TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Tuffing;)!Ska jag rida måste jag ha båda händerna friska annars kommer jag nog varken upp eller av.

Förresten, kompisen som ringde berättade att hon lyckats bryta ett finger UPPE på hästen genom att slå handen mot manken på något sätt:eek:Hade åkt iväg ensam med transporten någonstans för att rida.Hon fick ändå på hästen igen och kunde köra hem.

Nä, därför vägrade jag att ha min häst i samma hage som knäpphästen. Fick hellre gå i en sjukhage än att jag riskerade mitt eller pålles liv. Han var lite knäpp att ta in/ut oxå...
Hästägaren frågade mig dagen efter varför jag hade åkt in till Akuten. Det behövs inte sa hon...:eek:

*kl*
Oj här har det hänt grejer idag läser jag.
Voff hoppas att Kelly hämtar sig efter chocken.
Mirameja hoppas att handleden håller sig i schack o mår bra nu.

Själv tog jag en snabb ridtur i morse igen innan jobbet. Här har det regnat och smält en del så det gick faktiskt att rida in på en av grusvägarna. Det såg så mjukt o fint ut att jag tom vågade trava lite. Och Destiny var så springsugen så hade vi ställt upp på Jägersro idag hade vi vunnit loppet! Garanterat! :p

I morgon blir det ridskolan igen, jag kommer börja med en hopplektion! :eek: Det bidde ju inget förra veckan eftersom dottern fick sig en flygtur halvvägs till månen och någon km framåt.
Så det ska bli spännande - tror jag...

Har förresten börjat betala av på vår blivande tredje ponny! Jag ska köpa loss en av ridskolans gamla ponnyer som vi haft på foder de 2 senaste vintrarna (han går på ridläger på sommaren o är uthyrd under vintern). Vi kör en liten "special deal" och sen blir han pensionär den gamle Farbrorn.:laugh: och får mysa sig i hagen med vårat ungsto och leva loppan. Han fullkomligt älskar vårat "föl" (2 år i år), det är så roligt att se.

Förresten fälla.... ingen av mina pållar har fällt ett endaste hårstrå. Pälsen sitter som berget.

KL*

Orkar inte leta mer nu. Vilket datum är Skagernturen?
Jag och sambon pratade om det idag och han tycker att jag ska fundera på att följa med.
Han tror att det kan vara en bra morot för mej att så jag kommer igång med Trullan i vår. Men han ska cykla Vätternrundan och den är 17-18 juni.
Sen hänger ju lite på praktiska saker oxå, hur jag ska ta mej dit, om jag tagit körkort osv.

Men jag funderar på det iaf :)

Längtar tills pälsen börjar falla. Kelly svettas för ingenting i den där raggsockeskruden hon har. När svetten väl torkat till nästa dag borstar man henne snygg och redan efter nästa tur ser hon lika raggig och trullsig ut igen :(

Mmmm....Kan se henne blank och slät och sommarfin framför mig :love:

Tror inte skagern är några som helst problem för dig och Trullan. Hon har ett helt gäng svansar att lunka efter och tempot blir ju lugnt. (gammla kärringar som leker cowboy :D )

Jag kommer trots eget körkort inte att köra dit. Det är sånt man har en respektive till. Ska kolla om jag kan hyrlåna stallisarnas släp annars hyr jag för en dag och så får gubben köra dit och dumpa av oss. Sen får han hämta med. Han slipper ju köra hö åt mig numera så detta kan han väl göra istället ;)

Oki ja finns ingen stam så blir det ju svårt men förra säljaren måste ju ha ett köpkontrakt och därifrån kan man ju forska vidare.Om det nu inte är en import och köpt via hästhandlare?

Hur är det med Kelly förresten??

Hm, vad ska jag då göra för att muta sambon, som ju hämtar hö och allt.
Kan man dra balvagn med EU-moppe?

Lobell, som jag sa, sand mig mail till moholmarabs@yahoo.com med din riktiga namn, email address och sa sander jag dig brevet jag skrev idag. Med ALL information du behover. Ritten ar 28 MAY till 4JUNE, ja vi samlas 28 men forsta riddag ar 29e sundag.
Och du kan ga in pa www.skagernrunt.se och titta pa LOGI och sen hitta Moo Gard. Oh lasa om var vi samlas..
Och sjalvklart skall du komma. Det blir en still lunk genom klorofyllen, och behover du hjalp finns det hjalp. Vi har tillochmed PALL med oss..
Kan inte hubby kora dig dit och droppa av dig och trulsan och dina saddlebags och sen komma och hamta dig? Det skall val ga.. Jag vet inte hur mkt tid jag har sjalv, men vi kan losa saker..
Jo man kan kora ho med vagn efter eumoppe. 5 balar ungefar.. Men du far val bara borja lasa, du har ju bockerna/cd skivan for korkort, ta en timme om dagen och bara las..Da har du lite familjart nar du sen kommer till bilskolan.
Och om hubby skall ut och cykla, ja da kan du gott ga ut och rida.. Bra for bade dig och trulsan att bond .. vilket vi alla kommer att gora pa ritten.. Lovar det blir inget wohoo och full gallop..

Trist med valacken o Kelly!!!
Uppfödarens namn måste väl stå i passet? Och gm passet måste det väl oxå gå å se var han är reg,tex SH? Och därigenom få tag i uppf.
Blir lite detektiv arbete,men det kan det ju vara värt!
Kanske förra ägaren oxå haft samma problem,därav oviljan att dela med sej av info!

Kan så vara att det funnits problem sen tidigare. Enligt nuvarande ägaren så verkade inte säljaren ha särskilt stort intresse av hästen och inte veta så mycket. Han gick med bara ston samt föl i hennes uppfödning och då gick han för sig själv och upplevdes som lite udda.

Import tror jag inte att han är för han är korsning med nordsvensk och varmblodstravare, antagligen fransk varmblodstravare för han är hög och fux. Superläcker att se på. Påminner om de där hästarna man ser på tornespel och som man föreställer sig kungar i filmer rider runt på. Ganska ädel kropp och smidig kropp men stark, och med kraftig hals och nacke.

Jusst nu får tiden utvisa lite vad som händer. Snart har vi tillbaka alla hagar igen och när det blir varmare kan vi även haga om så vi har tre fungerande bar hagar. När det blir ljusare så är det lättare att få tiden att räcka till för ridning och hästarna kommer att få motionera mer. Kanske lugnar det ner sig då. Men jag kommer inte att släppa ihop de två igen.

Ska till stallet vid 13-tiden ( det var inte jag som hade utsläppet i morse) och byta så Kelly går ut och han går in. Får se då hur hon mår idag. Om hon har ätit och druckit som hon ska och inte sträckt sig igår. Igår verkade hon hel och haltade inte eller så men man vet ju inte efter en natt i boxen vad som visar sig :(

Ok, jag skickar sen.

Dagen började sådär idag. Det är blaskigt och mulet, ska ev bli snö eller regn idag.
Sambon skulle ta ut hästarna vid 6, men han hade bråttom så bad sonen att ta dem när han åker vid 7.30.
För en gångs skull var de små tysta till 9 och jag tittade ut och såg att inga hästar var ute!
Då hade sonen glömt.
Så det blev till att ge de små frukost och glida ner för isbanan till stallet.
Där stod 2 hungriga hästar som ville ut!! Trullan spelade harpa på boxgallret med tänderna.

De är inga problem att ta ut så, de går försiktigt när det är halt, men det blir stressigt att lämna de små ensamma.
Men nu är de ute och äter iaf, och jag dricker kaffe :)

KL

Grå och trist dag, +3
Idag har jag insläpp vid 17tiden, så jag åker till stallet runt 15 hemmifrån.
Ska hämta ut 3 paket, 1 på Ica (nypon och loppfrön till pålle), 1 hos "turken" (Tradera).
Sen iväg till stallet. Mocka och fixa käk och vatten till pålle. Ta in alla 4 vid 17tiden.
Ge gubben sitt pulver (flexijoint) i munnen, han äter det inte i maten.
Borsta av lite.
Raka rent på de 3 ställen han har värst skorv, tur att man har egen klippmaskin!:banana: I helgen ryker nog resten av pälsen av, blir en helklippning.

Ger ni något extra vid pälsfällning?:confused:

Jo,men jag tänkte att om ni/nuvarande äg får tag i uppfödaren så kanske den har mer info,t.ex ang tidigare beteende,kastrering o ev komplikationer osv osv.
Eftersom förra äg haft honom i 1,5 år bara,så är det kanske uppf som kastrerat.
Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hästen är men det kan ju vara en ide om man vill ha mer info o kanske,om man har tur,få en förklaring. Bara en tanke.....

Jag ska faktiskt tipsa henne om att kolla i passet. Han blir ju fyra nu och vad ägaren hande för sig så skulle säljaren ha nämnt att han blev skuren tidigt. Kanske för tidigt? Och som du säger, det kan ju faktiskt ha funnits komplikationer.

Stackarn, hon verkade lite uppgiven igår. Vilket jag förstår för det kan inte vara kul och känna att det blir lite problem runt ens häst. jag måste ge henne en eloge för att hon inte slår bort allt och börjar försvara och förklara bort saker. Hon fixade ju t.o.m extrahagen (som nu inte kan användas p.g.a trädfällningen) till Kelly förra gången. Hon kommer även extra till insläppen mm ifall jag skulle tycka att han är jobbig att hantera. Inte många som faktiskt gör så även om man tycker det vore självklart.

Jag ger bakjäst, alltså de gula man köper i affären.
Fick tips från en vet, då Trullan smet ut och åt ur fodertunnorna.
De innehåller både b-vitamin och protein.
Dessutom är det bra för magen att ge innan de ska på bete och på hösten när de ska börja äta hö.
Jag ger 1/2 pkt nu, och sen ett helt 14 dagar innan betet.

Våra hästar gillar det, så man kan ge direkt ur handen, eller så smular jag över betfor precis innan de ska äta.

Det borde stå i passet när han blev skuren,iofs,men hur det gick till,ev kompl står ju inte med.
Nä,för tidigt tror jag inte skulle ge ett sånt beteende och man kan ju hursomhelst inte skära förrän kulorna är nere.
Om det öht går att skära för tidigt vet jag faktiskt inte. Det är ju många som skär redan vid ett års ålder,o det brukar ju inte ge några men.
Men jag tror att det kan vara bra att få tag i uppf,om inte annat så för att höra hur mor o far är i lynnet osv.

Jag har verkligen inte mycket erfarenhet av travare, bara från några riktigt harmlösa stackare som inte hade på banan att göra öht. Men ägaren har hållt på större delen av sitt liv med trav och säger att den franska stammen har ett visst lynne och tror inte det är omöjligt att en del av kaxigheten ligger där.

Men det skulle ju bara förklara en del av beteendet. Flockbeteendet borde ju inte vara rasbundet....

Nåväl....solen skiner, det är plus 4 grader och blåser i massor. Kunde knappt sova i natt för det dånade så ute. Det gör gott mot is och snö. Nu syns en grönsvampig gräsmatta mellan snöfläckarna i trädgården. Mot vår månne??

Det blåser här med och solen skiner men rätt som det är så har molnen dragit över dalgången och så regnar det en liten stund sen vips skiner solen igen. Så har det hållit på hela morronen. +4 grader är det dessutom. Börjar bli blankis ute på gården så nu har jag parkerat sparken utanför trappen så man har nåt att hålla sej i.

Har varit ut och fixat hos flickorna och vi har kört in en ny rundbal till dom, sen bytte gubben till skopa på traktorn och åkte in i hagen och skottade bort lite skithögar närmast ligghallen, raringen :love:.

Det är inte klokt vad det tinar fram skithögar överallt nu. Dom måtte inte ha gjort annat än och skitit i vinter :mad:

Lyrik, i stallet Winnie stog i innan hon flyttade hem gav vi Kraffts B-vitamin på våren.

Bakjäst vägrar han äta, likaså foderjäst. Är ju en kräsen, gammal gubbe;)
Krafft B har jag provat andra vårar, utan resultat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar