Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Snöar......blötsnö,fy f.....!
Nyss hemkommen från natt jobb och får direkt knalla ut o laga stängsel :grin:
Det måste vara bävrar jag har i den ena hagen......ser precis ut som om en bäver gnagt på stolparna!Och nertill oxå,perfekt bäverhöjd.

Blöt o iskall,fryser o huttrar,så stallet får vänta.Kaffe istället o ev en lur i soffan.
Ska ut ikväll/natt igen.

Kat,fick tillbaka ditt magnesium som jag skickade 17/2 ???????
Fattar ingenting :confused:
Hur vill du att jag gör nu?

Usch det snöar och blåser små djä.... här:mad: vill ha vår NU.
Hur går det med din 4-åring ?ska du ta hem henne?

Ja det blir så,jag har grubblat o bestämt mej.
Synd bara,tror hon kan bli bra med rätt ryttare.
Har dock inte råd att betala en proffs........iaf inte ngn längre tid men skulle gärna låna ut till ngn duktig junior som det känns bra med.
Tror fälttävlan skulle kunna vara ngt för henne.

Det blir väl till att betäcka så får hon väl gå här o såsa.........

Kanske du kan låna ut henne till någon som går hästutbildning!:idea:
Jag har set att de ibland söker bra hästar.
Det borde gå att hitta en ryttare som passar till henne. Jag tror att det löner sig att leta. Du kan ju fortfarande betäcka i juni om det känns omöjligt att hitta någon bra.
Idag ska jag baka bröd!:)

Nja de vill oftast ha hästar som är ngt utbildade iaf,hon är ju ganska grön.
Hon blir betäckt i maj isf.

Nej de vill inte ha en som är utbildat! De är på skolan för att lära sig att utbilda en häst! Men det är ok att den är uppsutten. Det är kanske värt att prova, då får den en proff utbildning utan att det kostar något.
Det kostar ju inget att ringa skolan och fråga. Då hinner hon med championaten. Nu vet jag inte så mycket om avel, men jag har för mig att championat är viktiga. Då kan man avla sen.

Är väl skönt att du bestämt dej,är ju bara dumt att hon ska stå hos ngn som det inte klickar med.När kommer hon hem?

Jag hade inte vågat lämna iväg en så ung och grön häst till en skola. Långt ifrån alla på skolan är proffs. Vissa har bara ridit i några år. Det är ju helt fritt för vem som helst att söka. Har jobbat med en tjej som helt satsar på att jobba unghästar från marken och körning. Hon hade aldrig suttit på en häst när hon började skolan. Hon gjorde det på hästryggen som stod på schema men har sedan dess inte suttit på en häst igen. Hon är grym på sin bit men kan absolut inte rida.

Jag kollade upp en hel del skolor när Preston skulle ut på foder ( 6 år då) men de ville ha mer färdiga hästar. Sen har de unghästutbildning med på schemat. Men alla skolor jag talade köpte in egna unghästar för den biten och dessa delades mellan flera ryttare. Sen såldes hästarna eller ersatte en läromästare. Det verkade vara en viktig sten i ekonomin och hästmatrialet för samtliga skolor. Har en del vänner som gått dessa utbildningar och de har också berättat att unghästar ägs oftast av skolan. Undantaget verkar vara om en elev ÄGER en unghäst. Då får den även låna en läromästare. Läromästarna får man antingen ta med själv eller så har skolan ett mindra antal till förfogande. Endel skolhästar brukar visst vara tillsalu till sin ryttare efter utbildning.

Sen finns det säkert några skolor som tar in unghästar med men man får nog räkna med några ryttare på varje häst.

Har vi fått sett nått kort på lilla pållan? :laugh: Vi bildbombar ju så ibland att det är svårt att minnas alla :o

Vore kul att se henne nu när hon fått mer utrymme i tråden.

BTW så hade jag nog gjort som du. Tagit hem och betäkt. Ingen brådska med henne om hon bara är fyra och arbetet är påbörjat. Att få vara mamma kan vara nog så givande mentalt för många ston. Du kanske har en häst efteråt som verkligen är redo på alla plan att sättas igång.

Exakt! De vill inte ha outbildade hästar.
Däremot så finns det skolor som tar emot hästar för inridning,tex Flyinge.
Jag tror att det är de som går ngn högre utbildning som får ta hand om dem då.
På Flyinge är det alltid fullbokat o på Plönninge oxå.Dessutom är det inte gratis,kostar runt 20000 om jag inte misstar mej. Flyinige har oxå förtur till de som använt Flyinge hingstar.

Det finns bilder på henne i andra delar av tråden,jag fixar inte det själv, fortfarande.....

Kan förs fixa det senare med hjälp!

Men det kan väl inte vara svårt att få tag på en lovande junior till en sådan fin häst?

Skulle tro att hon kommer i slutet på mars-början på april.

Ja,hon kan ju lika gärna gå här o dra fötterna efter sej.....o där finns inte bete som här,så.

Planen är betäckning i maj sedan lämnas iväg för förberedelse för kvaliten som är i sept,den kan hon ju gå fast hon är betäckt. Har en tjej här som tar emot o visar på treårs,kvalite mm och hon är jätteduktig.
Kostar,ja men det blir ju iallafall inte ngn längre period,så det kan det ju vara värt. Vi kanske bedömmer att hon inte ska gå kvaliten heller å då är ju den saken ur världen!
Oavsett vad som händer så dör hon ju inte av att bli betäckt och stå över ett år,tvärtom,många gånger kan det ju vara bättre att de får mogna lite.
Kvaliten är ju inte hela världen heller.

Äsch,så fin vet jag inte om hon är......
Tyvärr talar hennes storlek emot henne!! Så fort man nämner att hon bara är 158 så backar folk å så ser man plötsligt inte hästen längre.

Har dåligt med såna kontakter o annons känns nja......

Håller helt med dej,vi skippade 3-årstestet på inrådan av tränaren som tyckte att det var dumt att riskera att det blev dumt.
Får väl se om vi visar henne iår.Har ju stått hela vintern pga dotterns skada,gillar inte att stressa fram ngt.

Joho hon är fin och tyvärr så stirrar sej folk blind på höjden.
Näee jobbigt med annons brukar dyka upp så konstiga människor.

Kellys förra ägare skickar sina unghästar till en man i stenungsund/ Kungälv nått sånt som hon varit väldigt nöjd med. Både ridmässigt och hantering och den allmänna ordningen. Hon har inte massvis med pengar att röra sig med så jag antar att han är prisvärd. Hon fick nyss hem stoet som Kelly gick med innan flytten. Från bara varit longerad med utrustning är hon nu ridbar i samtliga gångarer och kan fatta höger och vänster galopp. Det är visst hans mål, sen skickas de hem. Hon var visst över förväntan lugn och trevlig, yrväder som hon var innan. Hon var nog där 1 mån ca. Nu ska ägaren rida henne 1 v för att de ska känna på varandra sen ska hon vila ett tag.

Sen brukar hon skicka tillbaka hästarna med jämna mellanrum för vidare utbildning eller åka dit över helger för att träna för honom. Finns nog många med den typen av upplägg, men är du nyfiken så kan jag fråga henne efter nummer eller någon hemsida :)

Nej, när det kommer till kvaliten är det ju helt andra krav som ställs oxå.
Är man då inte väl förberedd kan det lika gärna kvitta. Som du sa,stressa fram nåt blir aldrig bra.
Denna dam var väl förberedd för treårs men tog saken i egna hovar o gjorde en katastrof uppvisning ändå.......
Ridprov-jättebra,visning för hand-jättebra,löshoppning-katastrof!
Hon testade o upptäckte att det inte var el i banden,fine då går jag under o ut!
Tillbaka in igen var hon suuuur....Kom på att hon kunde ställa sej mellan hindren så kom ingen åt henne........ Sån är hon,hon klurar ut hur hon ska slippa undan om det plötsligt inte passar damen.
På träningarna hoppade hon galant......

Men två cm till ska hon väl växa iaf så hon kommer upp på 160. Var det inte Helena Lundbäcks lilla Mynta som var så liten?

Preston var kvappt över 150 som 3-åring. Såg förvisso väldigt ofärdig ut i kroppen. Drog iväg som fyraåring och började växa. Vid 6 år mätte han 162 :o Hoppet finns ju om några cm till. pepp..pepp..;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka