Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Utan problem, jo, jo, här på buke finns buntvis med potentiella GP-ryttare, och som inte det var nog, alla har de hästar som utför korrekta rörelser ur svår klass-bara sådär,

Bäva månne dressyreliten om ovanstående ryttare skulle få för sig att ge sig ut på tävlingsbanorna...

KL

Efter ha läst den här tråden m fl, så verkar flertalet av bettlöst-anhängarna skylla på hästens mun. Ett fåtal hästar har troligen problem med tänder, dock är jag mer benägen att tro att de flesta munproblem är ryttarrelaterade.

Fast då kan du gå tillbaka och titta på det inlägget. Jo, och vad ser du? Ett frågetecken efter, vilket betyder att jag var osäker och frågade.....och därmed inte avsåg att mena att jag visste bäst....

Du kan ju istället förklara hur du får lika bra stöd och den kommunikation jag förut beskrev med grimma som man får med bett?

Fast det var inte det inlägget jag citerade, läser du "det" inlägget ordentligt så ser du att du uttalar dig väldigt nedlåtande över kimmis87:s ridning med just sidepull....som du i ett tidigare inlägg bevisat att du inte har en aning om hur det fungerar...samtidigt som du beskyller andra för att vara självutnämnda experter...lite väl motsägelsefullt tycker jag...

Sen angående stöd, så vill jag inte ha något stöd alls när jag rider....så där faller teorin helt att det skulle gå att jämföra tekniken på det viset...kontakt däremot, det är något helt annat....den finns där...fjäderlätt...för att chekca av att nacken är eftergiven....samt för att ha nära till hands om jag behöver guida hästen till djupare insikt om vad sitsens signaler betyder...

Jag hade nog klarat mig utan någonting, hjälm hade varit självklart & kanske en halsring för säkerhets skull.
Men då hade man fått anpassa besömningen efter avsaknaden av utrustning.
Skulle bedömningen vara samma som tidigare hade jag behövt ett tränsbett,o tyglar & en anordning som gjort det stannat kvar i munnen på min häst.
Men jag hade klarat mig barbacka upp till LA, sen har jag för dålig balans.

Vilken häst behöver äta med bett?:eek:

Äter din häst medans du rider?:confused:

Jag tror att kimmis håller på med distans? Kan tänka mig att många låter hästarna ta sig en tugga här och där på de riktigt långa distansloppen (själv rider jag inte distans, så jag har ingen aning).

Fast det var inte det inlägget jag citerade, läser du "det" inlägget ordentligt så ser du att du uttalar dig väldigt nedlåtande över kimmis87:s ridning med just sidepull....som du i ett tidigare inlägg bevisat att du inte har en aning om hur det fungerar...samtidigt som du beskyller andra för att vara självutnämnda experter...lite väl motsägelsefullt tycker jag...

Spelar väl ingen roll vilket inlägg, då jag med frågetecken visade innan, du får försöka komma ihåg!!
Dessutom, jag är inte nedlåtande över kimmis eller någons ridning med sidepull eller grimma, det jag vänder mig mot är att ni menar era hästar går lika bra som om man rider med bett, och att man kommer lika långt(fast ingen av er säger vilken nivå ni är på, jag börjar undra om det ens är tävlingsnivå), och dessutom, för mig är det rätt stor skillnad att anse sig expert och kunna göra piruetter som är korrekta utan bett och som jag sätta ett frågetecken bakom sidepull och hävstångseffekt.

Men det är säkert så som Sushmeister skriver, kanske ni inte har hand för att rida med bett, och då trivs inte hästen vilket i sin tur leder till att ridningen inte fungerar som den ska, utan bett påverkas hästen inte lika mycket av stumma eller grov handföring och då går det bättre.

Du måste ju förstå att det måste fungera hela vägen upp om det ska vara "lika bra".

Fast det jag menar är att huruvida det fungerar hela vägen upp eller ej har inte med "verktyget" i sig att göra, utan handlar mer om ryttarens förmåga att hantera verktyget. Ett hackamore (det amerikanska, bosalen) kan tex inte hanteras på exakt samma sätt som ett bett. Därför kan man inte uppnå det du skriver på exakt samma sätt.

Men det är säkert så som Sushmeister skriver, kanske ni inte har hand för att rida med bett, och då trivs inte hästen vilket i sin tur leder till att ridningen inte fungerar som den ska, utan bett påverkas hästen inte lika mycket av stumma eller grov handföring och då går det bättre.

Fast det är precis tvärtom, är du stum och grov i din handföring i ett bettlöst avslöjas det direkkt, hästen blir "stum" och svårmanövrerad. Så där spricker din (eran) teori.

Jag tror att kimmis håller på med distans? Kan tänka mig att många låter hästarna ta sig en tugga här och där på de riktigt långa distansloppen (själv rider jag inte distans, så jag har ingen aning).

Precis, det har väl kimmis skrivit flera gånger i denna tråden till och med? De kanske inte äter just under sträckorna men jag kan tänka mig att det är mycket smidigare att bara sätta fram maten i vetgaten än att pyssla med bettet om hästen inte kan äta med det.

Jag har dock inte mer erfarenhet av distans än några diskussioner på sidan, men jag gissar :D

I distans låter man hästarna ofta äta under vägen samt dom får ofta något att äta & dricka när man möter upp hinknissarna på förutbestämda platser längs banans sträckning för att få lite energi & vätska under sträckan.
Ryttaren får oxå något att äta & dricka.

Sen fyller man på ordentligt när man pulsar ung mitten på sträckan, då har man även en viss tid att hinna med toabesök osv.

Dom flesta klarar ca 50 km utan något särskilt men när sträckorna blir 80km & längre krävs det mer.

Distanstränsen är ofta konstruerade så man enkelt kan ta av bettet & ändå ha en komplett grimma utifall att.

Har själv ridit distans på 50km nivå, men lade ned pga tidsbrist.

Vilken häst behöver äta med bett?:eek:

Äter din häst medans du rider?:confused:

En distanshäst som går som minst 5 mil i hög hastighet, äter inte hästen under den sträckan så är det faktiskt fara för hästens liv.

Min häst får därför om jag rider på långa tyglar knapra lite längs med vägen så länge hastigheten som jag har bestämt hålls.

Man möter upp och vattnar och ger mat längs med banan. Detta för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid i grinden (pausen för er som inte är insatta). Man ska dels besikta hästen då, samt få på den all utrustning som man har tagit av. Vilan brukar vara 30 min, men den faktiska vilan ligger nog snarare runt 15-20 min. Ännu kortare om det är kö till veterinären!

Spännande att du tycker att det är hemskt att jag inte ängar mig åt djurplågeri.

Diskussioner om distansens utrustning borde passa bättre under Distansforumet.

Jag rider min nuvarande på både hackamore och sidepull. Men vi är för närvarande bara på LA-nivå och graden av samling är förhållandevis liten. Det som jag upplever svårigheten på bettlöst är just att få förhållningarna att gå genom hela kroppen, ffa på hackamore (rider på ponnyhack). Men även på sidepull blir kontakten förhållandevis stum. Däremot är min häst väldigt duktig på att gå fram och länga halsen på bettlöst, till skillnad från bett där hon är klurigare. Men det handlar mer om min förmåga (:devil:) att ta handen bakåt än hästens faktiska svårighet.

Jag tror säkert att många upp till LA nivå kan prestera lika bra på bettlöst, för kommunikationen är inte så förfinad på den nivån. Från MSV blir det svårare, om man nu uppnåt någon samling (vilket alla som tävlar MSV inte har).

Jag anser att det är betydligt lättare att rida bettlöst, men vid en viss punkt så kommer man inte längre, just för att bettet behövs för att vidareutveckla kommunikationen och hästen.

Fast ska bedömningen ändras blir det ju en annan sport.

Jag skulle gärna vilja se någon rida igenom ett LAprogram utan träns och sadel.
Har en stark känsla av att det skulle tilltala mig ungefär lika mycket som nageltrång...
(Det vill säga, för de som inte förstod, att jag tror det skulle vara en väldigt dålig ritt...)

Jag anser att vi har utrustningen för att inte bara hjälpa oss utan hjälpa hästarna för det är nästan alltid vi som gör de faktiska felen. Tror det krävs otroligt mycket mer träning att klara sig utan utrustning och rida hästen BRA och KORREKT än att ta sig till Grand Prix. Otroligt mycket mer.

Ja det var det jag skrev tidigare som några här inte tror på. Man kan komma till en viss gräns men inte längre. Kontakten är för stum för finlir.

Ginnies, du gör verkligen fantastiska försök att få dem att förstå:bow:

Men jag tror att man måste ha förutsättningarna att förstå också och börjar undra om det inte ligger mycket i Sushmeisters påpekande om ryttarhänder och erfarenheter. Då är ju dessutom bettlöst att föredra!

Men hallå allihopa.

Börjar inte dessa diskussioner vara uttjatade och jobbiga? På dressyrforumet diskuteras dressyr och tävlingsdressyr. Den här tråden var väl mer menad som "ett roligt" inslag, och som vanligt blir det livliga diskussioner om bett/bettlöst och väldigt många "buskryttare" är helt plötsligt dressyrproffs. Det finns en anledning till att dressyr och dressyrtävlingar genomförs med bett i munnen på hästen, och så har det varit i väldigt väldigt många år.

För dom som inte anser att man ska rida med bett så kanske man ska söka sig till något annat forum?

Jag var ärlig i mitt inlägg, bara ranta runt programmet efter bästa förmåga bettlöst är fullt möjligt dvs ta sig igenom programmet. Men rent tävlingsmässigt hade det varit katastrof.

Jag rider mycket med halsring men även med kandar, även halsringen är en plojgrej & sjok att kolla av sig själv som ryttare, så är det kandar som gäller om vi ska jobba seriöst & finlira skolorna till fulländning.
Då gör ändå mina hästar det dom ska med halsringen dock inte tävlingsmässiga skolor eller form.

Sen angående stöd, så vill jag inte ha något stöd alls när jag rider....så där faller teorin helt att det skulle gå att jämföra tekniken på det viset...kontakt däremot, det är något helt annat....den finns där...fjäderlätt...för att chekca av att nacken är eftergiven....samt för att ha nära till hands om jag behöver guida hästen till djupare insikt om vad sitsens signaler betyder...

Nu börjar jag förstå.

Om man rider sin häst och har som mål att utbilda den, takt, lösgjordhet och stöd, så är det så att stödet behövs för hästen i grundutbildningen och faktiskt lite till. Det är först när man kommer till Msv A klasser, då stödet succesivt övergår eller innan har övergått till kontakt.

Rider man inte innan med stöd(och jag förutsätter att du vet vad riktigt stöd är), liksom hoppar över det, så kommer man inte längre än kanske till LB (även om hästen då inte blir helt genomarbetat, men det kan synas vara på den nivån), beroende lite på häst och ryttare.

Det finns ju lite olika läror och det finns de som inte vill ha stöd, men det visar sig också på sikt att balansen hos den hästen inte heller utvecklas.

Fiador: Jag håller med dig, jag arbetar jätte mkt med sitsen! När min valack var som mest vältränad gjorde jag piruetter på lång tygel genom en halvhalt med sitsen, sedan trampade jag ner hälen några mm och då flyttade han så fint! Huvudet var dock framför lod liiiite grann, då det skulle säkert inte godkännas här.

För att få till en godkänd piruett så krävs det att hästens grunder för att ridas på den nivån fungerar, vad har du för grunder eller hade, som gjorde att din häst var så välutbildad och genomsläpplig att du hade ett fungerande piruettarbete?

Låter väldigt märkligt då din häst går distans och där samling ska undvikas.

Du får gärna tycka att det låter märkligt. Jag kan ju inte bevisa det, och säkert var inte piruetten tävlingsmässig, men, betänk oxå då att jag själv lärde honom detta, som aldrig har gjort det förut, och han bar sig runt i hela piruetten. Även om den inte var så "flashig" utan mer lugnt genomfört.

Jag red mkt dressyr på den hästen och samlade mkt, främst för att han tyckte att det var så kul, så vi samlade varje gång jag red.

feel: Jag anser inte att man inte ska rida på bett! Tvärtom så rider jag in alla mina hästar på bett innan jag börjar med bettlöst. Jag tycker att det är grunden, främst kanske för att om jag säljer hästen så rider ju de flesta med bett, och det är ju dumt om hästen då inte är utbildad på bett.

Trivs man själv och hästen med bett, så why not? Men, det finns hästar som faktiskt aldrig trivs med bett, orsakerna kan vara många. Bettfel, eller tidigare bettfel gör att många hästar aldrig trivs med bett igen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar