TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Här kör vi med barnarbete. Filip vill hjälpa till att kratta ut gruset på våran nya gårdsplan :D i bakgrunden ser man min älskade syrenberså och taknocken på det gamla garaget som vi bara använt som redskapsföråd.

39471_411536256663_551251663_4493245_4524395_n.jpg

......................funkade inte................ :(

Vi har också en såndär tykon-uteplats. Ett upphöjt trädäck med två vindväggar som vi brukar parkera ett partytält på varje år. Som vi sen glömmer att ta ner och får byta till ett nytt :o Men i år ska det på ett "riktigt" tak på den. Jag har börjt planterat klätterväxter som kaprifol och clematis runt den och lavendel och lite annat lukta gott. Meningen är att den ska bli en mysig pergola att sitta och häcka i :)

Oj det låter helt underbart! Jag har försökt övertala sambon att bygga en enklare variant men han vill göra en riktig istället. Vilket innebär att det inte kommer att bli nån alls... och blommor, och sommar oj vad jag längtar ut med båten. Jag behöver nog ingen pergola, jag ska vara på havet!

Här är mina småpruttar

Linus hade en jättemygga i pannan :)

41174_435741018484_691313484_4933146_1799476_n.jpg

Längtar efter sommar när jag ser denna

4756_95476438484_691313484_1962327_4202593_n.jpg

Fick äntligen ett svar om medryttare. Givetvis från någon som inte hade läst ordentligt och undrade var i Mark hästen fanns :confused:

Dock så var annonsen innan min om en ponny i Mark :crazy:

Sist jag kollade hade 145 stycken läst annonsen på buke och 9 på medryttare.nu. Ett svar-som inte gällde min häst tydligen :angel:

Voff o Lobell - vilka somriga bilder! Härligt:) Det är den stora fördelen med att köpa gammalt, man får en färdig trädgård. Vår är bara under uppbyggande och alla växter är pyttesmå.

Lobell - undra på att sonen ser förskräckt ut, en sån jättemygga:)

Vilket underbart hus, men jag gillar fortfarande stallet bäst :p

Även Voff och Lobell, ni har så mysigt och att kunna ha hästarna hemma är ju guld.

Tigermamma, att ha hästarna på ett sånt ställe är inte illa, hur långt har du till stallet? har nog sagt det men med mina begynnande Alzheimer kommer jag inte ihåg:o

KL

Idag hade vi en kanon tur, vi träffade på en 70-årig tant som var ute och red, först passerade hon oss och sedan kom vi ikapp henne efter en mycket lång galopp:laugh: I alla fall visste hon lite ridvägar som vi inte provat, så vi slog följe. Hon frågade "orkar ni med lite galopper?" Och sedan körde hon järnet när vi sagt ja :rofl: Jag vill också vara så när jag är 70!:bow:

vi kommer att ha kanon på tant campen, finns det hjärterum så finns det stjärterum :laugh:

Jag har inte Kelly hemma. Med en tomt på bara 1844 m2 så blir det lite dåligt med bete ;) Men jag har bara 2,5 km till stallet. Nu vintertid tar jag bilen eftersom jag måste ut på stora vägen och snövallarna ligger på vägrenen, och det tar ca 2 min från min dörr till stalldörren. Men i sommar tar jag cykeln bort till stallet. Gissar att det kommer ta strax under kvarten att trampa dit :laugh:

Du bidrog ju med en solglasögonbild på Fejjan. Så här kommer en från mig. En liten herre som ogillar morgonsol i ögonen vid frukosten :D

15298_125420990803676_100000073277627_330555_5046585_n.jpg

Vad gulligt ! :)

Härom dan kom min 4-åring in i köket när jag gjorde mat. Så sa han : Hur e läget morsan?
Jag blev full i skratt och tittade på honom, då hade han på sig mina solglasögon.

Han säger att mamma heter brippabett ( elisabeth) och pappa heter Farsan :)
Hm, så blir det med tonåringar i huset.

Senast ändrad:

Vilka gullungar ni har!! Mitt hjärtegull Mathilda 3 år har klippt sej i dag alldeles själv. Hennes föräldrar är skogstokiga men jag tycker hon klippte ganska fint, till skillnad från mor hennes som klippte ett stort hack rakt in i luggen och en bit bakåt och hon klippte jäms med huvudsvålen hon :devil: Så en hel sommar hade hon riktigt snaggat hår innan hacket växt ut så pass att vi kunde börja spara ut det igen.

Här är det gasvarning å det grövsta i kväll, urk :eek: Nala vovve ligger med röven vänd mot pelletskaminen och hon fiser nå så vidrigt :mad: Tänk er själva, varm hundfis stank! Snart jävlar åker hon ut och får ligga på trappen i natt :devil:

Till stallet ca 10 min med bil 20min nu på vintern.Vägarna utom sista biten till stallet är rent förskräckliga. Sista biten är det gårdsägaren som tar hand om, snöslungat och klart vid 7 tiden på härom morron när det varit snöstorm hela natten:):bow:
Ett fenomen som jag lagt märke till förut, de allmänna vägarna är bedrövliga men in till alla gårdar är det jättefint !

Vi betalar dock en del för alla faciliteter: stallplats,ensilage,torvmix,kraftfoder,ridhus,skrittmaskinen(kostar lite extra)in o utsläpp+tre fodringar på vardagar (helg o kväll delar vi på)+ en häst på lösdrift inkl.fritt ensilage o foderjäst = ca 7.500/månad. Men med tanke på att det är bara är 30 min in till Stockholms city så anses det vara billigt.

Åh, jäklar!
Det kan jag ha 5 hästar på här. fast jag har ingen skrittmaskin...och inget ridhus... och har väl 1,5 timme till Sthlm. :p

KL*

Sambon är tokig nu!
Toastoppet kom tillbaka när han kom hem från jobbet vid 22, så han började skruva loss toa och handfat och badkar, och slängde ner nån grej man rensar med, och det började läcka ut toapapper och andra trevliga saker på golvet.
Nu är det stopp i badkarsavloppet och 10 cm bajsvatten över hela golvet, och det har börjat droppa vatten i ett rör ner till källaren.

Linus, är inte favoritsonen just nu :)

Hm, och han ska till jobbet om 4 timmar.

Undrar om det blir nåt 6 ikväll :rofl:

Senast ändrad:

Nä,fy så trist!!!
Råkade ut för samma i våras,en av ass hade under en längre tid spolat ner våtservetter så det byggde på o så satt stoppet där!:devil:
Och det satt fast.....!:mad: Försökte själv att lossa det i ett par dagar,men det var dödfött,bara ringa ut spolbilen a 1850 kr..........

Hoppas det släppte o att sambon fick sova lite iaf!!

Godmorgon alla!
Brrrr,kallt idag! Ska visst bli sol iaf så det kan man ju hoppas på!:laugh:

Kl.

Go morron på er !

Sitter här och värmer mej en stund efter att ha varit uppe i ottan och utfodrat kräken. Den lilla apan har väl vält vattentunnan igen så nu står den på upptining i verkstan för det var ispropp där kontakten ska sitta. Nu jäklar ska den sättas fast i väggen :devil:

I dag har vi -16 grader och det snöar. Väntar på att våran hovis ska komma och fixa till fötterna på madamerna. Ska bli skönt att komma in i värmen när det är färdigt :D

Ha en härlig Alla Hjärtans Dag!

Visst är det underbart med barn. :D

Själv stannar jag hemma i sängen idag. Förkylningen jag gått med några dagar känns riktigt otrevlig och jag orkar inte tampas med några gamlingar idag. Halsen svider, huvudet värker och varenda led i kroppen känns öm :( Det är inte så lyckat att smitta vare sig dem eller arbetskamraterna heller. Så jag blir hemma idag och i morgon i alla fall. Det kan jag kosta på mig, jag brukar nästan aldrig vara sjuk.

ha en fin alla hjärtans dag, allihop :love:

God morgon :crazy:

-16, men sol iaf.

Blev väckt kl 7 av att sambon ringde och sa att han glömt be sonen ta ut hästarna, så jag fick släpa mej ut, och j-klar vad kallt det var! Hade glömt vantar dessutom.

Stoppet var kvar i natt, men vattnet har runnit ner, men sambon har ringt rörmokare för han tror att det kommer fastna igen.
Kul, hela badrummet är grisigt.

I somras läckte allt avloppsvatten ut i källaren. Sambon stod i 20 cm skitvatten och försökte rensa.
Blev till att ringa spolbil oxå, som är så billigt när man bor i bushen.

Det var ett jättestopp i brunnen med tamponger och våtservetter, som antagligen samma lilla prutt kastat i toan som nu :devil:

Det blir ingen veckopeng på många, många år.

Annars känns det som en trevlig Alla hjärtans Dag :p

kl

idag tror jag vi ställer in ridningen... säger som Cizma..de är myggfritt ..blev en aning förvånad när de var - 27.3 grader:eek:

o + 15.4 inne :D:D ja ja ..hade glömt o vrida upp pannan i går kväll , visste ju inte de skulle bli så kallt...

nåja nu brinner de i kaminen så de är snart varmt ...

undrar om Hulda min gaamla kompis har den goda sidan att kunna tänka sig morra igång ...behöver hämta 2 storbalar ...Springaren är mer som en flistugg än häst när de blir så här kallt...

någon vänlig själ har beställt en pall spån till mig , så måst ju hämta hem 42 sådana med ...de jäkliga är att jag får köra upp dem i skottkärran till stallet , vägen dit är inte användbar på vintern....fast motion ska ju vara bra för hälsan sägs de....:D

hå hå ja ja ..de är ett slit o släp å vara torpare ...:p

dags o slänga in en pinne i brasan..... tallyhoo ladies...:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30