Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Öhh va? inte kakel i trähus? Det går alldeles utmärkt eftersom man i våtrum gör en fuktspärr.

Fuktspärren bakom kakel följer inte med i trähusets rörelser.
Ett trähus rör sig alltid efter temperatur och fuktighet.
Förr eller senare så kommer då fuktspärren att spricka med vattenläcka som följd.

Alla dessa kaklade badrum i trähus är en tidsinställd bomb vad gäller framtida vattenskador.

*KL*

Angående trähus och kaklade badrum, för att minska risken för vattenskador är det bra att sätta in en duschkabin. Folk med lite mer syn till känsla och design verkar ha hittat till duschkabinbranschen så nu mer finns faktiskt riktigt snygga varianter om man nu inte mot all förmodan skulle nöja sig med the old fashion
model

boxblack.jpg

//Derivata som själv älskar helslutna duschkabiner där det blir rejält varmt.

Jag gillar dem inte tyvärr. Jag vill helst duscha i ett öppet, fyrkantigt, rymligt och helkaklat utrymme. Gärna med plats för två personer.

Ja, jag vet. Story of my life. :-(

Fast jag ser det som positivt!

Att vilja göra mer än vad man hinner, måste ju vara oändligt mycket bättre än motsatsen.

Men att vilja så mycket att man blir stressad - inte bara lite överstimulerad och omväxlande uppspelt och utmattad - är nog inte enbart en fördel.

Lägger man på ett projekt: att förvandla ett vandrarhem till ett hem, så blir det ju trängre i schemat än det var. Men tycker man att det är roligt, behöver det kanske inte vara för jobbigt.

Sen kan man ju fundera på vilken tid förvandlingen av huset får ta. Om det känns så viktigt att man gör en storsatsning genast, eller om man kan ta vandrarhemskänslan med humor och åtgärda den mer successivt. Själv är jag dålig på att stå ut, lite oavsett vad det än gäller, tex. Och en storsatsning hade i gengäld krävt att jag lånade ut hästen under tiden, tror jag.

Ja, till skillnad från andra hopplösa hus som jag gillar att hitta på Hemnet så har detta både indraget vatten OCH el och inte enorma skador som kräver Arga Snickaren från dag ett. Det här är ett hus som vi skulle kunna bo i medan vi funderar på hur man bäst piffar till det.

Hihi, vad skönt att det inte bara är jag som fastnar för fallfärdiga hus :D:p.

Men annars tycker jag att detta hus är fint!
I min värld blir hus fina när de är praktiska. Enplanshus ÄR praktiska. Det ser otroligt öppet ut i vardagsrum, men det behöver det kanske inte vara (jag avskyr när det är FÖR öppet).
Det jag hade ratat huset för är toalett. Jag vill ha ett badrum och en gästtoalett. Men då har jag lite speciella toavanor oxå :o.

Bara att sätta dit fönsterbrädor hade nog gett rummen lite mer djup och personlighet.
Det hade nog kunnat bli riktigt fint med hyfsat lite åtgärder. :)

Ja, jag vet. Story of my life. :-(
Men jag har inget cykellag i år, alltid något. Och kolonilotten skulle jag såklart också säga upp och flytta det intresset till mig egen trädgård.

Och där känner jag igen mig igen :p.

Jag tror, att har man intresset, så finner man sin ro i att fixa med huset. Och man kanske klarar av att tacka nej till andra saker, just för att man planerat att vara HEMMA för att samtidigt fixa med huset.

Jag blir så ledsen och arg, på alla som säger att jag inte har tid att ha hus. Men den dagen, kommer jag förmodligen att ÄLSKA mitt nyinköpta hus, och vill inte göra annat än att vara HEMMA. Det går att omprioritera när man vill göra det. Men för min del att lägga kortare tid i stallet för att komma hem till min hyreslgh som behöver städas eller mat som behöver lagas till endast mig själv, känns inte så intressant.

Håller tummarna att ni hittar ett hus :banana::banana:

Det ser otroligt öppet ut i vardagsrum, men det behöver det kanske inte vara (jag avskyr när det är FÖR öppet).

Jag tänker att man kan dela av på en rad olika sätt, utan att bygga väggar, tex genom en sån här öppen bokhylla som ser ut som ett rutnät där man kan ställa saker, eller genom något persiennliknande. (Obs, tänk kvalitativt, inte ranglig persienn som gungar omkring.)

Klart ett hus rör sig men inte så pass att fuktspärren spricker. Särskilt inte när trähuset står på en gjuten grund som de flesta nybyggen gör.

Annars så är det oerhört enkelt att bygga riktiga väggar.

Man skall inte vara så rädd för att ett hus ser fel ut.
Det går att ändra.
Läget och tomten är det värre med.

Det där huset står på torpargrund.
Och det är det huset som det handlar om.
Läs länken som jag lade in.
Bestämmelserna är nya, nåja från 2007, mina badrum är från 1989, 1993 och 1999.
Före bestämmelserna om förstärkning.

Frågan är väl om man måste göra om allt själv eller köpa arbetskraft? målning går rätt snabbt och lätt.

Man hinner med en häst när man jobbar, man hinner inte med barn när man har häst och jobb, man hinner inte med hus, häst, barn och jobb. Du ser nog vart jag vill komma ;) Man hinner det man vill!

Frågan är väl om man måste göra om allt själv eller köpa arbetskraft? målning går rätt snabbt och lätt.

Måla kan jag absolut göra själv, det är inga problem, men jag är osäker på om jag grejar att slå ut väggar själv. Jag kan kakla ovanför köksbänken själv, men behöver hjälp med ett badrum, för att ta en jämförelse.

Frågan är väl om man måste göra om allt själv eller köpa arbetskraft?

Jo. Fast i de flesta hushåll är ju både pengar och tid begränsade resurser. Att lägga hyfsat mycket pengar på något, är ju också att prioritera det på sätt som kan gå ut över ens övriga projekt, precis som med tiden det annars tar.

Så sett ser jag inte skillnaden mellan att fixa själv och att betala för att någon annan fixar, som såååå avgörande. Den gemensamma faktorn, så att säga, är att man försätter sig i ett läge det hemmet prioriteras, och det är inte säkert att det känns bra när man väl är där.

Bara för dig.
Två bilder.
Det största av de hus som jag hyr ut.
Som det såg ut när jag flyttade dit.
Brun-hus.jpg

Och som det blev några år senare.
3a5f97d7.jpg~original

Det är inte helt klart enligt mina planer.
Men just nu så är allt avstannat i det huset av orsak.
I framtiden så skall jag göra klart även om jag aldrig tänker bo där själv igen.

Oj, ja det var ju en del förändringar på det huset kan man säga!

Vi fick gården billigt för att ingen ville köpa den.
De tyckte att huset var så fult.
Och det hade de ju rätt i.
Men det var ju ganska enkelt att rätta till.

Det är inte färdigt ännu (på 20 år) men det ger ju en idé om hur mycket man kan göra.

det är väl självklart stor skillnad i tidsåtgång mellan att göra det själv eller köpa hjälp?

Om man köper ett hus tycker man nog det är en prioriterad syssla, många av oss gillar sånt vet du ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka