TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag har ett tvådelat pelham i strl 14 cm tror jag. Kanske för stort?

Grattis till bilen!

:D de där äldre damerna är riktiga rävar,Kelly låter som dotterns ponny.Hon är utbildad tom FEI men inte sjutton gör hon ngr gratis och rätt som det är så bara måste hon testa om det går att komma undan.
Gillar inte heller allt lullull och modeideer med tex bett,men tyvärr så slänger många på allt skarpare grejor och tror att de fixar det på ett hmm smidigt sätt.Enda är att slita.
Men att sätta på ett skarpare bett ibland och lättare kunna ta igenom saker utan dragkamp tycker jag är helt okey så länge man jobbar dem bakifrån så att de inte bara knäcker av i nacken.Vilket storlek har hon på bett?

Sen finns ju även 2-delad jaktstång,blir ju inte lika mkt hävstångseffekt som om man har pelhamstång utan delta samt på det brukar de inte häva sej på och bli framtunga.

Senast ändrad:

Jag tror jag tänkte på fel bett nu, för ska man ha bridong till alla kandar?

Detta jag tänkte på skulle liknas vid ett pelham, men bara en ring för tygeln. Sambon vill bara ha en tygel.
Eller har personen som tipsade om det kanske blandat ihop namnen?
Kan det var ett körbett av nåt slag? Vi pratade om körning i samma veva.
Jag har letat men hittar inget som liknar det.

Lasse är kanon i vanliga fall. Men nu på vintern kan ha bli tokig i traven och springer på som en dåre. Sambon är van vid att stoppa honom mer eller mindre med sätet, men de sista gångerna han ridit känner att att det är gränsfall att han har koll på honom när han sätter fart.
På sommaren funkar han med grimma och grimskaft eller sidepull, fast han får springa.

Senast ändrad:

Japp på kandar rider man med 2 tyglar,bridong+stång.
Men det finns rak jaktstång utan tungfrihet,det vet jag för ett sånt har jag i stallet

Jag vet var det går att få tag i kimberwick utan tungfrihet. En butik jag brukar handla i då och då har det på sin website. Vill du ha PM (eller så tar vi det på FB)?

Sen finns ju de sk. kombinationsbetten men de är ju jä.... skarpa,men kan ju kanske vara ngt om han funkar på tryck över nosryggen.

Ett sånt har jag hängandes, med äpplesmak. Har inte testat det än.
Vi testade 2-delat pelham men han gillade det inte alls.

Båda hästarna går bra på lång tygel så länge vi skrittar och travar i lugnt tempo, men nu när det antagligen är mkt överskottsenergi så behöver sambon ett nöstopp så att det inte blir farligt.

Har du det med korta eller långa skänklar?
Vad gjorde han när ni testade pelhammet då?

Korta skänklar.

Han grejade med tungan och gapade mkt.
Ville inte riktigt slappna av.
Sambon är inte mkt för att byta bett osv, men när han sticker så känns det inte bra heller.

Ja, och det får jag för mej är en dålig kombination med kindkedja, eller tänker jag fel?
Tror jag läst nån hästtandläkar-artikel att tvådelat aldrig ska ha kedja eller curb-strap?

De med hävstång ska alltid ha kedja sen kan man spänna den beroende på hur kraftig effekt man vill ha,har jag alltid fått höra.Utan kedja så blir betslet inte stabilt i munnen.Sa en hopptränare som tävlat på hög nivå och är utbildad hästtandläkare

Senast ändrad:

Jag tänkte testa pelhamet med tungfrihet på Trullan, så jag slipper använda hävstångseffekten mer än i nödfall, men hur gör jag med dubbla tyglar när jag har western? Eller kan jag sätta engelsk tygel på den?
Har delta till, men har oxå hört att det inte är bra, då man sitter med hävstången i onödan då?
Ursäkta dumma frågor, men bett är en jäkla djungel..

Ja, att man ska ha kedjan vet jag, men hur funkar det med 2-delat? Blir det inte en skum kombination? Eller är kanske dessa modeller stabilare än vanliga bett och därför gör det inget?

Senast ändrad:

Men om han ligger på och vill dra iväg så testa att göra ordentliga halvhalter med jämna mellanrum så att han samlar ihop sej ,sen kan det vara bra att även lägga till ngr steg i sidledes förflyttning ,allt för att han måste koncentrera sej på att ngt händer och att det inte är bara rakt fram som gäller i full speed.

Använder alltid kedja på stångbett så har jag blivit upplärd en gång i tiden .(av en os-ryttare i fälttävlan)
Delta gör ju att bettet blir mildare men om man ska variera hävstången så är det två tyglar som gäller och då är engelska tyglar att rekommendera

Halvhalter vet jag att han gjorde sist vi red, för att få honom att lugna sig, men efter en stund sa det Pang! så stack han i full fart hemåt!
Kanske han ska testa att rida honom motsatt håll, så att inte sista sträckan betyder full fart hem?
Han brukar låta honom springa av sig på en raksträcka på hemvägen, men på sista tiden vill han inte stanna alls utan springer gärna hela vägen hem om det går.

Jo kedjan ska ju vara på.
Jag har även curb-strap på mitt vanliga bett för att det ska ligga still.
Fast kombinationen 2-delat med curbstrap var tydligen no-no. Nu hittar jag förstås inte artikeln men kanske har jag den i en tidning.

Stallet lockar ju alltid så låt han gå i friskare tempo från stallet men aldrig full fart hemåt så länge han inte tar förhållningar omedelbart o stannar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar