Jag brukar säga halvt på skämt och halvt allvar att mitt problem är jag kan överleva och leva helt ok näringsmässigt på en handfull ris och lite syrade grönsaker. Eftersom jag kommer från koreansk bondestock (med stor sannolikhet), där mina förfäder - antagligen från Mongoliet, har levt på det i generationer långt tillbaka i tiden. Generellt (obs) så lever etniska asiater på mindre kalorier, fett och proteiner än västerlänningar, särskilt från nordvästra Europa. Och det är absolut inte pga av att vissa individer behövde mindre mat eftersom den allmänna befolkningen var den första som dog av svält, vilket hände/händer med jämna mellanrum. Det är inte överraskande att övervikten/fetman i Asiatiska länder har drastiskt gått upp sedan snabbmat har introducerats.
Nu råkar jag bo i ett land där det är mycket gott om fett, snabba kolhydrater och socker och får kämpa som ett djur för att hålla vikten, och misslyckas med det.
Öht taget är det intressant att går du bara tillbaka till 1900-talet så var folk i allmänhet mindre överviktiga/feta. Men tittar man på livsstilen så var det mindre portioner och att man rörde sig mycket mer, inte genom att gymma utan att gå till och från jobbet eller cykla istället för att köra bil. Vilket var beroende av ekonomiska villkor. De flesta hade helt enkelt inte råd med bil. Tittar man i gamla kokböcker som Stora Kokboken (från 1950-talet) så är det stora mängder smör och grädde i nästan varje recept.
Alla följdsjukdomar som övervikt/fetma orsakar skulle jag till stor del säga är inte ett vikt utan ett livsstilsproblem. Dagens ungdomar kommer att ta ännu mer skada eftersom de från barndomen saknar grundläggande motion och att röra på sig, på ett naturligt sätt och stärka muskler och skelett, och det gäller även normalviktiga.
Övervikt och fetma tror jag är ett problem främst när det hindrar en person att leva ett sunt liv med näringsriktig mat. Med begränsat av snabba kolhydrater, socker och fett. Då spelar magfett och annat fett mindre roll.
Ja, jag tror du är något på spåren här.
Jag som är en blandning av gigantiska skogshuggare, skogssamer, och långa kustbönder är byggd på ett sätt som gör jag jag dels behöver massvis med kalorier varje dag för att köra kroppsmaskineriet, och dels så vill min kropp ha rätt så mycket protein och fett.
Gick ner 10kg när jag var 3 månader i Indien trots att jag åt allt jag tyckte var gott och i jätteportioner .
Folk är olika.