Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Jodå, att Maraton ligger bakom Magini vet jag. Och jag har hört från många håll att Magini och Maraton lämnade skarpa hästar. Så det är nog inte så konstigt att även Briar gör det. Kelly passar ju bra in på beskrivningen :angel:

Kelly har tre avkommor. De två första under ägande av förrförra ägaren. Föl nr1 vet jag ingenting om mer än vad som står på ASHV. Föl2 har jag träffat irl och värre häst har jag aldrig mött gällande humör :( Den hästen ägdes kvar av uppfödaren. Komplett galen. Enligt viss stallpersonal var hon en kopia i sättet från sin mor som ung :crazy: Få ville hantera henne. Men där tror jag det ligger mer bakom en arv. Om Kelly var lika dan innan så varför är hon det inte nu??

Hur lilleman från i somras blir är ju lite för tidigt att säga. Men han var en kavat liten kille redan som 3-4 månaders fölis.

Med tanke på Kellys fina stam vore det kul att ta en fölis till med en kanonhingst. Men om jag skulla ta föl vill jag ju ha det själv och jag är färdig med de stora halvbloden. Så en liten ridponny till henne hade gett ett mer passande resultat för mig.

Finns en sak som är farligare och det är att åka med som sällskap.
Vid 2 tillfällen så var det jag som blev med häst:o

KL*

Jaha, idag gjordes ännu ett försök ensam med Trullan.
Måste erkänna att jag försökte med undanflykter innan. Jag var trött och skulle iväg och handla när sonen kom hem. Skulle jag verkligen hinna osv. :o

Men jag gick ner och målet var ner till vägen, som jag ju aldrig klarat utan sällskap från marken.
Det är satans halt och jag var lite nervös.
Hon krånglade som vanligt på ett par ställen. Gick nära, nära diket och försökte få mej att vända.
Vi närmade oss kurvan där hon alltid vägrar och rusar hem.
Diket var väldigt högt och helt plötsligt tvärvände hon och började småbocka när jag försökte stanna henne.
Sen travade hon i sidled när jag försökte vända henne.
Tog ett skutt bak i diket, och det högg till av rädsla och jag gav med mej och hon började takta hemåt, men då blev jag ARG, fan att jag inte ska klara det!!
Så jag tog tag i manen, vände om henne och tryckte runt henne med ena foten, och skrek : FRAMÅT!!!

Och hon gick framåt och det lät : FRUST FRUST FRUST
Tvekade på ett par ställen, men vi kom ner till vägen!

Sen var det full fart hemåt i snabb skritt och en frustande häst, och en glad matte :)

hihi .. där se du , det hjälper att bli en :devil: när det går gör långt !!

Fortsätt vara så bestämd, så ger det sig :bow::banana:

härligt att höra! Jag vet hur frustrerande det är, men det är en härlig känsla att veta att man bestämmer. Kör hårt! :)

Bra Lobell! Jobba på, hon ger sig nog...

Här är det lite deppigt:( Pålle blev inte bra efter förra behandlingen, utan blev halt igen (var ok på återbesöket), så nu är han behandlad igen och ordinerad sjukhage i 8 veckor, med skritt för hand...och han som har så energi. Får i stort sett bara lite krubbskrammel när de andra får, annars bara hö. Jaja, det får väl bara ta sin tid. Han röntgades idag, och har finfina ben. Vet sa till honom att han borde inte vara halt:crazy:

På tal om veterinärer åker jag till travkliniken i närheten, så det kan bli ett par olika vet, Dock brukade vi också ha en gammal Arne som kom och vaccinerade billigt, men det kan väl inte vara samma som Lobells Arne;) ? Vi bor ju en bit ifrån varandra.

Funderar på att rida lektion under tiden, så inte man ligger av sig helt...

bra jobbat.. du maste bli arg pa henne lol. verkar i alla fall som det hjalper.. och hon ar en skarp hast, hon ar inte mkt for ta det forsikitigt utan raka ror och pang pa rodbetan sager jag.. hon har kanske vant sig med att du ar lite for eftergiven med henne och nu tror hon att hon kan gora som hon vill men du maste visa henne att det ar du som bestammer.. PRECIS som du gjorde idag.. Lat henne inte fa overtaget med dig.. Ryt at henne om hon inte lyssnar.. Snart skall du se att det kommer mer och mer respons fran henne nar du fragar henne om saker. Nu kan du rida till vagen nagra ganger sa hon lar sig.. Men kampa pa, du gor great...

Tror han heter Salsten eller liknande. väldigt muttrande gammal herre :)
Han var så imponerad av våra lugna hästar, sa han jämt. Han kom alltid för tidigt, så jag hann inte ta in dem.
Så han brukade gå ut i hagen och vaccinera dem.

Trist med hästen. Hoppas att det blir bra nu när vädret blir finare. Inte kul när man inte vet vad saker beror på.
Är det från när du misstänkte att han vurpat i hagen? Eller kommer jag ihåg fel?

Ja, nu är det bara att gasa på med Trullan. Tror det är en tröskel vi ska komma över, så kanske hon lämnar över ansvaret på mej till slut :)
Idag är hon världens , inte snällaste kanske, men finaste häst :love:

Målet denna helgen är att komma, om inte hela rundan, iaf till nästa avtagsväg.

Jo, man måste nästan bli lite arg på henne.
Skillnaden nu mot innan, är att nu kan jag få henne att gå när hon tänkt vända, genom att knycka till lite med tygeln, innan tvärvände hon direkt.

Men nu tror jag att vi är på gång.
Och , som jag sa till sonen i mitt lyckorus på väg till affären, att hur jävlig hon än har varit och kan vara, så har hon lärt mej så mkt.
Innan satt jag bara och åkte häst, och blev handlingsförlamad när nåt oväntat hände.
Nu tar jag tag i det, och får vara vaken varje sekund och öva på reaktionsförmågan.
Så det är inte bara dåligt med en tvär häst :)

Ja, det stämmer. Men jag vet inte, vet sa att det kanske kan vara nåt med ledbanden, att de tänjts ut. Jaja, bara att vänta...

Inte samma Arne;)

Åhh, va trist med sjuka pållar. Hoppas han blir bra nu när våren kommer så ni kan ut o röja på fälten :D

Mmmm....Luxus snyyygg. Ja, jag är dressyrnörd :D Undra om Luxus vore snygg på Kelly? Säkert.

Luxus är en cool kille, har stått i samma stall som honom i 1,5 år och gillar honom. Hade jag haft ett sto hade jag nog fått gulla med Anna.

I dag är jag kär i min häst. Hopptränade och han var bara så gooooo. Puss min pålle som visserligen är lätt i rumpan men hoppar precis det matte vill.

Heja på med att komma överens om vem som bestämmer när. Ibland måste man ruska om sina fyrbeningar.

kl

Fortsatt soligt men väldigt blåsigt här idag.

Min dag splittrades upp med stadsresa på fm.till tandläkare(positiv överraskning,kostade endast 215 kr:),när hände det senast?),sedan hem några timmar och sedan åter till staden och kvällsjobb.

Hos hästarna blev det repris från igår,promenad och tömkörning.Jag tycker det är riktigt kul båda delarna,hunden och jag får bra motion och hästarna gillar det också:).

Måste nog köpa längre tömmar bara.Nu går jag ca en meter bakom hästen och det känns alldeles för nära.Även om jag aldrig sett D sparka bakut så kan det ju hända,han är t.ex rätt sur på hunden ibland om hon kommer för nära.

Vore roligt att köpa en rockard så småningom och pröva lite längre sträckor.D är ju rätt bra trafiksäker så honom skulle jag nog våga köra på landsvägen.

Ett kort på honom från idag:Ni som kan,verkar selen sitta rätt?

32195876.jpg

Kl.

Jaha då har man klarat av veckans zumbapass och jag är helt slut i kroppen och knoppen med för den delen ;)

Det är konstigt för nu efter passet är man stel som ett järnspett i precis hela kroppen men i morronbitti när man vaknar är man så himla mjuk i stället. Skumt det där!

Dagen D börjar närma sej. Blir spännande å få höra resultatet i morron, om det kommit vill säja.

Tajger, stackars Tage, hoppas ni kommer på vad felet är :(.

Karin, lycka till med studierna, hoppas det går bra för dej :bump:.

Mirameja, har ingen aning om det är rätt eller fel men det ser tjusigt ut :D

Lobell, ja du är ju så värd en hel drös :bump::banana::bump:

Nu ska jag dricka ur mitt te sen ska jag krypa ner bakom röven på Kira schäfer som gått och lagt sej i min säng som vanligt ;)

Jo, man måste nästan bli lite arg på henne.
Man måste inte bli arg.
Men man måste vara bestämd. Man kan vara bestämt utan att vara arg.
Om du alltid kan vara vänlig men bestämt, får hästen snabbt ett bra förtroende för dig. Det är här räddning dropparna hjälper, de tar nerven så du inte är så räd. När hästen känner att du är lugn, trygg och envis, lär den snabbt att det blir som du vill. Då väljar hon att lyssna istället för att bråka.

Jag vet. Men jag var mest arg på mej själv, när jag märkte att jag nästan gav upp.

God morgon! Idag ska det bli regn, och jag har ställt stackars pållen i sjukhage:( Det känns så trist när de knappt kan röra sig, och blir det dessutom taskigt väder...Jaja, inget att be för.

Annars har jag en tråkig syssla just nu, håller på att rengöra ugnen på jobbet. Det är nog en av de tråkigare hushållssysslorna. Hemma gör alltid maken det;)

I kväll ska jag träffa mina rid"tjejer". Vi ska se om vi kan komma överens om mål för nästa ridresa. Senaste heta tipset var Sicilien:) Låter ok.

Ha en bra dag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III