Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Om du vill övervinna din hopprädsla så är ett bra tips att hoppa (den hinderhöjd du VET att du klarar utan skrämselhicka) ofta.

Tex avsluta varje ridpass med ett eller två skutt. Till slut blir man automatiserad och kan våga sig på att höja en smula osv.

Jag hade också skrämselhicka första gången jag styrde på 140.

140..... du är :eek: gaaalen! Nu pratar vi 60 cm här.... har varit o nosat på 80 cm, men då red jag mer regelbundet och hoppade oftare.....
Men jag förstår din poäng :p

Jag veeet, men jag vill ju kunna hoppa lite oxå. När jag väl gjort det så är det kul. Vi pratar höjder på 60 cm nu...:p
Får jag bara skuttat mer regelbundet än en gång per kvartal som det varit sista året så släpper det. Jag började rida när jag var 37 år så då är man inte så modig. Inte jag i varje fall, he, he....

Det där med hoppning handlar för mig mycket om vilken häst jag sitter på. Litar jag på hästen kan jag mycket väl hoppa upp mot 1 meter, annars kanske jag bara travar den där nedgrävda bommen;) När man har blivit lite skraj är det viktigt att hästen känns trygg och säker.

Ska man hårddra det hela så kan man välta med cykel, krocka med bilen, trilla av kökspallen osv osv.
Man ska inte utsätta sig för onödiga risker, men de flesta avrammlingar slutar faktiskt på sin höjd med ett blåmärke eller två.

Jag har skadat mig mer från marken än från hästryggen.
Precis! Då tycker du kanske också att man måste krocka med bilen ett par gångar i året. Oftast blir det ju bara en bula på bilen och lite ont i armarna ett par dagar.:p
Jag skulle inte heller prova, hur fort jag kan köra bil innan jag förlorar kontrollen. På samma vis rider jag på ett sätt där jag har kontroll och hästen känns trygg.
Självklart finns det ju risk, det får man leva med. Det är ju riskabelt att leva.
Men jag ser inte att det skulle vara bra för något att ramla av hästen, krocka i bilen, ramla från pallen............................

Det är inte höjden i centimeter som är det premära. Utan principen.:D

Och som Tajger säger är också viktigt. Att man känner sig trygg med hästen.:love:

Det där sistnämnda stämmer möjligen när man fortfarande är rätt ung och frisk i kroppen.... Då kunde man ta markkänning och resa sig upp utanvidare och borsta barren från kläderna och klättra upp på hästen igen...

Men när man börjar bli lite till åren så är kroppen inte fullt lika okänslig... Det som tidigare renderade i ett par rejäla blåmärken kan, när kroppen blir lite stelare ge betydligt större skador.. Själva markänningen behöver inte vara våldsammare för att man skall få större skador än tidigare... Det är liksom ett av gisslen med att åldras... man blir bräckligare... vare sig man vill eller inte.

Jag har också skadat mig mer "på marken" än från hästryggen... Men jag kan ju inte sluta gå för risken att jag skall trilla omkull och slå mig är överhängande...

Däremot behöver jag inte utsätta mig för att rida osäkra krutdurkar som exploderar omotiverat... Eller utsätta mig för risken genom att rida en okänd häst... Det pysslade jag med som ung.... Nu för tiden föredrar jag att känna mig på den säkra sidan... Och i värsta fall avstår jag helt.... I min värld är markkänning aldrig nyttigt....

Med min gamla tant (Skyan:love: dog 1996:cry:) hoppade jag bana på 1.60 Barbacka 1.40:eek: Men hon var sån man bara styrde på ett hinder och hålla i manen, resten fixade hon.Elithoppare!:laugh:
Löshoppade en gång på hopplägret vi var med (hon var 23 då, äldst), då hoppade hon 2.10 som högst...:eek: Själv var hon bara 147,9 (slutmätt som 6-åring).
Gubben och jag har hoppat 1.20 i yngre dar

Kan bara be att få skriva under på det här. Tanter går sönder när de träffar marken och det gör ont. För ett drygt år sedan gjorde jag en rätt odramatisk avsittning, icke frivillig, ner i en frusen snökant och landade på bäckenet. Efter det blev det ingen ridning på flera veckor, därefter hasade jag mig upp trots smärtor. Gå och sitta var en plåga i fem, sex veckor vilket var otroligt (o)roligt när jag jobbar med det jag gör. Troligen fick jag en liten spricka i skelettet (doktor och sjukhus vet jag inte vad det är :p ). Jag har blivit betydligt mer riskmedveten efter den här gången och sitter av (frivilligt) vid tecken på oro hos hästen. Hoppar jag gör jag inte heller längre, jag törs helt enkelt inte.

Jag försöker på alla sätt minimera risken att falla av,har stadig sadel som (hittills!)tål små kast åt sidan,fegrider(inga öppna fält med H.,inga nya vägar vid blåst m.m.).

Alltid väst.Jag vill inte chansa,hellre rida lungt långt upp i åren än att inte kunna rida alls:D.

Blåste gjorde det idag när jag hämtade donnan i hagen men under tiden vi stog i var sin ände av grimskaftet i stalldörren hann det mojna:).

Blev gamla vanliga rundan(egentligen ingen riktig runda,vänder tillbaka på ett par ställen).På hygget har det släpats ihop en gigantisk rishög med härlig fladdrig plast överst:grin:,hade inte ridit där om det fortfarande blåst!Det märkliga är att trots denna hög är det mer ris än förut på området:confused:.Vet inte vad detta kommer sig men det går fortfarande att rida där som tur är:).

Båda hästarna har fått switch.De blir lite lätt hysteriska när den ska på och efter rullar dom sig ordentligt direkt.Det är dock inget mot tidigare,förra året tog jag tag i det och vande dom långsamt vid ljudet som blir när man drar upp medlet och obehaget när vätskan rinner på kroppen genom att ha en tom switchflaska med vatten i.

Tränade också bort H:s vattenskräck förra året genom att svampa först benen och sedan jobba mig upp för resten av kroppen.Tog ett tag innan hon klarade det men nu kan jag som alla andra svampa av henne och hon älskar det så klart:).

Jag försöker på alla sätt minimera risken att falla av,har stadig sadel som (hittills!)tål små kast åt sidan,fegrider(inga öppna fält med H.,inga nya vägar vid blåst m.m.).

Alltid väst.Jag vill inte chansa,hellre rida lungt långt upp i åren än att inte kunna rida alls:D.

Blåste gjorde det idag när jag hämtade donnan i hagen men under tiden vi stog i var sin ände av grimskaftet i stalldörren hann det mojna:).

Blev gamla vanliga rundan(egentligen ingen riktig runda,vänder tillbaka på ett par ställen).På hygget har det släpats ihop en gigantisk rishög med härlig fladdrig plast överst:grin:,hade inte ridit där om det fortfarande blåst!Det märkliga är att trots denna hög är det mer ris än förut på området:confused:.Vet inte vad detta kommer sig men det går fortfarande att rida där som tur är:).

Båda hästarna har fått switch.De blir lite lätt hysteriska när den ska på och efter rullar dom sig ordentligt direkt.Det är dock inget mot tidigare,förra året tog jag tag i det och vande dom långsamt vid ljudet som blir när man drar upp medlet och obehaget när vätskan rinner på kroppen genom att ha en tom switchflaska med vatten i.

Tränade också bort H:s vattenskräck förra året genom att svampa först benen och sedan jobba mig upp för resten av kroppen.Tog ett tag innan hon klarade det men nu kan jag som alla andra svampa av henne och hon älskar det så klart:).

Håller med alla som sägar att man vill inte ramla av när man kommit upp i ålder. Det är ju ofta så att mkt faller om kvinnan i huset faller!!!
Man har kanske fler som är beroende av en, dvs barn, djur, jobb osv.
Tänker säkerhet så mkt jag kan både gällande utrustning och ridning. Trots detta for jag i backen och slog mig riktigt ordentligt med sjukhusbesök som följd!

:rofl:Japp, håller med, Tanter går sönder när de faller i backen.
Gruppen jag rider i är en "ungdomsgrupp", de är mellan 14 och 20 år tror jag o alla har väl ridit sen de var 50 cm höga.
Själv landar man på 42 år och 169 cm, så jag är verkligen TANT i den gruppen :p Fast jag har kul ändå, man blir inte äldre än man gör sig. Och de har överseende med att jag är lite feg :D He, he, tror jag i varje fall.
Men jag älskar mina ponnyer o att rida, även om det är med skräckblandad förtjusning ibland. Min egna pålla litar jag på till 100%, men ridskolehästarna känner man inte så väl.

*Tittar in som snabbast*...

Hästarna är lätt motionerade idag, sadeln och tränset är putsade, Lilly har fått flätor i pannlugg, man och svans samt groomats ordentligt. Hon står nu med ett ofodrat regntäcke på sig :o . Bilen är halvt packad med nyttiga saker, sadeln ska också in dit och jag ska ha lite hö med mig. Transporten hämtade jag direkt efter jobbet så den är redo...I morgon smäller det! Kl 11 och 15 har jag mina ridpass...:crazy:

visslingar o applåder....Springaren o jag håller vad som går att hållas....rid skiten ur dem...visa hur hovarna ska sättas....:D

Klart du rider brallorna av dem:banana:

Öh? Det där lät kanske lite dumt:o
Hoppas du förstår vad jag menar iaf. Gärna lite bildbevis;)

:rofl:Den som får hålla kameran...om jag hittar nån... kommer att få nogranna direktiv vad det gäller "god" fotosed:cool:... :D

Jag brukar säga... : Någon måste stå för lite show också och varför inte jag då ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka