TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

tja de sägs ju att en bild aldrig ljuger o skall man döma av bilden i kalendern så behöver varken du eller Tage försaka något av livets goda...

Tage kanske gillar vispgrädde..:idea:

är din schäfer stor?? lkollade spåren av bondens stora schäferhanne o jämfört med tändsticksasken så såg de ut som att de var ungefär lika med de du såg....

sannolikheten säger ju att de är en hund.....men kan ju vara en varg med.:idea:

kul o spännande ..tänk å få se en vildlevande varg unde ridturen....häftigt :laugh:

hur många operationer är de kvar...vet de det ?? lycka till i morgon o du ska ha några :banana::banana::bow: för att du varit duktig o hållt dig i pälsen trots allt...

de är snart din tid....häng i nu...

Min hund är en tik och inte så stor, så precis som du säjer,det är troligen spår från en hund.Men det har synts strövarvargar inte så många mil härifrån så lite spännande är det allt att spekulera.

Vet inte riktigt var jag står i vargfrågan,lätt att tycka om dom på avstånd så att säja.En annan sak att ha dom etablerade i markerna.

Just nu är det vildsvinen som är det nya inslaget här.Jag har inte sett något än,men de är inte populära av vad jag har hört.

Tack för den bra länken:)!Tittar man där håller jag med att ett lo är troligare än varg,spåren var runda i formen precis som det stog där.(tänk om gamla Bella eller vad nu bernersennern heter visste att jag tar henne för att kattdjur:))

jag är inte rädd för varg...de är minst lika skygga som lo o de ser man ju aldrig , inte ajg i alla fall.

vildsvin..ska du vara jäkligt glad att du inte har så mycket av....än..de förökar sig som råttor o i mina ögon ett jädra plågoris...

här har vi mycket vildsvin...o mina hagar har haft påhälsning liksom skogen bakom stugan...de ser ut som första världskriget där de gått fram....o elstänglste gick de igenom..o jag har kräm ström så de dånar om de...

mina hästar o flera med dem reagerar kraftigt på vildsvins lukten...blir totalt rabiata ...

för att inte tala om att krocka med ett...såg en v 70 som frontat med en vuxen gris...de var ingen rolig syn...trodde de var en älg tills de talade om att de var gris...

nej hellre 50 vargar än vildsvin.....vargar gör ju ingen skada ..int mer än lösspringande hundar i alla fall...

förutsatt att inte mönniskan blandar sig en masssa förstås...

tyvärr ingen egen...men jag brukar kika i den på jobbet :laugh: en av tanterna där som har en hängande.....:p

KL
Hej på er! Vad ni har skrivit hela dagen :laugh: Har ju massor att läsa igenom nu. Har jobbat fm och sen inte fått låna min dator förrän nu ;)

Här är det lika kallt som igår. Har fått fullt med is utan på mitt ena köksfönster :crazy: Fattar inte varför.

Har idag fått dras med en ond huvudvärk, ska sätta på lite kaffe snart och se om det kan hjälpa.

brimmis lycka till med operationen :laugh:

Voff har inte dom andra i stallet lite olika bett som du kan prova? Brukar alltid vara bra att variera med olika bett då brukar dom lyssna bättre när det inte är samma hela tiden.

nu skall vi prata varg.. jag har nu last rapporten fran lsu och sveriges vargstam ar oerhort inavlad.. sa avskjutning av existerande djur ar bra tycker jag.. sa LANGE SOM DE PLACERAR IN NYA VARGAR av annat blod. vilket har blivit gjort pa vissa stallen.. DDock den hetsjakt som forekommer ar inte smart.. Men det ar som algjakten, manga jagare oc lite djur.. Har pa omradet fick vi 2 kalvar en kossa och gammel tjuren som var i daligt skick.. han har undvikit att bli tagen/inte skjutbar for 10 ar men i ar sag han ut som skit.. sa de bestamde sig for att avliva honom.. det ar manga 3-5 aringar som bor fa chance att avla ocksa..
men tillbaka till varg. Normalt haller sig vargarna ivag fran folk som vi alla vet, dock vid kalla vintrar och lite mat kommer de ju narmare till gardarna.. Och det ar inte trevligt att vargspar pa gardsplan pa morgonen.. igen, en eller tva ar ok.. ser man sen spar fran en storre flock ar det dags att vara orolig.. det skall bli intressant att see om deverkligen planterar ut nytt blod.. och om dessa far vara i fred eller vad.. just mina tva cents..

Amen till detta gubbtjyv. Håller med varje ord och har ungefär samma erfarenhet av de :devil: grisarna.

tyvärr ingen egen...men jag brukar kika i den på jobbet :laugh: en av tanterna där som har en hängande.....:p

Gissar att tanten i fråga är någon vi känner båda två. Hon fick en liten packe av mig som hon sålde på jobbet för min räkning. :)

Hutter sitter och försöker tina upp,bara 9 grader kallt men blåser små :devil:
Man skulle få jaga älg året runt,tror sjutton att de kräken kom idag igen men nu satt jag i alla fall kvar:o

Nej inga hjälptyglar och absolut inte pessoabett,det bettet gör bara att de knäcker av i nacken då det ger dubbla signaler.
Du skrev att hon är stark ,på vilket sätt.är det så att hon häver sej på bettet,du kan väl berätta lite mer så är det lättare att klura ut ett bett som ev. kan funka.Samma hur är hon i munnen ,är hon låg i gommen?
Sem är det alltid bra att skifta mellan olika bett beroende på vad man gör.

Hon kan bita sig fast lite i bettet och hon hänger på det. Hon är hur mjuk och trevlig som helst och sörplar och tuggar ibland, MEN det är då hon inte har baken med sig.

Kelly är pigg. Pigg och frammåt och rask. Så det känns som om man får bjudningen gratis på henne. Men det får man inte. Hon bara går på frammåt utan att använda bakbenen. För att få baken att jobba och därmed ryggen måste jag använda mycket skänkel. Eftersom hon redan går på i ett bra tempo vill hon nästan börja rusa på när man börjar driva. Det är ju då jag ska vara där och fånga upp henne (rida henne till handen) men då hänger hon sig på bettet och blir stum i munnen. Man kan lirka och jobba med fingrarna tills de domnar :( Tillslut låser sig fingrarna. Hennes förra ägare hade samma problem och red dressyr på tideman eller kandar. Jag har noll erfarenhet av sånt. Så man sitter med en massa häst i händerna. Värst är hon i taven. Galoppen är den gångart hon jobbar bäst i. Hon har en vansinnigt mjuk, välbalanserad och skön galopp. Kan nästan stå på stället och gunga. Hon älskar det mest själv också och det är väl därför hon brukar lossna lite efter galoppen.

Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Hon kan även bli stum och hård i munnen vid uteritt när hon blir väldigt på. Över lag har man alltid väldigt mycket häst både under sig och i handen och man måste RIDA henne för att få lite fason på henne. Hon är ingen häst man bara åker en tur i skogen på.

Carre- Nej de andra har inga andra bett jag kan testa. 2 av hästarna är ju inte ens inridna och busen rids på nån westwrnhistoria, har inte tittat så nära. Hanns munn är nog ändå 5 nummer större än Kellys :D

För övrigt så har jag hämtat hem min bil nu. Vore det inte så kallt ute och jag så kissenödig så hade jag suttit kvar där ännu. Den är underbar :love: Min present till mig själv på alla hjärtans dag :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Det är den här operationen och en till sen ska det väl vara klart. Den här gången klarar jag mej utan gips men nästa op då blir jag paketerad igen.

Jag har sett varg en gång och de var ashäftigt, om man får säja så när man är i det närmaste tant :angel:. Vi har 2 stycken vargrevir på ganska nära håll här och man hör emellanåt att nån sett varg men mer är det inte, det är få förunnat att få se dessa djur. Jag har faktiskt sett ett lodjur när jag for hem från jobbet en kväll oxå, lika ashäftigt det med.

Jag är då mer rädd för fula gubbar och vild svin än för varg :D

Senast ändrad:

Oki skulle då inte rida henne på tiedemann ,gillar inte att den är fast i det läget man ställer den.
Efter ditt svar så antar jag att du inte är van att rida med kandar? och då ska du skippa det.
Eftersom hon biter sej fast och hänger sej på bettet så tror inte jag att jaktstång funkar för ofta sänker de sej och blir framtunga.
Däremot så tror jag du ska testa ett 2-delad pelhamstång,och då kan ju välja att antingen ha delta eller sätta tyglarna direkt i ngn ring.
De hästar som gör som Kelly lurar man sej lätt på och tappar baken och ryggen.
Dotterns ponny är expert på att luras ,bjuder framåt och kröker på nacken och sen är baken 2 meter bakom en.
Jag tycker att om man lägger in ngr steg i öppna/slutna när de drumlar iväg så är det lättare att få aktion i bakbensaktiviteten.
Ett annat bett som kan vara bra när du tex rider ut är ett D-bett med kopparrullar.

Glömde ju säga grattis till den nya bilen

Du har helt rätt i att man lätt lurar sig på henne. Efter att ha knatat så många år på dressyrbanorna är hon ju proffs, det är inte alla ryttare som hamnar på hennes rygg :crazy: Och hon tänker inte ge något gratis och hon är slug som f-n. Hon älskar ju att jobba men jag misstänker nästan att det är lite av en sport i sig att utmana ryttaren för henne. Ena stunden tycker man att det går sååå bra och helt plötsligt kommer man på att det är hon som faktiskt rider mig:angel:

Ska läsa på lite om tvådelad pelhamstång. Jag kan säga att det har hänt mycket med hennes mun sen jag tog över henne och bara rider med vanligt eggbett. Hon är trevligare i munnen. Som sagt så är jag emot för mycket lulllull på hästarna. Ibland behövs det men många gånger är det genvägar eller t.o.m pynt.

Hoppas det går bra imorgon!

KL*
Jag är så trött nu!
Somnade förut och sov som en stock! Vaknade en timme efter att hästarna skulle haft hö. Sprang ner och var så seg . Jag som alltid mockar på dan eller tidig eftermiddag orkade bara sopa och lägga in hö.
Resten får vi göra när de ska in.

Sambon har kommit hem och dragit på sig diskhandskarna :p

Ang bett så använder sambon D-ring med kopparrulle på Lasse. Funkar kanon på honom. På sommaren när han är lite slöare funkar sidepull oxå.
På Trullan använder jag just nu Kimblewick, men varvar med rakt, och 2-delat D-bett.
Har ett pelham som jag inte provat än.

Hur funkar ett rakt kandar?
Är det som kimblewick , fast bara ett läge i hävstången?
Jag hittar inget rakt kimblewick och Lasse är inte förtjust i den höga tungfriheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar