Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Det är trist när livet inte riktigt går ihop med det man verkligen vill ha för att må som bäst. Om vi hade fått vår ponny såld hade jag gärna tagit med dottern och kommit och provridit din fina Kelly. Dottern behöver byta upp sig och är en riktigt duktig hästtjej. Tyvärr ser vår ekonomi inte ut så att vi har råd att hålla oss med tre hästar.

Gulle dig:) Jag ska försöka bita ihop över sommaren i alla fall och försöka ge Kelly chansen. Kommer i alla fall inte att kasta in handuken på studs. Det är ca 2 mån kvar till betet...det funkar. Men sen inför uppstallningen igen måste jag nog ha fattat ett beslut. Känns väldigt jobbigt att vara i stallet nu bara. Vill inte kära ner mig mer i min underbara häst.

Vi får hoppas att ni kanske får ponnyn såld. Lite positivt är att Kelly äntligen är tillbaka i hullet och jag fodrar som vanligt igen. Det är 500:- mindre i mån. Hon är egentligen lättfödd. Maten är inte det värsta utan skor och stallhyra mm...

Usch vad jag hatar pengar jusst nu :(

Hej på er!

Usch va trött jag är, jag hoppas verkligen att det här är över snart. Det är jobbigt att bara sova 2 timmar per dygn :grin: Juvret har fyllt på mer och magen har flyttat sej bakåt tycker jag.

Nej Cho, mjölken rinner inte utan det var som 2 stora mjölk kluttar på tuttarna i gårmorse.

Och nej Piraja, juvret började hon fylla för flera veckor sen fast bara pyttelite. Men i går em sa det bara tjong och så var det mycket mycket större än det var i går morse.

Det är väl bara att vänta!

Näää, njut av Kelly så mycket du bara orkar och så hoppas vi på en bra lösning till hösten. Du får väl ha henne barfota och på lösdrift :laugh:

Jag håller alla tummar och tår jag har för att du hittar en lösning men som sagt, njut av henne!!

strunta i skor och ha henne barfota.. INGEN hast behover skor egentligen, bara folk som tror de behover.. och de skall ju av for bete i alla fall.. rid henne under bete, sen borja vanja henne utan.. aven om hon har haft skor hela sitt liv.. time for change.. fanta har alltid haft skor nar hon var pa foder och pappa korde i skogen.. nu ar hon barfota utan problem..sa dar sparar du en hel del...

KL

Karin! Kan du stoppa in länken om tömkörning här?
Får se om det lyckas, om du håller pilen på filmarna kommer en liten beskrivning av vad filmen handlar om.
Där är inget som är svårt, men lite roligt att göra. Övningarna är inget sätt att träna lederskap, utan ett sätt att kolla hur det är med lederskapet.
Prova på och ha roligt, det väl därför vi har häst.;)

Du jobbar alltsa 3 dagar i veckan. mon tis och onsdag.. Det betyder 3 dagar som du da behover ga upp tidigt efter att ha arbetat.. Och vem sager hastar maste ha mat klockan 6?? varfor drar du inte fram fodringar till 8 eller sa, da far du sova lite langre..Filip skall juupp och till dagis i alla fall de dagarna.. sa upp maste du.
Det gar att losa, 3 dagar tidig uppklivning, sen pa helger och sant fodrar du senare.. Jag fodrar mellan 7 och 10 beroende pa.. och sen de bara far ho pa morgonen (just nu) sa aker de ut samtidigt och far ata frukost ute.. Annar kan man ge kraft foder inne och nar de ar klara ta ut dem och ge morgon ho ute.. Fungerar utmarkt..
Annars kan ju du och tant macaroni byta hast.. du far soraya ponny och hon far kelly.. och det ar billigare att foda en liten hast ocksa..
mina forslag for dagen..

Jag har provat att ha Kelly barfota ett år när hon var dräktig/ nyfölad. Det var ingen bra idé. Hovarna höll inte. Hon har ju gått skodd i hela sitt liv. Och hon kunde inte ens gå i skogen utan att halta till.... Tyvärr...skor är ett måste. Finns heller ingen lösdrift här på långt avstånd. Det blir lika med noll mot att stå uppstallad. Sen måste ju jag ha med mig Filip i alla väder....ibland i timmar om jag ska rida (och då behövs något paddockliknande) och han kan inte stå ute i regn och rusk. Blir bara gnäll och tråkigheter.

Tro mig. Jag HAR vänt ut och in på alla alternativ. Men som sagt. Jag har fått ner maten 500:- Ska se om jag kan hitta en oauktoriserad hovis och spara ett par hundringar där. Kan kanske gå ner 200 i stallhyra också. Men då är jag prutat på sånt som jag egentligen tycker är ganska viktigt för både hästen och mitt intresse....är det rätt?

Det är tufft ekonomisk att vara singel, det känns nästan olagligt!:eek:
Men du har ju redan flört på gång. Din situation kan vara helt annorlunda till höst.
Om du har lite tid över kan du kanske lära dig att sko själv, om hon absolut måste ha sko.
Man kan ha häst billigt! Jag är expert på det!:angel:

Aha,fattade det som att det rann eller droppade!
Då kan det ju vara vaxproppar förstås.
Fölningen kan väl inte vara långt borta nu iallafall.

Jaja,intet är som väntans tider!! Min fyra åring hann jag inte vänta på så värst... jag visst ju ungefär när det var dax men hon fyllde inga juver eller släppte bäckenbanden så hon visade ingenting..... Bara tur att jag börjat vaka på det andra dräktiga stoet i stallet!
Så det var egentligen det andra stoet jag sprang o kollade men min kom först!

Här har det varit lite kaos i hagen men lugnare än väntat.
De gamla gaddade ihop sej o visade var skåpet skulle stå,så då var det bara för fröken att räta in sej i ledet o hålla sej i skinnet!
Men det är svårt för en som är van att få bestämma.........
Och när tillochmed forna nordis bästisen säger till på skarpen så är det inte roligt...!

Nu vill dom ha lunch!

Om du vill ha billig stallhyra och har ledigdagar utan Filip. Kan du kanske erbjuda att hjälpa till på gården mot stallhyra.
Du kan kanske måla, snickra, slå gräs, köra traktor........... Det finns mycket att göra på en gård. På en sommar borde du kunde jobba ihop en bra bit av stallhyran.

Mitt gamla ,numera avlivade sto,klarade inte heller att gå barfota som dräktig.
Hon blev alldeles för tung o hovarna höll inte.
Fick sko henne varje gång!
Men mellan dräktigheterna o de sista två åren i hennes liv,fungerade det bra!
Hon hade gått på ridskola i elva år och således inte gått oskodd en dag sen hon var 2,5 år o reds in!
Hon var ömfotad första tiden men det gav sej.Fick keratex av hovis att pensla på och det stärkte hennes hovar. Har aldrig använt boots på henne.
Säger inte att Kelly klarar det men man måste ge det tid.

Då kanske jag ska prova igen...i alla fall då det inte är is och snö..

Karin- Jag har ingen sån flört på gång. Jag har inga planer på att gå in i något förhållande NU! och verkligen inga planer på att flytta 40 mil bort. Både jag och min killkompis har jobb, barn ( han har firma, hus) och en massa annat som gör att det inte är särskilt realistiskt. Nu ska jag bara åka upp till dalarna och mysa och träffa gamla vänner. Inget annat.;)

Eller så kollar du om nån vill vara fodervärd och ha henne i nuvarande stall, och du är medryttare.
Då har du fortfarande koll på henne, men nån annan står för kostnader och du hjälper till de dagar du rider.

Nu behöver jag hjälp med att identifiera vad detta är för träd!
Det står en klunga upp för grannens väg och de tog bort en del grenar som var i vägen.
Kan man ge till hästarna?

32278035.jpg

32278034.jpg

32278036.jpg

Ok, då är jag med...men bara så du vet har jag haft hästar som varit väldigt välfyllda upp till 2 veckor innan nedkomst ;) ...

Så uppdaterar jag lite:
Har motionerat 2 hästar idag. Rocket har kämpat på i lina i blötsnön på vallen. Såg att snön var mjuk och mer blöt än tidigare så jag bestämde mig i ett nafs att jag skulle plåga rödhättan där också, fast uppsuttet då. Så Rocket fick jobba klart i ca 25 minuter och sen drog jag iväg med tösen och pulsade. Det var mycket lättare för henne där ute idag och jag red upp både voltspår och fyrkant, körde lite ridvägar i skritt och sen trav på volt.

Solen står på klar himmel även om det just nu ser ut att torna upp sig mörka moln från södern... :mad: ... Nåja, har ju fått njuta av solen ett tag nu så det får jag väl nöja mig med då ;)

Fridens!

Självklart ska du inte rusa in i ett förhållande nu! Du har ju precis lämnat ett.
Man måste ju ha lite tid att landa, innan man reser sig igen.
Men man vet ju inte hur livet ser ut om ett halv år när Kelly ska stallas in. Mycket kan hända innan det. Man kan även bo ihop med en kompis, av ekonomiska och praktiska skäl. Man är ju inte lika ensamstående, om man delar bostad med en annan ensamstående förälder.
Där kan finnas lösningar man inte hade tänkt på, om man är öppen.

ser ut som sälg eller mer asp...men de är lövträd så de kan du ge hästarna....idegran är vad jag vet de enda träd som är giftigt...o de är de inte ..ja ek förstås med....

vill man så finns de lösningar...du har jobb o pengar o lär väl få barnbidrag o underhåll o bostadsbidrag...så pengar finns ju...

de enda du har räknat på att ändra något på är på Kelly....vad kan du dra ner på o ändra då för att få de mer ekonomiskt...???

se över di egen situtation finns säkert en hel del o ändra på....kanske byta till en mindre billigare bil...behöver du en stor bil när du inte drar hästsläp..

klädkonto matkonto levnadssätt etc etc....finns säker en del att hämta där..tex..

varför skulle de inte funka för dig...finns ju en del lysande exempel här att de går...finns skulle jag tro en hel del som är ensamma o har häst...

tex jag...cho 3 ...praktexemplet är väl Karin som inte ens har jobb....fan vet hur hon gör...men tydligen går de....

så visst måste de funka för dig med...kanske fodrar en deluppoffringar o slit o ändra på en del....men går tror jag de gör.....frågan är om du vill göra ändringar o uppoffringar....men de är ditt val...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025