Tappade connemarahingstarna tråden??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 304
  • Visningar Visningar 23 049
Sv: Tappade connemarahingstarna tråden??

Men hon är alltså inte betäckt förut då? Så hur hon fungerar i en verklig betäckningssituation vet ni inte???
Att ha språnglinor på stoet vid betäcknings ses som många hingsthållare som en självklar säkerhetsåtgärd för att skydda hingsten.
Många "förstagångsston" kan vara oroliga för hingsten,men brukar kunna lugna sig efter första språnget när de vet vad som gäller.
Har man ett sto som totalt flippar ur vid betäckning kanske man skulle överväga att inte avla på henne alls...

Vad jag har förstått, så tror jag inte att hingsthållaren i detta fallet använder språnglinor...

Det är ju inte så att hon "flippar ur" totalt. Men jag har ju förståelse för att de givetvis är rädda om sin hingst. Det hade inte varit roligt för mig heller, om det hade hänt hingsten något.

Men det jag vill veta är om någon vet en lugn hingst, och en hingsthållare som kanske använder språnglinor då...

Hon är inget monster. Men hon markerar att hon inte tycker om det...

Vad jag har förstått, så tror jag inte att hingsthållaren i detta fallet använder språnglinor...

Det är ju inte så att hon "flippar ur" totalt. Men jag har ju förståelse för att de givetvis är rädda om sin hingst. Det hade inte varit roligt för mig heller, om det hade hänt hingsten något.

Men det jag vill veta är om någon vet en lugn hingst, och en hingsthållare som kanske använder språnglinor då...

Hon är inget monster. Men hon markerar att hon inte tycker om det...

Man kan ju kolla om de kan tänka sig att använda språnglinor. Jag vet att Brolötens alltid använde det.

Kanske går det bättre i år nu när hon haft föl.

Hon kanske inte va tillräkligt brunstig eller så gillade hon inte den hingsten. Jag har vart md om ston som vart sura o sparkat efter vissa hingstar men som varit jätte snälla o betäcka med andra hingstar

Hon kanske inte va tillräkligt brunstig eller så gillade hon inte den hingsten. Jag har vart md om ston som vart sura o sparkat efter vissa hingstar men som varit jätte snälla o betäcka med andra hingstar

Skönt att höra att fler har varit det! Vi tänkte att vi skulle prova en gång till med denna hingsten. Tycker väldigt mycket om honom själv :crazy: :D . Men om det inte funkar i år heller, så vill jag nog prova en annan istället.

Skönt att höra att fler har varit det! Vi tänkte att vi skulle prova en gång till med denna hingsten. Tycker väldigt mycket om honom själv :crazy: :D . Men om det inte funkar i år heller, så vill jag nog prova en annan istället.

Hon kanske inte gillar gula hingstar :p :D. Men nu håller väl Ash på att bli skimmel.

*knuffeli knuff*

Har nu bestämt pojke till Windy och det blir Rod till henne också. Betäckning denna eller nästa brunst är nu frågan istället.

Jag har nästan helt och hållet bestämt mig för att betäcka Neffi.

Fick en påpekan om att jag ju kunde behålla fölet och sälja Neffi sedan (om det blir ett sto). Det har jag inte ens tänkt på förut...

I så fall så blir det Packie. Ungen kommer bli hård som sten men tja jag har kompetent hjälp :)

Vad bekvämt att ha egen hingst hemma. Har du börjat betäcka ännu? Jag gillar verkligen stammarna på dina avelston :)

Vad bekvämt att ha egen hingst hemma. Har du börjat betäcka ännu? Jag gillar verkligen stammarna på dina avelston :)

Ja, det är bekvämt. Men vi är ju bybörjare på det här med betckäningar men han ska vara en riktig gentleman.

Stona har inte behagat brunsta (Windy brunstar nu - funderar på om vi ska betäcka nu eller om 3 veckor - har lite betänketid i alla fall). Men de provas varje dag.

Kul att du gillar stammarna. Vi tycker också att de är intressanta - och lite "udda".

Hur går det med ditt sto? Blev det Poeten som blev den lycklige i år? Är hon betäckt än?

Jag har nästan helt och hållet bestämt mig för att betäcka Neffi.

Fick en påpekan om att jag ju kunde behålla fölet och sälja Neffi sedan (om det blir ett sto). Det har jag inte ens tänkt på förut...

I så fall så blir det Packie. Ungen kommer bli hård som sten men tja jag har kompetent hjälp :)

Vad roligt! Kommer säkert bli jättebra med Packie. Han är ju en av mina favoriter (lite partisk då han är pappa till min lille kille ju.. :D )!

Jo jag valde ju honom eftersom han var pappa till Patsy.

Innan Neffie lade karriären på hyllan så hoppade hon 130 banor på träning och det fanns mer höjd i henne (och hon kan läääääänga sig).

Så jag har bokat mina två bästa hopp-elever för hjälp med inridning, inhoppning och sedan tävling ;) Dessutom rör hon sig BRA så det borde blir en schysst avkomma. Men tja, hård som sten.

(Så det är bäst att det kommer ett föl också! Den går under arbetsnamnet Patrizia dessutom... :rofl: )

Dessutom kommer jag få reda på hur mkt skimmel hon är inom en snar framtid :bump:

Varför skulle du få ett tufft föl? Är ditt sto hårt i humöret? Gisela på Hagen har sagt att Golddiggersläkten lämnar Hagens snällaste barnhästar. Ditt föls blivande farmorsmor alltså;) . Dom Packiebarn jag träffat på verkar vara glada och trygga hästar. Så det borde ju kunna funka?

Oh Neffi var MYCKET hård och tuff som ung.
Men inte elak på något vis.
Ranghög och medveten om det.
Hon åkte till en viss fyrspannskusk och blev väluppfostrad. Det mesta sitter i fortfarande.

Patsy var också mycket hård i bollen och självsäker. Även hon snäll. Hon fick åka till Inte_Ung. Det satt också i länge ;)

Bägge med mkt stor integritet också. De nedlåter sig till saker :smirk:

Det gör inte mig något. Jag är inte så sugen på mjäkiga avkommor som bara säger ja och amen till allt, vill ha lite drag och själv och hjärta i det hela!

Packiebarnen ska så vitt jag hört vara MYCKET självsäkra (och då brukar de vara trygga i sig själva också). Med hyffsat rätt ledning så blir ju det hur bra som helst. Med mindre bra ledning inte alls lika roligt.

Det är alltså ett medvetet val av hingst för att få mycket huvud. Jag gillar det :love:

Hade jag gjort en barnponny hade jag valt t ex Rooar som mest verkar få beröm för snälla avkommor (och hyffsat vackra).

Neffi är en bra barnponny idag, som vuxen (eehmm hon var iaf). Hon vet hur man uppför sig och blir inte rädd för någonting alls. Fullkomligt bombproof. Om hon inte vill skoja med matte då förstås, då kan stenar vara livsfarliga! :eek:

:rofl:

(Oj vad långt och luddigt!)

Sätter alltså inte likhetstecken mellan hård och elak utan snarare mellan hård, bestämd och egna åsikter.

Hon åkte till en viss fyrspannskusk och blev väluppfostrad. Det mesta sitter i fortfarande.

Hmm, har haft en inackordering från samma fyrspannskusk, och det var by far den mest väluppfostrade häst jag mött. Fast ganska kuvad och mycket mjäkig. Men det är nog den världsberömda träskotekniken som gjort sitt till. Nä, får jag bestämma ska de ha mycket framåtanda och egen vilja, utan att vara farliga eller elaka. Det är ju ändå ponnyer! ;)

Jo jag valde ju honom eftersom han var pappa till Patsy.

Innan Neffie lade karriären på hyllan så hoppade hon 130 banor på träning och det fanns mer höjd i henne (och hon kan läääääänga sig).

Så jag har bokat mina två bästa hopp-elever för hjälp med inridning, inhoppning och sedan tävling ;) Dessutom rör hon sig BRA så det borde blir en schysst avkomma. Men tja, hård som sten.

(Så det är bäst att det kommer ett föl också! Den går under arbetsnamnet Patrizia dessutom... :rofl: )

Dessutom kommer jag få reda på hur mkt skimmel hon är inom en snar framtid :bump:

Nyfiken fråga - hur får du reda på det? Man har ju pratat om att det ska finnas en skimmeltest (för det avblekbara anlaget) tillgänglig inom en ganska snar framtid, men är den redan här?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 108
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Gunnar
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 688
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka