Tappade connemarahingstarna tråden??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 304
  • Visningar Visningar 23 049
Sv: Tappade connemarahingstarna tråden??

Mina kommande ston (som jag får hem efter betäckningen) kommer att betäckas med Flynn resp Packie.

Stoet som ska betäckas med Flynn är e. Caraway - Hamlet of Oakleigh.
Stoet som ska betäckas med Packie är e. Dale Haze - Slieve Dara.

putt putt. Är det ingen som tycker något om kombinationen Windy-Roderic?

Kan inte se några problem med att betäcka Windy med Roderic ! Närmre släktskap har jag skådat och passar de ihop rent exteriört och kan tillföra varandra goda egenskaper är det väl bara att köra !

Kan inte se några problem med att betäcka Windy med Roderic ! Närmre släktskap har jag skådat och passar de ihop rent exteriört och kan tillföra varandra goda egenskaper är det väl bara att köra !

Jo, jag har också sett mer "inavel" men jag är ju emot det. Det blir ju både Clonkeehan Nimbus och Carna Bobby redan i tredje led på fölet. Hade det bara varit en så hade det varit lättare men nu blir det ju dubbelt.

Så vad har de för fördelar och nackdelar ; Carna Bobby och Clonkeehan Nimbus

http://www2.freefarm.se/hastavelsforbundet/SokHast?a=visa_hast&id=21100Åh nej. Jag tycker att det var mycket intressant i den också. Nu låter vi bli reklam så vi kan ha den här tråden kvar!

Kommer att använda Lofty Roderic till två av stona; Katizy e Ö Marble Jr och till Janville e Westside Fred

Har inte bestämt till de andra två, men till Windy Day stoet står det mellan Garryhack Frederick o Lofty Roderic men jag tycker det blir för mycket linjeavel med Roderic. Gärna synpunkter från er! http://www2.freefarm.se/hastavelsforbundet/SokHast?a=visa_hast&id=21100 o http://www2.freefarm.se/hastavelsforbundet/SokHast?a=visa_hast&id=24268

Beauty ska ju föla först om allt går bra så är det Castleside JJ eller Garryhack Frederick jag har tänkt mig till henne.

Svårt att säga. Egentligen så är jag ju inte heller så positiv till det. Men det känns inte så extremt ändå. Många connemaror har ju liknande exempel.

Å ena sidan hade man kanske valt en annan hingst. Men å andra sidan, så har du ju redan Roderic hos dig ändå, och eftersom att det ändå inte känns särskilt extremt, så kanske man hade tagit Roderic ändå? svårt att avgöra.

Ska iaf bli intressant att se dina föl. Tycker samtliga har spännande stammar! :)

Jo, jag har också sett mer "inavel" men jag är ju emot det. Det blir ju både Clonkeehan Nimbus och Carna Bobby redan i tredje led på fölet. Hade det bara varit en så hade det varit lättare men nu blir det ju dubbelt.

Så vad har de för fördelar och nackdelar ; Carna Bobby och Clonkeehan Nimbus

Tänkte på det, att om det blir ett stoföl, och du ska betäcka det senare, så kanske man bör undvika hingst med Carna Bobby och Clonkeehan Nimbus i (givetvis så vet jag att du tänker på det), men det är ju ganska många hingstar som har iaf Carna Bobby i sig... Fast detta var kanske liiiite långsökt... :p :D

Tänkte på det, att om det blir ett stoföl, och du ska betäcka det senare, så kanske man bör undvika hingst med Carna Bobby och Clonkeehan Nimbus i (givetvis så vet jag att du tänker på det), men det är ju ganska många hingstar som har iaf Carna Bobby i sig... Fast detta var kanske liiiite långsökt... :p :D

Inte alls långsökt. Ska man fortsätta avla och det inte finns några pojkvänner så blir det ju lite svårt. Hon brunstar just nu men ska ändå inte betäckas riktigt än. Kanske nästa brunst men allra helst den nästnästa, då blir det inte allt för tidigt föl.

Nimbus finns väl inte i så många connemaror? (Svenska då :D).

Men vilka för respektive nackdelar har de här två hingstarna. Kom igen alla kunniga!

*kl*

Puttar upp lite.

Någon som gett sig iväg till hingsten än? Hur har betäckningen gått?
Någon som kanske rent utav har ändrat sig i sitt hingstval, och i så fall varför?:angel:

*kl*

Puttar upp lite.

Någon som gett sig iväg till hingsten än? Hur har betäckningen gått?
Någon som kanske rent utav har ändrat sig i sitt hingstval, och i så fall varför?:angel:

Ingen som åkt än. Men den ena brunstar som tokig men vi har inte bestämt pojkvän till henne än. Betäckning om två brunster så blir det lagom tid nästa år. De andra två måste ju snart komma i brunst men deras pojkvän finns här hemma. Och den fjärde är dräktig och beräknad fölning om ca 5 veckor. Har inte helt bestämt mig i hingstval än men det står mellan två fina irländare!

*kl*

Förutom veligheten så är plånboken VÄLDIGT tunn just nu. Ser dock ut som om jag kommer att få tillbaka en hel drös med timmar på 7-eleven. Om det sker inom rimlig tid så ska jag ta mig en seriös funderare igen. Avkomman (om det nu blir föl) är ju redan såld så den behöver jag inte fundera så mkt över.

*kl*

Förutom veligheten så är plånboken VÄLDIGT tunn just nu. Ser dock ut som om jag kommer att få tillbaka en hel drös med timmar på 7-eleven. Om det sker inom rimlig tid så ska jag ta mig en seriös funderare igen. Avkomman (om det nu blir föl) är ju redan såld så den behöver jag inte fundera så mkt över.

Klart att du ska ta ett föl!! :p :D :bump: :)

Inte alls långsökt. Ska man fortsätta avla och det inte finns några pojkvänner så blir det ju lite svårt. Hon brunstar just nu men ska ändå inte betäckas riktigt än. Kanske nästa brunst men allra helst den nästnästa, då blir det inte allt för tidigt föl.

Men vilka för respektive nackdelar har de här två hingstarna. Kom igen alla kunniga!

Nej, Nimbus finns inte i så många... på närmare håll är det väl bara i Lofty Roderic? :smirk:

Svårt att svara på vilka för- och nackdelar dessa två hingstarna har, eftersom att det var "innan min tid". De är ju legendariska, och båda två har ju lämnat väldigt bra avkommor. T ex är ju Carna Bobby pappa åt Ashfield Sparrow, Ashfield Lor Sparrow och Ashfield Bobby Sparrow. :) och Clonkeehan Nimbus har ju lämnat t ex Skryne Bright Cloud. :)

Lofty stuteri tog in ett sto e Clonkeehan Nimbus samtidigt med Rolo. Hon hette Creeeood Folly och fick ett par föl med Roderic. Bla Lofty Goodwin, MSV hoppning och Lofty Jolly Rambler, Lätt FLT.

Nimbus finns inte i så många svenska Connemaror, men väl blodet. Genom fadern Camlin Cicada som också är far till Lambay Inver. Modern Dark Winter är dotter till Winter Roche, som i sin tur är mor till Finney Master. Härstamningsmässigt nästan en Brolötare alltså...

Kan tillägga att Creewood Folly nog var en av de mer kompletta maror jag ridit. Lättriden o känslig, lätthoppad med väldig kapacitet väldigt pigg i alla lägen men cool i huvudet och lugn i stallet. Alltid glad, snäll och positivt till vad man än bad om och underbart snäll även med ovana ryttare.

Kan tillägga att Creewood Folly nog var en av de mer kompletta maror jag ridit. Lättriden o känslig, lätthoppad med väldig kapacitet väldigt pigg i alla lägen men cool i huvudet och lugn i stallet. Alltid glad, snäll och positivt till vad man än bad om och underbart snäll även med ovana ryttare.

Jag kan ju fortsätta på Folly och berätta att hon är läromästare nu och har det absolut bästa temperamentet i det stallet!

Sen är hon ju mormor till 2006 års BIS vinnare. Synd att det inte gick att få henne dräktig.

Nu har jag mailat till Lena, om transport semin av Rolls Royce, han kommer inte att stå på transport. Jätte tråkigt.

Nu skenar tankarna iväg igen... :crazy: :D

I år har jag bestämt mig för att använda Ash. Men nästa gång då...

Jag funderar då att betäcka Ami med Garryhack Frederick kanske... Har inte bestämt mig alls än, men har lite funderingar på det.

Vad tycker ni om den kombinationen?

Amirett

Garryhack Frederick

Vilka för- och nackdelar har han?

Hur tror ni att de kompletterar varandra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 108
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Gunnar
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 688
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka