Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Men hallå, nu fick jag huvudbry! Får dina kusar alltså 1,5 kg torrmängd betfor om dan? Och jag som har tyckt att Ina fått för mycket när hon får cirkus 1 dl :eek: Men då kanske jag kan fortsätta ge henne den skvätten utan dåligt samvete då :angel:

Usch, vilket väder det är i dag! Regn och rusk, ett riktigt soffliggarväder är det. Ledig i dag men jobbar lör 7-13 och sön 16-21, inte särskilt betungande men ändå, sen är det 4 veckors semester som hägrar :bump::banana::bump:

Vad det blir för väder under dom veckorna skiter jag fullständigt i för jag ska njuta av att vara ledig!

Mina får inget betfor alls.....:D Betfor fasade jag ur foderstaten för flera år sen..

Men den lilla skvätt du ger dina kan du gott fortsätta med.. Den gör varken till eller i från.... Som Gubben sa.... " en piss i Mississippi".... " en fjärt i universum"..

Hade Ina varit min häst hade jag begränsat betet för henne.. Avgränsat en del av hagen där hon får tillbringa större delen av dagen... Med hö/halm som förströelse... Sen hade jag släppt in henne på gräset ett par tre timmar per dygn. Alternativet som sagt är munkkorg...

Och så självklart... satt i gång henne... Många timmars skritt i veckan i raskt tempo... Minimum en timme om dagen..... Gärna i terrängen....

Här är det busväder idag.... Slagregn.. Så jag slöar inomhus ett par timmar till och avvaktar händelse utvecklingen på väderfronten. Solen sken för ett par timmar sen och jag slängde tvättmaskinen full med tvätt... som jag nu inte riktigt vet var jag skall göra av... Drar mig för att hänga upp det inomhus.

Nåja tvätten kan nog ligga där en stund till.....

Och så självklart... satt i gång henne... Många timmars skritt i veckan i raskt tempo... Minimum en timme om dagen..... Gärna i terrängen...

Jag säger som Syrran. Jag var orolig för att min kuse skulle få fång - den förre ägaren hade sagt att hon hade fått fångkänning... (Jag tror faktiskt bara att hon hade varit fet och lite öm i hovarna.)

Förra sommaren var jag ute och promenerade flera ggr i veckan mellan en halvtimme och en timme. Jag jämförde med varmblodet som står i samma stall och han hade lite galla i benen precis som hon och han fick naturligtvis komma med på promenaderna. Bådas gallor gick ner. Det ömma i hovarna konstaterade hovisen kunde bero på att hovarna blivit mjuka i värmen. Detta år har min kuse - än så länge - stenhårda hovar! Snarare att jag behöver stryka på hovfett för att lindra/mjuka upp. (Varmblodet har/hade inte fångkänning vad jag vet. Man behöver ju inte tänka fång bara för att kusen är fet och ömmar, tänker jag för egen del. Promenader är alltid bra - för min kuse.)

Vi fodrar kraftfoder endast 1 gång per dag - smidigt! De får lite hö att knapra på i ligghallen under kvällen då det är uselt väder.

Här är det för övrigt uselt väder idag! Skönt - slipper man dåligt samvete för att man sitter här... :o:angel: Visserligen har jag några fönster till att putsa, men man ska inte förta sig. Man ser ju inte skiten förrän det är pangsoligt ute - och då kommer ju jag med stor sannolikhet ha börjat jobba igen! :idea:

Ha det så bra everyhopa!

Jag har en schizofren häst:( Red en sväng idag igen, han var ganska spänd för det blåser ganska rejält. Vid ett blivande bygge hängde plastband, och de var ju så klart livsfarliga:crazy: Han slängde sig några gånger, jag hoppade av och ledde förbi honom, det gick ok, väldigt spänd, men förbi. Sen gick vi en bit till, vände och tillbaka. Fortfarande väldigt spänd, lite på tvären och hoppig. Kommer hem till stallet, han drar en djup suck och vänder som en hand. Jag fick släpa med honom upp till betet. Han som nyss hoppat och gått på tvären framför mig, var nu helt lugn och nästan slö istället:confused: Knäppisen...

KL

Funderar på vad jag ska köpa till gubben min i födelsedagspresent?:confused:Lyran fyller ju 30 i morgon lördag:love:

Till skillnad från er andra har jag bra väder(beror på vad man gillar och vad man ska göra förståss;)).Molnigt,några regnstänk och lagom blåst så flugorna hålls borta.Märkligt med vinden,jag hatar den vintertid och blir nervös men ser den som en tillgång nu!

Igår var hästen besvärad av flugorna vid ritten,krånglig,slängde sig bakåt flera gånger när hon var uppbunden efteråt med trasigt grimskaft som följd.Jag vet ju om att hon inte är säker att ha bunden men trodde hon vant sig vid att svampas av.Mitt fel som inte tog det tillräckligt lugnt.Svårt att få på insektsmedel också.Är det bara mina som är hysteriskt rädda för sprayning?

Idag härlig ritt med kompisen.Vi red en timslång runda ihop.Fick hoppa av en gång för hon upptäckte att kardborrbandet på en av bootsen hade släppt,kom upp igen utan pall eller sten,tro det eller ej:D!

Sommarfeeling:love: :

32491079.jpg

på de hästar som blir lite nerviga av sprayandet...gör jag som så att jag tar en svamp o stryker på de istället....funkar lika bra...:laugh:

Nä då... Mina damer var extremt skeptiska till sprayandet...

Men ta en piggborste i ena näven... Spraya mjukt med den andra så att inte sprayljudet blir så högt samtidigt som du drar över hästen med borsten..

Öka sen succesivt "trycket" vid sprayningen....

Nu mer är det inga problem att sprya mina... Bara den lilla höna som tycker att det är lite otäckt när man sprayar under magen :D

Mina är hysteriskt livrädda för sprayljudet så jag gör som gubben, tar en svamp och har på medlet, går inte ens att spraya på det utan att dom blir rädd så jag häller på svampen och voila! Inga som helst problem att få på dom det. Ja......så länge dom inte känner doften då förståss, har jag dom lösa i hagen så drar dom som en avlöning :angel:

Ja men du va smart Syrran! Fattade jag rätt nu, du borstar alltså med piggborsten samtidigt som du sprayar på medlet framför borsten?

Ja men du va smart Syrran! Fattade jag rätt nu, du borstar alltså med piggborsten samtidigt som du sprayar på medlet framför borsten?

Jepp... Borstar med piggborsten och följer liksom med med den andra handen med sprayflaskan.... Och sprayar mjukt till en början... Då blir det en väldigt tunn dusch från flaskan... Piggborstens tag distraherar hästarn från "duschkänslan"... Sen ökar jag som sagt trycket med sprayflaskan... så ljudet börjar höras... Hästarna känner fortfarande inte duschen eftersom piggborsten kommer bråkdelen av en sekund senare ...

När detta går bra så minskar jag användadet av piggborsten...

Mina står helt still nu vid sprayning... Trampar lite otåligt på "känsliga" ställen.. Och lilla Loppan tycker fortfarande att det är läskigt när duschen känns under magen... Men reagerar inte på ljudet... utan på känslan av duschen.. Men hon står still

Bäcka har alltid varit mycket skeptisk till att bli sprayad... Och Loppan höll på att svimma av förskräckelse första gången hon råkade ut för detta...

30 år är en aktningsvärd ålder.... Räknar snabbt i huvudet och inser att om Bäcka håller så länge kommer jag aldrig mer att behöva en annan häst...
När Bäcka är 30 år... Då är jag 71 bast....:D F´låt..... 72....

Vad ska du ha när du är 75 då?

Här har det varit skolavslutning idag. två stycken på raken samt fika med svärföräldrarna.

Nu håller vi på och packar för vi ska dra ner till High Chaparall med husvagnen över helgen.
Min mobil är inte "surfsäker" men kan kanske kika in litet (eller så får ni kolla bloggen)

Trevlig helg på er

Mina är lite lustiga på den fronten. Dom ser när jag kommer med flaskan och då kommer dom i galopp, sen är det bara att spraya på...båda trängs om att få spray på sig :D .Samma sak när jag ska fylla på vatten i badkaret...då kommer dom i full karriär och så får jag spola av dom. Behöver aldrig hålla fast nån ;)

Idag har jag jobbat...rörig dag på jobbet så det kändes rätt gott att få styra kosan hemåt vid 15-tiden. Har käka lite precis och sen ska jag ut och utöka hagen lite. Planen är att hinna rida också men molnen tornar upp sig så har jag otur blir det att vänta till i morgon:cool:

Nja om man väger det så blir det ju inte så mkt utan som sagt ett 0,5 kg´s mått 3 ggr per dag ihop med kraftfodret.

Jag tror jag känner igen din kompis :) (har jag rätt?)

Jag har pratat med henne i telefon idag också. Betänketiden på Rio går ut nu, så vi berättade för din kompis att han nog allt får stanna här :)

Ja jösses, om jag räknar med att flickorna blir 30 år så är jag få se.......74-75 år :eek: Men.......en frisk haflinger kan vara arbetsför upp mot 40 år så då är jag 84-85 :D Å hej å hå!! Jag tar nog dom med mej i graven i så fall :angel:

Jag har förvarnat mina barn om att dom kommer att ärva Winnie och Ina, det var inte nån av dom som blev imponerad alls :p

Pinto: ja det ante mej att jag fattade fel :angel: 1,5 kg om dan lät lite väl mycket!

Syrran: Det tricket ska praktiseras så får vi se om det går. Dom klarar ju faktiskt av att stå stilla när jag sprayar strålarna med äppelcidervinäger om jag bara strilar försiktigt så det kanske skulle funka attgöra så där som du gjort!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18