TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hmm så sa inte min tränare som är hästtandläkare och tävlar i svår hoppning,men finns ju alltid olika åsikter och teorier,man får sålla och välja det som funkar

Senast ändrad:

Jag kör hellre tempo på bort-vägen och sänker tempot på hemvägen. Det funkar med Trullan.
Kanske vi helt enkelt får rida åt andra hållet :)

Jag får nog säga att han inte låter honom trava på den sträcka alls nästa gång, så att han är lugnare sista sträckan. På denna sträcka blir han så triggad. han vet ju att vi snart är hemma oxå.

Jag ifrågasätter inte det du skriver, utan undrar mer om det jag läste bara gällde vanliga bett? Eller så var det helt enkelt fel...

När det gäller vanliga bett så har jag aldrig hört att man ska ha kedja på dem

Japp hemåt drar ju alltid,brukar därför alltid skritta dem på lång tygel den sista biten så att de ska gå ner i varv innan man stallar in dem

Senast ändrad:

Jag får hojta till om jag hittar den.
Detta gällde ju curb-straps, så därför jag undrade ang kedjan oxå.

I normala fall travar jag ogärna på hemvägen utan sista kilometrarna skrittar vi lugnt. Det blir säkert bättre när vårkänslorna lagt sig :)

Grannens hästar hade oxå fått fnatt i helgen och rusat hemåt i full fart, bockat och stegrat så att den ena tjejen gled av över hästen rumpa. Hamnade iaf på fötterna ;:)

Japp vid western så har jag alltid curb-stabs oxå.
Mmm vårkänslorna gör sej gällande av och till redan,vill ju ha vår :D

Oj tur att de inte skadade sej,nepp nu måste jag i säng ska upp tidigt imorgon.
God natt

Samma här, jag är helt seg i huvudet och fick nog inte riktigt fram det jag menade så det blev rörigt :)
Gonatt!

Tackar som frågar :)

Nja, jag stannar hemma idag också. I morgon är tanken att jag sitta i möten hela dagen, det hoppas jag att jag ska kunna hasa mig iväg på.

Tänkte på hur det var när jag inte riktigt kommit upp i tantålder ännu. Då hindrade en vanlig förkylning inte mig från att gå till jobbet om det inte var extremt. Jag har nog allt blivit lite klemigare med åren. Å andra sidan är jag inte så ofta hemma i alla fall, kan inte ens minnas när det var sist, förra våren kanske. Så jag har tur ändå som håller mig så pass frisk.

Ha en härlig dag alla. Här står termometern på -14 och några snöflingor dalar ner.

-12 och latta flingor.. jag maste skotta ut bilen idag pa ngt satt sa jag kan kommma till pt i morgon..jobbig natt, orolig, och lite snor i nosen.. har ju inte tid att bli sjuk sa ser ut som mr michelin sa fort jag ar ute..
pallar mumsar och jag fyller vatten containers strax dax for utgang..
hoppas ni alla far en underbar dag.. toots

KL

God morgon!
Hemkommen från jobb o lite kaffe innan stalljobbet.
Kallt o blåser iskalla vindar,brrrr! Blåser rakt in i huset,inte skönt! Så är det att bo i ett gammalt otätt hus.....:(

På tal om bett,så låter det som att Kelly o min nordis beter sig liknande,plus att han kan komma på att sticka vid uteritter oxå.Å inte nödvändigtvis hemåt......

Lade fram problemet till min hästtandis (Ylva Rubin) och hon rekommenderade (efter undersökning av munnen) en pelhamstång med tungfrihet,givetvis med kedja o skumrem. Han gillade det inte alls de första gångerna,men nu fungerar det utmärkt! Använder ibland delta,ibland inte.

Hur funkar de? Har aldrig sett en sådan.
De flesta täcken han har är för små i bogen och över rumpan.
Det täcke han har nu mest, är lagom i bogen, men litet över rumpan, skulle behöva någon dm till i bak.

Jo kedjan ska ju vara på.
Jag har även curb-strap på mitt vanliga bett för att det ska ligga still.
Fast kombinationen 2-delat med curbstrap var tydligen no-no. Nu hittar jag förstås inte artikeln men kanske har jag den i en tidning.

På ett vanligt delat bett, rakt bett och tredelat är det helt ok att ha curb men den ska inte sättas så att den på något sätt inverkar på bettets funktion. Lätt hänt att ha den för spänd så att ett delat bett viker sig =obehag i munnen. Det gäller också om man har en curb av tjockare lädermodell vilket ger mer tyngd och som då inverkar på ett delat bett negativt i hästens mun genom vikt.

Däremot när man rider på stång är curben den som stabiliserar bettet, framförallt viktigt när man har delad stång med lösa skänklar. Curben är då fäst i övre ringarna på stången och är inte nära själva mundelen.

Idag har vi -15 grader, det snöar...så klart då vi ska hämta höt:mad:. Jag är ledig och njuter av en slö morgon. Tänkte mig ut senare för att se om det finns någon liten väg som är öppen för lite ridning bortöver för nu är jag trött på att vänta på våren:cool:

Min starka nordis funkar bra på ett waterford-bett. De få gånger nu när vi rider eller tömkör, tar jag antingen det eller ett hackamore med långa skänklar. På inhägnat område (typ sommarstallets ridbana) kan jag rida med repgrimma+tyglar.
I "ungdomens dagar":laugh: då vi var mer igång och red mkt (6 dar i veckan, mkt dressyr, hopp och körning), hade jag waterfordbett eller rakt pelham i gummi, ibland pessobett med äpplesmak när han var som värst. Martingal när vi hoppade eller red med sällskap.

Tack för infon! :)

Ja, anledningen var ju att det delade bettet kunde vika sig i munnen. Själv har jag haft på mitt 2-delade och inte märkt att det skulle vara fel. Därför jag undrade om kedjan gjorde nån skillnad mot att ha curb-strap.

Bettet jag inte kom ihåg vad det hette skulle tydligen vara franskt grodbett.
Är ju ett körbett, men kanske det kan funka ändå?
Kanske Gubbtjyv vet?

KL

-18 i morse, nu är det "bara" -14...
En slö dag idag, har bara pålle att fixa.
Så det blir en tur dit i em. Mocka, fixa käk och vatten. Ta in och borsta lite, badda ev på skållorna om det behövs. Ge honom hans Flexijoint i munnen. Han vägrar att äta det i maten, så han får det uppblandat i vatten i spruta i munnen. Förstår inte varför tillskottstillverkarna inte kan göra tillskott som är goda?:confused: Känner flera som inte äter Flexijoint i maten, utan måste ges i munnen. Funderar på när Flexijointhinken (3 kg hink, halva kvar), att prova med någon annan ledtillskott?:confused:
Han var lite gallig i hb igår, antagligen från vurpan för 1½ vecka sedan. Ska linementa med arnika några dar, så brukar det gå ner.
Släppa ut igen (om klockan är lite), lägga in middagsmat och åka hem.

Är någon som har provat masch (stavning?) på sina hästar? Ska vara bra att ge till kolikhästar. Han är en maghäst, mkt känslig mage. Har haft problem med diarré till och från. Även kolikkänningar, hade en liten i nov sist.

Du kanske har någon bild? Om man ser på postkandar och de andra körbetten med lite stång används kedja och det är samma tänk som med curb. Det ska hålla betten stilla. De är spända så att de aktiverar stångverkan när stången kommer i 45 grader ungefär. Det gäller för alla stångbett oavsett kedja eller lädercurb.

På ett vanligt bett ska varken kedja eller curb ha någon funktion i bettet utan endast hjälpa till att hålla det på plats vid ledande tygeltag.

Fast det är med kedja :)
Kanske jag var otydlig igår när jag skrev och trött :)

Det jag undrade var om det var negativt med 2-delat ihop med kedja och curb, inte att jag tycker kedja är negativt.
Jag har kedja på mitt kimblewick.

Bettet jag tänkte på skulle vara likt pelham men man skulle slippa ha dubbla tyglar.

Här är grodbettet

32111154.jpg

Som du ser på bilden är krokarna för kedjan i de övre ringarna och har inte någon påverkan på själva mundelen. Det spelar ingen roll om det är en hel mundel eller delat i dessa fall.

Ok, så det är bara när man har t.ex på ett vanligt bett och sätter curben i de vanliga ringarna, som , om det är för hårt åtdraget kan inverka på själva bettet?

Men då fattar jag :idea: Lite trög

Hur funkar de? Har aldrig sett en sådan.
De flesta täcken han har är för små i bogen och över rumpan.
Det täcke han har nu mest, är lagom i bogen, men litet över rumpan, skulle behöva någon dm till i bak.

Det är som en extra tyglapp som har likadana spännen som fram på täcket. Så sätter du ditt vanliga spänne i den och förlänger då täcket fram på bogen.
Jag köpte en sån då trullans täcke kunde vara lite större fram, men då hade jag förstås inte likadana spännen så det funkade ju inte :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst