TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

OK. Då förstår jag.
Men på flesta täcken han som är för små i bogen, har bara 1 spänne. Hans regntäcke (1 av flera) har jag fått byta ut spännena till karbinhakar, eftersom han har "mördat" originalspännena...
Han "mördar" även bensnören, iaf de i gummi. Går åt några par per år

-6 och lite snö :mad:

Nu har jag gjort 30 mattetal, och även om de är lätta så är det tråkigt!

Idag händer inte mkt tror jag. Här har blivit halt igen och jag är såå trött på vinter och fruset vatten nu igen!

-7,6 och snö

Ska nu iväg till stallet, tar drygt 45 min- 1 timme dit med 2 bussar.:(
Har kokat lite mash till pålle som mellanmål. 6 dl till en full vattenkokare, kokhett vatten. Luktar gott iaf:d
Ska ta hem linfröburken och koka nytt i kväll, såg att det var dax igår. Kokar en veckas omgång per gång, 400g linfrö och en full vattenkokare som får stå och svälla över natten i en gammal glassburk. Han får 1 dl kokt om dagen i hans middagsmat

*KL*
Med hänsyn till bett! Om bettet inte fungerar ser jag ingen anledning till att använda det. Om hästen inte lyder borde man ta tag i varför den inte bryr sig om min åsikt, istället för att tänka hur man kan tvinga den att lyda.
Varför har vi hästar? Jag har hästar enbart för mitt nöjes skuld, då tycker jag att det ska vara ett nöje även för hästen. Jag vill inte kämpa mot hästen, jag vill kämpa tillsammans med hästen.
Detta tycker jag ser trevligt ut: http://www.youtube.com/watch?v=iIHY0Y5Fw4o&feature=related
Man måste inte tvinga hästen i samling, då blir det bara motstånd oavsett vilket bett man använder. Man kan rida en häst i samling utan tvång! Med dressyr övningar på ett trevligare sätt.
Man kan rida även svåra övningar som piaf med en lätt hand utan bett, om det är det man vill:

Eller levad:

Man kan samla mycket inspiration på YouTube!
Man kan studera dom man vill vara som. Man kan gå sin egen väg, man måste inte göra som alla andra.
Våga vara dig själv.;)

I mitt fall handlar ett ev bettbyte i dressyren om att jag inte har kunskapen att omlära en 19 år gammal häst grunderna och tänket i dressyr. Tycker att jag har kommit långt som gått från alla dessa knepiga bett på henne till ett vanligt tränsbett och då det mildaste av alla, eggbett med fasta ringar. Men min kunskap och fysik rår inte på henne fullt ut. Nu förstår ju inte Kelly att det är för hennes bästa som jag vill rida henne i full balans genom hela kroppen. Visst, hon vill fuska...men fusket sliter på hennes kropp. Ska jag kunna återuppbygga hennes kropp så musklerna bär upp henne rätt behöver jag lite hjälp på traven.

KL

Bettdjungeln känns lite överväldigande. Ska se om jag kan få lite lokal hjälp. Vill inte exprimentera mig fram. Kämpar annars på ett litet tag till och hoppas hitta en tränare till våren. Den kommer i så fall tala om för mig vad jag bör göra och ev skaffa.

Tänk inte på att hästen ska omläras. Det är du som får rida på ett annat sätt.
Bettet du rider med nu, är säkert alldeles utmärkt.
Problemet är att hon inte känner anledningen till att du vill ha en bestämt form. Om du rider en pirouette är det väldigt svårt för hästen att gå i "fel" form. En 1/4 pirouette i hörnen räcker ibland till att få hästen till att gå med bakparten under sig. Sluta är en övning som får hästen att höja ryggen. På så vis är alla övningar bra för något. Dessa övningar får hästen till att förstå samling. Samling är den form hästen själv skulle välja när den vill vara redo för nästa övning. Om man tränar detta som en lek där man har roligt tillsammans, blir både du och hästen mera motiverad och formen vill då bli bättre och bättre.
Om man drar en häst ihop, får man en häst som blir negativ till uppgiften. Då är det inte lika roligt att rida.
Om hästen är blivit "tung" på tyglen lösas detta lätt med att sluta göra halvhalt, men göra halt så snart den blir tung, stå still tills hästen ger efter. Dra inte, men vänta ut hästen. Så snart den ger en millimeter, ge beröm och rid vidare. Var konsekvent och snabb med eftergift då blir din häst snabbt mjuk och ljudhör.
Tänk inte så mycket på vad hästen gör eller inte gör. Tänk istället på att du ska träna upp dig till att vara uppmärksam på när hästen ger en millimeter och vara snabb med att ge efter.
När du blir mjuk och känslig blir hästen det också.

KL

Jag har tråkigt! Vågar inte rida riktigt än för ryggen. Maken bara tittar på sport, och stallet är fixat. Har en bok, men den är inte så kul. Ska väl laga mat så småningom, men inte riktigt än. Trött - men kan inte gå och lägga mig innan hästarna är nattade. Och det är kanske lite tidigt ändå;)

Om jag skulle ta och stryka lite - wohoo...not!

Det är inte så kallt som för vissa, men -4 och blåser som sjutton. Var är våren??? (jag vet, det är bara februari...)

Lite vinterdepression, kanske?

Och vad det gäller bett har jag ett träns med tvådelat och ett med tredelat som jag varierar mellan. Hopptränaren tyckte ett tag att pålle blev lite stark efter hinderna och tyckte vi skulle prova ett gag, men då tog det bort hela bjudningen och han bara knäckte av.

Voff, jag tror att det bästa är att du försöker hitta övningar som övar upp lyhördheten, där Kelly tvingas lyssna på dig och inte kan ånga iväg. Hitta på mycket. Övergångar, volter, lyssna, lyssna, lyssna. Visst det finns hästar som blir stressade av det, men du känner din häst bäst! Bra tränare är guld, om du kan hitta det.

Hon blir inte stressad av övergångar mm. Tvärt om så måste man hitta på saker hela tiden för att behålla hennes intresse. Hon vill verkligen att ryttaren ska ge henne utmaningar. Nu har jag inte den erfarenheten att kunna ge henne så kluriga utmaningar som hon är van vid. Jag rider mycket öppna och sluta för att mjuka upp henne samt lite framdelvändning, volter, skänkelvikningar och varierar ridvägarna mycket och gångarterna och tempo. Står även stilla med henne och mjukgör halsen med att lirka henne från sida till sida så hon ska slappna av i hals och nacke. Halvhalter och halter är en favorit till mig men dock inte till Kelly. Hon skiter blankt i dem och man måste traggla mycket på dem, vilket vi gör. Det som är problemet där är att måste sitta in i halvhalten. Vilket blir ett problem för mig med min ryggskada. Jag bör ju helst rida lätt. Kelly bör helst ridas sittandes och ordentligt omsluten. Så egentligen matchar vi varandra rätt dåligt. Men hade det inte varit för mig hade hon nog åkt till slakt efter fölis så nu är jag matte med mina fel och brister och vi får försöka hitta en gyllene medelväg ;)

Tränare ska jag försöka ta in så snart det bara går. Men en förutsättning är ju att vi inte har delat av paddocken till hagar. Så fort marken tillåter ett hagbygge till så vi kan få tillbaka paddocken ska jag försöka hitta en tränare. Tycker det är så vansinnigt kul när någon står och jobbar mig :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg honom i Gbg för några år sedan och blev helt betagen. Han är ju en charmis dessutom. Och lite halvknäpp som ALLA HÄSTMÄNNISKOR!

Hitta rätt bett är inte lätt ;) Finns ju massor att välja mellan. Det vi har gjort är att fråga vänner om deras bett och hur dom fungerar och fått provat. Det är väldigt bra att inte behöva köpa och det inte fungerar sen.
Mycket är ju också beroende på hur dom ser ut i munnen och bettet påverkar dom. Alla kan ju inte ha samma bett.
Fast det som är bra är ju att man lär sig nya saker hela tiden:laugh:

Så det är nog bara att be om råd och prova på vad som kan passa er-

Här är det bara -6,9 grader men blåser massor så det blir iskallt. Höll på att frysa ihjäl när jag var ute och gjorde stallet och tog in pållarna.
Men dom ville komma in med en gång och gnäggade åt mig :)

Har varit så jätte trött i flera dagar och inte orkat göra något extra :(

KL:ar mig själv...
Jag och dottern (som fyllde 18 i söndags) åker till London imorgon bitti för några dagars kultur & shopping. Ska tänka på er när jag besöker Harrods hästavdelning och stallarna :)
Det ska bli jättekul. Funderar på om Nappe ska få följa med, han är ju van att resa. Lägger in en bild för flera av er har inte träffat honom :) Min egna flinga som jag importerat från Tyskland och som även fick följa med en sväng till Italien.

73541_1553163183887_1079388511_3063836_8180678_n.jpg

Hoppas bra med alla..... :laugh: Ciao

Jag läste fel och tyckte att du hade skrivit att du var rädd för myggen. :)
Men det är verkligen inte kul att ha ont i ryggen. :(

Här fryser vi mest bara... Det var -32 grader i morse och nu är det sakta på väg dit igen. Brrrr

-32. Huuuuuuuuuu! Jag har frusit idag -5 bara. Fast vi är ju ena veklingar här nere!

ok jag ar upprord.. var till coop idag for att investera i en maltidslosning chicken sallad..
de har inte maltidslosningar langre!!!!! istallet har de borjat med mikaels livlina och allt de hade med pasta var kraftskjartar... behover jag saga att jag var enormt besviken.. jag tyckte maltidslosningar var en superb mat, och den har sag inte ens smaklig ut.. sa jag klagade och salladchefen skulle pa mote pa torsdag och skulle framfora mina klaganden..
men jag maste ju ata och sitter har och klammer i mig det har.. maggen har inte tyckt om mig pa sista tiden, och aven med den har salladen (jag ater resten till kvall) var inte vad maggen ville ha..
sa jag att de fick komma och dra loss mig med tractor idag?? och snoat har det gjort hela dagen..
temp har legat pa -11 eller darom hela dagen, har brasa i spisen och skall snart sussa tror jag.. i morgon ar det pt sa maste vara uppe och igang..
hurrah till alla som gjort ngt vettigt, cheer up till de som som jag langtar ihjal sig efter varen.. det blir battre snart.. tror jag.. toots till yalls

Ja Kat, det blir bättre snart -LOOOVAR! Salladchefen Ha Ha Ha Ha. Bladig? :) Men du ska fråga efter hästkött! Jag läste artikeln i Ridsport och tänkte att man verkligen borde.... Transporterna till "hästätarländerna" ÄR ju jävliga!

Ja, jag längtar till våren. Jag fryyyyser.... Här runt Götet har det väl varit minus 4 grader, men det har blåst så enormt mycket idag, brrr...:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar