är det så att många raser skulle må bra av att vänta tills hundarna är minst 3 år innan de tas i avel, men har man en hund med Nya linjer, så är det nog svårt att vänta tror jag.

Men varför kan man inte vänta? Varför denna otålighet? den nya intressanta linjen försvinner inte för att man har lite mer koll på hunden.

Jag förstår att tikägarna kanske blir intresserade och heta på gröten om en lovande hane har "allt" - men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.... sägs det ju... :D

Den ras jag syftar på drabbas också av PRA (även om det verkar ganska ovanligt idag) och hade jag haft en ung tik så hade jag nog hellre valt en hane som visat sig vara frisk och har varit med ett tag.

Det gäller ju också att använda en ny hane snabbt innan alla andra har gjort det. För då bli ju ens valpar ointressanta och en annan hane är redan populärare! Det gäller ju både att kunna sälja sina valpar så snabbt som möjligt och så att ens hundar så snabbt som möjligt gå bra i utst.ringen. Varför vänta 3-4 år när man så mycket snabbare kan få fram hundar med den förhoppningsvis bra exteriörer...

Jag tror att en del av det ligger bakom den avlen med "nya" hundar.

Jag vet inte om det är bra eller galet att en 10-årig hane fortfarande går i avel. Men nått gott måste han ju tillföra eftersom att det fortfarande finns tikägare som vill para med honom. En gång fick vi den 40:e och sista kullen efter en 12 årig hane. Det var i slutet av 80-talet. Tror inte att vi hade gjort samma sak idag... Men friska och sunda avkommor blev det iaf :) Så själva resultatet blev inte dåligt för någon!

Min hunds pappa fyller 13 år i år. Han parade en del i mitten på 90-talet, sedan "föll han i glömska". Men nu poppar det upp ett par kullar ibland.

Jag tror att en del vill passa på innan han dör, eller nåt.

Ja så brukar det absolut vara!! Vet att systeryster resonerat så ibland...

*kl*
Om man kollar på tex Engelsk Springer Spaniel, så ser man där hundar som blir färdiga i kroppen väldigt tidigt och därmed går otroligt bra på utställning som unga vuxna. Naturligtvis får de här hanarna massor med parningar också.

Frågan är - vad händer med en hund som är "färdig" redan vid 1,5-2 års ålder? Hur ser den hunden ut vid 5-6 års ålder? Förmodligen för grov... min egen flat var "klar" vid 1,5 års ålder, men blev för grov som vuxen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar