Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Go kväll.... Hovslagare på tapeten ser jag.... Jag har sagt det förr... men det tål att upprepas... Jag har världens bästa hovslagare...:D
Ringde honom i dag... Damerna behöver snyggas till lite... Han kommer på måndag... Eventuellt skulle han inte hinna upp innan jag var tvungen att åka till jobbet... Men såg jag bara till att hästarna stod inne så fixar han det som skall göras själv...

Nåja dottern är hemma upplyste jag honom... Perfekt sa han... då hjälper jag henne att släppa ut dem efteråt....

Nyss tagit in hästarna.. De skall få stå inne några timmar tänkte jag... Få lite rast och vila från alla insekter.. De var inte svårövertalade...
Skall hitta på något med unga fröken lite senare... Troligen blir det en vända på ridbanan.. Men vi får se vad jag får lust till... Något måste jag göra i alla fall...

Kanske beordra upp dottern att sitta en sväng... Longera först så hon får ur sig lite energi... och sen lite ridning...Eller så blir det en rask promenad i skogen...

Jag har bara gott att säga om min hovslagare också. Kan inte säga hur mycket tur jag ändå haft som haft bra hovisar i flera år nu...och så fick jag en bra igen när vi flyttade hit :D

Så...nu måste jag ju skvallra...ÄNTLIGEN ÄGER VI GÅRDEN!!!:banana:

Ja, vi hyrde till en början men sen skulle vi slå till då efter nyår när vi känt att vi var nöjda och sen dess har vi jagat mäklaren som skulle "sköta allt" ...men nu så...det är klart :D

Grattis till köpet,Piraja!

Dålig på sveriges geografi ovanför Stockholm som jag är har jag nu kollat in på en karta var det är du bor exakt,förut har jag bara haft en vag aning.Enligt det jag läste bor du mitt i Sverige,då inser man att det är ett avlångt land.I mitt huvud bor jag själv ganska mitt i landet,ja,jag vet hur dumt det låter:o!

Det hade blivit tillökning i kväll i kvigflocken som går här hos mig .Nej,ingen ny liten kalv utan en bortsprungen en från en granne en bit bort.Resten av hans flock hade återfunnits i en annan del av byn för några dagar sedan och i kväll när jag red förbi hagen och räknade dom som jag brukar hittade jag alltså den saknade:).

Fick höra att han misstänkte att de kunde ha skrämts ur hagen av ryttare som galopperade förbi hans gård den kvällen de försvann.Kan ha varit mina kompisar som ofta rider sent så jag har ringt och bett dom ta det lugnt så inte vägen stängs av för oss(det var den rundan jag red häromkvällen också).

Nu hade de ju inte galopperat PRECIS vid gården men det går djur längs vägen fram till gården och den är frestande att trava och galoppera på,även för mig häromdagen.Bäst att ta det försiktigt nästa gång.

God morgon....

Det blev lite jobb för handen i går med Fröken... Tog ju in dem i stallet på kvällskvisten.. När jag sen kom ut så hittade jag den äldre av dem totalt utslagen i boxen.... Hon sov djupt.... Bestämde mig raskt för att jag inte hade hjärta att jaga upp henne för arbete utan smög ut ur stallet igen...

Gick sen ner lite senare när hon vaknat till liv... Då var klockan rätt mycket och en promenad i skog och mark kändes inte lockande.

I stället blev det som sagt lite jobb vid handen på ridnan.

Inget avancerat eller nytt utan mest repetition av gamalt... Myggen var hemska så jag avbröt rätt kvickt ...

Fixade till båda damerna och preparerade dem med insektsavvisande medel ..

Lilla fröken röd bestämde sig för att sticka upp... Hon laddade en spark efter mig som hette duga om den hade träffat när jag kom med sprayflaskan.. Så det fick bli en vända till ute bland myggen... Men den här gången stod det lite uppfostrande övningar på schemat...

Unga damen var obstinat en lång stund innan poletten trillade ner och hon gav sig... Dags att börja ta tag i den där lilla tvååringen lite extra tror jag... :D Nu är det slut på latedagarna för hennes del... Nu får hon börja räta in sig i ledet ordentligt....

och sa var det en liten uppdate fran torpet.. dar absolut inget hander tycker jag..

Idag ar det mirris folsedag sa vi har firat med morotstarta (for honom) och extra morotter till damerna..Jag hade gubbar med gradde istallet.. De har varit inne mesta av dagen da det har varit skyfall igen.. det blir sa halt och geggigt men rinner av fort.. Tanker pa lilla skruttan och henne halka runt dar ute.. Vill inte ha brutna ben..

I forra veckan (monday 6 june) korde jag da valdemar till Jarlasa for sommarcamp. 2hr att lassa, men sen inga problem. de har ju gjort om E18 sa jag missade min avfart och hamnade i Balsta !!! Fick snirkla mig tillbaka pa smavagar men det var vackert vader sa varfor inte..
Valdemar var ute i hagen nar jag akte. Han kom fram och fick sista moroten, och jag sa till honom att vara snall pojke sa kommer jag och hamtar honom i host.. Han stod dar och nickade.. till vad vet jag inte lol.. Akte sen hemover och med flera sovstopp pa vagen och stopp hos hobonden pa morgon kvisten for upphamtning av lite ho (hade slut) var jag inne i min sang vid 430am.. Det var segt dagen efter.. Och lilla Fanta letade efter valdemar, gnaggade och checkade hans box.. men han var ingenstans.. jobbigt att see.
Ja det ar val det storsta pa hastsidan. Pappa sidan ar inte heller rolig.. Fick aka igar och hamta honom och ta honom till korttids varden dar han nu skall stanna tills han far en plats pa gruppboende. Han har varit ute och vandrat pa stan mitt i natten till den grad att polisen blev tillkallad.. Forstas kommer han inte ihag detta men det ar enormt jobbigt for hemtjansten ocksa.. De har hittat honom i hissen akandes upp och ner.. han har gluttat pa dorren, som har larm och det har varit allmant jobbigt.. Sa nu far han alltsa aka pa "hemmet". Jag letar efter storage for hans mobler har i sunne trakten men det lutar till att jag bygger en friggebod av typ och isolerar. Kan alltid anvandas som storage till annat ocksa.. En massa trippar till Kga med hastkarran, packa och lassa.. Och som alla gamla manniskor har han massor av saker.. Vad skall sparas, vad skall slangas? Kanske jag far ha en liten loppis har pa garden och salja av.. Dumt att bara skanka bort ocksa..
Och nu skall jag till apoteket och hamta mer Ventoline.. regnet och blotan far mig att andas daligt sa maste ha meds.. Hoppas ni alla har det bra..

Kat,hoppas du får lite ledigt för att göra roliga saker också och inte bara en massa jobb i sommar.Är du helt ensam om att ta hand om pappas saker?Inte lätt att orka med allt själv.

Kunde du inte skänka lite saker till någon som hämtar,här har vi Kupan och Pingstkyrkan?Tänk alla möbler och prylar,även om det är arvegods,vad ska du med allt till?

Min åsikt är att en massa grejer lätt blir en belastning men jag vet vi inte alla är lika där:).Jag har fått ångra någon gång att jag slängt för mycket men det kan jag stå ut med.

Jobbigt dock med din pappa,förstår att det är oroligt när han går ut mitt i natten som du säjer(han verkar ju ha blivit piggare kroppsligt i allafall:) ).Blir nog mycket lugnare för alla om han kommer någonstans med personal dygnet om.

Tack för alla "grattis" och tårtan så häftig ut!!! Kanske man skulle fixa en sån till inflyttningsfesten vi ska ha längre fram :D

Haft en bra dag på jobbet, mycket att göra och så är det lite spännande att lära upp vikarierna inför semestrarna. Dom har knapp hunnit bli varma i kläderna när dom kastas in i handlingarna så dom behöver lite stöttning. Lite kul tycker jag för jag är ju inte direkt lastgammal på bygget själv :o ...Nåja, det blir nog bra ;)

Nu ska det käkas middag. Hästarna är lediga till i morgon. Fridens och ha en bra kväll!

Mor bor i Skara och jag har varit på kupan ibland. Bra koncept tycker jag - vi har ett liknande här (fast i betydligt större format eftersom engagemanget både från kunder och givare är betydligt större). Vi rensar ut med jämna mellanrum - ringer v***** och så kommer de och hämtar :) Funkar jättebra. Kan du inte skicka PM och berätta var i stan' du bor?

@Kat - kram

Kanske starta en grupp på FB med möbler och husgeråd som söker nya ägare...

I kväll har jag tagit en tur i skogen med äldsta fröken.. Tömkörning och nu skruvar vi upp svårigheterna lite. Nu måste hon lyda både töm och röst. Mycket svängar och serpentiner ...

Upp på en ödegård och så tömkörde vi runt byggnaderna och i trädgården.

Hon gick kanoners hela tiden... Ett misstag på hela tiden... Hon glömde att vänta på startsignalen... Men det rätade vi till och sen gick det på räls ...

Nu är det dags att hoppa i kläderna och bege sig till jobbet... Ett nattpass och två kvällspass innan nästa ledighet infaller...

Kl.

Grattis Piraja till gårdsköpet :bump:!!

Kat, jobbigt med din pappa men jag hoppas det blir bättre när han fått nytt boende så du slipper oroa dej för honom!

Syrran, har oxå en alla tiders hovis eller rättare sagt hovverkare!!

Mirameja, du får dra i handbromsen när du passerar kohagen!!

Jaha, då var årets skolavslutning avklarad och som vanligt så sken solen :bow:

Det har regnat hela dagen men när barnen kom gående in på tunet vid gammelgården till tonerna av Äppelbo gånglåt så slutade det regna och solen bröt i genom molnen! Det är helt otroligt men det är aldrig någonsin dåligt väder när skolavslutningen är! Det kan regna före och efteråt men aldrig under tiden som vi är på gammelgården och tack o lov för det för det är utomhus :bow:

När vi kom hem så gick jag ut till flickorna och skulle smörja på dem grankådsalva och jösses vilka knott och myggmoln det var :eek: Jag blev biten överallt! Flickorna var så nöjda över insmörjningen, den är verkligen jättebra den där salvan!

Nu passerar vi mitten på juni så nu drar operation "Få ordning på skendräktiga Ina" igång på allvar! Hon lurade alla ordentligt ;)

Har varit ganska säker ett bra tag nu på att det inte var nåt föl på gång men har för säkerhets skull väntat ut tiden och nu kan vi med säkerhet blåsa av det och det känns bara bra!

Visst hade det varit kul med en liten bebis men det är jätteskönt att slippa :angel: För vad ska jag med ett föl till? Känns som jag har nog med de två unghästarna jag har. Ska vi ha föl nångång vill jag nog planera det själv :p

Kanske lika bra det ,kan ju bli föl framöver men då är du förberedd från början.

Nåväl nu börjar det närma sej språngmarsch,men hur var det skulle Tess springa ensam eller var det ngn mer??:D

angaende pappas saker.. lite ot men i alla fall
vad som finns ar allt arvegods, vi pratar sheraton byraer, 1800tals soffor etc. man skanker inte bort sant.. nej det som jag inte vill ha/far plats med skall ga till auction, inklusive det 15kvm forrad som ar fyllt med mera saker. Louis 14 soffan var nastan sald en gang, for 50 000 och det har jag sagt att det ar minsta priset nu.. Det mesta behover jag har.. som en soffa och lite lampor etc. Men skall nog ha loppis pa kokssaker, och vardags porslin och sant.. Det ar ganska mkt konst ocksa.. De flesta tavlor blir salda, jag tar val en del och resten som inte ar vart ngt gar till loppis..
Men det ar att ga igenom alla papper som han har samlat pa sig.. 10ar av fakturor och annat shit.. betalt men sparat.. Tydligen skall man gora det, men det far ga nu. Sen alla hans klader. Det som inte saljer pa loppis sander jag till Estland, dar det ar stort behov av herr klader.. Jag tittade i garderoben, 3 frackar, en morning coat och en smoking jacket. 5-6 kostymer, 8 jackor vinter och lika mkt sommar.. Och hans 1940tal tunga mocka jacka i bombermodel.. DEN hamnar i min garderob lol..
Sen mattor, i massor, Skall val forsoka auction dem med, vissa vill jag ha och behover.. jotack bilr snyggt med handknuten matta i hallen har pa torpet lol.. Dock har jag en som ar bamsestor 5x8 meter, som var knuten i Iran/persien.. Ngn intresserad?? Passar utmarkt under matsalsbordet (12 personer utdraget....)

Och nej hag har inte hjalp. Men om jag bara far det hit kan jag borja ga igenom. En lada i taget. Far sakert hjalp med lastning och urlastning och letar forrad har nu. I varsta fall far jag val bygga en friggebod och ha allt i.. Behover ett gasthus i alla fall..

Nu skall jag gora pallar, de fick inte vara ute sa mkt i gar sa nu skall de springa.. toots

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka