Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5
Huu.....här blev det ingen go ridtur som jag hade tänkt mig
Det här med alla stora skogsmaskiner som kör in och ut ur våra hagar har verkligen ställt till det. För dagen hade vi 2 hagar. Vädret är ju helt underbart och hästarna har varit inne mycket. Så idag skulle de äntligen få gå ut lääääänge. Vi körde den gamla uppdelningen på flocken som funkade bra tills valacken jagade ut mig ur hagen. Unghästarna fick gå i paddocken där det var lugnast från maskinerna och Kelly och valacken i vinterhagen. Ägaren var där hela tiden ifall jag ville ta in henne så hjälp fanns.
Allt gick bra och jag bestämde mig för att inte rida utan låta henne gå ute hela dagen istället. Rider jag så blir hon så svettig att hon får stå inne ett tag och torka upp.
Knappt hinner valackens ägare att åka förens jag hör tjut, skri och galopp från vinterhagen. Jag går ut och kollar. Kelly blir helt vanvettigt runtjagad
Han springer med sänkt huvud, öronen bak, hugger och slår med frambenen. Hon försöker hela tiden springa undan och sparkar och sparkar och sparkar. Han håller avståndet skickligt och låter henne inte vila många sekunder innan han ger sig på henne igen. Om och om igen. Så länge Kelly travar låter han bli henne men så fort hon stannar upp flyger han på igen. Båda är ju broddade så det här är inte kul. Tänk om någon av dem får in en träff
Jag står bara och gapar och vet inte hur jag ska ta mig in i hagen. Har ju färskt i minnet när jag blev utjagad. Tack och lov kommer lilla nordsvenskans matte så vi får in Kelly. Hon är då helt tokstressad och genomvåt av svett. Valacken har varit uppe på bakbenen och vevat med frambenen åt henne och jagat henne i 20 min. Jag ville verkligen försöka vänta ut det lite för att se om det var någonsjuk typ av lek eller liknande men han gav sig ju aldrig. Jag har aldrig sett ett sådant beteende på en valack tidigare. Framförallt inte från en UNG valack mot ett äldre och dominant sto
Har någon en susning om vad som pågår här?????
Nu är Kelly inne. Jag undrar om hon inte är i chock eller något för när jag åkte stod hon fortfarande exakt så som hon hamnade när jag ställde in henne i boxen. Hon har inte rört en fena utan står som en staty och stirrar blickstilla rakt fram. Hon som är den gluppskaste av hästar har både kraftfoder, hö och favoriten lusernhack i boxen tittar inte ens på maten
Har pratat med ägaren och inte under några omständigheter får de gå ihop igen. Hon är helt med på det och tycker att han gott kan gå själv när han beter sig som han gör. Nordsvenskans matte och jag spånade på dethär om han kan vara klapphingst och vi vill inte att han går i samma hage som någon av våra ston om den risken finns. Ägaren förstår oss och accepterar till fullo. Hon har försökt att ta reda på mer om hästens historia men får ingen mer info än den hon redan har. Så mer om själva kastreringen vet vi inget. Men hon trodde den skett tidigt.
När de är klara med skogen får Kelly egen hage igen. Till dess får hon och valacken gå halva dagen var i vinterhagen. sen ska vi prova att sätta henne med unghästarna. Ännu är hon inget fan av någon av dem. Det blir nog bättre när de får ordentliga hagar att gå i. Paddocklösningen funkar inte för med tre pållar på så liten yta när en är så stressad.
Stackars Kelly vad stryk hon fått idag
Vad långt det blev.