Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?
Ja där ser man, det var väl lite det jag menade också, att det GÅR, men att man kanske får ändra sin ridning något, den som säger att det INTE går begränsar bara sig själv..
Har själv haft en häst med tandskada (en skada rätt långt upp i munnen, så det var inte orsakat av ett bett...utan snarare av någon "tafflig" tandraspare), därav att jag tog det exemplet, och blev tvungen att rida bettlöst under drygt 1 år, det var länge sen, på den tiden Torbjörn Lundström hade kliniken i garaget hemma på gården. Jag gick också tillbaks till tränsbettet igen efter det...min "hackamor-karriär" började mycket senare...
KL
Under min ponnytid råkade jag ut för det -att ponnyn inte fick ha bett i munnen på 4-6mån (minns inte tidsperioden helt då det är ett par år sen). Då var det bara att ställa in allt vad tävlande hette för den tiden det behövdes, och rida på hackamore. Träna går alltid även om det inte blir exakt samma sak om man är "bettryttare" i vanliga fall, men det GÅR. Det är bara tävlandet som stoppas.
Även förra hästen fick en sån period men av helt annan anledning. Hon skar sönder munnen illa på något som vi aldrig hittade vad det var, och vi trodde inte att det skulle gå att rida henne på bett igen men efter en lång period på hackamore hade faktiskt skadan läkt ihop på ett sådant sätt att bett inte var några problem. -det var samma där, bara att göra det bästa av situationen och träna bettlöst. Vi åkte på träningar precis som vanligt, det var bara tävling som inte funkade.
Ja där ser man, det var väl lite det jag menade också, att det GÅR, men att man kanske får ändra sin ridning något, den som säger att det INTE går begränsar bara sig själv..
Har själv haft en häst med tandskada (en skada rätt långt upp i munnen, så det var inte orsakat av ett bett...utan snarare av någon "tafflig" tandraspare), därav att jag tog det exemplet, och blev tvungen att rida bettlöst under drygt 1 år, det var länge sen, på den tiden Torbjörn Lundström hade kliniken i garaget hemma på gården. Jag gick också tillbaks till tränsbettet igen efter det...min "hackamor-karriär" började mycket senare...