Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

haller med alla andra, sa lange barn inte visar genuint intresse med alla trakiga saker har hon inget pa ridlager for 5 tusen att gora.. hon har hast att rida hemma, och med weekend kursen ar det bra start.. aven om lager ar skoj. lager kan hon ga pa med andra saker, satt henne i scouterna, en utmarkt sak for barn.. lar sig massor..

annars, ja sorry for tage hast, hoppas han blir bra snart.. inte skoj att sta i sjukhage ..
cho, hoppas din 4 aring kommer att ma battre nar hon kommer hem. och sen visar goda sidor.. att inte fa mat ar inte skoj.. bara fraga valdemar som ar pa diet just nu lol..

valdemar ja, hovis var har och han har nu fin toffel pa sin ta. skall ha det tills det ramlar av, da far han nytt. men idag stannar vi inne..

och vi stannar inne for att det ar full snostorm. jag var och hamtade ho med hjalp av pojkera, sen skulle vi upp for min backe och det gick inte.. fastnade mitt i backen och sen "jacknifed" jag trailern. sa det var bara att ringa granne och komma och dra loss oss. jaja, jag har ho i alla fall.. nu skall jag nappa, sen ar det dags att pyssla med pallar.. Tant fjanta ar sa sur for att hon inte far ga ut.. kanske slapper jag ut henne en liten stund..
Hoppas alla har det bra i snoyran.. mer kommer i morgon sager det woohoo.. NOT!!!

Snöstorm! usch!
Vi ska tydligen få lite regn mellan torsdag till fredag, men snö har jag inte sett nåt om. Hoppas vi slipper.

Hoppas alla hästar med hälta och hovbölder osv blir friska snart.

Här är det oxå busväder,det regnar,snöar o haglar om vart annat:crazy:
Sitter och försöker tina efter att ha varit ute med båda "tanterna",nu står de i sina pyamasar o käkar:D

Du måste berätta om du fick med bonusdottern ut i stallet,håller helt med dej,övernatta o umgås med kompisar kan man göra gratis.
Men helglägret lät ju bra

Fy vilket väder det är idag:( Regnar och snöar om vartannat, och blåser. Det är inte tillräckligt varmt för att isen ska släppa ordentligt heller, bara 1 ynklig grad.

Det där med läger är ju så roligt, så jag förstår att tösen vill åka med sin kompis. Det är inte alls samma sak som att ha häst hemma och traggla varje dag. Men har man begränsat med pengar, och vem har inte det:angel: så får man väl väga för och emot, ska hon få åka på semester? För det är väl det det är. Bus och kul, och så hästar också, även om hon inte är tillräckligt intresserad för att hålla på hela tiden, så gillar hon kanske dem ändå.

När jag "bara" red lektion lade jag hmmtusen på ridsemester, trots att jag kunde lagt dem på mer träning istället. Det är liksom en annan grej. Men som sagt, resurserna brukar ju vara begränsade...

Nu sitter jag och funderar på om hästarna ska få komma in redan, eller om de ska vara ute till kvällen. Det är ju inget kul väder och de har inget skydd i hagen.

Jag tycker du ska lägga pengarna på Skagern turen med trullan!
Det är du som har intresset och jobbar på för att bli bättre. Det är otroligt så samspelta man bli på en sådan tur, det skulle vara riktigt bra för dig och trullan.
Om bonusdottern sen skulle visa intresse, med hästarna eller spara ihop pengar till ridlägaren kan det bli hennes tur till nästa år.

Du är en hjälte att du på egen hand jobbar dig igenom dina rädslor!:bow:
Du förtjänar en belöning!

*Tittar in som snabbast*

Ledig dag! Sovmorgon = skönt :)

Skulle ge mig ut och rida lite, hämtade in Lilly Rödhätta och så knatade vi ut på täkten...KNÖLIGT!!! Inte varmt nog denna dag så skaren hade inte tinat upp så det blev en kvarts skritt och sen gav vi upp. Donade klart i ligghallen och gav dom käk...sen in och tjurade för att snön började falla. Den fortsätter falla:mad:

Rocket behövde inte göra nåt alls idag...nu ska jag in och hämta lite papper från fastighetsmäklaren...fridens!

Jag tycker du gör rätt i att ta hem hästen om de inte gillar den.
Konstigt att de tar maten från henne när hon ska tränas, det verkar ju inte logiskt.
Du hitter säkert snart en bättre lösning med henne.

Fy vilket väder det är idag:( Regnar och snöar om vartannat, och blåser. Det är inte tillräckligt varmt för att isen ska släppa ordentligt heller, bara 1 ynklig grad.

Det där med läger är ju så roligt, så jag förstår att tösen vill åka med sin kompis. Det är inte alls samma sak som att ha häst hemma och traggla varje dag. Men har man begränsat med pengar, och vem har inte det:angel: så får man väl väga för och emot, ska hon få åka på semester? För det är väl det det är. Bus och kul, och så hästar också, även om hon inte är tillräckligt intresserad för att hålla på hela tiden, så gillar hon kanske dem ändå.

När jag "bara" red lektion lade jag hmmtusen på ridsemester, trots att jag kunde lagt dem på mer träning istället. Det är liksom en annan grej. Men som sagt, resurserna brukar ju vara begränsade...

Nu sitter jag och funderar på om hästarna ska få komma in redan, eller om de ska vara ute till kvällen. Det är ju inget kul väder och de har inget skydd i hagen.

Hade hon tragglat här hemma varje dag med ridning och mockning, så hade jag tyckt att hon kunde få åka. Men hon har ju inte det.
De gånger sambon frågat om hon vill följa med och testa Lasse, så har det varit en massa bortförklaringar för att det varit kallt ute.
Det är inte förräns nu när ridlägret kommit upp, som hästintresset vaknat igen.
Pengarna har vi väl inte, men visst går de att skaka fram om det behövs.
Fast sambon går inte med på att nån annans hästeri går före mitt just nu.

Han har sagt att hon får spara pengar och se om mamman vill bidra med nåt, och sen får vi se.

Hm, nu blev det alldeles grått här. Får se om bonusdottern vill ut då :)

Nej, jag förstod att hon inte visat så mycket intresse hemma, men jag menar att det är två olika saker. Tycker om hästar tillräckligt mycket för att ha kul med dem en vecka på sommaren, men inte tillräckligt för att ha det varje dag i ur och skur, med läxor, kompisar och mycket annat som lockar. Men det är ju ert beslut vem som "förtjänar" det mest;)

Nej men ... vilket antiklimax. Jag som verkligen sett fram om en fölisplutt här i tråden :cry:

Fast egentligen, så var det väl kanske rätt så bra.

Oj vilken otur med hästen,hoppas att det blir bra,vad tror veterinären att det är?

jag ar inte helt saker slu har fatt sina saker ratt i alla fall, de har ju gjort fel forut, kan handa igen.
Men som jag sa till brimmis, kanske "vanta" fol fram till slutet av maj och om da inget har kommit ut starta med bantningen. Det sista ina behover just nu ar mindre mat och mer motion. Hon kan ju vara skendraktig ocksa.. vilket inte ar skoj. och yep det hander i hastar ocksa..

Jag vill se farsk bild av Ina, fran denna veckan som ser lika dant ut som det vi sag forra veckan. Om hasten da ar storre, med tanke pa att hon inte fatt mer mat, da kan man verkligen undra. Ja fol blir det, har i alla fall. Madeira ar sa rund sa rund och igar kvall nar jag hade satt pa hennes jammers sag jag hennes magge ar nu storre an andan.. och hon har en stor "applebutt". lol.. Och det ror sig dar inne ocksa.. och ett litet hjarta slar.. Min stora oro ar att det ar mer an en folis.. Jag har INGEN lust att nappa en eller forlora en..
nu skall jag gora kvall.. toots

kL*

Vi kom iväg! Bonusen hade inget emot lite duggregn :)
Och hon sa själv att hon hellre tar lektioner än åker på läger utan att kunna nåt. Och ev vuxen-barn kurs var hon oxå intresserad av.

Iaf vi sadlade och började rida i förväg. Sonen kom precis hem när vi satt på stallbacken, så han skulle gå ikapp oss.
Lasse började testa ganska snabbt och började vända och backa. Jag sa hur hon skulle göra och efter en stund, fick hon fram honom :)
Trullan var som en ängel och bara höll sig i bakgrunden.
Vi red ner till stora vägen, och inte ett enda stopp från Trullans sida. Hon ångade på och vi var riktigt nära Lasse hela tiden.
Nere på stora vägen vände jag Trullan så vi gick först. Lasse började trava som han gjort med sambon sista ridturerna och då har han fått spel och rusat blint.
Så nu fick hon öva på halvhalter vid varje träd vi red förbi, och sen vid varannan staketstolpe.
Det gick riktigt lugnt och fint.

Vi kom tillbaka till stallet och då ville sonen ta en tur på Lasse. Jag skulle visa bonusdottern hur hon lättast ska vända om Lasse och då ville Trullan istället gå med Lasse igen :eek:
Så vi red samma tur igen utan en minsta ansats till att tveka eller stanna!
På hemvägen pratade jag och sonen om middagen han skulle laga och om hans lägenhet, och jag kom på att Shit, detta är första gången på flera år, som jag rider utan att sitta och tänka på vad hästen gör!
Det kändes så skönt!

Så nu ska jag och bonusdottern försöka köra denna sträckan minst 3 dagar i veckan, så att hon får in det mesta i lagom takt och lär känna Lasse.

32198325.jpg

Senast ändrad:

Yes många :banana::banana: till dej,låter som om Trullan insett att du är hennes överman.
Och vad skoj med bonusbarnet,bra att hon är posetiv till lektioner,hon har ett bra tänk där,sen är det ju alltid skojigare att rida ut 2 stycken

Va kul :bump::banana::bump: har hon äntligen fattat vem som är boss!! Och va kul att bonusjäntan vill rida med dej!!

Kl mej själv :D

Jaa du, Kat jag är så kluven så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Men jag ska ta kort på damen i morron och jag ska mäta magen. Jag är inte övertygad till 100% än att hon är tom, så fånig är jag :p

Skickade sms till mina uppfödare, ja det är inte Inas uppfödare men väl Winnies och dom har haft Ina sen hon var 6 mån dessutom har dom hållit på med haflingeravel i flera år. Ja, jag skickade sms till dom när jag pratat med vetten i morse och hennes reaktion var "Oj, va konstigt!!"

Härligt Lobell :bump: :banana:

Det verkar som du äntligen blivit bossen och inte Trullan. HA....Vem rider vem nu då ;) Det är iaf inte Trullan som rider dig längre. Skitbra jobbat :bow:

Ibland måste vi nog säga stopp på skarpen till de 600 kg muskler vi hanterar. De är inte korkade på något vis utan har en egen hjärna och egna känslor. Problemet kommer när de anväder detta utanför hagen mot oss människor. Tror du gjorde helt rätt när du blev arg och sa att nu går inte detta längre.

Nu kommer ni nog att få mycket kul tillsammans. Gissar att även Trullan kommer tycka det är roligare att komma ut på riktiga turer än att fjanta runt nere på vägen :p

Pratade med kära Kat i kväll om fuskfölisar i magen :D Jag berättade för henne om en gammal foderhäst jag hade (Prestons Mamma)

Den damen blåste oss verkligen :o Hon anlade en präktig fölmage. Fick t.o.m mjölk. Vi kliade oss i skallen för vi hade bara ston, kastrerade Preston på ett år samt en uråldrig vallack som hon inte ens hade gått i samma hage som. Vi började misstänka att Preston var klapphingst. Vetten kallades ut och kollade Preston och tjocka mor. Han var efter en rad kontroller inte klapphingst i alla fall. Nått föl kom inte heller. Tillslut fick stoet några sprutor (hormon tror jag) och hon återgick till det normala. Men när två av stona fölade så snodde hon fölen från mammorna :( Så hon åkte ur stohagen. Under denna tid red jag henne 6 dagar i veckan ca 1½ tim dagligen i normalt till hårt tempo. ÄNDÅ såg hon högdräktig ut så fett var det då inte.

Två år senare fick hon tillslut ett riktigt föl utan spökhingst. Den hästen var född till att vara mamma :love:

Jag håller med dig, Karin! Vi protesterar å det bestämdaste mot mer snö:mad: Vår åt folket!!!

KL

Kruppen verkar vara över för Filips del för denna gången. Det blev en låååång natt så vi har nyss gått upp. Men 12½ tim sov han och nu är han pigg som vanligt. Feberfri men lite snorig.

Här kommer stora, blöta dasslock från himlen idag. Ser ingen som helst poäng att vakna till detta. Vill bara krypa ner under täcket igen. Det kommer nog att bli en hel del buke idag. Kanske ska kalla detta för "Bukeväder" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit