Tankar om ilichias.

DressyrMupp

Trådstartare
Om nu hästen redan haft ilichias och blivit behandlad- kommer den då ha ett skydd, immunförsvar mot sjukdomen då ?

Tänkte hälla på swift (stavas de så ?) men det är jö så starkt....men vill absolut inte få tillbaka denna hemska sjukdom ( som är helt återställd från !)

Vore bra om jag inte behövde ett sånt starkt medel.

Någon som kan detta ?

Sv: Tankar om ilichias.

Menar du fästingsjukdomen ehrlichios?

Om det är det du menar..
Min gammelgubbe har haft ehrlichios för ca 8 år sedan, kommer inte ihåg exakt. Iallafall så upptäckte vi att han var sjuk i det första skedet, alltså när han hade feber så vi körde honom till djursjukhus och han fick stå där i 10 dagar.

För att återgå till din fråga, så vitt jag vet så bildar dom inget försvar mot detta utan kan återinsjukna om och om igen. :crazy:

Anledningen att dom inte bildar något försvar, som jag förstått det, är att ehrlichios är en bakterie och det är väl virus som man kan bilda försvar mot samt vaccinera mot. Rätta mig gärna om jag har fel.

Min åtgärd var att flytta honom till säkrare områden, det stallet vi stod i då hade typ två nya fall av ehrlichios eller borelia varje vår :eek:

Tror inte det finns något medel som är hundraprocentigt, tyvärr. Det ända jag kan komma på som ska vara väldigt effektivt heter frontline och är igentligen tillverkat för hund, så det är ju inte utprovat på häst :angel: Nackdelen är att det är väldigt dyrt samt receptbelagt. :crazy:

Det är verkligen en gräslig sjukdom :eek:

Hej
Min häst har haft diagnosen Erlichias för ca 5 årsedan.
Jag pratade ett flertal gånger med uppsala labbratoriet ang sjukdommen. Detta svar fick jag:
Det är ett virus som sätter sig på nervsysemet. När man tar blodprov så får man bara resultatet hur många antikroppar djuret (Häst el. hund )har. INTE om djuret är sjukt. Är det höga värden på antikroppar antar man att djuret är sjukt. Detta är något mellan dig och vetrinären att bedöma om det är symtomer så skall man behandlar med antibiotika. Så var det i mitt fall
Den anställde sa också att det var bra med mycket antikroppar för då har kroppen ett försvar mot sjukdommen, jag fattade att de inte blir immuna.
Jag passar mig ialla fall att använda saker som sänker immunförvaret på min häst.

Hej
Min häst har haft diagnosen Erlichias för ca 5 årsedan.
Jag pratade ett flertal gånger med uppsala labbratoriet ang sjukdommen. Detta svar fick jag:
Det är ett virus som sätter sig på nervsysemet. När man tar blodprov så får man bara resultatet hur många antikroppar djuret (Häst el. hund )har. INTE om djuret är sjukt. Är det höga värden på antikroppar antar man att djuret är sjukt. Detta är något mellan dig och vetrinären att bedöma om det är symtomer så skall man behandlar med antibiotika. Så var det i mitt fall
Den anställde sa också att det var bra med mycket antikroppar för då har kroppen ett försvar mot sjukdommen, jag fattade att de inte blir immuna.
Jag passar mig ialla fall att använda saker som sänker immunförvaret på min häst.

Nja att det är en bakterie är jag tämligen säker på, kollade upp lite närmre på SLU.

Citat: Ehrlichios är en infektionssjukdom som kan drabba
bland annat hästar och som orsakas av en bakterie som
benämnts Ehrlichia equi. År 2001 bytte sjukdomen namn
till Anaplasma phagocytophilum. Det är troligt att sjukdomen
framöver kommer att kallas anaplasmos istället.

Sammanfattningsvis så är ehrlichios en väl beskriven akut
infektionssjukdom med bl a hög feber. Ehrlichios går att
behandla med ett speciellt antibiotikum. De allra flesta
hästar som exponeras för bakterien via fästingbett blir
aldrig sjuka över huvud taget men utvecklar antikroppar
som finns kvar i 6–12 månader.

För den som vill läsa hela texten, så kommer länken här.

http://www2.slu.se/hippocampus/2006/hippocampusdagarna06.pdf#search='ehrlichios'

lånar tråden lite, ni som har haft hästar med borrelia eller erlichias, vad har dom haft för symptomer? Fick dom någon behandling utöver antibiotika?

lånar tråden lite, ni som har haft hästar med borrelia eller erlichias, vad har dom haft för symptomer? Fick dom någon behandling utöver antibiotika?

Det första stadiet är ju feber, nackdelen är ju om man missar det och den risken är ganska stor om tex hästen går på bete, så kanske man inte upptäcker sjukdomen i tid utan kanske upptäcker den först när dom får konstiga hältor etc. Har det gått så långt så är det ju mycket svårare att behandla.

Nu läste jag på SLU att många hästar klarar sjukdomen utan att få några symtom, men jag skulle hellre upptäcka den och behandla än att chansa på att hästen inte får några symtom senare.

Sedan så är det ju svårt med feber, hur vet man att det är ehrlichios och inte en vanlig förkylning? Jag tog ju inga risker eftersom vi hade många flera fall varje vår så jag tog ut vet som tog prover och resultatet var possitivt, vet bedömde att Super var så pass sjuk att han behövde stå på klinik under konstant bevakning :crazy: Jag fick oxå skriva på papper att dom höga doserna av medicinen han fick kunde vara dödlig :confused: Vad jag förstår så måste dom ta i ordentligt så att bakterien inte blir resistent.

När han kom hem så fick han vila i ca 3 månader för han var så vinglig, hade svårt att svänga runt hörn, bakdelen sladdade efter sas :cry:
Kändes ganska hemskt att se sin pålle så :cry:

Men han blev frisk och har inte drabbats av några men :)

Usch det låter hemskt..:(

Min häst har fick något som verkade som korsförlamning, var jättestel en morgon och kunde knapt gå! det släppte utöver dagen och han hade ingen feber. dock var alla blodvärden helt normala så vet. sa att det inte kunde vara korsförlamning.

Det konstiga är att stelheten håller i sig. ET var och behandlade honom för några veckor sen och han hade då rejäla låsningar och var sned i bäckenet. Det rättades till. Men i dag var hon här igen och han var precis lika spänd som sist, trots att det uppenbara hade rättats..... :crazy:

Han är inte halt, men han är stel, särskilt på böjda spår. Pigg och hlad annars, springer glatt i hagen, gog apetit, ser inte alls sjuk ut.

Funderade på om det skulle kunne vara någon fästingsjukdom men tycker inte att symptombilden riktigt stämmer? :confused:

Han flyttade för en mnd sen och det var en stor omställning. Han har även gått mer intensivt än på länge. Så det kan ju vara något annat som ställt till det också...

Febern sitter inte i länge, går för det mesta över inom 24h, det är därför den är så lätt att missa.

Tog vet prover på ehrlichios eller borelia? Annars så skulle jag nog be om det, om inte annat för sin egen skull, för att kunna avskriva det sas.
Båda sjukdomarna kan ju ge väldigt diffusa symtom, det är ju det som är så jobbigt med dom. :crazy:

En tjej som stod i samma stall som jag hade riktig otur, hennes sto fick en jättekonstig kringvandrande hälta? Alla stod och kliade sig i huvudet, tills dom tog prover och det visade sig att den hade haft borelia, dom försökte behandla men utan resultat. Hästen blev tyvär promenadhäst.

Hoppas innerligt att det inte är ett sådant fel på din. Har du provat att ge extra E-vitamin, man kan ju ha tur och en så enkel sak kan hjälpa. :idea:

Lycka till!

Fast även om han skulle visa att det fanns antikroppar mot borrelia så behandlar dom vad jag förstått inte med antibiotika om inte hästen verkligen är sjuk just då?
Tycker du inte att febern borde kommit i samband med den akuta smärtan i kors-muskulaturen? :confused:

Jag vill inte utsätta honom för den behandlingen i onödan, och han är livrädd för veterinärer och sprutor så att ha honom på klinik är bara att glömma om det inte står om livet....
Så det är uteslutet att ge så mkt antibiotika bara för säkerhets skuld liksom...

Jag hade liknande problem på min gammling för många år sen kom jag på nu, och då togs det borrelia-prov men det var inte något som var värd att behandla.

Tog hästen till alternativare som sa att hästen hade inflammationer i nästan alla muskler. Han behandlades och blev bra. men vet ju inte vad som var orsaken.

Ska ha ut en duktig människa nästa vecka, så avvaktar iaf och ser vad hon säger. Hittar inte hon heller något så kanske jag får be vet. göra ett prov.

Han får tokosel en gång i veckan efter att detta hände, och har köpt en BoT ryggvärmare som han ska få ha på sig..

Min häst är behandlad för Erlichias 3 gånger, senast för ett år sen.
Han kommer formodligen aldrig att bli 100 % bra :(

För ca 1 vecka sedan började min häst bli trött, stel och fick konstiga hältor. Vi började behandla med engemycin redan förra veckan. Provsvaret kommer först idag så vi är inte helt säkra på att det var en fästingsjukdom men vi bestämde oss för att börja behandla i alla fall.

Min fråga är: Kan hon ha haft feber utan att jag har märkt det. Och hur länge sen kan det vara mellan den akuta fasen med feber tills att man börjar märka konstiga hältor? Rör det sig om dagar, veckor eller månader?

För ca 1 vecka sedan började min häst bli trött, stel och fick konstiga hältor. Vi började behandla med engemycin redan förra veckan. Provsvaret kommer först idag så vi är inte helt säkra på att det var en fästingsjukdom men vi bestämde oss för att börja behandla i alla fall.

Min fråga är: Kan hon ha haft feber utan att jag har märkt det. Och hur länge sen kan det vara mellan den akuta fasen med feber tills att man börjar märka konstiga hältor? Rör det sig om dagar, veckor eller månader?

Febern i det akuta skedet kan gå över på en natt så det är jättelätt att missa. Hur lång tid det går mellan den akuta fasen och tills man börjar märka av konstiga hältor etc är nog väldigt individuellt, tror inte att det finns något svar på den frågan tyvärr :eek:

Första gången (5 år sen) blev jag min ponny diagnostiserad med borelia.
Hon var då stel, trött och slutade äta precis innan vi tog proverna.
Hon hade också en tendens att svettas en hel del, som sen slutade efter den behandlingen.

Andra gången (3 år sen) blev samma ponny diagnostiserad med Erlichias.
Hon fick då akut feber som låg på 40,5 grader.
Hon förlorade hull jätte fort och blev riktigt sjuk, hon stod och skakade inne i sin box och betedde sig jätte lustigt.
Vi fick då höga värden av erlichias, hon behandlades akut och blev bra.

Nu har hon hållt sig frisk sen dess, men veterinären sa att det kunde ta upp emot 3 ggr innan en häst blev helt immun mot bakterien.
Oftast är chansen då väldigt små att man tillåter hästen fortsätter i livet. (dem med ordentliga symptom)
För våran del kommer inte min ponny klara av 1 behandling till eftersom det tar fruktansvärt stryk på lederna.
Hon äter starka tillskott nu för att klara hösten samt våren någorlunda bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 459
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka