Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Klockan hann bli 21 innan temperaturen dalade lite. Jobbade Rocket i full utrustning på lina lite och sen satt jag upp och körde igenom höger, vänster, framåt och stop. Sen gav vi upp för mygg och knott gjorde livet surt för oss båda. Sprayade honom ordentligt med myggmedel och släppte tillbaka honom till hagen.

Tog in Lilly och sadlade, tränsade och så bar det av mot skogen. Skrittade över grannens fält (det är ok med grannen ;) ) ner mot stigarna i skogen och där tog vi trav en lång sträcka utmed ravinkanten. Skrittade ner för branterna mot ån och sen galopperade vi den hela långa backen upp...den är lång!! Lilly tände till lite men höll god form och var en fröjd att lotsa fram genom skogen. Sen skrittade vi hemåt. Gillar det här...ljust som på dagen även kl 23 :D ...man ska bo här i Norrland!!!:love:

heja...visst är de fint med ljusa nätter...passa på du..:laugh: snart stundar andra tider....

idag är de kletigt utav tusan....tungt o andas till o med...undrar jag om de inte kommer några droppar ....regn på nätterna är perfekt så de lättar upp lite...risken här är börjar de regna så blir de en regnperiod .....verkar som vädret kommer i perioder här...tur man inte kan göra något åt de...

tror jag ska ta en tur till stora staden o se om de går att göra av med lite pengar...inte för jag beöver något till pållen men alltid finns de något...

lite insektsspray...några filtar....något huvudlag...ja ja får se ...

ha en skön pingsdag alla , själv har jag rationaliserat bort helger....här finns de bara arbetsdagar eller lediga dagar...:laugh:

Här är det också hur varmt som helst, REDAN! 30 grader, tjohej...

Hästarna står och sover vid badkaret, jag har öppnat alla fönster på skuggsidorna för att få in lite svalka. Ska ge oss ut i skogen, maken och jag för att ta ner nåt träd till...på väderleksrapporten säger man att regnet kommer idag...jag hoppas faktiskt det :cool: ...behöver lite fukt i jorden nu...

Här är bara 18 +, mot 24 igår morse. Vid 7 imorse kom det en kort ösregn med åska, redan torrt. Skulle behöva mer av den varan...:angel:

Har kväll idag så jag åker till stallet runt 15.30 hemifrån. Ska ta med min "middag" (läs microlåda;)) till stallet så jag kan äta den där innan jag börjar mocka och dona.
Mocka, ev halma mer om det behövs. La en säck halmpellets igår på hans pinkställe (pinkar mitt i boxen, inte någon annanstans) för ha som pinkuppsugare. Få se om det funkar.
Blöta middagsmat och kvällsmat, blanda frukost. Lägga in hö och lusern + middagsmaten i krubban. Mätta upp ny middagsmat till i morgon.
Han får mash en gång i veckan, så den ska han få idag. Gör iordning den redan hemma.
Ta in pålle för lite avborstning, olja hovar mm.
Ta in de andra 4 (om inte 2 till ska oxå sova inne, då blir det 7 inne i natt) efter 20. Fodra kväll, sätta på fläkten. Byta om, låsa sadelkammaren, släcka stall.
Åka hemåt för att sova - jobbdag i morgon kl 7:(

Säger som Gubben och Syrran- MERA VINTER!!! Igår hade vi 32 grader, inte roligt:mad:

Lillen är på hingstbete tillsammans med bästa kompisen + 9 andra. Än har det inte hörts några larmrapporter så allt borde vara bra:D. Väntar på hösten när han kommer hem och det roliga börjar, alltså inkörningen:laugh:.

Foderhästen går det bra med, min ridning är ju liite ringrostig men det tar väl sig. Att köra går bra förutom att hon har bråttom, hon har tydligen bara 5:ans växel. Kör på hackamore tills hon hittat de andra växlarna. Hon behöver ha krypväxel innan vi kan ta lillflickan med på tur:)

I morgon har dom lovat regn och åska:banana::banana::banana:

Här har arit ett par härliga dagar med student i fredags, födelsedagsfirande på Bockalt http://www.fiskepuben.com/ med en fantastisk junikväll igår. Sverige när det är som absolut bäst:)

Idag är det lite halvsegt, men har haft nere pållen från betet och rett ut svansen, lagt på myggtäcke och pysslat om lite. I morgon är det dags för skoning, sen ska vi väl försöka komma igång med ridningen lite långsamt igen.

Nu blir det lite mat, och sen ut till ogräskriget...gissa vilken sida som vinner...?

Åh, vad härligt det låter! Nu när jag inte har min kvar så känner jag att jag lever mig in ännu mer i era ridberättelser. Visst rider jag ju lite olika, vilket är både kul o lärorikt, men aldrig samma som att ha sin egna.

Oj, jag har visst oxå rationalliserat bort pingsten- totalt missat att det var denna helgen. Ja, vad sjutton, söndag som söndag, eller hur??

se på tusan....:laugh: välkommen Mackan.....tant...ähhh inte då..du är ju unga kvinnan ju...:D

De enda jag har emot morgnar är att de kommer för tidigt på dagen......

:rofl::bow:
duktiga är ni iallafall som pallrar er upp, för mig känns det motigt i och med att jag måste sätta mig i bilen och fara till pålle, visserligen bara 10 min bilväg men ändå. Inbillar mig att det vore skillnad om fålen betade utanför mitt sovrumsfönster - eller så skyller jag bara på det :cool:

Här är det svalt väder nu, härligt, lite blåst också och i natt fick vi rejält med regn som naturen sugit i sig - mycket välkommet och efterlängtat!

Har precis kommit hem från träningspass för tränaren x 2. Bägge hästarna skötte sig mkt bra, matte kunde dock vrida ur håret när hjälmen togs av efter sista hästen :eek: Kommer sova gott i natt!

10 min väg är ju ingenting :) Jag har (minst) 30 min (isfria vägar & utan cyklister) Jag är avis på tant/gubbgänget typ 5 månader / år.

KL
Jag har just blivit firad av make & dotter. Cheesecake med passionsfrukt var SUPERGOTT. Förra året var jag i Portugal vid den här tiden (när jag fyllde jämt) - men jag har det gött nu oxå!

Jag håller på att läsa in några dressyrprogram inför tävlingar framöver. Jag var ganska poppis som domarsekreterare för några år sedan eftersom jag hade koll, men jag har inte hängt med riktigt sedan dottern slutade tävla..... och nu kallar en av klubbarna (jag är medlem i 3). Man får ju ställa upp. Någon mer här som är domare eller aktiv inom dressyr?

haha, nä jag vet, jag har inget att skylla på är bara så satans morgon trött. även om jag är uppe i skaplig tid så är jag liksom seg ang. just ridning. att åka och släppa ut och morgonfodra hästar är en sak, men sen åker jag gärna hem, äter frukost och tar det lugnt - inte rider :D summa summarum: jag är lat tydligen.

Jag har jobbat ideelt som domarsekreterare avogt genom åren. Är himla kul och SÅ nyttigt att sitta med domare och skriva och även se alla ekipage och vad/hur som döms. riktigt roligt!

Jag har också skrivit en del dressyrprotokoll:) Det är roligt att försöka hinna titta lite och se om man har samma uppfattning som domaren. Brukar hjälpa till på lilla hemmaklubben att arrangera dressyrtävlingar, men även skriva på stora tävlingarna i grannkommunen. Då blir det lite högre klasser:)

Aktiv och aktiv.
beror väl på vad man menar som aktiv.

jag har hoppat över dressyrstaket, det är väl ganska "aktivt"?:rofl:

Skämt åsido. Jag har pysslat en del med dressyr (samt matat Bo Tibblin med kaffe och bullar under tre veckor) men det är länge sedan jag själv tävlade nu.

bara sitta och kolla på dressyr klarar jag bara inte. Spelade in (på video) ryttar VM-90. Har fortfarande inte lyckats se hela dressyren. jag somnar. ytterst pinsamt.:o

Jag tror att jag läst in alla ändringar..... hoppas (annars är det lätt att hamna i "otakt"). Fått besked om att det bara är en ny domare - övriga "kan" jag. Lättad :)

Håller med om att det är kuligt. Fast om man ska kunna få ut något av det så måste man kunna programmen så att man ligger lite före. Annars blir det bara att "lyssna & skriva".

han är snäll. brukade väcka mig när han pratat klart och tacka för min uppmärksamhet:o:rofl:

Puttar upp och pratar på lite:) Idag har jag haft min trevlige hovslagare här, så nu har pålle nya fina skor runt om. Det märks att han inte gått på ett tag, lite stel och ovillig var han att lyfta benen. Men jag har en lugn och snäll hovis så det gick fint.

Vi pratade lite om detta med "service" för hovslagaren, och min har ibland varit ute och haft föreläsningar på klubbar, där han också lägger in om detta, vad som underlättar för honom när han kommer, men också vad hästägaren förväntar sig av sin hovis. Han var alldeles förundrad över att många säger att det viktigaste är att de är snälla mot hästarna. För honom är det så självklart, han menar att hästen blir ju inte lugnare av att han ryter och slår på den, som man hört att vissa faktiskt gör.

OM han av nån anledning behöver säga till hästen lite skarpare, så checkar han först av med hästägaren, är hästen rädd, eller bara dum/otålig/ouppfostrad. Om ägaren säger att det är ok kan han ryta till EN gång, men det är ju delvis en säkerhetsfråga. Står hästen och rycker med benen och sömändarna är kvar kan det riva rätt bra, t ex.

Så det är en pärla till hovslagare jag har, hoppas han jobbar i mååånga år till:)

Vi pratade lite om detta med "service" för hovslagaren, och min har ibland varit ute och haft föreläsningar på klubbar, där han också lägger in om detta, vad som underlättar för honom när han kommer, men också vad hästägaren förväntar sig av sin hovis. ..//

Har han initialerna MK och är aktiv inom hovslagareföreningen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka