Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

ser verkligen fram emot dessa bilder :D

För övrigt så håller jag med övriga "tanter" att vi oxå tar det hyfsat lugnt, kan busa till det med snabb galopp på fina skogsvägar, men hoppning...det var ett tag sen. För min del beror det nog på hästmaterialet ;) Mamma travaren som inte vill /vågar övht.. sonen har jag inte prövat alls hittills, men vågar säkert :) men gör jag.... :crazy:
Har en gång med min första häst faktiskt tävlat iaf upp till LB2 = (otäckt för det var en jättehög otäck mur ) och jag begrep inte ens vilken klass jag anmält till, blev i omhoppningen som jag då kom till LA höjd :eek:

Aldrig mer... :angel:

Om du vill övervinna din hopprädsla så är ett bra tips att hoppa (den hinderhöjd du VET att du klarar utan skrämselhicka) ofta.

Tex avsluta varje ridpass med ett eller två skutt. Till slut blir man automatiserad och kan våga sig på att höja en smula osv.

Jag hade också skrämselhicka första gången jag styrde på 140.

Håller helt med! Förutom att jag tar bort en meter!! Jag lägger bomar på marken o kan få skrämsel hicka för 40 cm!! Vi hade inhoppning av nya hinder, klurig bana då vi har en överdomare som står hos oss. Jätte kul, jag var felfri o fick rosett, MEN jag tror ALLA bomar låg nere.... Hihi, foto finns på FB!

KL

Idag är det soligt och varmt, +12 än så länge.
Inga fodringar idag, utan bara gubben. Ska dit i em.
Det gamla vanliga: mocka, fixa käk och vatten. Ta in och borsta lite. Klippa halsen, vetten rek mig igår att klippa av det mesta pga kliandet. Ska sen tvätta honom med hibiscrub - om apoteket har fått in det... Skulle hämta ut ivomec igår, slut på 2 apotek:mad: Får vänta tills mån.
Gubben blev vaccinerad igår mot influensa + 2 b-vitaminsprutor. Fick plegacil för att kolla skapet, som var/är rejält svullet. Hon hittade inget fel, utan troligen är det att gamlingar samlar på sig vätskar lite här och var. Skulle avvakta och hålla koll på pinkeriet och tempen.
I morgon ska jag ringa hovis, dax för att sko om bak nu. Då ska han få på sig klackskorna i bak igen, de ligger i mitt skåp (går att använda flera omgångar). Han har antagligen en gammal gaffelbandskada han fick i samband med griffelbensfrakturen hb -03, så han går på tå utan klackskorna.

Oj, det var verkligen allt på en gång! B-vitamin, avmaskningen, nya skor, plegasil m.m för plånbokens skull jobbigt med allt på en gång va??
Själv hämtade jag ut min tredje dos antibiotika a' 500 kr igår. Men vad gör man inte för sin älskling.
Underbart väder här oxå, ska slappalite, gå på ngn loppis, gå till grannens Valborgs bål och i em får vi gäster o ska grilla! Texas biff, goda såser, klyftpotatis o rödvin!
Ang avramlingar håller jag med er som är försiktiga, har en taskig höft som jag absolut inte vill skada. Skulle aldrig rida okänd häst, o är tom försiktig med att släppa in o ut hästar jag inte känner. Min är ju som en hund från marken, men jätte pigg från ryggen. Gärna full fart, men inga bockningar o andra saker så jag känner mig helt trygg.
Men förstår tanken om att det är bra att ramla av för rädslan byggd ju tyvärr upp med åren. Har ridit min till och från i 11 år, aldrig ramlat av, och då pratar vi het fält tävlans ponny. Men under dessa år har jag ramlat av illa på andras hästar, så nu är det slut med att rida andras!!!!

Jo, det blir mkt på en gång:( Måste handla lusern och havre snart oxå. + 1 hästsläp med hö till sommaren.
Skorna har jag i mitt stallskåp så det är bara för hovis att slå på dem när han kommer. Kommer förhoppningsvis på mån eller tis. Hovis är som tur är inte dyr:bow:

Nu efter över ett 1 år (arbetslös sedan 1 april-10) får jag veta att jag har FEL handläggare på AF...:devil: Den jag har nu (träffat bara 3 gg, senast i sept), är inte till för de som har funktionshinder.

Hoppning är kul och endorfinhöjande.

HAr inte skrivit på ett tag nu pga strulig dator och att jag fick en downperiod efter sista läkarbesöket för två veckor sedan.

Dock har sista veckan flytit på så bra och värmen håller i sig så nu är jag verkligen på gång. :D

Förra helgen blev det massor av aktiviteter. PÅ fredagen tävlade vi vilket gav mig en blågul rosett i ena klassen och ett litet pet i andra klassen. Hästen var en klippa för en nervös matte. :love:

Lördag och söndag var jag barnvakt till Viggo 6 månader. Visade honom både hästar och traktorer för där missar hans förädrar rejält så faster får göra en insats.

På måndagen var det buffe i stallet och föreläsning och förevisning av Equine touch.

På tisdagen var det hoppträning och min pålle visade åter vilken härlig träningskompis han är och var lydigare och mysigare än på läääänge. Fick massor av beröm åhh han är såå fin. :love:

Sen har vi varit ute och promenerat och myst några dagar.

Ja just en bildbombning blir det oxå.
Promenad med en av "Mr Hefners" flickvänner
1304152426_resized.jpg

Framridning
1304151913_resized.jpg

Rosett!
1304151908_resized.jpg

Fy, vad arg jag blir när man så ofta hör hur AF o FSK beter sig, särskilt mot dem som har störst behov!

Fy vad kass.

Har du fått klartecken att en eventuell arbetsgivare kan få ersättning om de ersätter dig?

Min AG får lönebidrag för mig och det kan vara en bra morot för de som är rädd för att anställa någon med en sjukdom eller handikapp.

:Ja.
Har 2 st JC (jobbcoach) = de gör inte ett dugg.
Har drygt 30 dar kvar på Alfakassan, sen blir jag utförsäkrad...:devil:

Regnar till och från nu:mad: visserligen bara korta skurar.
Hoppas på att gubben inte är blött, annars går det inte att klippa honom. Tar bara hals och bog idag, lederna jävlas för mkt för mig idag:mad:

Jag ligger i hamocken och njuter av solen.
Inser också att det är mer än hästen som har extrapäls efter vintern som behöver saneras. :eek:

Lyrik: Vet att du har provat massor när det gäller din häst men jag vill ändå tipsa om probolja,eller probdeo,finns lite olika varianter.Kanske har du redan använt den?

Jag använder den både till hästarna och hunden när de kliar sig,just nu baddar jag hästarnas knottbett och tycker den är jättebra.Den innehåller tjära så man får vara beredd på att den luktar en del.Jag tycker om lukten men där är vi ju olika:).

Tyvärr blev det inga bilder...:( ... får be någon följa med nästa gång och fota.

Nåväl, clinicen är avklarad och det var intressant. Lilly var het som en nykokt potatis på första passet men vi fick till det rätt ok...andra passet blev mer av en mardröm. Trodde hon skulle vara lite mör men nä...hetare än het!!! Skitsvårt att få henne att sänka sig och slappna av då...men Patricia var suverän och jag har med mig lite att jobba på tills nästa gång jag far iväg på clinic igen :D

Grattis till rosetten! Fin häst och duktig ryttare:)

Här är varmt, så vi tar det ganska lugnt. Idga hade jag två saker på listan, handla och rida. Handla är avklarat, så nu ska jag ut och rida. Ha en trevlig Valborgsmässoafton!

Kul att clinicen gick bra, även om hästen var het;) Vad tränade ni på?

Jag har varit ute en lång runda nu i kväll, en riktogt skön tur:) Sån där som man bara sitter och ler. Pålle var lugn, fast pigg så klart, vädret sitt allra bästa. Älgar och svin höll sig undan, bara ett par små rådjur såg vi, och de tycker inte vi är så farliga;)

Nu blir det grillad rostbiff och bakad potatis:d

Vi hade tänkt oss en genomkörare av lite av varje men det blev till att försöka få hästen mer avslappnad och samarbetsvillig men vi hann jobba lite med enhandsfattning mer specifikt och första passet gick det rätt bra men som jag nämde tidigare så var fröken inte alls med på andra passet.

Piraja; Kul med clinic, alltid lär man sig något nytt :D även om pållen din var het.

Lyrik; grattis till rosetten!

Själv var jag med dottern på Pay & Jump idag. Framhoppningen gick bra, men väl inne på banan så vägrade hon 4 gånger!! Hon som nästan aldrig vägrar.... Då blev det en till runda på 80 cm och det gick bra till sista hindret, då dottern slappande av och ponnyn släppte ner bakbenen. :devil:
Gamle Farbror och ungstoet fick vila idag, de fick öva på att äta gräs 1½ timma under em. Gott för dem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka