Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

KL

Under min ponnytid råkade jag ut för det -att ponnyn inte fick ha bett i munnen på 4-6mån (minns inte tidsperioden helt då det är ett par år sen). Då var det bara att ställa in allt vad tävlande hette för den tiden det behövdes, och rida på hackamore. Träna går alltid även om det inte blir exakt samma sak om man är "bettryttare" i vanliga fall, men det GÅR. Det är bara tävlandet som stoppas.
Även förra hästen fick en sån period men av helt annan anledning. Hon skar sönder munnen illa på något som vi aldrig hittade vad det var, och vi trodde inte att det skulle gå att rida henne på bett igen men efter en lång period på hackamore hade faktiskt skadan läkt ihop på ett sådant sätt att bett inte var några problem. -det var samma där, bara att göra det bästa av situationen och träna bettlöst. Vi åkte på träningar precis som vanligt, det var bara tävling som inte funkade.

Ja där ser man, det var väl lite det jag menade också, att det GÅR, men att man kanske får ändra sin ridning något, den som säger att det INTE går begränsar bara sig själv..

Har själv haft en häst med tandskada (en skada rätt långt upp i munnen, så det var inte orsakat av ett bett...utan snarare av någon "tafflig" tandraspare), därav att jag tog det exemplet, och blev tvungen att rida bettlöst under drygt 1 år, det var länge sen, på den tiden Torbjörn Lundström hade kliniken i garaget hemma på gården. Jag gick också tillbaks till tränsbettet igen efter det...min "hackamor-karriär" började mycket senare...

Skillnaden Fiador tycks vara att de inom din egen inriktning som du hänvisar till här inte ens talar om någon samling och ännu mindre högre grad av samling. De förstår med andra ord skillnaden som du inte förstår. Den enda jämförelsen de som förmodligen har en lite högre grad av kunskap (eller hur?) gör, är att det tar lika lång tid att utbilda en häst till högsta nivån som en GP-häst. Det är allt. Fundera på det.

Som Rumpnissen skrev här:
Men nu när jag gått in och läst på länken du publicerade så förstår jag att vi inte har samma definition på samling what so ever, och det är därför du inte förstår.
:bow: till det! Åtminstone försök att ta till dej innehållet i den meningen! Kanske finns någon duktig westerntränare som du kan ta kontakt med för att få lite mera upplysning om fakta och det du strider för här och ge dej lite mera realistisk inställning. Lycka till!

Men då är det ju, om man bara tänker på huvudlagen, väldigt likt. Enligt vad det nu är du rider, så börjar grundutbildar på hackamore eller bosal men vid den högsta graden rider man på ett skarpare bett som ger möjlighet till finare signaler.

I dressyr grundutbildar man på tränsbett och övergår sedan till kandar.

Skillnaden verkar vara att i tävlingsdressyr kan du fortfarande välja att bara har kontakt med bridongen om du inte behöver stången, spade bit ser ut som ett bett med antingen hävstång (jävligt skarp sådan), eller ingenting. Eller?

Men nu när jag gått in och läst på länken du publicerade så förstår jag att vi inte har samma definition på samling what so ever, och det är därför du inte förstår.

Ja, just det, det finns många likheter, men ska man jämföra så måste man jämföra samma "nivå", dvs nivån där båda "verktygen" (bridong/stång...hackamore/spadebit) används samtidigt. Då kan du enligt hackamore-tradtidonen också "välja" vilket verktyg du använder.

Tar du bort bridongen (helt ur hästens mun) blir de minst lika svårt att ha "kontakt" endast via stången.

För övrigt kan jag säga att ett spadebit är ett signalbett, dvs det används inte med hävstång....men självklart kan det missbrukas och användas med "kraft"....men det är inte för det som det är designat...

Ang samling, så anser inte jag att det är en definitionsfråga alls, samling är samling, likväl som en häst är en häst, det är snarare vad man vill få ut av samlingen som är olika...däremot så kanske vi också beskriver det olika...beroende på vilket vokabulär vi är vana att använda när vi diskuterar....

Skillnaden Fiador tycks vara att de inom din egen inriktning som du hänvisar till här inte ens talar om någon samling och ännu mindre högre grad av samling. De förstår med andra ord skillnaden som du inte förstår. Den enda jämförelsen de som förmodligen har en lite högre grad av kunskap (eller hur?) gör, är att det tar lika lång tid att utbilda en häst till högsta nivån som en GP-häst. Det är allt. Fundera på det.

Som Rumpnissen skrev här:
:bow: till det! Åtminstone försök att ta till dej innehållet i den meningen! Kanske finns någon duktig westerntränare som du kan ta kontakt med för att få lite mera upplysning om fakta och det du strider för här och ge dej lite mera realistisk inställning. Lycka till!

Men allvarligt, måste du till vilket pris som helst få det klargort att din sanning är den enda sanningen? Fakta?? Dom flesta "lärda" (inom din egen disciplin) är inte ens överens om vad högre grad av samling är eller hur den ska se ut, varför skulle just du sitta på den sanningen då? Respektlös tycker jag att du är, lite mer ödmjukhet vore kanske på sin plats. Att uttrycka sig på det sätt som du gör här tex leder inte till något positivt...om du vill att jag ska ta till mig av dina "ord" så får du lov att ändra taktik..

Intressant att läsa, det är ju just detta jag menar. Jag tycker du verkar väldigt duktig inom det du gör och att det finns kunskap att hämta på båda sidor. Då tror jag det blir bäst:)

Jag blir alltid misstänksam när någon hävdar att deras väg är den enda vägen att gå, är väldigt sällan så faktiskt.

Fortsätter intresserat att följa tråden.

Väntar fortfarande på en förklaring på vad det är för fel på samlingsbilderna.

Men allvarligt, måste du till vilket pris som helst få det klargort att din sanning är den enda sanningen? Fakta?? Dom flesta "lärda" (inom din egen disciplin) är inte ens överens om vad högre grad av samling är eller hur den ska se ut, varför skulle just du sitta på den sanningen då? Respektlös tycker jag att du är, lite mer ödmjukhet vore kanske på sin plats. Att uttrycka sig på det sätt som du gör här tex leder inte till något positivt...om du vill att jag ska ta till mig av dina "ord" så får du lov att ändra taktik..

Har du läsproblem? Det är inte min sanning, det är en faktiskt sanning, som du kan få bekräftad genom att prata med ryttare som kan mer än du, säkert även en skicklig westernryttare eftersom du möjligen lyssnar mer på såna.
Det verkar totalt omöjligt att föra en vettig diskussion när den ena parten konsekvent vägrar att ta in information och väntar sej att den andra ska gå ifrån kända faktiska förhålllanden bara för att göra en okunnig människa nöjd??? Nej nu är det färdigdiskuterat för min del i denna fråga, åtminstone med dej. Inte för att vara oartig, men det går inte att komma vidare innan du har läst på mer.

Minstral. Bilderna kommenterades redan av en person längre bak? Kryddan.
På den första är formen statisk och man ser tydligt att bristen på kontakt är det som gör att hästen istället för att bära igenom kroppen mer eller mindre får häva bakåt.

Den andra ser man samma balansproblem på, jag skullle gärna se den som film för jag gissar att hästens huvud guppar något förfärligt pga detta. Cirkushästar brukar utföra "dressyrrörelser" på detta sätt och den är lydig och fin, men det är inte någon GP-dressyr precis.

Den tredje är inte ens i närheten av någon som helst form möjligvis undantaget någon variation av rollkur?? Om du tittar på frambenet i marken ser du ett enormt genomtramp vilket visar att hästen är tungt på sina bogar.

I dagsläget kan jag rida ett reiningmönster på min häst barbacka och bridleless.
Sen att det ser otroligt mycket snyggare ut med utrustning på är ju en annan femma :D

Men om man fick ett års träning så skulle det nog gå utmärkt att rida utan utrustning.

När jag rider ut vill jag helst ha ett bett och tyglar och något som håller bettet på plats!

Nä den tredje bilden blev jag inte imponerad av heller, de andra två skulle jag vilja se i rörelse efter det du sagt nu. Säger inte att jag tycker att du har fel, men har jag missat kommentarerna från den som lagt in bilderna? Får gå tillbaka och leta i tråden.

Ja, just det, det finns många likheter, men ska man jämföra så måste man jämföra samma "nivå", dvs nivån där båda "verktygen" (bridong/stång...hackamore/spadebit) används samtidigt. Då kan du enligt hackamore-tradtidonen också "välja" vilket verktyg du använder.

Tar du bort bridongen (helt ur hästens mun) blir de minst lika svårt att ha "kontakt" endast via stången.

För övrigt kan jag säga att ett spadebit är ett signalbett, dvs det används inte med hävstång....men självklart kan det missbrukas och användas med "kraft"....men det är inte för det som det är designat...

Ang samling, så anser inte jag att det är en definitionsfråga alls, samling är samling, likväl som en häst är en häst, det är snarare vad man vill få ut av samlingen som är olika...däremot så kanske vi också beskriver det olika...beroende på vilket vokabulär vi är vana att använda när vi diskuterar....

I tävlingsdressyr rider man aldrig på blank stång eftersom du inte kan rida med kontakt.

Intressant att läsa, det är ju just detta jag menar. Jag tycker du verkar väldigt duktig inom det du gör och att det finns kunskap att hämta på båda sidor. Då tror jag det blir bäst:)

Jag blir alltid misstänksam när någon hävdar att deras väg är den enda vägen att gå, är väldigt sällan så faktiskt.

Tack, det är skönt att höra att det finns någon som inte har låst sig vid ett specifikt sätt.

Fast det behöver inte vara någon samling i det där för fem öre, enligt min åsikt är det omöjligt att avgöra på bild,
jag vill ha filmer. Känslan jag får när jag ser bilderna är att benen (och svansen) går och går och går och går och går...
och sen är det inte så mycket mer, jag blir gärna rättad men man kan lära vilken häst som helst att lyfta på benen
utan att de är ett dugg samlade.

Fast du verkar precis lika låst som oss isf och är det någon som har direkt otrevlig ton är det faktiskt du.
Läs igenom dina inlägg igen så kanske du förstår vad jag menar.

*kl*
Tänk till både en och två ggr innan ni skriver era inlägg i denna tråd. Det är svårt att få fram nyanser i skriven text vilket gör att vissa inlägg kan missuppfattas.

/moderatorn

Jag som inte är helt vanlig dressyrryttare(rider ju visserligen sånt som kan funka på banan. Men annan utbildningstrappa och signalsystem) kan faktiskt inte heller se några likheter med den samling som efterfrågas på en dressyrbana. Jag ser inga likheter med vad jag har som slutmål.

Det där är ju bruksridning. Utformad för att hästen ska orka gå så länge och vara arbetsbar som det bruksdjur det måste vara då.

Ett GP-program tex skulle ingen häst i världen orka gå en hel dag. Inte i den formen och med den styrka och energi som krävs. Men det är ju liksom slutmålet med tävlingsdressyrens samling.
Det du har som mål är ju en form som bruksdjuret ska orka gå en hel dag. Mao är det inte en särskilt samlad form. För i det som jag kallar samling så tar det mycket energi av en häst att gå i. Och de skulle då vara slut för tidigt för att vara dugliga bruksdjur.

Jag tror man måste tänka lite "varför" då man rider. Varför gör vi de övningar vi gör? Varför är den formen målet etc etc..

Och bettet du jämför kandaret med är ett väldigt skarpt stångbett. Det ska inte ridas på i kontakt. Och utan kontakt tror inte jag att man har riktig samling. Hästen måste alltid fram till bettet. Och den hästen som går fram till ett sånt bett är antingen avtrubbad och stum eller finns inte. De flesta hästar backar av från en blank stång.
Då får man en rörelse bakåt från handen. Den samling jag vill ha måste hästen söka sig mot handen för att det ska bli bra. Börjar hästen tänka bak med halsen tappar man rygg, arsle och hela paketet.
Och att en häst backar av från bettet är fasen så mycket svårare att korrigera än en som lägger sig på det. Det brukar lätt gå att ordna med rätt ryttare. Att de backar av tar oftast längre tid att fixa till.

ha ha...jaa...att "hålla" en häst uppe är nog omöjigt i vilket "betsling" som helst, men många tror att dom "formar hästen" genom att "hålla" i tyglarna...därav att jag förtydligar att det är eftergiften jag vill åt och ingenting annat.

delvis kl
Ingen har påstått att det är enkelt att rida med ett bettlöst, för det ska gudarna veta att det tar tid och krävs mycket övning att hitta det finlir som varken stör eller irriterar och som är vältiemat. Men att det är svårt betyder inte att det är omöjligt, som vissa framhåller här.

Fast det är nog så svårt att det kan klassas som omöjligt tror jag :crazy: Jar har ivarje fall inte sett någon som varit i närheten av de som är GP-dressyr.

kl

Jag tycker att det är otroligt låg nivå på diskussionen oavsett kunskapsnivå.

Det jag saknar i denna tråden är faktiskt ren fakta. Jag hittar faktiskt ingenstans där det står att det enda sättet att uppnå hög samling är att man måste ha ett bett. Jag hittar många olika källor som påstår att det går att uppnå samling med bett och utan bett.

Lilith gav tidigt källa till det jag påstod i tråden, har du kollat upp det?, sedan så vore det bra om du kan länka till de källor du har där samling uppnås utan bett.

Det är faktiskt du och några till som kritiserar den bettlösa kommunikationen och dom som utövar den, för att vi har "mage" att påstå att vi kan/skulle kunna rida och utveckla vår ridning på samma nivå som en bett-tränad häst.

Jag har fått den uppfattningen att du med utveckling menar den nivå du och någon mer rider bettlöst och hur utvecklas er ridning?

Och den kommunikationen du har med bettlös, den är långt ifrån den man får med bett, hästen suger inte tag i nosgrimman och med nosen kommunicerar med din hand som den gör med bettet, hur och varför har tidigare förklarats och källa angetts.

Bettlöst blir bara lydnad, inte en genomarbetat och gymnastiserad häst enligt utbildningsskalans principer.

Med ord och teoretiska begrepp kan man aldrig lära sig rida och än mindre träna (lära) hästar något, den förmågan bygger mycket mer på praktiskt tillämpning och erfarenheter. Jag påstår inte att jag är "bättre" än dig eller någon annan här, bara att jag faktiskt skulle kunna bli (eller vara) "lika bra" med mitt eget verktyg som ju är ett bettlöst.

Varför är du inte lika bra då?

Sedan påstår jag tvärtom, ord och teori är bästa grunden för att både lära sig rida och träna hästar.
Praktik och erfarenhet skaffar man sig bäst med den kunskapen i botten, det är nämligen svårt att rida, och att strunta i teorin, ja, då kan säkert många få för sig att börja bakvägen.

Jag håller med. Jag har för mig att jag sett honom live i Tyskland på ngn show. Och visst blev jag imponerad. Men inte av dressyrkvaliteterna i rörelserna. Utan mer på samma sätt som jag blir av andra cirkuskonster/trickträning/frihetsdressyr.
Jag tror personligen att man behöver huvudlag för att få till korrekt samling. Jag har iaf aldrig sett en häst samla sig korrekt utan träns. Iaf i inlärningsstadiet

Klokt. Jag skulle vara mer intresserad av att se, ur långtidsperspektiv, har dessa hästar aldrig haft annat än snöre? eller fuskas det med träns när det passar?, eller när ingen ser?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka