Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Jag är också nyfiken på vad du menar? Bilderna ser trevliga ut, men om du tittar på frambenet (på de två översta korten) som är i marken, så ser du att benet är framåtvinklat och inte rakt under hästen. Det betyder att hästen är på väg framåt och inte samlar sig på stället. Den understa bilden visar en häst som inte arbetar igenom kroppen. Det där är vad jag kallar avknäppt och inte samlad. Grunden för samling är energi och det hela ser lite energifattigt ut. Men visst, tråden handlar om att ha så lite saker som möjligt på hästen och så långt är det alla rätt! :) Kul med kort i alla fall. :bow:

Var hittar du oförskämdheten i mitt inlägg? Jag kan väl för 17 inte ta ginnies ord för någon sanning rakt av, du påstår väl inte på fullaste allvar att man blint ska lita på någon helt anonym på nätet.

Jag tror inte att ni har fel, jag tror bara inte att det är så att bara ni har rätt.

Tack för länkar och info, det ska jag nu sätta mig och kolla på:)

Jag tycker att detta är jätteintressant och roligt, därför är det ju kul att diskussionen är nyanserad och att få läsa om olika uppfattningar.

Jätteintressant läsning, tack för länkarna. Men vad är nu skillnaden om jag läser samma sak om samling, fast någon annan har skrivit det utifrån ett annat perspektiv. Någon som då förespråkar bettlöst.

Finns det en sanning eller är det enligt vilken inriktning man har. Är den ena samlingen rätt och den andra fel?

Detta är vansinnigt förvirrande, därför väljer jag nog fortsättningsvis att vara öppen.

Men ska fördjupa mig vidare i både det ena och det andra:)

Tack så mycket Exclusivef för att du tog dig tid att länka:)

För att återgå till ursprungsfrågan, sadel är viktigast för mig, är ju en förutsättning för ridning att man sitter kvar på hästen:rofl:

Du är ett bra exempel på vad jag menade i mitt förra inlägg! Du har en aggressiv ton och du anklagar andra för att ha en låg nivå därför att de inte godtar din "sanning" om att solen är blå:crazy:

Flera och bland annat jag har skrivit att det är inte fel att rida bettlöst om man vill det. Upp till en viss gräns kan det fungera mycket bra. Men du kommer aldrig att få en häst till samling via bettlöst och det är en sanning som du vägrar att acceptera, för att du antagligen saknar den nödvändiga grunden för att förstå det. Sluta strida om det och sätt dej in i ämnet så tror jag att du kommer att rodna över inlägg som det ovan -om ett tag.

För övrigt har jag tittat på en del andra diskussioner som du har varit väldigt engegerad i, på samma sätt och med samma tunna argument. Du skulle nog vinna på att lära mera överlag och inse att kunskap kan ge dej andra vyer när det gäller både det ena och det andra.

Jaså minsann, att du var så känslig det kunde man inte tro. Definitivt inte med tanke på hur aggresiv du själv är mellan varven. Sen är inget av det jag skrivit riktat till dig specifikt...och ingenting i det jag skrivit är heller någon kritikt, vare sig mot dig, dressyren eller bettridningen, utan handlar bara om hur jag ser på (och utövar) den bettlösa kommunikationen. Så det måste ju var det du retar dig på då, att jag har en annan åsikt och erfarenhet än dig. Nåt som du inte kan greppa, eftersom dina ord inte biter på mig.

Med ord och teoretiska begrepp kan man aldrig lära sig rida och än mindre träna (lära) hästar något, den förmågan bygger mycket mer på praktiskt tillämpning och erfarenheter. Jag påstår inte att jag är "bättre" än dig eller någon annan här, bara att jag faktiskt skulle kunna bli (eller vara) "lika bra" med mitt eget verktyg som ju är ett bettlöst.

Det är faktiskt du och några till som kritiserar den bettlösa kommunikationen och dom som utövar den, för att vi har "mage" att påstå att vi kan/skulle kunna rida och utveckla vår ridning på samma nivå som en bett-tränad häst.

Kikade igenom flera filmer. Ser fortfarande ingenting som går att jämföra med tävlingsridning, dressyr och samling, utan mer trickträning?

Jag tror att så gott som alla välskolade (inget sagt om VILKEN skola) och väl grundutbildade hästar kan gå lika bra på bettlösa alternativ som på bett (de flesta av mina hästar har trivts otroligt bra på hack och den förra älskade sidepull) men jag har svårt att tro (tror faktiskt inte på det över huvud taget) att någon ska komma i närheten av samma ridning med en rem runt halsen. Sen tror jag det blir svårare för OSS ryttare att komma långt utan att ha en koppling till hästen där man lättare kan läsa av vad som händer eller hur hästen känns.
Om jag bara går tillbaka till mig själv kan jag känna lättare om min häst ligger på när jag rider på mitt tredelade bett än på mitt hack, det är svårt att reglera en häst som är laddad och pigg utan bett - så krass är verkligheten! Och jag tror absolut det beror på ryttarna.
Sen blir det alltid, i mina ögon, lite haltande när folk ska "pracka" på en alternativa metoder för jag har hittills inte sett någon som gör det tillräckligt bra för att jag ska imponeras.

Jag håller med. Jag har för mig att jag sett honom live i Tyskland på ngn show. Och visst blev jag imponerad. Men inte av dressyrkvaliteterna i rörelserna. Utan mer på samma sätt som jag blir av andra cirkuskonster/trickträning/frihetsdressyr.
Jag tror personligen att man behöver huvudlag för att få till korrekt samling. Jag har iaf aldrig sett en häst samla sig korrekt utan träns. Iaf i inlärningsstadiet. Sen kanske man per automatik kan lära dem att utföra tramp eller annat så det är något så när dugligt på trick-kommando. Men även i vanliga ridningen måste man ju rida, rida och rida för att få det korrekt. Det är ju ingen som tävlar GP som bara kan luta sig tillbaks och åka. Då känns det för mig ossanorlikt att man skulle kunna lära en häst, som inte vet kriterierna för vad som döms som en bra piaff tex, att utföra det utan att påverka de reflexer som man nyttjar i ridningen, genom sits, hand, skänkel.

KL

Själv skulle jag nog inte klara av att rida något program utan träns. Lätta klasser skulle jag kunna halta igenom på bettlöst a la hack, sidepull, repgrimma eller kapson. Med tyglar givetvis!
Och beroende på häst hade jag haft problem att sitta också. Barbacka på något som rör sig lite hade jag antingen skumpat av eller suttit så himla fult i annat än skritt och samlade gångarter.

Jag kan manövrera runt en häst i grimma och grimskaft. Eller på ponnyn i halsring tex. Men det är ju i en avskyvärd form om man ser på det med dressyrögon. Och att i tävlingsmiljö lyckas med det i halsring vete fasen om jag vågat satsa så mkt på att jag skulle lyckas ta mig runt rätt vägar eller gångart ens. Jag skulle nog hellre satsa emot det faktiskt. På honom funkar det barbacka och med bett, nackstycke och tyglar att göra det mesta annars.
Han har ju ingen gång och är rund och mysig att sitta på.

Ja det är ju precis det jag menar. Jag får inget stöd överhuvudtaget.
Jag fick stöd innan hon var hos tränaren. Visst jobbade vi fortfarande en hel del med takt och så, men betänk att hon bara var 4,5 år då och fick föl som 4 åringen och är ju därför efter i utbildningen.

Ang samlingen. På den hästen behövde man aldrig driva, man behövde bara bromsa. Gav man minsta indikation på att man ville ha mer kraft framåt så fick man MKT kraft framåt. Nuddade man med skänklarna så betydde det galopp, väldigt fort sådan. Hans svar var blixtsnabba.

Jätteintressant läsning, tack för länkarna. Men vad är nu skillnaden om jag läser samma sak om samling, fast någon annan har skrivit det utifrån ett annat perspektiv. Någon som då förespråkar bettlöst.

Finns det en sanning eller är det enligt vilken inriktning man har. Är den ena samlingen rätt och den andra fel?

Detta är vansinnigt förvirrande, därför väljer jag nog fortsättningsvis att vara öppen.

Men ska fördjupa mig vidare i både det ena och det andra:)

Tack så mycket Exclusivef för att du tog dig tid att länka:)

För att återgå till ursprungsfrågan, sadel är viktigast för mig, är ju en förutsättning för ridning att man sitter kvar på hästen:rofl:

Tävlingsdressyrens principer grundar sig på ridhandboken. I ridhandboken är det genomgående temat utbildningsskalan. För att systemet med utbildningsskalan ska fungera finns olika komponenter, t ex bett. Bettet är EN av de kommunikationsvägar vi har med hästen. Om vi tar bort en av de kommunikationsvägarna som ridhandboken är baserad på så faller ju hela systemet mer eller mindre. Och hur i helsike ska vi då kunna rida tävlingsdressyr?

Visst går det att rida bettlöst, det är ingen som säger något annat. Det några av oss säger är att bett är en förutsättning för att rida på högre nivå, om man nu rider dressyr så som den beskrivs i ridhandboken. Visst går det att få hästen att vinkla om utan bett, visst går det att få till något som liknar piaff utan bett. Men det går inte att samla en häst så som samling beskrivs i ridhandboken, utan bett.

Bent B påstår sig ju samla sin häst när den är både vansinningt spänd och helt tappat takten. Om det är en persons bild av samling så förstår jag att man inte är mottaglig för andra åsikter (bara ett exempel på hur önskvärd "samling" kan se ut om man går utanför tävlingsdressyren, som vissa envisas med att göra). Då snackar vi ju inte om äpplen och päron utan om vindruvor och meloner.

Jo så mycket vet jag ju, att tävlingsdressyren rids efter utbildningsskalan, även att det är just tävlingsdressyr som det handlar om i detta forumet.

Men om man bara ser till själva samlingen så kastar den ena "gruppen" skit på den andres samling och vice versa. Det är detta jag tycker är oerhört trist. Hade varit så mycket roligare om man kunde plocka och lära sig av varandra. Båda "sidor" verkar vara motståndare till det. Faktiskt mest "tävlingsdressyrarna" som jag ibland tycker har för stora skygglappar på.

Men det är samtidigt väldigt intressant för så länge så stora motsättningar finns så anser inte jag begreppet samling är helt klargjort.

Den ena sidan tycker si och den andra så. Vilket ger den mesta hållbara hästen i längden, det tycker jag är intressant och ett grundläggande syfte med vår ridning. Att vi rider hästen på ett sätt som bygger upp den och inte bryter ner den. Hade varit kul med lite sådana undersökningar.

Nu hamnade jag skitlångt ifrån ursprungsämnet, sorry:o

Fast jag håller inte med... Jag tänker inte gå in närmare på vem som gör vad och vad som är rätt eller fel eller bara för långt ifrån varandra. Men de som sysslar med akademiskt/klassiskt/vad fan det nu kallas har lika lätt att klanka ner på tävlingsdressyr o dess utövare som jag tror "vi" har att klanka ner på dem.
Det ligger ändå lika mycket på båda helt enkelt.

jag behöver en häst :p inget mer ! träns och sadlar och ''skit'' behöver man bara som säkerhet för okunniga ryttare .

Men för att återgå till trådens ämne....vad skulle ni göra då, ni som "inte tror" på bettlöst, om ni inte KAN/FÅR använda bett under ett år eller två....tex beroende på en tandskada....om vi dessutom utgår ifrån att ni tränat seriöst i flertalet år och att ni tävlar framgångsrikt (dressyr då förstås), vad skulle ni göra då? Skulle ni ställa in all "dressyrträning" och möjlighet till utveckling dom närmsta åren och bara lufsa runt i skogen då? Eller skulle ni svälja stoltheten och uppsöka någon duktig tränare som lär ut den bettlösa kommunkationen och faktiskt få möjlighet att fortsätta utvecklas även om ni inte kan (får) tävla på ett tag?

KL

Under min ponnytid råkade jag ut för det -att ponnyn inte fick ha bett i munnen på 4-6mån (minns inte tidsperioden helt då det är ett par år sen). Då var det bara att ställa in allt vad tävlande hette för den tiden det behövdes, och rida på hackamore. Träna går alltid även om det inte blir exakt samma sak om man är "bettryttare" i vanliga fall, men det GÅR. Det är bara tävlandet som stoppas.
Även förra hästen fick en sån period men av helt annan anledning. Hon skar sönder munnen illa på något som vi aldrig hittade vad det var, och vi trodde inte att det skulle gå att rida henne på bett igen men efter en lång period på hackamore hade faktiskt skadan läkt ihop på ett sådant sätt att bett inte var några problem. -det var samma där, bara att göra det bästa av situationen och träna bettlöst. Vi åkte på träningar precis som vanligt, det var bara tävling som inte funkade.

Senast ändrad av en moderator:

Jo så mycket vet jag ju, att tävlingsdressyren rids efter utbildningsskalan, även att det är just tävlingsdressyr som det handlar om i detta forumet.

Men om man bara ser till själva samlingen så kastar den ena "gruppen" skit på den andres samling och vice versa. Det är detta jag tycker är oerhört trist. Hade varit så mycket roligare om man kunde plocka och lära sig av varandra. Båda "sidor" verkar vara motståndare till det. Faktiskt mest "tävlingsdressyrarna" som jag ibland tycker har för stora skygglappar på.

Men det är samtidigt väldigt intressant för så länge så stora motsättningar finns så anser inte jag begreppet samling är helt klargjort.

Den ena sidan tycker si och den andra så. Vilket ger den mesta hållbara hästen i längden, det tycker jag är intressant och ett grundläggande syfte med vår ridning. Att vi rider hästen på ett sätt som bygger upp den och inte bryter ner den. Hade varit kul med lite sådana undersökningar.

Nu hamnade jag skitlångt ifrån ursprungsämnet, sorry:o

Hej Minstral och vad roligt att du uppskattade länkarna!
Visst är det långt från ämnet det kan jag hålla med om, så det blir bara en kommentar till om det här med samling. Begreppet finns definierat som ett objektivt begrepp, där vissa saker ska finnas, det går inte att ha olika åsikter om det. Sen verkar vissa inriktningar ha börjat använda sej av samma begrepp som inom den klassiska dressyren. Det blir väldigt förvirrande det håller jag med om. Men samling är samling, frågan är om det man kallar samling inom Akademiska Ridkonsten är samling? Tittar du på filmer av grundaren dansken Branderup så är det inte samling. Det kan man se, precis som man kan se att ryssen Nezorovs hästar inte är samlade, hur imponerande de än kan vara som cirkushästar.
Som du kunde läsa i länkarna så byggs samling upp steg för steg och inget steg kan hoppas över. Det tar åratal på varenda häst. För en normalryttare så tar det evigheter och många av oss kommer aldrig dit alls.

Efter den första grundgruppen i skalan (takt, lösgordhet, kontakt) kommer schwung som den första i nästa grupp. Grejen är, och det som förklaras i länkarna, är att ingen schwung är möjlig utan den mycket fina kontakten via bettet, då hästen kopplas ihop rörelsemässigt från bakhov till mun i en slags cirkelenergi som är nödvändig för att hästen ska ha balans nog att släppa igenom hela vägen genom överlinjen, den släpper till hela kroppen. Finns ingen kontaktpunkt för hästen att arbeta mot i munnen, (den del som hästen verkligen direkt kan kommunicera med ) då blir det genast för stumt, det blir inget flöde, ïngen genomsläpplighet igenom hela hästen. Det kan då aldrig bli det som enligt definitionen är samling så småningom. Det tar stopp innan man ens kommit till andra gruppen av kvalitéer som måste finnas.

Eftersom jag vet att det är så här och det går inte att komma förbi steget kontakt, så vet jag att det som herrar B och N visar upp är inte samling. Vad det är får man fråga dem själva.
Det är kanske inte dressyrryttare som vägrar se nya saker, de vägrar nog snarare att godta något slags "fusksamling" som inte är samling skulle jag tro? Det har jag all förståelse för. Diskussioner är bra, men jag kommer aldrig att påstå att solen är blå för att alla ska vara nöjda. Det kan man göra med en envis treåring, möjligen, när man är trött och slut i huvudet, men annars får man kräva lite mer :D

Nej Fiador du har helt rätt i att det nog inte hjälper dej att läsa teori i länkarna, det krävs mera för att förstå själv, det håller jag med om. Jag kan inte hjälpa dej vidare, men tipset är fortfarande att i alla fall börja försöka förstå vad det hela handlar om i alla svar du nu har fått.
Det finns mycket att lära i den här diskussionen bara du vill! Sen praktiken kanske en tränare kan hjälpa dej med.

KL

Jag skulle behöva bett och tyglar, och någon typ av nackstycke för att hålla bettet kvar i munnen. Jag skulle inte klara av att rida program på vettigt sätt utan bett, det är alldeles tillräckligt svårt med. Hjälm, ridbyxor och någon sorts överdel till mig vill jag såklart också ha, det känns inte så frestande att rida topless..:p

Viktigast är nog att ponnyn är pigg och på dressyrhumör, allt blir så otroligt mycket lättare då!

Tack för ett bra svar! Jag är fortfarande inte övertygad om att det är den enda vägen, alltså med bett. Men det ska jag läsa vidare om på nätet och inte belasta denna tråden med.

Jag försöker inte på något sätt minimera din kunskap, men jag är också öppen för att den andra "inriktningen" besitter en stor kunskap.

I det stora hela är ju bett inriktningen det viktiga för mig då jag faktiskt rider med bett.

Bilderna som visades innan i tråden, vad är det för fel på den samlingen?

Hoppas TS inte blir alltför upprörd över att jag stjäler tråden lite, men det är ju det som är så roligt med en diskussion, tycker jag, att det ena leder till det andra. Nu tycker jag dessutom det är kul att tonen i tråden blivit lite trevligare:)

Läser man ridhandboken så är samling väldigt väl beskrivet och hur man når dit, är det något som är klargjort så är det samling.

Men det är ju det jag menar, tycker man att samling inte är som den beskrivs i ridhandboken, utan t ex så som Bent verkar tycka samling ska vara, så förstår jag att man inte är mottaglig för att det behövs ett bett för att kommunicera så långt.

Och det är det jag försöker komma till. Vi är under forumet tävlingsdressyr. Borde vi inte benämna samling i detta forumet så som TR och ridhandboken beskriver samling?

Annars kan vi ju lika gärna vara på westernforumet?

Jag tycker inte du "stjäl" tråden alls..dina frågeställningar leder till eftertanke och balans i ämnet tycker jag...

Enligt det system/filosofi som jag tränar finns ingen motsättning mellan bett och bettlöst, enligt tradititonen är det visserligen hackamoret (det amerikanska, bosalen) som är det huvudsakliga verktyget, men i den "moderna" ridningen finns (och fungerar) båda lika bra. Dom jag känner och har tränat (utvecklats) tillsammans med under dom senaste 5-6 åren rider "blandat", några använder nästan bara tränsbett...andra (dom flesta)alternerar...och ytterligare några använder i stort sett bara bettlöst...ibland finns det en anledning, men oftast finns ingen anledning alls...man använder det verktyg man känner sig mest bekväm med helt enkelt...eller som i mitt fall, man lär in båda ifall att hästen måste byta ägare....

*kl*
Det finns tyvärr inte särskilt mycket nedskrivet om den här "läran", den har i huvudsak spridits via "mun till mun" principen...kunksapen har gått i arv...från den ena utövaren till den andra...

Här kan man i alla fall läsa lite om traditonen, historien bakom, mm.
http://www.modernvaquero.com/

Målet enligt denna tradition är rida (skola in hästen) på ett signalbett, ett spadebit, som är ett ganska avvancerat bett som verkligen kräver sin ryttare, därav att grundridningen är minutiöst noggrann, så att hästen (ryttaren) med 100% säkerhet inte är "tygelberoende" i sin ridning. Hästen måste vara i sån balans, mentalt och fysiskt, att den med säkerhet kan ridas med enbart säteshjälper, "kontakt" med hästen via tygeln är det enda som ska behövas... och som sagt all inlärning sker enligt traditionen med ett hackamore (amerikanskt = bosalen). Stöter man på patrull i ett senare läge så går man alltid tillbaks och "rättar till" med hackamoret. Dessutom rider man (enligt traditionen) under lång tid (minst 1-2 år) med "dubbla tyglar" (Two-rein).

Ganska "likt" dressyren eller hur? Skillnaden är att man inom dressyrens högre nivåer rider med "dubbla bett"....och grundutbildar i ett tränsbett...

Som sagt, jag hävdar inte att en "hackamore-horse" skulle vinna dressyrtävlingar, bara att den mycket väl kan utveckla en "finstämd kontakt", avslapnad nacke, mycket god balans, smidighet, styrka och hög grad av samling...helt utan ett tränsbett....vilket var det som det från början ifrågasattes i denna diskussion...

Senast ändrad:

Men då är det ju, om man bara tänker på huvudlagen, väldigt likt. Enligt vad det nu är du rider, så börjar grundutbildar på hackamore eller bosal men vid den högsta graden rider man på ett skarpare bett som ger möjlighet till finare signaler.

I dressyr grundutbildar man på tränsbett och övergår sedan till kandar.

Skillnaden verkar vara att i tävlingsdressyr kan du fortfarande välja att bara har kontakt med bridongen om du inte behöver stången, spade bit ser ut som ett bett med antingen hävstång (jävligt skarp sådan), eller ingenting. Eller?

Men nu när jag gått in och läst på länken du publicerade så förstår jag att vi inte har samma definition på samling what so ever, och det är därför du inte förstår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka