@niphredil Hur går det för dig och dina tandställningsplaner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det skjuts på framtiden. Positivt är att det inte känns lika viktigt längre så jag tar det när jag känner att jag har tid och lust och råd .@niphredil Hur går det för dig och dina tandställningsplaner?
Oj jädrans vad snabbt! Jobbigt att ha ont dock
Skönt att behandlingen är klar snart! Hur länge ska du ha sluttråden/trådarna?
Nepp, inga restriktioner om tuggummi vad jag kan minnas.@kolblakkur Det går bra här borta! Helt vant mig vid tandställningen nu och känner mig inte alls lika självmedveten. Har även slutat tro att alla glor på den och gör de det märker jag det inte
Det enda är att jag har fått tandköttsinflammation på ena sidan. Antar att jag borstat slarvigt.. Ska bli bättre på att ta med mig tandborste och tandkräm och borsta även efter lunch och fika.
Och.. Ett fäste lossnade ju samma dag jag fick tandställningen. Hon jag var på återbesök hos sa att vi inte behövde sätta tillbaka det fästet för att det inte behövdes såhär i början men mina tänder har flyttat sig ojämt? På den sida jag har fästet kvar har den tandraden flyttat sig mkt mer inåt än vad tandraden på andra sidan har. Blir spännande att se vad de säger nästa vecka då jag också ska tillbaka för att spänna tråden
Har ni fått några restriktioner vad gäller tuggummi?
32000:- kostar min, men då är 3000:- extra för sex vita fästen. Betalar räntefritt månadsvis 1780:- i månaden. Har man det knapert kan man betala nästa månad eller så, sålänge den är slutbetalad när tandställningen tas ut.Ni som har tandställning - hur betalade/betalar ni?
Klumpsumma? I månaden? Hur mycket?
Jag måste verkligen göra något åt mina tänder. En tand i underkäken blir bara mer och mer trängd bakåt och det är svårt att hålla rent.
Måste bara säga att det är fantastiskt att läsa om hur väl omhändertagna många (alla?) i tråden blir av sina tandreglerare Jag hade tandställning i högstadiet/gymnasiet och utvecklade en lättare tandläkarskräck efter det Hade jag varit äldre så hade jag bytt men som liten och osäker 15 åring så stod jag bara ut. Brötig och asocial typ som gnällde massor på mig, kom med hot ("fortsätter du så här så kommer du inte ha några tänder kvar när du fyller 30") men aldrig förklarade vad han gjorde eller varför
10 år senare påtalade en tandhygienist att jag har anlag för tandlossning och att jag kommer behöva vara extra noga med mina tänder livet ut. Det var ju inte kul att höra då heller men nu las det fram på ett sätt som jag kunde ta till mig. Sen dess har jag varit där två gånger om året och har senaste gångerna till och med fått beröm över hur rent det är. Fyller 28 i år och än sitter tänderna där de ska
Ni som har tandställning - hur betalade/betalar ni?
Klumpsumma? I månaden? Hur mycket?
@Wysiwyg och @ASKAPLASKA Hur går det för er?
Jag kommer inte bli av med den förrän till sommaren Så jäkla surt, det är överkäken som är seeeeeg, särskilt min vänstra sida. Har ett glapp där på 4 mm som är envist som synden. Det är ett glapp som uppstod efter att jag drog ut en tand. Var samma på andra sidan, fast där var glappet 2 mm. Vänster sida är alltså min "sega sida".
Det går bra! Har fortfarande bara i överkäken och bara spänt tråden 1 gång, i slutet på december.