Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Tittar man på kyl/frys så ser det inte ut att vara så värst bra takhöjd på nedervåningen heller. Men det funkar ju om man inte är jättelång själv.

Flera anledningar. Dels undrar jag varför den inte är såld på 180 dagar om allt är så bra, och dels fullständigt kräks jag på tanken att betala så mycket i kontantinsats som detta hus kräver. Min tanke är den gamla klassikern; om jag accepterar ditt pris så accepterar du mina termer. Tex att säljaren ligger kvar med en del av lånet ett tag mm.

Men ja, det är ett fint hus och det har varit uppe tidigare i mina hussökestrådar.
Kanske en anledning till? Alla pantbrev. Dessutom är det väl eldningsförbud på en av spisarna.

Vatten och avlopp verkar nytt och okej.
Men hästgårdar är ute just nu och har dålig marknad.
Så det kan vara bra att passa på.

kl

Jag var på visningen och det kändes tyvärr skitigt och lite halvdant gjort på sina ställen (jag gissar att huset är uthyrt nu, då möblemanget var helt annorlunda jämfört med bilderna). Det som dock strök det helt för vår del var att det var så vansinnigt lågt i tak! Min sambo kunde inte gå rak på övervåningen (knappt jag heller) och på nedervåningen var det bara någon cm till godo. Vissa dörröppningar var så låga att även jag som medellång kvinna fick huka mig ordentligt...

Ja då så är ju svaret där.
Begränsad takhöjd i bostaden.
Marknad bara för kortväxta.

Hugger sista knappen!

Lågt i tak avskräcker många köpare. Även kortare då det borde ge sämre cirkulation i huset.

Jag funderar också över husets skick. Det är Varudeklarerat och borde därför vara besiktat - men det går inte att hitta ngt besiktningsprotokoll bland filerna som ligger i annonsen. Däremot kan man läsa om energibesiktning och sotning - men inte om husets skick i övrigt. Tänker direkt att man försöker mörka ngt och sedan, när en spekulant förälskat sig i huset slänger man in "förresten, hela nedervåningen är mögelskadad...".

Lycka till i husletandet!

Hur såg det ut på visningen?

Jag är en dålig människa. Jag åkte inte. :-(
Jag var så trött efter flyget från Rwanda igår och så ställde jag mig själv frågan, kommer du på allvar slanta upp 540000 om du gillar huset? Svaret var ett tveksamt nej, så jag vilade och åkte på familjemiddag istället.

Nu så förstår jag inte.
Varför skulle detta huset kräva en större kontantinsats än något annat hus?

Nej inte i jämfört med något annat hus, bara att dyra hus kräver mycket i kontantinsats och jag är rent teoretiskt emot att stoppa så mycket användbara kontanter i ett hus som inte drar in några pengar i gengäld.

..... jag är rent teoretiskt emot att stoppa så mycket användbara kontanter i ett hus som inte drar in några pengar i gengäld.

Men den hade ju en gäststuga.
Den är jättelätt att hyra ut.
Marknaden för at hyra ut små stugor där är jättebra.

Men....
Den finns nog kvar även när du har både vilat färdigt och varit på familjemiddag.
Gården som jag äger väntade vi ut tills att priset blev rätt.

Gäststugan ska ju mamma ha! :-) men det är jättebra att veta att marknaden är bra.

Hugger sista knappen!

Lågt i tak avskräcker många köpare. Även kortare då det borde ge sämre cirkulation i huset.

Jag funderar också över husets skick. Det är Varudeklarerat och borde därför vara besiktat - men det går inte att hitta ngt besiktningsprotokoll bland filerna som ligger i annonsen. Däremot kan man läsa om energibesiktning och sotning - men inte om husets skick i övrigt. Tänker direkt att man försöker mörka ngt och sedan, när en spekulant förälskat sig i huset slänger man in "förresten, hela nedervåningen är mögelskadad...".

Lycka till i husletandet!

På de husvisningar jag har varit på på senare tid så har besiktningsprotokollet funnits tillgängligt vid själva visningen och man har också haft möjlighet att få med sig en kopia hem. Så man har möjlighet att titta på det åtminstone innan man förälskat sig i huset.

Jag tycker du tänker rätt - även om det ligger bra till i Sthlmsområdet ;)

Jag tyckte det såg ut som en "typisk" upphottad, påbyggd i etapper - sommarstuga... inte gjord från början för året-runt-bruk.
Då undrar man alltid hur isoleringen är, hur stabilt det är byggt, fungerar eldstäderna som dom ska - är dom godkända mm ;)
Utanpåverk i form av färg och tapeter måste man "glömma" när man tittar på hus, det är det billiga att åtgärda - att behöva tilläggsisolera, byta fönster eller ännu värre, då talar vi kostnader... ;)

Det är en gammal torpstuga som är utbyggd i etapper.
Jag gissar på att ursprungshuset är av timmer.
Därav den låga takhöjden.

Jag var pepp på det huset för ett tag sedan, så jag och sambon åkte för att titta på det. Tyvärr så avskräckte avståndet, sambon jobbar i Kista...

Jasså ni tyckte att det var långt?
Jag har pendlat till Kista från Knivsta i sammanlagt över 20 år.
Och det är många som pendlar från Uppsala till Kista.

Vad tycker du är nära nog?
45min bort är ganska så normalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka