Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?
Vi är överens om att samling kommer bakifrån, bakdelen är motorn som driver alltihop.
Du verkar tycka att tungan på något sätt har nån magisk kontakt med bakbenen, och så vitt jag vet går det ingen nerv på så sätt, jag kan ha fel, men då vill jag ha källa på det.
Därav ser jag ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna ha samma fina kontakt och samling på bettlöst.
Du kan aldrig få samling enbart genom att motorn bakdelen verkar.Det du skriver, motorn som driver allt, då blir det påskjutet, vilket inte är någon samling ö.h.t. Jag tror inte du vet riktigt vad du talar om.
Sedan vad gäller bett i munnen, man får genom ridning bakifrån, tillsammans med båda sidors eftergift, en genomsläpplig häst där rörelsen kan gå framåt.
Detta ger en eftergiven nacke. När nacke (atlas-axiskotan) är lösgjord och avslappnad, öppnar sig spottkörtlarna mer och saliv utsöndras mer. Detta stimulerar då hästen att tugga på bettet den har i munnen och då ryttaren genom sin hand och tygel har kontakt med bettet i hästens mun upprättas en kontakt där man kan kommunicera.
Den kontakten, och den kommunikationen använder man sig av när man vill förändra bakdelens motorkraft till samling.Utan den kontakten ( och det IHOP med muskelringens verkan, nog så viktig), och såklart kunskapen och känslan hur man fångar upp motordrivet, kan man "tala om" för bakbenets hovar att "ni behöver inte ta så långa kliv nu", utan kortare, vinkla leder istället så motorkraften framåt istället bär häst och ryttare i balans.
Det finns ju film på dig när du rider på nätet, om jag inte ser fel så har du bett då, och alldeles för stum hand som inte inverkar.
Hästen går också extremt framtungt (skadligt på sikt) och du gör inget för att parera upp den. Med den bilden framför näsan har jag otroligt svårt att se någon av er göra en piruett, saknar form och tajming.