Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Alltså, det är ju jättefint, annat kan man inte säga. Men nästan 5 mille? Jag förstår inte riktigt vem som har råd att bo så. Men jag är mycket medveten om att priserna ser ut som de gör i storstadsregionerna.

Jag tycker man får rätt mycket för de fem miljonerna.

Jag tycker det är helt bisarra priser på villorna närmare stan. Vårt grannhus där vi bodde förut såldes för horribla 8.2 miljoner. DÅ börjag har verkligen undra hur folk har råd. Ännu värre är det ju med lägenheter i stan.

Ja, priserna är galna.

En bekant hyr ett hus på Djurgården. Det är stan som har det. De bytte med en lägenhet i city.

Grannhuset såldes för 20 miljoner för några år sedan....

jag köpte mitt fina lilla hus för två år sedan för 660'

Alltså, det är ju jättefint, annat kan man inte säga. Men nästan 5 mille? Jag förstår inte riktigt vem som har råd att bo så. Men jag är mycket medveten om att priserna ser ut som de gör i storstadsregionerna.

Jag skulle nog ha råd, men saknar den sista delen av kontantinsatsen + den rätt stora klumpsumma som tillkommer för lagfart, pantbrev, besiktning mm. Totalt närmar det sig en miljon och då jag inte har en bostadsrätt att sälja med vinst i nuläget så måste jag spara och gneta och jobba en jäkla massa extra för att få en miljon på kontot.

Här rullar det på i vanlig takt. Vi har tittat flera gånger på en skitfin tomt i Krägga och pratat med en hustillverkare, men jag tvekar dels på grund av avståndet till jobbet, och dels på grund av att det blir ganska dyrt men ÄNDÅ inte helt perfekt eftersom den hustillverkaren är så låst i vissa modeller och utseenden.
Vi har varit och sett ett "secret house", precis som på TV, som hör till en bukefalist. Två ggr faktiskt och jag älskar det men kommer inte ha råd. Det är för fint.:-(

Sedan har vi i rask takt sett ett ruckel på Färingsö där säljaren hade glömt att bygga färdigt alternativt "kollat lite" under parketten i halva huset, och en radda hus från utsidan, senast i söndags.

På onsdag ska vi se denna, http://www.maklarhuset.se/kommande/villa/marsta-marsta_-_skepptuna-asby_753-547990 som jag länge varit nyfiken på. Den är jättefin, och jag tror att den är värd priset, men det är egentligen lite för långt för min smak att sitta och åka dit ut. Jag får se hur det känns när jag åker dit på onsdag. Den har tidigare varit ute för 3,795 men blev inte såld för det.

Sedan på torsdag visas detta hus; betydligt närmare och trevligare i pris men långt ifrån lika bildskönt och med en 70-väg längs tomtgränsen.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4...tornby-ekero-kommun-stenhamravagen-48-6046185

Ser jättefint ut. Tycker pris verkar rimligt med tanke på läget. Sen beror det ju på skick som man inte kan se på bilder. Men man måste ku alltid fråga sig om man är beredd att lägga ned den tid det tar med hus.

Den tiden är jag absolut villig att lägga, däremot är jag rädd för lång pendlingstid. Att det mentalt ska kännas tufft att ta sig till och från jobbet.

Fast visst hade du tittat på hus åt det hållet tidigare? Det tar nog inte mer än ca 45 min att åka enkel väl, om du kör bil. Det är ju motorväg nästan hela biten och du åker när rusningen är över har jag för mig.

Huset ser helt underbart ut, men visst är det mycket pengar ...

Jo absolut, jag tycker det är väldigt vackert utåt Arlanda, men jag BORDE inte titta åt det hållet. Jag tycker att 45 minuter känns alldeles på tok för mycket och bensinräkningarna kommer att skena i höjden.
Vad tycker ni om det blå på Färingsö då?

Väldigt anonymt intryck, men det går säkert att få det trevligt. Svårt att vara ärligt neutral när man sett det röda innan. :D

Eh, ja det kan jag väl hålla med om :-) Det röda är helt klart finast, men något sådant har jag ALDRIG sett på en kvarts pendlingsavstånd till jobbet.

Jag tycker att det lilla blå på Färingsö ser trevligt ut. Ett klassiskt litet egnahemshus. Däremot förstör det hiskligt överdimensionerade trädäcket intrycket. Men det är ju enkelt åtgärdat. Då hade jag varit mer orolig för vägen. Med tanke på att den går ut till Stenhamra så kan jag tänka mig att den är rätt trafikerad och att folk kör betydligt fortare än de tillåtna 70 (ja, inte för att de är stenhamraiter utan för att folk i allmänhet tenderar att köra för fort på mindre vägar som de känner väldigt väl).

Tror att det röda ligger under inflygningen, eller väldigt nära den, till Arlanda? Det är ju individuellt hur störd man kan bli av det, men något att ta med i beräkningen i varje fall.

Ja trädäcket är hiskeligt, men jag försöker se bortanför det och funderar på hur man kunde bygga ett bättre. Utöver det är det givetvis vägen som jag funderar på, jag ska dit imorgon och stå och känna hur mycket jag stör mig. Utanför vår lägenhet idag kör vissa 50, och det stör mig egentligen inte mer än att jag tycker de är osmarta, men ljudet stör mig inte. Nu blir det ju en än snabbare väg + att man oftare är utanför huset än vad man är i en lägenhet. Jag har kört förbi huset själv tre gånger, och alla gångerna var det ganska lite trafik på vägen och bilisterna höll hastigheten och ibland körde de rejält under, men det kan jag ju inte räkna med att det alltid gäller. Dessutom var det inte rusning när jag var där.

Tror att det röda ligger under inflygningen, eller väldigt nära den, till Arlanda? Det är ju individuellt hur störd man kan bli av det, men något att ta med i beräkningen i varje fall.

Jag älskar flygplan:-) Jo, det ligger väldigt nära Arlanda, så man märker garanterat planen där, men isåfall oroar jag mig mer för andrahandsvärdet, dvs hur störda andra i framtiden tror att de blir.

Ja, what can I say. Det röda huset var fint. Det tog faktiskt inte SÅ lång tid att köra, ca 30 minuter på hemvägen. På ditvägen körde jag fel och var på både terminal 5 och 4 innan det blev helt rätt :-)

Sambon älskade det, men det blir en saftig klumpsumma med kontantinsats, pantbrev och lagfart. Det vi ska se imorgon är mycket mer lagom på alla sätt, i läge, i pris....men inte lika charmigt...

Det lilla blå hade jag helt avskrivit, enbart för att det på ritningen finns en radonett. Radonhus är inget jag hade köpt på mig.

Och jag upprepar Lovisaleonora_s åsikt.
Köp inte ett radonhus.

Mätvärdet i källaren är över gränsvärdet.
Med radonfläkt.
Då så blir det svårt att sänka ytterligare och omöjligt att sälja igen.

Om ni skall köpa det så skall det vara så löjligt billigt att man utan vidare kan bygga bort radonproblemet.
Det går.

Man förseglar grunden.
Bygger en tät innerlåda och ventilerar mellan låda och grund.

Men radonetten är väl för vattnet? Och vattnet var långt under gränsvärdet, typ 11 eller något mot gränsen på 1000. I levnadsdelen var det 130. Många hus ute på öarna är radonhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka