Tappade connemarahingstarna tråden??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 304
  • Visningar Visningar 23 049
Sv: Tappade connemarahingstarna tråden??

Finns han inte på fryst då? Janus o grafit finns väl på fryst iaf?

Om fler använde semin skulle det finnas hingstar på semin. Varför kosta på sånt när dom får fler fruar "live"?

Om fler använde semin skulle det finnas hingstar på semin. Varför kosta på sånt när dom får fler fruar "live"?

Jo, men vi som har krångelston. Som kanske skulle funka på semin. Och Packie fick ju en hel del fruar på semin ju.

Jätte tråkigt, att det inte finns hingstar på semin, det är ju så att Sverige är väldigt avlångt och det blir väldigt långa resor.

Den station jag använder vill inte att man använder fryst.

Men har de FAI eller bara AI TAI ? För om de har FAI så är det ju inte så mycket att bråka om. Men hur är det med ditt sto? Har inte hon också krånglat lite? Såna ston rekommenderas ju inte till fryst.

Men har de FAI eller bara AI TAI ? För om de har FAI så är det ju inte så mycket att bråka om. Men hur är det med ditt sto? Har inte hon också krånglat lite? Såna ston rekommenderas ju inte till fryst.

Dom tar transport och färsk på plats. Jag har 2 ston och det ena är ett krångel sto, medan det andra som jag tänkte betäcka tar sig på en gång, åtminståne på naturlig. Så om jag skall betäcka i år så hade jag tänkt använda semin och då transport. Men som det ser ut nu så finns det inga hingstar på transport. Nästa år blir det naturlig och då skall jag också betäcka blivande 3års stoet.

Dom tar transport och färsk på plats. Jag har 2 ston och det ena är ett krångel sto, medan det andra som jag tänkte betäcka tar sig på en gång, åtminståne på naturlig. Så om jag skall betäcka i år så hade jag tänkt använda semin och då transport. Men som det ser ut nu så finns det inga hingstar på transport. Nästa år blir det naturlig och då skall jag också betäcka blivande 3års stoet.

Okej. Då är jag med. Det är synd att inte hingstarna kan gå på både naturligt och semin som de gör i England. Ponnyraserna får ju så pass lite ston att det ur smittsynpunkt inte borde spela så stor roll och man är ju som stoägare ändå medveten om det.

Okej. Då är jag med. Det är synd att inte hingstarna kan gå på både naturligt och semin som de gör i England. Ponnyraserna får ju så pass lite ston att det ur smittsynpunkt inte borde spela så stor roll och man är ju som stoägare ändå medveten om det.

Det vore ju något som vi i Sverige också borde ta efter, hingstarna får ju som sagt var inte så många ston.

DEN diskussionen tycker jag att NI kan ta utanför connemaratråden!! :idea:

(fast jag tvivlar på att det går)

Någon som kan rekommendera en hingst som är väldigt snäll och lugn vid betäckning? :confused: :smirk:

Har du ett sto som blir väldigt skärrat vid betäckning? Även om hingsten tar det sansat så kan ju stoet reagera negativt..

Har du ett sto som blir väldigt skärrat vid betäckning? Även om hingsten tar det sansat så kan ju stoet reagera negativt..

Nej, skärrad är hon inte. Men hon gillar inte hingstar som skriker och gapar och är VÄLDIGT hingstiga och "på" liksom (har svårt att förklara, men jag hoppas ni förstår). Det svarar hon på med sparkar... (inte likt henne, som aldrig skulle göra en fluga förnär annars...).

Finns vissa som anser att man kan använda "hjälpmedel" för att hon inte ska kunna sparka. Andra anser att det är våldtäkt... Själv vet jag inte vilket som är bra egentligen.. Men som jag ser det, så hade det bästa varit att prova med en väldigt snäll hingst första gången.

Ingen som har förslag på någon sådan? :confused: :)

Och om inte det fungerar, så att använda semin. Men det finns ingen connemarahingst på AI eller TAI idag, väl? :confused: Fryst finns ju, men det är så :devil: dyrt.. :angel:

*kl*

Hittade melanom-knölar på min dubbelgula häromdagen! Så då känns det väl som att jag kan konstatera att hon är skimmel och kanske då mest troligt avblekbar? fast hon inte är vit utan gul.

Ang betäckning är det fortfarande skralt i kassan, får se vad som dyker upp. Börjar ju definitivt bli dags att fundera typ snart annars.

Nej, skärrad är hon inte. Men hon gillar inte hingstar som skriker och gapar och är VÄLDIGT hingstiga och "på" liksom (har svårt att förklara, men jag hoppas ni förstår). Det svarar hon på med sparkar... (inte likt henne, som aldrig skulle göra en fluga förnär annars...).

Finns vissa som anser att man kan använda "hjälpmedel" för att hon inte ska kunna sparka. Andra anser att det är våldtäkt... Själv vet jag inte vilket som är bra egentligen.. Men som jag ser det, så hade det bästa varit att prova med en väldigt snäll hingst första gången.

Ingen som har förslag på någon sådan? :confused: :)

Och om inte det fungerar, så att använda semin. Men det finns ingen connemarahingst på AI eller TAI idag, väl? :confused: Fryst finns ju, men det är så :devil: dyrt.. :angel:

Men hon är alltså inte betäckt förut då? Så hur hon fungerar i en verklig betäckningssituation vet ni inte???
Att ha språnglinor på stoet vid betäcknings ses som många hingsthållare som en självklar säkerhetsåtgärd för att skydda hingsten.
Många "förstagångsston" kan vara oroliga för hingsten,men brukar kunna lugna sig efter första språnget när de vet vad som gäller.
Har man ett sto som totalt flippar ur vid betäckning kanske man skulle överväga att inte avla på henne alls...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 108
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Gunnar
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 688
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka