TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Om han är nappuppfödd borde nog ägaren fått den infon. Hon har inget nämnt i alla fall. Mer info nu i efterhand verkar visst omöjligt att få.

När han gick själv med lilla arabvalacken var det inga problem utan detta har börjat sen han fick gå i samma hage som Kelly. Den uppdelningen kändes ju så självklar. 2-åringarna i en och de 2 som rids i en. Då behövde vi inte flytta runt eller lämna någon unghäst själv om vi skulle rida ihop och unghästarna har så kul tillsammans. De provisoriska hagarna är för små för att ha alla fyra i en hagen.

Valacken visade ju upp ett tyket beteende även mot lilla nordsvenskan den enda gången de fick gå ihop.

Nu återstår bara att få stona att bli kompisar. I så fall får det bli kill och tjejhagar eller 3+1.

Känns så himla tråkit bara att behöva sära på en så liten flock som fyra :(

Förstår att Kelly är förvirrad. Efter ha dominerat varenda häst i alla hagar i 19 år åker hon på storstryk av en ung valack. Så hon är nog verkligen fundersam precis som vi.

Varför gav han sig inte på henne direkt? Den första månaden gick ju jättebra. Kelly visade direkt var skåpet skulle stå och brölade som den värsta dinosarien när vi släppte ihop dem. Han fattade piken och höll sig på sin kant. Tills för några veckor sen då han smygande började ta över komandot i hagen. Vi märkte att Kelly slutade äta jämsides med honom och höll sig undan hela tiden. Det sista stod hon mest och tryckte i ett hörne i paddocken. Samma hörna stod lilla nordsvenskan och tryckte i när hon fick prova att gå med honom.

Nått lurt är det....... :confused:

har inga rad eller kommentarer men lustigt ar det ...

sa kl. jag harnu inhandlat en smorgasgrill.. (och lite annan mat ocksa). sa for forsta gangen i mitt liv skall jag gora en grillad macka.. skall bli intressant..

var hos sjukgymnast. han sa vi skall vanta med simgympa sedan det ar bara 10 lektioner.. men de har ngn typ av ej genom landstinget simgympa ocksa sa skall titta in till det.. fick nya ovningar att gora och igen, min muskle ar enormt svag.. Dock maste ha den i ordning innan skagern..
nu skall jag nappa. som vanligt ar jag helt slut efter turer till stora staden.. aterkommer...

Trist när det inte funkar:( Jag har just nu mina/våra 2+1+1, men det är för att de äter så olika:d

Ponnyn vräker i sig allt han ser, och gamla islänningen äter kanske 10 minuter, sen går hon en sväng. Ska de gå ihop lär hon inte få mycket, för det har den andre ätit upp för länge sen när hon kommer tillbaka:crazy:

Min valack har fått gå med unghingsten, som numera är kastrerad. De verkar trivas ihop och min herre uppfostrar och leker med den lille:)

Får se hur vi gör sen när det blir dags för sommarhagarna...

Nu ska jag ut och skritta en sväng. Lär väl bli gå till ridhuset, skritta där, gå hem igen, det är liiite halt:(

Ja nog är det halt allt, huvvaligen! Men vilken underbar dag det har varit. Det är bara ett fel, det är alldeles för tidigt för såna här vårdagar för nu vet man ju att det kommer det ena bakslaget efter det andra med kyla, snö och annat eländesväder :mad: Men men man får väl passa på att njuta så mycket det går när tillfälle ges!

Dagen började tidigt, strax efter 7 ringde klockan och då var det bara att masa sej i väg ut till hästarna och ge dom frukost och mocka innan det var dax att väcka maken sen bar det i väg till ögonmottagningen i Falun och nu är det bestämt att på måndag ska ögat opereras så nu håller vi alla tummar för att det ska gå bra. Det häftigaste är att jag ska få vara med under operationen :bump: Fränt va!!!!

När vi kom hem så skyndade jag mej in och hoppade i stallkläderna. Jag har haft en jätteskön em ute med hästarna. Vi har haft pälsvård och hovvård och sen tog jag ut Ina och gick ner till sjön med henne. Det gick riktigt bra i dag!

Eftersom det blev som det blev med allt så har vi nu börjat om från början. Innan jag bröt handen kunde jag gå ut och gå med flickorna var och en för sej utan att världen gick under för den som blev kvar i hagen men nu är dom som klistrade på varandra igen så vi tar det lite pö om pö.

Jobbigt att det inte funkar. Är ju roligast när de kan gå flera tillsammans. Hur blir det på sommaren? Finns det fler hagar att dela upp på?

Hon kan inte testa munkhumle om det är hingstighet? Ska ju tydligen funka även på valacker, tror jag. Även munkpeppar.

Idag är det glashalt i våra backar, fick nästan krypa ner till stallet och brevlådan.
Mockat och klart med allt idag, blir snart att laga middag.

Nog för att jag inte har något emot att se in i min sambos ögon men på det sättet.......

Uuuusch............:eek:

Ge honom munkar??

Skämt åt sidå....hur funkar det där och var hittar man det? Kan ju vara bra och veta om hon vill veta när jag tippsar.

Låter som en krydda. Kryddhyllan på ICA?

Det är tydligen nån blandning av munkpeppar och humle.
Finns på Jeppagarden.se

Det står så här:

Munkpeppar är en medelhavsväxt som använts av munkar för att kunna hålla sina kyskhetslöften. Idag används den främst som ett medel att påverka menstruationscyken / brunstcykeln för att få en jämnare rytm och mindre påverkan på allmäntillstånd och humör. Kan kombineras med andra örter, vi ger gärna råd om vad som kan vara bra i just ditt fall. För att dämpa ett hingstigt beteende rekommenderar vi Munkhumle. Dosering av munkpeppar ca 20ml/dag åt häst (vilket ges på morgonen för bäst resultat).

Låter verkligt klokt att du tar tag i det det där att kunna ta hästarna var för sig.Jag hade två fjordingar(mor och dotter)som blev nervknippen om de inte kände tryggheten från varandra.Inte roligt alls.

Behövde inte alls fundera på om jag skulle orka något med hästarna i em.Halkade på jobbets parkering på väg hem:devil:

Gjorde rejält ont i vänster(tur i allafall!)handled och jag körde i stort sett med en hand hem.

Väl hemma gjorde jag det nödvändigaste direkt,mat till hästar och elda.Var rädd att jag skulle bli helt handikappad.

Nu några timmar senare och efter två Alvedon är det ingen större fara känns det som.Tack och lov:)!Man märker hur sårbart allt kan blir om man skadar sig.

Men vilken underbar dag det har varit.

Underbart?! Kul för er! Här har vi 3 grader och regn! Det är iofs underbart, för isen försvinner mycket snabbare, men jag vill nog inte rent allmänt kalla det underbart:crazy:

Idag blev det ett 25 min skrittpass i ridhuset. Pålle var väl måttligt road av att jobba, och vi blev inte så svettiga:)

Eftersom det bara är jag som håller på med hästeriet så måste dom kunna vara i från varandra om jag ska få det här att fungera. Jag vill ju kunna rida ut och jag vill kunna åka på kurser och rida lektionsridning i ridhuset i grannbyn. Jag vill kunna lasta in en av dom i transporten och åka till kompisen där jag hade Winnie förut och rida i den underbara skogen. Så jag måste få det att fungera, jag kan ju inte köpa en sällskapshäst för då får nog gubben spel :D

Jag tycker det ska bli såååååå spännande att få vara med och se hur det går till :D

Usch va det låter otäckt med vallacken. Den stackarn verkar ju vara helt störd! Jag hoppas verkligen för allas skull att det är nån tillfällig sinnesförvirring som snabbt går över!

Verkar mkt skumt,men går det inte få fram ngt från uppfödare/tid. ägare??
För jag tycker inte att det låter som en unghäst som testar gränserna.

Oj hoppas att det går över fort och att det inte är allvarligt med handleden.
Här var det härlig sol på eftermiddagen så jag tog ut båda damerna en sväng.
Japp jag har suttit kvar sedan sist men tar väl lite tid innan jag är okey:crazy:

I nuvarande stall är det inga problem. Min går ju själv i egen hage eftersom den andra valacken är elak mot honom.
I stallet innan var det problem när jag skulle ta in och ut min gubbe. De andra 3 (vblval, hblval, fjordsto) var min gubbe livrädd för, är låg rang nu pga åldern. Så han vågade inte gå förbi dem när de var nära.
Värst blev det när de andra fick spunk och kom i full fart precis när jag och gubben står vid grinden och ska ut (trög, tung järngrind). Då blev man översprungen eller injagad i hörnet vid grinden:mad: Noll respekt för människor, inte ens om man gav de en smäll med grimskaftet flyttade de på sig.
Samma sak när min gubbe skulle ut i hagen igen, han var rädd att gå in i hagen om de andra 3 stod vid grinden eller nära.

I ett stall jag stod i för flera år sedan (stått i flera, tyvärr:(), blev jag sparkad på bröstkorgen precis när jag hade gått in i hagen, av en annan häst (knäpphäst). Han vänder rumpan åt mig och slår bakut utan anledning. Jag blir träffad mitt i bröstkorgen (vid hjärtat ungefär:(), kan knappt ta mig till min gubbe, ta på honom grimman, går ur hagen in i stallet. Byte täcke, sedan fick jag gå in i sadelkammaren och ringa hem. Päronen kom och körde mig till Akuten på Ackis, fick vänta i 5 timmar innan jag fick komma in på röngten. 2 spruckna revbenen, fick åka hem med värktabletter.
Dagen efter vägrade jag att ha min häst i samma hage som knäpphästen, så han fick gå i en sjukhage 1 mån tills de hade fått mer pli på knäppisen.

:laugh:Hemma nu efter lång eftermiddag/kväll i 2 stall:laugh:

Gubben fick en rejäl pälsskrapning, blev en halv en hink:D
Nu har han fått mer skorv överallt, på 3 ställen är han nästan helt kal:( Är mkt kliig hela han, står och gungar så fort man börjar borsta...:(
Så i helgen åker nog pälsen av, så han slipper få så mkt skorv. Blir nog en helklippning, kan ju klä på tjockare täcke om det blir kallare.
La in en spånbal, var dax för det nu.

Åkte sedan med kompisen till Citygross, Bahaus, Arken och MAX. Blev inget bvitamin och VSL, jag avvaktar lite till.

Sen ut till sommarstallet, där vi pratade skit med 3 kompisar där:laugh: Blev en hel del, var ett tag sedan sist.:laugh:

Ingen som är bra på att klippa häst?

Jag fattade först att de köpt hästen från uppfödaren men jag hade fel. Den som ägde hästen innan hade haft den i ca 1,5 år. Hon hade tydligen rätt knapphändiga uppgifter att ge min stallis. Stammen är okänd osv så det är rätt stor brist på all möjlig info så det är nog inte så lätt att spåra någon uppfödare. Han är ju korsning. Har ingen aning om hur korsningar registreras :confused:

Men efter idag börjar jag undra om han har alla hästarna i stallet :angel:

Till hans försvar ska jag säga att det är en väldigt vacker häst som jag tror kan bli riktigt trevlig på många sätt om man hittar anledningen till varför han gör som han gör. Men helt klart är att han är mycket bättre när han rids mycket. Känns så skummt bara med en könlös fjortis totalt dominerar över ett så tufft och dominant sto som Kelly. vad han än har gjort så måste han gjort det ordenligt eftersom hon gett vika.

OM han är klapphingst så är jag bara orolig för det här med betäckning :( Guuud om han har gjort nått sånt och det tagit sig :eek: :eek: Vågar inte ens tänka tanken! Men han har inte visat något intresse av att vilja rida henne i alla fall. Har vi en klapphingst i stallet måste vi ju lägga om en hel del av tänket och rutinerna. Ändra hagar mm....

Tänkte på dig och din otursamma långa sjukskrivning när det hände.Om det inte blir värre än så här hade jag tur,nu kan jag redan ta nästan som vanligt igen.

En kompis ringde och vi kanske rider ihop i helgen.Förra gången backade jag ur tyvärr,kände mig feg när jag inte ridit på länge men nu har jag ju varit ute några gånger själv och det har känts bra.

Det där med spark i bröstkorgen är inget att leka med. En klasskamrat till min bror dog av det. Hon var 14 tror jag (de gick i åttan i alla fall..) Hon var ute med sin ponny och lullade och lät honom beta på långt grimmskaft. Minns ej vad som skrämde hästen men rädd blev han och gjorde en krummelurspark som träffade henne klockrent på hjärtat. Hon dog i samma sekund :cry:

Hade hon haft en väst som fördelade trycket från sparken hade hon klarat sig med lite brutna revben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 477
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar