Tänkte kika på ett hus idag

Sv: Tänkte kika på ett hus idag

Men radonetten är väl för vattnet?
Ja jag såg det sedan.
Då så kan en värmeväxlare ordna upp problemet.
Bäst ekonomi ger ju en frånluftsvärmepump i det läget.

Om radonvärdet överskrider 200 Bq/m3 bör åtgärder vidtas.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/radon/rikt--och-gransvarden-for-radon/
Så sovrummet i källaren kan inte användas som det står i dag.
Jag skulle inte köpa ett radonhus då det kan vara i det närmaste omöjligt att sälja om man vill flytta.

Radon finns naurligt i berggrunden på Mälaröarna. Dessutom är många hus ombyggda sommarhus från 30-60-talet med källare/souterräng.

Det är inga som helst problem att sälja "radonhus" på Mälaröarna då det är ett så enkelt åtgärdat problem. Värre är det väl om du bor i ett radonhus byggt av blåbetong, där det som du säger, redan finns åtgärder som inte håller värdena nere.

Vi deltog precis i en budgivning på ett radonhus, men hoppade av. Det såldes för 1,6 miljoner ÖVER utgångspris. :eek:

Ja det var min uppfattning om Mälaröarna och radon också, att de som tittar på hus där är ganska vana vid problemet och nog tycker det är "skönt" om det är åtgärdat.

(Det här huset har inte blåbetong)

Hade jag letat hus seriöst hade vi helt klart varit spekulanter på samma hus :love:
Det röda år ju tokcharmigt!

Undra varför jag tänkte på dig tidigare idag och undrade om ni hittat något hus? Så hittade jag denna tråd.

Har ni kikat på hus mellan Bro och Ekolsund? För kanske 6 månader sen såldes det ett äldre stort hus med 5000m2 stor naturtomt. Jag tror dessutom att det var inhägnat. Då och då kommer det ut hus där lite lantliga och med stora tomter. Jag tänker hund... Det finns en brukshundklubb där också.

Ja, jag brukar kika där. Det har funnits en del trivsamma objekt, men några har varit lite dyra, ett blev min sambos chef intresserad av och åkte och köpte och ett höjdes lite spontant en miljon i pris när vi var på väg för att kolla på det.

Hade jag letat hus seriöst hade vi helt klart varit spekulanter på samma hus :love:
Det röda år ju tokcharmigt!

Ja, det är jättefint.:love: Jag är rädd att avståndet till våra jobb är lite för långt, och så tror jag att säljaren överskattar värdet lite. Taxeringsvärdet på huset är en droppe i havet av 3,2 miljoner.

Bara en miljon.

Jag skulle gärna bott där någonstans. Men vi försöker hitta något med bra skolor i närheten istället. Ungefär som alla andra med ungefär samma budget. Vi skulle behöva vinna en 300.000 :-)

Jag försöker glädja mig med att för varje månad vi inte köper något hus har vi råd med att lägga ytterligare 100.000 på huset istället.
Skola kan vi faktiskt bortse ifrån, för jag vill inte ha barn, men däremot vill jag ändå ha nära till mataffär mm.

Vi har tänkt på det viset så länge att det nu är akut! Men 100.000 kan vi inte spara per månad...

Haha, nej inte vi heller, men vi kan spara 15% av det och då får vi låna resten av banken, det var så jag menade. Annars hade det varit lite väl lyxigt :-)

Det på insidan stör mig inte så mycket, för det håller ju samtidigt ner priset en del. Vitvaror och skåp kan man ordna efter hand. Tomten, ladan och huset som sådant tycker jag ser super ut. Rummen har trevliga former också, fyrkantiga och ljusa. Sedan verkar det ju vara en liten tant som bor där nu, så då får man kanske ta att det är lite omodernt. Det känns som om det går att göra en hel del med huset.

Ja, och det verkar inte som ni behöver göra ngt stort direkt heller kanske? Jag läste inte igenom besiktningspapper. Vad ligger det ute för?

Det ligger egentligen inte ute alls. Det såldes i vintras för 2,9, men köparen drog sig ur, mest pga kalla fötter, men även kanske pga småfel och överväldigande känsla. Säljaren vill nu lägga ut det igen i augusti för visning, men jag vill se det nu!

Det kan nog bli svårt.
Hösten ger det bästa priset i det området.
Familjer som vill komma i ordning före skolstarten och behöver ha plats för ett par hästar på box.
De betalar bra och arbetsmarknaden är het så nära Arlanda.

Intresset för detta hus kommer att vara mycket större än för Tornhuset p.g.a. boxarna och att det är lämpligt för en stor familj med många barn.

men varför i hela friden har de inte fotat extralägenheten och stallet? istället 15 bilder på dammen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka