Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Ja det finns lite att göra med det, men så länge läget är bra så har man en bra grund :) Jag gillar Ekerö, men jag gillar inte bilköerna dit...

Mina jobbtider är efter köerna, värre för sambon, men han skulle kunna cykla.

Jättetrevligt och praktiskt.
Vad är det för fel med estetiken?

Men det måste vara någon hake för annars så kommer budgivningen att bli helt galen.

Läst mera.
Kolla särskilt vatten, avlopp och vägen.
Vägen sköter de själva så det kan vara ett problem.

Senast ändrad:

Avloppet är trekammar infiltration, har frågat redan.
Ett minus, för många tror jag är att det bara finns ett stort och ett litet sovrum. Det passar helt enkelt inte vilken familj som helst.

Estetiskt vill jag kräkas. Små fönster på konstiga avstånd från varandra, karmar i helt fel färger, bastutak och onödigt små och trånga dörröppningar, våtrumsmatta i badrum och fult kök med fel höjd på skåpluckorna. Ful veranda, ful altan som verkligen inte utnyttjar husets fulla potential. MEN, allt det kan jag ändra. Avsaknaden av kakelugnar och järnspis är värre.

Förstår hur du menar, inte dåligt men bara trist budgetbygge.
Tycker priset är ok, varken högt eller lågt.

Mitt "7 sovrums hus" ja la upp igår har samma tomtyta och nästan samma pris.

Tror att detta också kan sminkas upp några hundra tusen rätt lätt.
En mer tilltalande verandra som sagt.
varför är det två ingångar? trångt vid hemkomst? O_o

Tre egentligen. Stora ingången på långsidan, pannrum och tvättstuga på kortsidan. Det kan jag leva med. Älskar tvättstugor med separat ingång.

Avloppet är trekammar infiltration, ....
Det kan behöva en fosforfälla vilket kan bli dyrt.
Kontrollera med kommunen.
Nära vatten kräver de i princip alltid fosforfällor numera och det får man föreläggande på.

Vattnet då?

... våtrumsmatta i badrum .
Det skall vara det i trähus.
Trähus rör litet på sig så att tätskikt bakom kakel kan spricka med vattenskador som följd.
Allt enligt min värderingsman som berömde mig för den goda smaken att förstå det.

(Jag gillar inte kakel bara, men det visste ju inte han.)

Avsaknaden av kakelugnar och järnspis är värre.
Nejdå det är jättelätt att sätta in.
Så det behöver du inte avstå ifrån där.

Det kan behöva en fosforfälla vilket kan bli dyrt.
Kontrollera med kommunen.
Nära vatten kräver de i princip alltid fosforfällor numera och det får man föreläggande på.

Vattnet då?

Det skall vara det i trähus.
Trähus rör litet på sig så att tätskikt bakom kakel kan spricka med vattenskador som följd.
Allt enligt min värderingsman som berömde mig för den goda smaken att förstå det.

(Jag gillar inte kakel bara, men det visste ju inte han.)

Nejdå det är jättelätt att sätta in.
Så det behöver du inte avstå ifrån där.

Vattnet ska jag kika på på visningen.

Ang kakel eller ej så får jag nog lov att svara, I'd take my chances. Skulle jag köpa det där huset skulle jag kakla badrummet oavsett risken, för jag vill inte betala nästan tre miljoner och bo i något som ser ut som duschen på Utö vandrarhem.

Ah, är det enkelt att sätta in järnspis + kakelugn? Det låter ju väldigt lovande. Bör man sätta in dem back to back rent av?

... bo i något som ser ut som duschen på Utö vandrarhem.
Det finns jätteläckra våtrumsmattor, titta på dem först.
Dotterns ingifta släkt har lyckats med att fixa lyxkänsla med sådana.
Det blev supersnyggt.
Det handlar ju litet om värdet på huset också om man vill sälja.

Ah, är det enkelt att sätta in järnspis + kakelugn? Det låter ju väldigt lovande. Bör man sätta in dem back to back rent av?
Det är nog enklast.
Man murar då lämpligtvis upp en dubbelpipa med skorstensblock.
Det är inte så magiskt som man kan tro.

Det finns jätteläckra våtrumsmattor, titta på dem först.
Dotterns ingifta släkt har lyckats med att fixa lyxkänsla med sådana.
Det blev supersnyggt.
Det handlar ju litet om värdet på huset också om man vill sälja.

Det är nog enklast.
Man murar då lämpligtvis upp en dubbelpipa med skorstensblock.
Det är inte så magiskt som man kan tro.

Mjo, men så ovanligt med kakel i trähus är det ju inte. Jag har faktiskt svårt att tro att kakel (utan vattenskada) sänker värdet hos den stora massan.

Hah, för mig kan det faktiskt kännas lite magiskt ibland hur mycket man egentligen kan ändra på ett hus eller en trädgård. Min fantasi är för blygsam.

Åååhhhh där skulle jag kunna bo! :love:

Om man kan skippa rusningstrafiken så är det ju en lättpendlad sträcka!

Jag har faktiskt svårt att tro att kakel (utan vattenskada) sänker värdet hos den stora massan.

Något att tänka på är att om man säljer så har man som säljare ansvar för dolda fel i 10 år.
En vattenskada som uppstår långt efter att man har sålt kan därför komma som en obehaglig överraskning.
Och försäkringsbolaget kan ha åsikter om att ha fel typ av material.

Bara ett försiktighetsmått alltså.
Jag skulle inte kakla av just den orsaken.

jag vill inte betala nästan tre miljoner och bo i något som ser ut som duschen på Utö vandrarhem.

:D

Brist på kakel i badrummet hade för mig varit ett mindre problem, eftersom jag ändå inte tillbringar särskilt mycket tid där, och inte är typen som njutningsfullt och utdraget pysslar med mitt yttre. (Men jag föredrar kakel.)

Du tycker inte att hela inredningen, särskilt då allt träet, ser ut som ett vandrarhem eller möjligen kursgård? (Att jämföra med tex badrummet i det förra huset, som snarare hade drag av konferenshotell, vilket inte heller känns riktigt 100, tycker jag.) Jag panikade lite över träet.

Jag vet inte heller hur krävande det är att göra något åt det, då mina intressen inte går i den riktningen alls.

Är det okej för dig att bo i nåt som kräver en massa arbete (och pengar) för att bli någorlunda snyggt? Vill du ha bostaden som ett projekt? Jag tänker på att du har rätt mycket projekt redan.

Trä är bara att måla över eller sätta lagningsgips på.
Det blir jättebra.
Måla är faktiskt en höjdare.

:D

Brist på kakel i badrummet hade för mig varit ett mindre problem, eftersom jag ändå inte tillbringar särskilt mycket tid där, och inte är typen som njutningsfullt och utdraget pysslar med mitt yttre. (Men jag föredrar kakel.)

Du tycker inte att hela inredningen, särskilt då allt träet, ser ut som ett vandrarhem eller möjligen kursgård? (Att jämföra med tex badrummet i det förra huset, som snarare hade drag av konferenshotell, vilket inte heller känns riktigt 100, tycker jag.) Jag panikade lite över träet.

Jag vet inte heller hur krävande det är att göra något åt det, då mina intressen inte går i den riktningen alls.

Är det okej för dig att bo i nåt som kräver en massa arbete (och pengar) för att bli någorlunda snyggt? Vill du ha bostaden som ett projekt? Jag tänker på att du har rätt mycket projekt redan.

JO, jag tycker att allting ser ut som ett vandrarhem. :-)
Jag får givetvis noga överväga hur mycket jag orkar göra och vad jag vill investera, men rent spontant, ja. Jag är väldigt intresserad av inredning, levnadsmiljöer, färger mm, men har alltid haft begränsad möjlighet att göra om mina boenden då jag alltid bott i hyresrätt. Det här vore en möjlighet att äntligen få sätta tänderna i något, men jag måste samtidigt vara realistisk. Hur mycket kan man förändra ett hus? Blir det inte ändå på något sätt vad det har varit, eller kan jag göra om det till oigenkännlighet?
Taket kan målas vitt, eller så kan man slänga upp gipsskivor.

Senast ändrad:

Estetiskt vill jag kräkas. Små fönster på konstiga avstånd från varandra, karmar i helt fel färger, bastutak och onödigt små och trånga dörröppningar, våtrumsmatta i badrum och fult kök med fel höjd på skåpluckorna. Ful veranda, ful altan som verkligen inte utnyttjar husets fulla potential. MEN, allt det kan jag ändra. Avsaknaden av kakelugnar och järnspis är värre.

Sätta in en kamin/spis är lätt åtgärdat idag när det finns skorstensrör i byggsats att köpa ;)
Målar du tak, lister och foder kommer hela huset att få ett lyft och det är ju en mindre kostnad - lite mer jobb dock... men det bästa är att takhöjden kommer att kännas rymligare :up:

Fint hus tycker jag, med lite TLC... fin trädgård! Hoppas att det är nära till "den blå lagunen" :love:

Jag tänker på att du har rätt mycket projekt redan.

Ja, jag vet. Story of my life. :-(
Men jag har inget cykellag i år, alltid något. Och kolonilotten skulle jag såklart också säga upp och flytta det intresset till mig egen trädgård.

Öhh va? inte kakel i trähus? Det går alldeles utmärkt eftersom man i våtrum gör en fuktspärr. Klinker med värmegolv är oslagbart och höjer värdet på huset.

Gabbi, jag tycker det ser ut att vara rätt enkel renovering som behövs?
Måla vilket går fort, hade vi pratat dränering hade det varit en annan femma.

Ja, till skillnad från andra hopplösa hus som jag gillar att hitta på Hemnet så har detta både indraget vatten OCH el och inte enorma skador som kräver Arga Snickaren från dag ett. Det här är ett hus som vi skulle kunna bo i medan vi funderar på hur man bäst piffar till det.

Det fanns en mikrobiell påväxt i krypgrunden dock, så det är jag väl inte helt överlycklig över, men alltid är det väl nåt antar jag. Ska se på visningen om de har gjort något åt det (min gissning inte).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka