Jag ryckte aldrig ditt svar ur sitt sammanhang? Du svarade på en fråga som undrade om du trodde att överviktiga personer är omedvetna om att det kan vara en hälsorisk. Du svarade ja, och hänvisade till överviktstrådarna här på Buke. I de överviktstrådarna vet jag att det finns många svar från de som faktiskt är medvetna om hur forskningsläget kring övervikt och fetma ser ut. Övervikt är inte per automatik hälsofarligt.
Din reaktion på mitt inlägg var ju av karaktären "...inte alla XXX".
Det finns en stor enighet i att övervikt generellt är en hälsorisk.
Man vet också att inte alla som har riskfaktorn (varken övervikt eller förhöjt kolesterol eller högt blodtryck eller rökning med flera exempel) verkligen kommer att drabbas av följdsjukdomar.
Och ändå behandlar man riskfaktorerna (högt kolesterol, högt blodtryck, sluta röka med mera).
Så generellt sett: övervikt och framför allt fetma är hälsorisker.
De hårda end-Points man ofta tittar på, som diabetes typ II, död, hjärtinfarkt är lätträknade.
Andra end-Points - artrossmärtor, ryggvärk, försämrad kondition till exempel - är mer svårräknade och svårmätta.
Jag vill hävda att det inte finns någon bra kartläggning egentligen av hälsokonsekvenserna av övervikt. Det vore väldigt svårt att göra en sådan kartläggning. Man kan i bästa fall titta på individuella exempel och sådana exempel finns åt båda håll.
Det finns individer som är kraftigt överviktiga som aldrig får hälsoproblem av sin vikt (eller inte; det beror eventuellt på hur man definierar "hälsoproblem").
Det finns individer som får minskade symtom av att gå ner bara 5 kg i vikt från en övervikt.
Ungefär som med rökning.
Rökning är också ett beteendeproblem, men där "alla" är eniga om att det generellt sett inte är bra. Sedan vet jag att rökare i allt större utsträckning känner sig utpekade ju större inskränkningar som görs i möjligheterna att röka och den sociala pressen som verkar riktas mot rökarna i allt större utsträckning, så parallellen är inte helt långsökt.
Igen.
Jag utgår från ett annat perspektiv än du gör och det vore trevligt om varken du eller jag kallar varandra dumma eller insinuerar det i hur vi uttrycker oss.
Det vore trevligt att kunna se att det finns fler än ett perspektiv och att det kanske finns fog för att ifrågasätta det bra i att försöka normalisera övervikt och fetma.