Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Nja...stämmer väl inte riktigt..:laugh: alla var väl några som var v'äldigt tvivlande om ja minns rätt...

nu hoppas vi ju bara att Tess hittar sonens trumpet som hon skulle tuta i vilt naken springandes genom byn....:D en syn värt att vänta på....:D

japp banta häst är ett hårt inte särskilt roligt jobb för varken häst eller människa...innebär ju begränsning av maten ,

Ta de nu inte för snabbt å hårt...ställ henne på den foderstat hon ska ha vid sin normala vikt....o inget mer....

betesbegränsare vore kanske på sin plats...o du lär ju fundera på hur du ska ordna utfodringen i lösdriften....fri tillgång är ju uteslutet ....de är problemet med lösdrift om ma har hästar med olika behov....o de har du ju....tyvärr...i de fallet....

så lycka till nu o kom ihåg de tar tid o banta häst på rätt sätt , men nödvändigt är de ju...kallblod o fet är ingen bra kombo , fångrisken ä markant...vi håller tummarna...

lycka till o var envis...:)

Tar av kepsen , torkar av labben o bockar fint.....torparen får gratuelra hemmansägarinnan då...o väl bekomme...:laugh:

se till att de uppspikade hästskorna har öppningen uppåt o se till att få ett skatpar som boar hos er, så kommer lyckan att även den bo där...:D

(gammalt skogstorpar skrock....)

Nej,sådana rariteter som din pappas hem innehåller verkar ju lite dumt att skänka bort,lämna till auktion är naturligtvis jättebra,glömde helt bort att sådana finna:o.Och även dom hämtar väl?

5x8 meters-matta!Oj,inte lätt varken att få plats med eller flytta!Ska du ha den får du bygga ut torpet:laugh:.

kl
Här ska firas min fars 85-årsdag.Lite släkt och gamla vänner till honom kommer väl.Mina föräldrar har,till skillnad från mig,alltid haft stort umgänge men de som finns kvar är ju också till åren så det kommer väl inte så många.Mina två återstående fastrar och en kusin till mig ska bli kul att träffa i allafall:).

Passade på att rida vid 8-tiden idag och var ytterst nära att åka av:eek:!Snabbt trav,vänstersväng och hon kastar sig åt höger och vänder,där satt jag löst,kan jag säja:crazy:.Tackar min sadel och hennes långa man att jag lyckades hålla mig kvar.Snällt nog stannade hon i stället för att fortsätta snurren och sätta full fart hemåt:).

fasen du är ju värsta rodeoryttaren ju...:laugh: kan ju lungt säga att i de läget hade jag nog synat marken....

de där är ju värt minst :banana:

på tal om släkt..så är jag imponerad av min mormor....ja hon lever inte men blev 87 år ...

Hon födde 13 ungar alla hemma o kökssoffan utom sista barnet och alla överlevde .

6 stycken är åren efter varandra...födde barn o sen var de upp o mjölka...de var sannerligen krut i kvinnorna på den tiden men vilket liv o slit..fy tusan...

Jodå nog lurade hon oss allt och med oss menar jag mej och gubben, kompisar som har häst, mina uppfödare som hållit på med haflingeravel i 15-20 år, vet Lisa, så nog lurade hon oss allt :angel:

Och bantningen den blir en hård nöt att knäcka men det ska nog gå det med. Jag har ju som tur är inte gött upp henne eftersom hon redan var rund om midjan ;) och dom har inte "fri" fri tillgång utan vi kör ju med begränsad fri tillgång dvs finmaskiga hönät och det har dom haft hela tiden för en haflinger med fri tillgång går inte alls, det blir en vansinnigt enorm haflinger :eek:

Nej det blir motion som gäller för Inas foderstat består endast av mineraler blandat med en skvätt väldigt urvattnad betfor och att det tar tid vet jag. Men vi ska kämpa på både Ina och jag själv, vi får hjälpa varandra så ska nog det här bli bra för oss båda två :rofl:

Jag har nog kort minne - kanske har du skrivit om de tecken hon har haft på dräktighet, men frågar ändå. Har hon visat på mer än att hon inte har gått i brunst samt blivit rekorderligt fet a la dräktighetsfet?

Grattis Piraja! :bump::banana::bump:

KL
Grattis så jättemycket Piraja - vad UNDERBART! :)

jag har varit på mini semester i stockholm ett par dagar, pålle har varit omhändertagen av min medryttare (som även är min tränare). Kom tillbaks i eftermiddags och har ridit en sväng runt skogen och fälten, han var supertrevlig glad och rolig, det blev både en massa trav och galopp på fältet i mjuk och trevlig form utan att han blev för het. :bow: Är så vackert ute nu i sommarsveriges härliga natur!

Ville bara visa en bild(ursäkta dålig kvalitet)som kom fram under släktkalaset.

Måste vara tagen någon gång i mitten på 60-talet.Jag står längst till höger,mamma,pappa,syster,morfar,en av fastrarna,två kusiner(varav en var här idag)och en granne finns också med.Hunden tror jag hette Fiffi:).

Det var säkert slitigt men så här långt efteråt ser det ut som en idyll:).

32488193.jpg

Jo jag har skrivit om hennes "symtom" förut och hon har haft alla dräktighetssymtom som finns. Och det har varit så pass att även dom jag köpte henne av var helt övertygade om att det var föl och då har dom haft ett 30-tal föl så dom har ju lång erfarenhet av dräktiga haflingerston!! Hon har väl helt enkelt varit skendräktig.

Åååååååååååh! Jag blir SÅ nostalgisk! Jag har också (HUR F-N STAVAS DET??????) hässjat (?) hö på somrarna och hjälpt till med intagningen (60-70-talet). Fast jag har inga bilder. Bara i huvudet - men jag hade glömt att de (bilderna) fanns där tills jag såg denna. Nu kommer de fram :) Tack.

Tar av kepsen , torkar av labben o bockar fint.....torparen får gratuelra hemmansägarinnan då...o väl bekomme...:laugh:

se till att de uppspikade hästskorna har öppningen uppåt o se till att få ett skatpar som boar hos er, så kommer lyckan att även den bo där...:D

(gammalt skogstorpar skrock....)

Oooh, vad fint det lät...men ska man inte ha mer mark om man ska ses som hemmansägarinna:o ...räcker verkligen 4,7 ha? Nåja, det räcker ju för oss :D . Tack till dig och alla andra som grattat för att köpet äntligen gått i lås. Nu ska det ju byggas stall och lösdrift innan hösten och loggolvet ska stärkas upp innan vi tar in höt...det är mycket nu:eek:

Idag kom solen tillbaka lagom till kvällen. Man är helt förundrad över att solen står högt på himlen en bra bit mot midnatt...så jag glömmer tiden och blir uppe alltför sent men inte idag! :cool:

Gubbtjyv,jag tackar för :banana:(var länge sedan det delades ut någon,kul!)men måste erkänna att det var enbart tur och ingen skicklighet som höll mig kvar:grin:!

Du kan vekligen vara stolt över en sådan mormor,det är svårt att föreställa sig det liv som var hennes,ett ständigt slit troligen.Hoppas hon fick det bra och kunde njuta lite på äldre dar,hon blev ju rejält gammal:).

Nog inte bara tur, det var en lång man också :p

*KL
Tänkte lägga in lite bilder av mitt senaste projekt (nästa blir att skaffa en kamera;)). I väntan på att jag skall flytta in i mitt lilla torp så måste jag ju ha något att göra, här är en delmängd
Hinder2.jpg

Hinder.jpg

Hinder3.jpg

Vad synd att det inte blev något om du hade siktat in dig på det. Nu ska jag iväg och kolla om der är mask eller något annat på G på min kuse. Jag har ju länge velat om det är en dräktig kuse jag har eller bara FET.

Idavallen! Vad du är händig! Du ger mig dåligt samvete! :devil: :cool: Jag som slappar vid datorn nu på semestern och gör några lovar bara vid hästen... Måste väl slänga mig i solariet så det åtminstone ser ut som om jag har haft någon semester då jag är tebaxs på jobbet. :o

Nja, jag är nog enbart tacksam att det inte blev nåt. Jag har nog med dom två virrhönorna jag har och jag hade ju liksom inte alls planerat att ha ett föl.

Vill jag titta på och gosa med föl så går det 2 stycken i grannhagen. Riktiga gullefjun är dom :love:

Brimmis, jag skulle inte ens ha finmaskigt honat. utan som vi pratade om pa fb, skogsbete. Jag tror, sedan jag inte har sett er hage/ang, att betet dar ar alldeles for kraftigt for flingorna och de behover vara pa rent skogsbete. Jag vet du inte har ngt men kanske kan lana en hectare nara?? I alla fall for sommaren och sennar vintern har kommit blir det battre att ha dem hemma igen.. Flingor som bullar ar ju typen: jag tittar pa gras ,darfor blir jag tjock...och betfor behover hon ju inte, utvattnat eller inte, det ar fortfarande starkelse idet och det binder.. Ett magert ho ar mkt battre.. och sen mineraler och en morot ibitar.. Jag hoppas hon tappar vikt snart.. det ar val dags for inridning for froken Ina snart?? Da vill man ju inte ha en overviktig hast.. eller manniska ( som yours truly har...).

Ja vad det an blir sa ar det kanske lika bra att det inte blev en dunboll ala flinga i ar.. Vad framtiden haller vet vi ju inte...

Jag skall ivag och hamta ho, sen lasta av och sen stada stall.. yuck hela dagen.. Morgondagen blir roadtrip till Kga igen.. ett J*drans flangande pa mig.. ha enbra dag alla

Kat, du är jättebra på att hitta lösningar åt andra (och det menar jag) men du och ditt hö...kan du inte få leverarat ett större parti så du slipper köra och hämta vareviga vecka? Fyra (ok, 4½;) ) hästar och inget bete, det går ju åt en del. Så hade du ju sluppit en del av flängandet.

Här är en härlig dag, soligt, lite bris, lagom temperatur, kan nog bli uppåt 20-22 grader iag. Nu ska pållen ridas, börjar med 10-minuters skrittpass. Han så väldigt förvånad ut igår när vi vände innan vi knappt hunnit ut i skogen:) Är han inte ok nu efter så här pass lång vila, så är det nåt annat fel, men då visar det väl sig.

Jag har annars fullt upp med att planera ett kalas om två veckor för ca 100 pers. Hemma, i tält, i paddocken:) Ska bli jättekul, men det är ju en del att tänka på - mat o dryck, musik och dans, toaletter och parkering...det blir nog bra, men ni kan ju hjälpa mig hålla en tumme för vädret.

Ha det bra, alla tanter och gubbar!

Får han bara ta med en dator så tror jag inte han märker någon skillnad;)

Fast det så klart. Jag skulle ju sakna dem:cry:

Får väl se vad underverkets prislapp kan tänkas hamna på och sedan spara som en tok.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka