Tas det för unga hanar in i aveln?

Sv: Tas det för unga hanar in i aveln?

Jag upplever det också som att de blir förvuxna/övermogna. Speciellt våra stora raser... En dvärpudel som blir klar tidigt blir oftast bra i fortsättningen också...

Men vissa uppfödare påstår att vissa linjer bli klara fort och så blir de aldrig övervuxna. Ptja... Har ännu inte sett nån sån hund, men man får väl tro på det man hör (?)

Min "huvudras" har ytterst minimala problem med katarakt (& nedärvbara deffekter överlag) och de fåtalet hundar som fått diagnos har fått bedömningen att det ej är ärftligt, men vi seriösa avlar ju Inte på de hundarna/ föräldradjuren mer....
Nu har jag ju hittintills inte haft någon hund / uppfödd valp som fått denna ej ärftliga form av katarakt som tur är.

Det som jag finner anmärkningsvärt är att de 3 hundar som fått konstaterad ej ärftlig katarakt de senaste Åren, har en Gemensam hund i sina stamtavlor...Och den hunden har Också ej ärftlig katarakt..:crazy:

Senast ändrad:

Jag antar att det är "vår" ras du pratar om i första hand (eller som du reagerat över) :smirk: Jag håller med dig! Jag vet en hane som blev extremt mkt använd för ett par år sen och idag är det nog svårt att hitta stamtavlor utan honom i. Jag vägrade systematiskt att beblanda mig i honom. Visst - han var/är snygg men har för små öron och dessutom var hans mamma inte den bästa mentalt...

Många hanar används alldeles för mycket. Är det någon som gått bra på utställning länge så kan man ge sig på att den även kommer att vara välanvänd sedan.
Förut hade vår rasklubb en policy att en hane inte skulle ha mer än 50 reggade avkommor, mkt bra i mina ögon, men jag vet inte hur det är med det längre. Blev väl ramaskri hos vissa uppfödare antar jag...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar