Fast det finns en stark poäng från @skiesabove i att skolan är tillgänglig för alla, dit får man transport.Jag tror mer på att föreningarna går in och hjälper de barn som inte har råd. Tex skulle nog många familjer vara beredda att betala mer för fotbollen om de pengarna läggs i en pott där barn som inte har råd kan få sin avgift betald. Ingen i laget vet vem som får betalat av klubben.
Föreningar kan också bli bättre på att marknadsföra fritidsbanker etc om det finns. På en ridskola i vår kommun har man infört en "byteslåda" där jag kan skänka urvuxna ridkläder och den som behöver kan ta helt gratis.
Det finns massor man kan göra för att förenkla och tillgängliggöra idrotten, bara viljan finns.
Slutligen håller jag med alla som har skrivit att elitsatsningen är ett stort problem. Ett av våra barn spelade fotboll med det stora laget i staden. Han var då 11. Den säsongen meddelade klubben att de skulle ha inomhusträningar två gånger i veckan hela vintern. Vårt barn ville inte det, utan ville spela innebandy och vi fick då höra att det nog var bäst att vi byte lag för han skulle hamna så mycket efter de anda att han inte skulle få spela några matcher. Vi pratar alltså om 11-åringar...
Det hjälper inte alltid att aktiviteten blir gratis om man inte kan ta sig dit.
Sen tror jag att alla bidrag behövs till att få till det, men skolan har ganska överlägsna förutsättningar att nå nästan alla.