Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

vart ringer du????
jag rusar idag, vaknade sent och fungerar inte alls.. och nu skall jag ut och hamta Oskar, sen hamta karra, sen hem och ta ut hastar och sen hamta ho. vilken dag det blir.. usch.. och det ser ut som sno ocksa.. eller regn.. yuck..

ha det bra, fortsatt ring brimmis lol..

......och nu har jag fått svar och det är ingen fölis på gång så nu ska madam Ina börja banta.

Känns helt okej med tanke på att jag inte kommit i gång med hästeriet som det var tänkt pga denna jävla handled. Men nu spottar vi i näven och tar nya tag.

Ojdå, då var det "bara" en tjockis :)
Har du blandade känslor, eller är det kanske en lättnad att kunna göra som först planerat?

Här är sol och några plus. Skulle tydligen bli lite regn mot kvällen, men än så länge är det kanonväder.

Får se hur det ser ut när bonusbarnen kommer. Kanske det blir ett försök eller så får bonusdottern ta en liten tur på Lasse.
Hon vill ju åka på ridläger med en kompis i sommar, och vi är lite kluvna inför det.
5000 är ganska mkt med tanke på att hon haft en egen ponny hemma samt att vi har Lasse som står en del. Vi tycker det är viktigare att använda de vi har än att åka iväg och rida andras hästar.
Jag har gett som förslag att vi ska åka till stället som ligger 10 min härifrån och ta lektioner för pengarna istället. Men det är väl inte lika kul kanske. Men då räcker 5000 bra mkt längre :)

Vad tycker ni? Är det fel att säga nej, när hon inte visat nåt intresse under de sista 2 åren att hjälpa till med mockning eller annat?
Jag förstår att det är en rolig sak att åka iväg på läger med kompis, men sambon tycker att det är jag som ska åka nånstans om nån.

Vi får väl se.

Det var ändå lite trisst Brimmis. Men med tanke på allt jobb och pengar det ändå är med en fölis så är det nog bättre att de är planerade.

Hoppas att du kommer igång nu som du tänkt med Ina istället.

Här ville man inte gå upp ur sängen idag. Vi har nämligen full snöstorm på utsidan med betoning på både snö och storm. Och det värsta är att eländet stannar på backen. Ute går knappt att vara för snön och vinden biter som nålar i ansiktet. Var tog den där våren de utlovade vägen??

Filip har kruppat i natt igen men tack och lov så höll det sig till hosta och inte de där andningssvårigheterna. Men efter krupp kommer förkylning- i bästa fall. :(

Tajger- Jättetrist med Tage. Hoppas att denna behandling hjälper nu. Jag ska hålla tummarna för er.

Brimmis- Är sååå glad över att inte vara hundägare idag. I detta väder vi har vill ingen levande varelse gå ut i.

Visst känns det liiiite snopet ändå men i morron har det gått över. Jag är samtidigt glad för det räcker med det som är och få igång dom två som redan finns.

Jag hade ju helt andra planer i somras än det som blev. Så nu ska jag försöka sätta i gång lite lätt med det jag kan för handen. Det är ju inte alldeles enkelt med 2 unghästar och bara en frisk hand men det reder sej nog bara jag kommer i gång. Jag tror eller vet snarare att det är min egen rädsla för att göra illa mej igen som står mest i vägen men nu får det va slut med det.

Jag får väl vara försiktig och tänka mej för :angel:

Först duktigt av dej att inte ge dej igår:banana::banana:
Nja ang. ridläger ,kan ju bara tala för mej själv men hade min dotter inte visat nått intresse hemma så hade jag inte betalt för att skicka henne på ridläger.Man kan inte bara göra det som verkar vara skojigt.
Lägg de pengarna på din och Trullans träning så som du kämpat

Oki ingen fölis men kanske lika bra det om du vill ha föl så har du ju all tid i världen.

Nej, så tänker väl vi oxå.
Sambon tycker att jag ska lägga pengar på mej och Trullan då jag ju kämpat med henne och stått för i stort sett all skötsel av båda hästarna själv sen min dotter flyttade.

Samtidigt är det kul om bonusdottern oxå vill hålla på med hästarna, men då får hon börja i rätt ände. Hjälpa till här hemma och åka på lektioner. Håller det i sig kanske hon kan spara pengar till nästa sommar och åka på läger. Är det inte aktuellt då, så är hon egentligen inte intresserad av hästarna utan vill bara vara med kompis.

Tanken är att hon ska få testa Lasse så att hon kan rida på honom i sommar. och då borde lektioner vara bättre. Så kan jag stå och kolla och suga in lite själv :)
Ska åka och kolla upp stället och prata med dem.

Angående snöoväder så misstänker jag att det kommer hit också.Fast just nu är det soligt men iskall vind.

Jag har ju också hund och jag har som tur är redan varit ute på en 4 km-runda med henne så det behöver jag inte tänka på om det blir värre väder i em.

Min ridlust försvinner när det är så blåsigt som nu men det är ju mycket kvar av dagen och jag är ledig så vi får se.

lobell :bra gjort igår:banana:!
Brimmis : på ett sätt tråkigt att det inte blir en liten men gissar att du har nog med dom du har?
Tajger :mycket tråkigt att hästen är sjuk:(,du är ju en av dom som verkligen har hållt igång din ridning.

Hur gammal var hon när hon hade ponnyn? Hon kanske inte var redo då utan intresset vaknat mer nu. Sen kanske hon inte tycker att de hästar ni har är "hennes typ". Hon har kanske andra drömmar och mål med hästarna än vad ni som föräldrar har, vad vet jag.

Du och maken har hästar för western och skogsridning kanske hon vill hoppa och sånt som kidsen brukar gilla.

Jag var på ridläger för 1000 år sen och det var toppen. Hästarna var bara en så liten bit på nått vis. Det var allt annat runt omkring som också var så kul. Bada med kompisar, sova på höloftet och berätta spökisar, vara hemmifrån och känna sig stor mm. Minns att veckan gick rasande fort. Jag hade precis börjat rida så jag fick ett litet russ att harva omkring i en nybörjargrupp med. Mina föräldrar hade lovat att om jag blev hästfrälst under lägret skulle jag få börja ta lektioner sen. Och wow så biten jag blev :D

Hon kanske behöver hitta sin egen nisch innom hästeriet?

Men samtidigt förstår jag att ni heldre skulle vilja lägga pengarna på de hästar som du och din man redan har. Nu vet ju inte jag hur utbildade Lasse och Trullan är men om det skulle vara givande att ta lektioner på dem för dig och dottern så förtår jag till fullo att det känns lite som att gå över ån efter vatten.

Helt rätt,vardagen först,sen när de visat att de har intresse för hästarna och då menar jag inte bara när det är skoj o fint väder.Då kan man skicka iväg dem på läger men faktum är att de lär sej mera på att rida lektioner regelbundet hemma,sen är läger och den sammanhållningen något speciellt,OM det är ett bra läger med bra hästar och kunniga instruktörer.

Angående ridlägret:Kan väl iofs vara så att hon blir mer hästintresserad där men det är ju ett dyrt sätt att testa det!

Jag tror att om hon varit seriöst intresserad hade hon redan varit i full gång med era egna hästar.

Påminner lite om brorsdottern med ridande bästis.Hon fick för sig att hon ville ha häst förra hösten,eftersom jag i samma veva fick göra mig av med en så fanns ju plats här.

Jag vägrade ha en ponny här,för mycket jobb med olika foderbehov och fångrisk så det blev en liten storhäst.Kanske ändå för mycket häst för henne men jag tror inte att det var det som blev avgörande.

Nåväl,efter någon månad ramlade hon av och blev rädd och skötsel av häst och hjälp med det praktiska omkring ebbade ut(hade väl varit lite si och så redan innan).

Jag köpte honom av dom och om inte annat så är han perfekt sällskap åt H.och om han blir igångsatt bra att ha när jag får besök av någon ridsugen.

Svarar båda:

Hon var 11 när hon fick foderponnyn. Att hon fick den, var för att hon absolut ville rida med oss och jag ville ju oxå rida på min ponny, så då fick hon en egen på prov.
Då fick hon oxå mocka efter den och en shettis. Min dotter mockade efter min och sambons hästar mot betalning.
Det blev då lite surt från bonusdottern som ansåg att hon oxå skulle ha betalt, medans jag tyckte att ponnyn var betalning.
Efter halva vintern slutade hon att borsta och fixa med ponnyn, för det var tråkigt och sen när jag tyckte att boxarna var väldigt blöta så kom det fram att hon tömde vattenhinkarna i bädden istället för att gå 10 meter ut till gödselstacken :crazy:
Sopa och hålla rent i stallet var inte heller nåt hon tyckte behövdes.
Vi sa då att om hon inte tyckte att det var kul så var det bättre att lämna tillbaka ponnyn så de kunde hitta en köpare till den.
Hon ville då ändå behålla den, men efter ett tag tyckte hon att det var tråkigt igen. Så den lämnades tillbaka efter ca 8 månader.

Nu har hon i perioder ridit på Trullan efter att jag ridit klart och verkar tycka att det är kul, men hon har inga ambitioner alls utan vill bara lunka i skogen. Vi rider inte western :) har bara westernsadlar.

Hennes kompis har fått en islandshäst och de har erbjudut henne att rida deras snart 30-åriga c-ponny som stått i över 2 år. Vilket för mej låter vansinnigt då de red i 2,5 timmar första turen dessutom utan skor och brodd.
Denna kompis ska nu åka på ridläger och jag tror mamman pushar på att bonusdottern ska följa med för hon har inga andra kompisar vad jag vet.

Lasse och Trullan är inte utbildade , men de lyssnar bra och duger nog åt henne tillsvidare.
Lektionerna är tänkta att vara på utbildade hästar så att hon kan lära sig grunderna.

Senast ändrad:

Då låter det ju inte direkt som hon har "hästintresse" Utan mer kompis och lite äventyrsintresse. Med det menar jag att hästar är kul så länge det är en kompis med i bilden, det är lite jobb, mycket bus, fart och fläckt. Hon skulle nog likväl kunna åka på ett fotbollsläger el annat bara en kompis puschade på och det verkade nytt och spännande.

Hade jag varit i den sittsen med Filip och han ville rida så hade han fått gå i ridskola först. Ville han lära sig så är det LÄRA sig som han skulle. Och så hade han fått det lilla extra med min häst. Visade sig grundintresset vara genuint så hade han fått åka på hur många ridläger han velat sen. Men hästintresset och viljan måste iaf finnas där om jag hade skickat iväg honom.

Så utifrån vad du förklarar här hade jag också gjort som du.

Jo, jag tror oxå att det mest är kompisgrejen som lockar.
Och när jag föreslog lektioner så verkade hon inte så jätteförjust. Ok, det är inget ridläger, men det kostar ändå 250-350 kr lektionen vilket borde locka om man är intresserad av att lära sig.

Jag tänkte boka en lektion nu i vår och se vad hon tycker.
Verkar hon inte intresserad så hade vi ju ändå slängt bort 5000 på ridläger.
Sova över och vara med kompisar kan hon ju göra gratis i sommar.

Goddagens i snöyran....:devil:

Lobell,jättekul att det går framåt!!
På tal om flickan så tänkte jag oxå först som Voff,att det kanske skulle sporra henne till att rida o sköta häst,men när jag läst lite mer så, nä, visar man inget intresse för sin häst eller de andra som finns på gården så får man nog vara utan läger!
Bättre att göra som du tänker då,lägga pengarna på lektioner.

Karin,nä jag har inga problem med fyra åringen,men de som har henne nu har bestämt sej för att hon dels är för liten,158,hon kommer aldrig att kunna hoppa medelsvår ens pga av det.....Nähä,men hon är ju inte hoppad uppsutten alls så hur kan vi veta det? :confused:
Hon är lite speciell,ganska tuff,men aldrig dum. När hon testar,vilket hon gör,så ger hon sej ganska snabbt om hon blir tillrättavisad med ett bestämt nej.
Hon är fruktansvärt modig,har alltid varit.Går fram precis överallt, oavsett om hon går själv eller med rädda hästkompisar,om man ber henne.

Hon är smart.....hittar på alla möjliga sätt att slippa undan om man tex löshoppar eller ngt annat där hon är "lös",uppsutten är hon dock en klippa.

Min alldeles egen teori är att hon kom dit,fick mkt mindre mat än här hemma (nä,hon var inte fet men hade bra hull,vilket jag tyckte var bra då hon skulle börja byggas)då de gärna vill ha lite vinthund över sina pållar,och när de av någon anledning skulle ta henne från maten(har de själv berättat) så tände hon till o skrämde skiten ur dom(vad jag vet så protesterade hon vilt o tillslut reste hon sej o det ska hon ju förstås inte göra)...... Men det är ju som jag tror!Hon har aldrig visat ett sånt beteende hemma.
Hon har tydligen uppfört sej efter det,men jag tror mej höra att det är "kört" för henne där......Man "tror" iaf inte på henne och jag tror hon står mest.

Brimmis,jaha,tjock om magen då bara....lite trist eller? Man bygger ju ändå nån slags förväntan.

Tajger,trist med pålle!!! Ledband kan ju ta en sån tid oxå....

Tänkte kolla en grej idag och se vad hon tycker om det.
Hon får följa med mej ner till stallet och hjälpa till med mockningen. Sen sadlar vi hästarna och rider runt lite på stallplan.
När sonen kommer får han gå med henne så rider vi en sväng på vägen.
Sambon har tänkt gå med, men han jobbar så mkt nu och är inte hemma förräns det är mörkt.
Sonen var ju sugen på en ridtur igår, så kanske vi kan ta en sväng efteråt.

Jag vill ju att hon ska tycka att det är kul med hästarna. Somrarna här är ju kanon när man har hästar. Bonussonen ska ju få moppe i sommar så han lär ju ha fullt upp.
Då har jag lite ridsällskap i sommar när de har lov. Plus att Lasse får röra på sig och sambon slipper tvinga sig ut efter 13 timmars jobb.
Sonen lär ju inte rida så ofta när han väl har flyttat.

Det finns vuxen-barn- kurs på ett ställe här i september från lör -sönd. Man kan ta med egna hästar och får 2 lektioner om dan + en teorilektion.
3600 för båda inkl mat och logi. Är hon intresserad tycker jag det låter vettigare än ridlägret.

Senast ändrad:

Ja det är klart det ska vara roligt! men allt har ju en baksida oxå...... Kommer hon fram till att det positiva överväger så är det ju kanon!

Det där vuxen-barn rideriet i sept lät väl suveränt bra! Är det sen bra instruktörer och ni kan få en massa tips o råd att ta med er hem så kan det väl vara minst lika bra, om inte bättre,än ridlägret!:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit