Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jodå Kat, jag är medveten om mina problem ang betet och att det inte passar för en haflinger vet jag mer än väl men jag har det bete jag har och får göra det bästa av det. Hönäten är det bästa jag köpt!! Hästarna mår bra av att stå och pilla, jag sparar både hö och pengar, så dom kommer jag aldrig att sluta använda!

Finns inget skogsbete här så det går inte heller och det är jättesynd för det är det optimala för mina hästar, det har jag vetat hela tiden men tyvärr så ingick det ingen skog i gården och den som finns runt omkring är inte lånbar. Men jag har "min" lilla trädhage där solen inte kommer åt så mycket och det inte finns så mycket gräs.

En skvätt betfor ger jag enbart för att dom ska få i sej mineraler, men har hittat ett alternativ till det nu så det ska väck. Och motion behöver vi alla 3 så det är bara att trava på så vi är slimmade till hösten så vi kan påbörja inridningen på allvar.

Jag gillar hemkört! :eek:

Jag å stallisen tar hem 2 ton var åt våra kusar - bonden kör hem två balvagnar med hö, hjälper till att lasta av - sen tar han 3 000 spänn för besväret å åker hem! (Det kostar alltså 3 000 spänn för 2 ton hö.)

Nu har jag för mig att du fixar förstklassigt hö från någon du känner, vårt hö är ok iaf. Kusarna är nöjda.

Det är såå slappt att bara få det hemkört OCH hjälp att lasta av! :laugh: Men jag gissar att du inte har plats att lagra hö - eller?

Brimmis! Apropå mineraler så ger jag min kuse en mineralsaltsten - förutom att hon nu får i sig mineraler via avelsfodret.

Har provat mineralssaltsten men den fnös flickorna åt :grin: Sen är ju det inte alls tillräckligt för dom att bara ha en sån sten så jag får fortsätta med att ge dom som nu. Det är våran mysstund innan det är dax att sova och medan dom glufsar i sej mineralerna så passar jag på att smörja in dom med grankådsalva inför natten :laugh:

Jag har ju lite samma problem som dej, att Trullan blir tjock bara att se på gräs. Som tur är har vi ju en mager hage och en mindre vid stallet. Men den vi öppnar upp bredvid skogshagen är alldeles för gräsig. För Lasse passar den bra.
Men jag släpper ut dom där nån timme då och då när gräset blir för snålt i de andra hagarna.

Vad ska du ge istället för betforen? Jag ger ju oxå en skvätt med mineralerna på vintern. Men finns det bättre alternativ..

Om du har mkt bete så kanske greenguard kan vara ngt ?är ju inte skoj om de får tex fång.

Det har jag funderat lite på till Trullan så de kan gå på det högre gräset.
Hur funkar den som ser ut som en korg med ett hål i mitten, eller ska man ta de andra som har mer som " ränder" ?

B-ponnyn i stallet har testat båda och den med ränder tycker jag är bättre ,mindre risk för skav och inga problem med att få i sig vare sej gräs eller vatten

Det enklaste sättet att banta eller hålla dem i lagom hull , är att öka motionen ...rid mera o lite hårdare...ut iskogen o trava eller galoppa o klättra upp o ner ....:laugh:

motionen ska vara regelbunden , så behövs de inte så mycket tid....o en timma har varannan eller varje dag finns säkert...eller...:D

Har du provat pelleterade mineraler?

Kan annars vara värt att pröva.

Hippo får tom min kräsmagade dam i sig.

Jag tyckte att jag hade världens coolaste pålle när han stannade och lät en älg passera framför sig. MITT hjärta BANKADE...!!!!!

Dagen efter upptäckte jag att två älgar brukar tillbringa nätterna i hästhagen eller på ängen brevid. De enda som bryr sig är gårdens två hundar...... Bra miljöträning det där!

Appropå "feta" hästar och motion - jag är ivrig förespråkare av löslongering - det är träning av både kropp & kommunikation. Och kul :) Jag tror bestämt att jag ska ta en sväng ikväll - låter hästen jobba så kan jag strutta runt och vila mig....

Eller så kan man släppa dem lösa på stora beten. Sedan ställer man sig i andra änden och busvisslar. Slipper man springa runt...:D

Jo Älgen, vi har pelleterade mineraler men jag vill gärna blanda ut det med nå blött så att jag vet att dom får ner det i maggen där det ska vara :D Hur gör du med mineraler då? Ger du det torrt eller blandar du med nåt? Mina flickor får ju inge kraftfoder utan bara en skvätt ursköljd betfor och mineraler.

Ponnytant: häftig pålle du har :bump:

Ponnyn får inget direkt kraftfoder alls. Hon äter de pelleterade som godis.:D

det gör de andra också.
oftast så serveras havre vid de tillfällen man ridit. Mineralerna serveras alltid. Och äts alltid upp. Har de väl hamnat i munnen finns det ingen återvändå. Visserligen matfriska hästar men får de ganulat så ligger det garanterat kvar i krubban.

Brimmis...fortsätt du o ge utvattnad betfor...betfor innehåler ca 10 mj kg o urvattnad knappt några Mj så ger du ..säg 1/2 kg ger de ca 3-4 mj vilket gör varken till eller ifrån...som att pinka i Mississipi o tro den skall stiga..

skall till betydligt mer än några mj för att göra skillnad...desutom är betfibern ypperlig för bakterierna i magen...bra hästmat....så krångla inte till de o gör för stora ändringar...börja motionera som du tänkt o öka ingen mat så går de ner sakta o fint som de ska...lycka till

banta hästar är ett noggrant o långsiktigt projekt...om de skall gå bra....

lycka till.....

Nej..de räcker ju inte...jag har ju ett rejält potäte land mer o är torpare...

men va fasen...du får va hemmansägarinna ändå....du har säkert ett större hus..vi tar de på de..:laugh:

1/2 kg, herre gud så mycket :eek: Jag blötlägger 2 dl som dom sen får dela på så det är inte stora skvätten alls som dom får.

Och när jag suttit och läst och begrundat så tror jag som du att det ska inte ändras så mycket på maten, möjligtvis undan med kraftfoder om man ger det men Ina har inte fått nått sånt sen hon kom hit och Winnie har jag trappat ut allt kraft på för nu behöver hon inte det mer.

Men mineraler vill jag att dom ska ha så det fortsätter jag med och så ökar vi på motionen i stället. Det har vi nytta av alla 3 :angel:

Nej..de räcker ju inte...jag har ju ett rejält potäte land mer o är torpare...

men va fasen...du får va hemmansägarinna ändå....du har säkert ett större hus..vi tar de på de..:laugh:

68 kvm??? Vi har ett litet hus ju *garvar högt* :D

Idag jobbade jag lite kortare dag och har hunnit med att fika, ta det lugnt, longera Rocket och sen ridit honom hela 30 meter :eek:...:angel: ... och plågat rödhättan i skritt och trav på våra fina mördarstigar ner mot ån (tog 1 timme). Nu ska jag in i duschen och sen är det sova som gäller. Sista jobbdagen för veckan i morgon :cool:

Eller så kan man släppa dem lösa på stora beten. Sedan ställer man sig i andra änden och busvisslar. Slipper man springa runt...:D

Man behöver inte springa runt - man står i mitten och styr & ställer. Mycket bekvämt. Dessutom kan jag inte busvissla.

Jag hann inte åka ut ikväll - har varit iväg och tackat av två kolleger som ska sluta på jobbet - den ene går i pension och den andre byter företag. Men imorgon blir det av - dessutom kommer hovis då - och JAG vet minsan hur man ska ta hand om sina hovisar! :) (appropå ngt tidigare inlägg)

Det är bra Ponnytant, har man en duktig hovis ska man vara rädd om den. De har kunder så de klarar sig, om man inte sköter sig.

Idag har vi haft underbart väder här, pålle fick komma ut och skritta en kvart:) Han har nog tråkigt, för han kom galopperande när han hörde att jag kom. Sen när jag skulle leda honom till sommarhagen igen stannade han flera gånger och tittade hemåt. Längtade kanske efter sin box, efter rutinerna med mat flera gånger om dan, att det händer mer än bara gå och äta...Snuttisen:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka