Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Nja, det där var ett krångligt sätt att säga att det inte går helt enkelt!:D Där är vi ju alldeles överens!
Men överger man kraven i TR har man övergett tanken bakom dressyrtävlingar och kommit inom någon helt annan sorts tävlingar, man har skapat om grunden för hela dressyren och gjort den meningslös.
Cirkus med ryttare utan annat än tofsar på hästens huvud och så, det finns ju redan:D

I så fall borde du ha fast tjänst! :)Jag ser jag också att det verkar finnas ett behov av lite sans här och var!:D Skämt åsido tror jag att det fyller en viktig funktion att få kompetenta och seriösa svar på sina föreställningar, först då kan man ha en chans att utvecklas.

Nja, det där var ett krångligt sätt att säga att det inte går helt enkelt!:D Där är vi ju alldeles överens!
Men överger man kraven i TR har man övergett tanken bakom dressyrtävlingar och kommit inom någon helt annan sorts tävlingar, man har skapat om grunden för hela dressyren och gjort den meningslös.
Cirkus med ryttare utan annat än tofsar på hästens huvud och så, det finns ju redan:D

Det här håller jag med om. Ridning på bettlöst kan aldrig bli tävlingsmässig i dressyr av den enkla anledningen att man inte får rida i bettlöst på tävling.

Skit enkelt igentligen.

Men, jag pratar snarare om hästens prestation i det hela.

Och jag håller inte med er som säger att du ar förklarat så bra, för uppenbarligen förstår jag inte vad du menar.
Vi är överens om att samling kommer bakifrån, bakdelen är motorn som driver alltihop.
Du verkar tycka att tungan på något sätt har nån magisk kontakt med bakbenen, och så vitt jag vet går det ingen nerv på så sätt, jag kan ha fel, men då vill jag ha källa på det.
Därav ser jag ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna ha samma fina kontakt och samling på bettlöst.

Sedan vill jag bara påpeka, inte nödvändigtvis bara till dig, att jag inte på något sätt har den kontrollen över mina händer att jag kan röra dem bara 1 mm kontrollerat. Min häst är alldeles för omusklad och ostadig i dagsläget, och iomed att jag inte är så skicklig så klarar jag då inte av det.

Men poängen var att hästen känner om du ändrar läget 1 mm.

Nu bär det av till relaxen! Grabbarna är på väg redan!

Gör du inte? Hur förklarar du då det här?
sedan trampade jag ner hälen några mm

mm tolkade jag i det här fallet som millimetrar, fast du kanske menade "sedan trampade jag ner hälen några med mera" :confused:

mm kan ju även stå för "med mera" som bekant

Det här håller jag med om. Ridning på bettlöst kan aldrig bli tävlingsmässig i dressyr av den enkla anledningen att man inte får rida i bettlöst på tävling.

Skit enkelt igentligen.

Men, jag pratar snarare om hästens prestation i det hela.

Tror du på allvar att bettlösa hästar skulle kunna fungera som de med bett, vilken nivå det än är?, lika bra?

Vi är överens om att samling kommer bakifrån, bakdelen är motorn som driver alltihop.
Du verkar tycka att tungan på något sätt har nån magisk kontakt med bakbenen, och så vitt jag vet går det ingen nerv på så sätt, jag kan ha fel, men då vill jag ha källa på det.
Därav ser jag ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna ha samma fina kontakt och samling på bettlöst.

Du kan aldrig få samling enbart genom att motorn bakdelen verkar.Det du skriver, motorn som driver allt, då blir det påskjutet, vilket inte är någon samling ö.h.t. Jag tror inte du vet riktigt vad du talar om.

Sedan vad gäller bett i munnen, man får genom ridning bakifrån, tillsammans med båda sidors eftergift, en genomsläpplig häst där rörelsen kan gå framåt.

Detta ger en eftergiven nacke. När nacke (atlas-axiskotan) är lösgjord och avslappnad, öppnar sig spottkörtlarna mer och saliv utsöndras mer. Detta stimulerar då hästen att tugga på bettet den har i munnen och då ryttaren genom sin hand och tygel har kontakt med bettet i hästens mun upprättas en kontakt där man kan kommunicera.:idea:

Den kontakten, och den kommunikationen använder man sig av när man vill förändra bakdelens motorkraft till samling.Utan den kontakten ( och det IHOP med muskelringens verkan, nog så viktig), och såklart kunskapen och känslan hur man fångar upp motordrivet, kan man "tala om" för bakbenets hovar att "ni behöver inte ta så långa kliv nu", utan kortare, vinkla leder istället så motorkraften framåt istället bär häst och ryttare i balans.

Det finns ju film på dig när du rider på nätet, om jag inte ser fel så har du bett då, och alldeles för stum hand som inte inverkar.
Hästen går också extremt framtungt (skadligt på sikt) och du gör inget för att parera upp den. Med den bilden framför näsan har jag otroligt svårt att se någon av er göra en piruett, saknar form och tajming.

Hur hittar man den filmen? Är alltid kul att se filmer på de som utger sig för att vara världsmästare.

Försöker förklara igen.

Om bettlöst & barbacka ridning ska tillåtas på tävling, vilket innebär att när man rider bettlöst & barbacka så kan man inte uppfylla TR`s krav. Oavsett vad man själv tycker & tänker så kan man inte rida lika korrekt bettlöst & barbacka som med en sadel & tränsbett i hästens mun.

Skulle man mot all förmodan bli tillåtet att rida bettlöst, barbacka i tex. pippi långstrumpsdräckt så får reglerna i TR mildras rejält, eller göras ett eget TR för just nakenridning.

Dvs det går inte att uppfylla dagens TR om man vill alternativrida, utan man får köpa konceptet , lära sig rida med bett eller helt enkelt låta bli att tävla.

Men varför inte tillåta folk att utrusta sig som de vill. Om man nu vill "rida bettlöst, barbacka i tex. pippi långstrumpsdräkt" så kan man väl få det. Om det nu är så som du skriver att man inte kan uppfylla TR:s krav med den utrustningen så får man väl leva med icke-godkända procent eller så kommer man inse att det inte funkar och byta utrustning alt skippa att tävla. Man behöver inte ändra reglerna för att låta folk rida med vad de vill..

Tror du på allvar att bettlösa hästar skulle kunna fungera som de med bett, vilken nivå det än är?, lika bra?

Vilken absurd frågeställning:eek:

Delvis kl
Tycker det är tråkigt med den låga attityd som råder här inne. Förstår faktiskt inte varför somliga har sånt behov av att "sätta sig" på andra.

Men för att återgå till trådens ämne....vad skulle ni göra då, ni som "inte tror" på bettlöst, om ni inte KAN/FÅR använda bett under ett år eller två....tex beroende på en tandskada....om vi dessutom utgår ifrån att ni tränat seriöst i flertalet år och att ni tävlar framgångsrikt (dressyr då förstås), vad skulle ni göra då? Skulle ni ställa in all "dressyrträning" och möjlighet till utveckling dom närmsta åren och bara lufsa runt i skogen då? Eller skulle ni svälja stoltheten och uppsöka någon duktig tränare som lär ut den bettlösa kommunkationen och faktiskt få möjlighet att fortsätta utvecklas även om ni inte kan (får) tävla på ett tag?

Jag tycker att somliga av er är riktigt barnsliga, personangrepp och dumma kommentarer, otroligt oseriös argumentationsteknik ni har. Tråkigt.

Hästen där går med en sadel som där inte passar, och vi hade som du ser rejäla problem med framåtbjudningen, dessutom så vet jag att den hästen kommer jag aldrig göra piruetter på. Hon har lång länd och det kommer krävas rätt mkt arbete för att få henne att arbeta riktigt bra med ryttare på ryggen.
Hästen i fråga är riden i ridhus bara några få ggr, och bjudningen blir riktigt kass där. Problemet där är även att jag inte är van vid ridhus, så jag reagerar inte riktigt på problemet eftersom jag har full sjå att få hästen att gå på en volt stadigt eftersom hon inte vet hur man gör det.

Den videon red jag fortfarande hästen på bett, men hon går mkt bättre på sidepull.

Givetvis vet jag att när det gäller samling så går energin mer uppåt, jag skrev att aldrig att bakdelen bara drev framåt, det antog du bara att jag menade. Så var vänlig och anta inte saker som jag inte skriver.

Sushmeister: Det är skillnad på hälen och händerna. Trampar man ner hälen några mm så ändras hela tyngden i sadeln, tyngden i höfterna ändras och har man en känslig häst så reagerar den på det.
I handen har jag mkt kvar att lära, framförallt om hästen är lite ostadig, då blir jag lätt lite för hård och stum och gör gärna för yviga rörelser.

Det gör man även med sidepull utan problem. Allt det du skriver har jag gjort, med sidepull.

Ett tips bara kimmis. Jag hade inte haft ett youtube konto i samma namn som här om jag hade velat att människor skulle vilja ta det jag säger på allvar. Nu bara för det så vet man ju att det inte finns en chans i havet att det du säger kan stämma.

Hästen där går med en sadel som där inte passar, och vi hade som du ser rejäla problem med framåtbjudningen, dessutom så vet jag att den hästen kommer jag aldrig göra piruetter på. Hon har lång länd och det kommer krävas rätt mkt arbete för att få henne att arbeta riktigt bra med ryttare på ryggen.
Hästen i fråga är riden i ridhus bara några få ggr, och bjudningen blir riktigt kass där. Problemet där är även att jag inte är van vid ridhus, så jag reagerar inte riktigt på problemet eftersom jag har full sjå att få hästen att gå på en volt stadigt eftersom hon inte vet hur man gör det.

Den videon red jag fortfarande hästen på bett, men hon går mkt bättre på sidepull.

.

Fast det stora problemet är ju du som ryttare. Jag vet inte om du vill diskutera detta men isåfall får du säga till men nu tog du ju upp det själv här. Du är ju jätteostadig själv i hela bålen och händerna är väldigt ostadiga och fladdriga och hästen har inte en chans att kunna hitta sin balans med en sådan obalanserad ryttare på ryggen. Det blir väldigt mkt händer och sågande i tyglarna , du verkar fokusera väldigt mkt på att få ner huvudet på hästen? Jag hade rätat upp mig mer och haft händerna bara stilla och ihop framför mig så att hästen kan få en trygg ram att gå in i, som det blir nu lämnar du hästen till sitt öde lite och det blir väldigt ryckigt i kontakten. Ett mjukt och jämt stöd till att börja med.

Senast ändrad:

Nej det är inte "överstrykningar" jag gör....jag "checkar" eftergiften i nacken....att hästen "bär sig själv" det utgår jag ifrån att den gör redan från början...

Enligt mitt sätt att träna så är "kontakt" den kommunikation jag har med hästen via tygeln...och den har jag från dag 1....sedan för jag över den kommunikationen succesivt till sätet...och DET tar många, många år att befästa...

Att "hålla" en häst i "form" eller "balans" är fysiskt omöjligt, tom med ett bett...och leder bara till att hästen blir "stum" och "stel", framförallt i nacken...kan döljas (för den okunnige) med ett bett...men blir direkt uppenbart (tom för den okunnige) med ett bettlöst...

Nej det är inte "överstrykningar" jag gör....jag "checkar" eftergiften i nacken....att hästen "bär sig själv" det utgår jag ifrån att den gör redan från början...

Enligt mitt sätt att träna så är "kontakt" den kommunikation jag har med hästen via tygeln...och den har jag från dag 1....sedan för jag över den kommunikationen succesivt till sätet...och DET tar många, många år att befästa...

Att "hålla" en häst i "form" eller "balans" är fysiskt omöjligt, tom med ett bett...och leder bara till att hästen blir "stum" och "stel", framförallt i nacken...kan döljas (för den okunnige) med ett bett...men blir direkt uppenbart (tom för den okunnige) med ett bettlöst...

Håller med dig, tycker det är svårt att rida med bettlöst av just detta. tappar man sitsens så blir hästen fort och direkt framtung. Att hålla en häst uppe på bettlöst är omöjligt , jag vet inte riktigt vad det kan bero på? Kan vara eftergiften?

.

Men för att återgå till trådens ämne....vad skulle ni göra då, ni som "inte tror" på bettlöst, om ni inte KAN/FÅR använda bett under ett år eller två....tex beroende på en tandskada....om vi dessutom utgår ifrån att ni tränat seriöst i flertalet år och att ni tävlar framgångsrikt (dressyr då förstås), vad skulle ni göra då? Skulle ni ställa in all "dressyrträning" och möjlighet till utveckling dom närmsta åren och bara lufsa runt i skogen då? Eller skulle ni svälja stoltheten och uppsöka någon duktig tränare som lär ut den bettlösa kommunkationen och faktiskt få möjlighet att fortsätta utvecklas även om ni inte kan (får) tävla på ett tag?

Jag har ridit en del på bosal och kapson och hack, ja jag kan gladeligen erkänna att jag tycker det är svårt i längden. Det brukar gå bra i början när man går från bett till det bettlösa. Sen efter ett litet tag så faller liksom formen ur och då känner jag att jag måste tillbaka till bettet. Jag förstår ju att det handlar om min egen sits och så men nää det hade inte jag kunnat tävla med :D Jag hade nog avstått tävling i dressyr. Eller tävlat western eller WE istället om jag nu var tvungen att tävla. Jag har ridit för två westerntränare i mitt liv, mest för att dom kom till klubben där jag hade mitt stall men det var annorlunda ridning än dressyr. Andra signaler och så. Dom anordnade senare en liten westerntävling precis i Göteborg som jag tänkte var med på men jag fick kalla fötter och våga inte. :o

Jag tycker att somliga av er är riktigt barnsliga, personangrepp och dumma kommentarer, otroligt oseriös argumentationsteknik ni har. Tråkigt.

:D Från somlig:

Besöka tränare för att lära sig rida på hack??, varför?

Jag tycker du ska läsa på lite bättre, du kan börja med tråden.

Jag har skrivit att man mycket väl kan rida bettlöst, det är inte fel, men du kommer inte någonvart, och varför, det kan du också läsa.

Och tävla framgångsrikt i dressyr är för mig lite högre klasser än lätta klasser, och jag menar din tanke är en utopi, du kan rida bettlöst och underhålla vissa saker, men utvecklas, det kommer ditt förslagna ekipage inte göra.

Du har stora brister i dina teoretiska kunskaper, det gör det hela väldigt svårt.
Du är liksom på någon banannivå och det är uppenbart att du inte läst facklitteratur, därför vågar jag påstå att det är en tränare som gett dig fel kunskap, alternativt en tränare som du misstolkat.

Igen.
Man håller inte hästen i form med bettet och man håller inte upp hästens balans med bettet.
Det enda sättet att bättra på hästens balans är att få den ta mer vikt på sin bakdel.
Och det har jag förklarat i tråden förut hur man gör.Sedan kan man ju låta hästen hitta sin och ryttarens egenbalans själv, men då måste man alltid låta hästen gå med lång hals och med sådan ridning kommer hästen vara framtung och alltid förbli framtung.

Hästar bär inte heller sig själva från dag 1, varför?, jo, de bärande musklerna har inte använts förut, ryttaren som kommer på ryggen ska balanseras upp och dessutom bäras upp. Det tar årtal för en häst att bli så självbärig att den bär både sin egen och ryttarens vikt och samtidigt kan hålla balansen under dressyrarbetet.

Och igen, väljer du kontakt med hästen så kommer du heller aldrig få det stöd på bettet som krävs för att man ska komma till kontakt.

om ni inte KAN/FÅR använda bett under ett år eller två....tex beroende på en tandskada....

Om hästen har fått en såpass allvarlig skada i käften hade jag:
1. Opererat
2. Om inte 1 går, förmodligen tagit bort hästen, eftersom skadan torde göra det svårt för hästen att äta.

Givetvis vet jag att när det gäller samling så går energin mer uppåt, jag skrev att aldrig att bakdelen bara drev framåt, det antog du bara att jag menade. Så var vänlig och anta inte saker som jag inte skriver.

Då måste jag fråga:
Hur samlar du hästen med långa tyglar?

Honom kunde man samla grymt mkt på långa tyglar med, han var väldigt känslig för sätet och extremt lättsamlad (och älskade att arbeta!).

Du måste vara totalt oseriös om nivån på den här diskussionen? Den är ju så jävla pk att man mår illa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 818
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka