Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Jag uppfattar det som att det är betydligt strängare inom detaljplanerat område, men att det kan vara smart att kolla med vem man nu skulle kolla med ( :-) ) innan man tar ner träd även utanför detaljplanerat område, eftersom det kan finnas riktlinjer och önskemål.

:D Med tanke på att bonden som har marken runt oss roar sig med att ta ner träd/skog för fullt just nu så tror jag att det är ganska lugnt om vi får för oss att ta ner något... En del stora träd åkte förra vintern när de ändå tog ner skogen för vi var rädd att de skulle ta vind och falla över huset när skogen försvann. Men de tog skogskillarna i samma vända. ;)

Men där vi har sommarstuga så är det inskrivet att det ska vara skogstomt, och så är det en massa regler om hur stora husen får vara. Fast jag tror att vi är nog de enda som har en ren skogstomt, vi slår stigarna och en liten öppen plats vid stugan där vi diskar och har ett bord med trimmer på försommaren, i övrigt klarar sig tomten utan något mer arbete. Rätt skönt att ligga på bryggan och lyssna på grannarna som klipper gräset.. ;)

Mälaröarna kan vara knepigt, det har varit en hel del skandaler där folk har fällt stora ekar på annans mark mm för att höja värdet på sin egen innan försäljning och de viten som dömts ut har varit löjligt låga i förhållande till de miljonvinster säljarna har kunnat ta ut vid försäljning av sjöutsikten som uppkommit på så vis.

Nu är nog risken låg för just det här objektet, men det är säkrast att kolla först innan man gör något då Ekerö kommun är erkänt svåra att tas med.

Så här känns det just nu: :(
Vi har varit och tittat på två nya hus som såg lovande ut men som jag inte kunde ta mig ifrån fort nog när jag väl var på plats. Beundransvärt att lyckas fota i en skog utan att få med granarna. Det ena var värre än det andra. Det första såg så fint ut på bild, (på Blocket) men vi kan väl sluta oss till att västkuststugan bygger fina fasader, ungefär där slutade det. Det fanns ingenstans ägaren inte hade "kollat lite", slitit upp golvet, glömt att skruva fast trappräcken, byggt om köket på "eget sätt", börjat bygga om hela källaren och tappat farten, slagit handen genom gipsskivan, glömt spola i toaletten, kört bandvagn över tomten mm...
Den andra tronade som prinsessan på ärten på en enorm stenkulle, komplett med brant uppfart som man knappt kommer upp för på vintern, tallar och surt barrigt gräs. PÅ väg därifrån körde vi förbi ett JÄTTEfint hus som vi skojade om nog kostade 7-8 miljoner. När jag slog upp det på nätet senare (det var också till salu) så visade det sig att det kostade ynka 4,9 miljoner.
Missförstå mig rätt, det är mycket pengar, men hur kan 2,9 miljoner vara exemplena ovan och 4,9 fantastiska hus på plana grästomter med mälarutsikt?

Vart har ni kikat? Det känns som rena överpriser på de ni kollat, men samtidigt så är alla hus här överpris-satta, eller känns det som iaf. Det lite dyrare kanske behövdes renoveras eller hade dyra driftkostnader?

Dom här två var ute på Färingsö, en vid stora åttan och en bortom Kungsberga.
Jag kan länka till det för 4,9 när jag har lite mer tid senare, driften kolade jag inte på eftersom jag inte var spekulant på riktigt, men renoveras behövde det inte.

Är det det stora vita för 4,9? Det har legat ute sen i somras tror jag, om det är det :)

Ja, jag tycker det ser fint ut jag, men jag har inte råd. 4,8 var bjudet.

Jag har för mig att driftkostnaden var ganska hög. Och jag är rätt säker på att det legat ute jättelänge fast i olika omgångar. Då känns det som det är ngt som är knas...

Mälaröarna är svårt, ville själv flytta ut dit då jag älskar människorna och stallet jag stod i då, men det var på tok för dyrt för min plånbok. :(

En fd kompis köpte ett radonhus där ute för 10 år sedan men de hade både gott om pengar och egen firma och byggare så de fixade i ordningen det och jag gissar de har sålt det nu. De köpte även ett fritidshus där ute som skulle rivas då de skulle bygga egenritat hus istället, vilket jag antar att de gjort nu.

Många köper små fallfärdiga ruckel för att komma över tomterna och bygga nytt, kanske kan vara en idé?

Dom här två var ute på Färingsö, en vid stora åttan och en bortom Kungsberga.
Jag kan länka till det för 4,9 när jag har lite mer tid senare, driften kolade jag inte på eftersom jag inte var spekulant på riktigt, men renoveras behövde det inte.

Jag vill få länk!

Vad gäller driftkostnaden, 48.000. Det är ju inte jättelite, men dels verkar de betala mer än en krona per kwh vilket är ganska mkt enligt mig och dels är det räknat på 5 personer i hushållet. Försäkringen orde också gå att hitta billigare, 11.000??

Kan vara så att de inte brytt sig om att kolla upp elavtal osv. Vettitusan vad det är som gör det så dyrt... Bara spånar lite, men kan fönstren göra att värmen åker ut? Det verkar inte finns en besiktning heller, det är inte så bra, en sådan skulle jag vilja ha på ett sådant gammalt hus.. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka