Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Ah, är det enkelt att sätta in järnspis + kakelugn? Det låter ju väldigt lovande. Bör man sätta in dem back to back rent av?

Det är väldigt mycket enklare än vad jag trodde att sätta in kamin, vi har installerat en kamin med täljsten, för oss fungerar det bättre än kakelugn som är krångligare att elda rätt i och så gillar jag att se lågorna! ;) Hos oss var det i den del av huset som är en plan och de drog helt enkelt upp skorstensröret genom taket, de kom på morgonen och till lunch var de klara. Hur smidigt som helst! :D

Gå in på någon butik som har kaminer och spisar uppställda, svårast är att välja vilken man vill ha.... :D Jag fick idéer om att bygga om hela huset för att få in ännu fler men där satte maken ner foten.. :mad: :D

Om man köper ett hus tycker man nog det är en prioriterad syssla, många av oss gillar sånt vet du ;)

Jo, det vet jag ju. :D Men många försöker ju också undvika att köpa ett hus som blir ett projekt. Och det finns nog en och annan som när de väl har huset kommer fram till att de kanske inte gillade pysslet fullt så mycket som de trodde på förhand.

Det verkar ju vara en rätt spridd uppfattning att det är på det hela taget bättre att bo i ett enfamiljshus än i ett flerfamiljs-, som inte nödvändigtvis hänger ihop med att man ser sitt hus som en hobby.

KL

Mina föräldrar är av outgrundlig anledning helt lyriska över detta ställe iallafall, så troligtvis dyker även de upp på visningen.

Vattnet ska jag kika på på visningen.

Ang kakel eller ej så får jag nog lov att svara, I'd take my chances. Skulle jag köpa det där huset skulle jag kakla badrummet oavsett risken, för jag vill inte betala nästan tre miljoner och bo i något som ser ut som duschen på Utö vandrarhem.

Ah, är det enkelt att sätta in järnspis + kakelugn? Det låter ju väldigt lovande. Bör man sätta in dem back to back rent av?

Det finns jättefina plastmattor att byta till, ta inte risken att kakla och riskera att få fuktskador vilket är väldigt vanligt när man kaklar i trähus.

Klart ett hus rör sig men inte så pass att fuktspärren spricker. Särskilt inte när trähuset står på en gjuten grund som de flesta nybyggen gör.

Fast det stämmer tyvärr inte riktigt, trät rör sig hela tiden har inte med grunden att göra. Det är väldigt vanligt med fuktskador i trähus med kaklade badrum.

Dyrt, mycket dyrt.
Om du gör så spara all dokumentation på det.

Om några år så kommer vattenskade-"skrällen" på alla trähus med felaktiga kaklade badrum.
Och efter det så kommer ingen att våga köpa sådana trähus.

Bestämmelserna är ganska så nya.

Det finns väldigt fina plattor man kan sätta upp. De ser ut som kakel, men är fusk. Med fuskspärr och allt. Googla på Fibo-Trespo. Mina föräldrar har satt in sånt i sitt badrum, det är med fuktspärr och allt.

De flesta jag känner bor i trähus, alla har kakel/klinker, ingen har fuktskador.
Bara att kolla på Hemnet, att det skulle vara "väldigt vanligt" är skitsnack.
Då hade knappast alla byggbolag byggt så eller försäkringsbolag försäkrat det.

Vi kanske pratar om olika grejer dock. De flesta hyfsat nya hus är byggda i lösvirke, det kan säkert röra på sig en del. Modulhus på grund gör det inte.

*delvis kl*

Nu kommer jag in från sidan och flikar in lite bara.

Jag är arkitekt och vågar lova att det inte är det minsta problem att helkakla badrum i ett trähus, lösvirke eller ej. Förutsättningarna är korrekt utfört arbete, oavsett grundtyp och byggteknik - men det är ju självklart. Trähus rör sig ja, och därför reglas alltid badrumsväggar (i seriösa byggen, och i enligthet med föreskrifterna) tätare (med halva intervall). Att fuktspärrar bryts i korrekt utförda byggen pga huset rörelser är en myt vågar jag påstå.

Dåligt utfört arbete i "snabba byggen" utan hänsyn till tex torktider för materialen är en helt annan femma.

/belize

(själv dessutom boende i ett lösvirkeshus från 1936 utan minsta tillstymmelse till problem med helkaklat ;) )

Tack för klargörande i den frågan.

Nu har jag iallafall varit ute och tittat i kolmörker och snöblandat ösregn, vilket kanske inte är idealt, men det var den tid som erbjöds.
Huset var mysigt, rent av trivsamt och kändes rymligt och varmt. Inga större problem med det för mig. Ladan var okej. Lite konstigt utnyttjad, men visst.
Tomten däremot, jag är ledsen men jag försökte verkligen. :(Jag försökte gilla den och se möjligheter, men en sur klippa med granar på blir inte en sunnanäng med äppelträd på hur gärna jag än vill. Det måste stått minst hundra granar och tallar på dessa 5000 kvadratmeter.

Men det går också att ordna.
Faktiskt.
Träden säljer du på rot alternativt eldar upp själv som ved.
Sedan så fyller man upp med matjord och voila där är din sunnanäng.

Det blir inte ens dyrt 100 träd är värt massor av pengar så de betalar för kalaset.

Man skall inte vara så orolig för sådant som går att lösa med en motorsåg och en grävmaskin.

Jo, jag stod där och tänkte fram och tillbaka, men f-n alltså. Om man säljer träd på rot, tar de roten då också? För såga är ju en sak, men hundra stubbar är inte så snyggt.
Sedan finns det ju nästa problem, träd som inte står på min tomt och som skuggar, men jag tror de flesta var på tomten.
Får man fimpa av (i stort sett) alla träd på en tomt? Små aspar, granar, tallar? Finns det inga bestämmelser? Någon lär ju en gång i tiden ha plockat bort dem som stod där huset nu står, för där är det ju platt och fint nu.

Sen har man ju lite krav på sitt blivande hus och allt vad det innebär. Men något kommer du att få tumma på. Och trädgården är kanske är en ok sak att tumma på? :)

Spännande är det iaf :)!

På din egen tomt bestämmer du.

Nja, riktigt så är det inte. Jag har ägnat morgonen åt att läsa på. Är det inom detaljplanerat område bestämmer man inte alls vad man tar ned, och utanför (som i detta fall) kan man ändå behöva tillstånd.
En bra artikel:
http://www.viivilla.se/Tradgard/Trad/Falla-eller-inte-falla-59151?p=0

Sedan tänker jag så här, det är ju möjligt att grannarna som bosatt sig i en skog, gillar skog tex. Då kommer jag som ny och kalhugger hela tomten. Det känns lite som att gå över ån efter vatten.

Sen har man ju lite krav på sitt blivande hus och allt vad det innebär. Men något kommer du att få tumma på. Och trädgården är kanske är en ok sak att tumma på? :)

Spännande är det iaf :)!

Fast min livsfilosofi är inte riktigt sådan. Då ligger det närmar till hands att jag tar till greppet; "Skaffar mer pengar", istället. Klart jag kan tumma på småsaker, men jag kan inte tumma på viktiga saker. Det är ju mitt liv och välbefinnande det gäller, det är viktiga grejer det. :-)

Om jag fattar det där rätt gäller det där detaljplanerat område, eller tänker jag fel då?
Jag blev lite orolig för egen del för vi har inte ens reflekterat över om vi får ta ner träd eller inte, men å andra sidan bor vi ute på landet och utanför detaljplanerat område... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka