Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

.......fast när det gäller musik så är "Sultans of Swing" med Dire Straits en bra galopp-låt. Så..ja. Som sagt, måste känna efter.....

Fyrtakt ;)

eller nej...
fyrtakt med åttondelskänsla

eller, jag kanske måste lyssna igen...

jo, jag skulle nog kalla det så.

Men nu måste jag umgås med sambon... tjoho!

Senast ändrad:

Now - that is musik. He He. Drömmer om att jag sitter till häst och är en bättre ryttare än jag är. Mmmmmmmmmmmmmmm. Feels GOOD! Shit vilka moves!

Ja jag hade inte tid att översätta och tänkte att många nog förstår tyska, men den där är ju mycket hjälp:rofl:

C_L: MEN på den AR-sidan diskuterar i alla fall ryttarna utbildningskalan och i relation till sin ridkonst. Dom kan den :idea: Fast dom har lite problem att få ihop det, dom hade nog klarat sej bättre utan Bent som bara verkar ha förvirrat det för dom:o

Men annars liknar diskussionerna på sätt och vis våra:angel: Gillar detta citat:

Bent Branderup meint, dass jedes Pferd seinen natürlich Schwung hat und wenn es diesen nicht zeigt, so sitze das Problem im Sattel

("BB menar att varje häst har sin egen naturliga schwung och om den inte visar den, sitter problemet i sadeln") Så då vet vi var det sitter på filmerna:idea:

Ja jag hade inte tid att översätta och tänkte att många nog förstår tyska, men den där är ju mycket hjälp:rofl:

C_L: MEN på den AR-sidan diskuterar i alla fall ryttarna utbildningskalan och i relation till sin ridkonst. Dom kan den :idea: Fast dom har lite problem att få ihop det, dom hade nog klarat sej bättre utan Bent som bara verkar ha förvirrat det för dom:o

Men annars liknar diskussionerna på sätt och vis våra:angel: Gillar detta citat:

("BB menar att varje häst har sin egen naturliga schwung och om den inte visar den, sitter problemet i sadeln") Så då vet vi var det sitter på filmerna:idea:

Nu är det DITT Fel att jag har THE över hela datorn :mad::mad:

:rofl:

Jodå jag har koll på musik termerna , det är inte det : )

men ta-tade-ta-tade-ta-tade-ta-tade, låter för mig betydligt mer fyrtakt och springa på i fyrtakt, än ta-da- DAM gör/är. så möjligtvis att det fattas ytterligare ngn sorts åttondels steg från tretakt i ditt exempel jmf med ta DAM exemplet, haha : )

Vi kanske har det gemensamt att vi är familjära med smärta? Är inte du också rejält skadad?

Själv är jag både överkörd, påkörd bakifrån, och frontalkrockad :rofl:

Mig blir man inte av med så lätt ;) :D

Ja, du har rätt. jag är inte heller helt nöjd med ta tate - men det är iaf närmare än wienervalts. Jag funderar på någon typ at punkterad not. men jag måste klura ett tag o känna lite. återkommer.

Men hur får du ihop det om det diagonala benparet landar samtidigt?
Eller tänker du på galopp utan sväv?
*intresserad*

Eftersom jag var en "Hempflinger" under en tid så tolkar jag det som att han nu gjort en sekt av "Dansa med hästar". Jag gillar inte sekter - däremot gillar jag grunderna (kommunikation).

Det blir lite OT och han hör kanske inte hemma på just detta forum. Men eftersom tråden delvis handlar om takt så ville jag plocka med känslan också.

Dessutom är det många tränare inom klassisk ridkonst som vill ha med musiken i träningen.

Jo det förstod jag att du syftade på taktkänsla och det är ju viktigt att ryttaren har taktkänsla. Men har ryttaren inte det får den träna upp den, (och det kan man) för förbi kommer man inte ändå. Det är väl det tråden handlar om.

Musik hade de där ridlärarna på ridskolan också förr, för att hjälpa till att hitta takten. Men då var väl alla hästar av samma typ, stora halvblod mest på den tiden. Samma takt. En del ryttare idag har ju cd-skivor när dom rider, med utvalt musik.

Musik är bra att rida till, om den passar och inte stressar istället.

Jag fattar inegnting - men kan ingen musikteori - tror jag har en vis känsla för rytm. och en höger hjärnhalva som lever ett liv vänster inte förstår :p
jag tror du bakar in svävmomentet?

Inom ridbranschen räknar man hovislag - du ser till hela rytmen?

fan nu har vi ju kul här igen

Själv fattar jag bara hälften - men då är det kuligast :laugh:

Senast ändrad:

Det låter tre slag, med ett sväv mellan, svävet är ett slag sas. :)

Nä nu MÅSTE jag vara mer familjär här hemma. ses allihop

0030.gif

Sorry!
oups-pardon-9877.gif

:D

Men hur får du ihop det om det diagonala benparet landar samtidigt?
Eller tänker du på galopp utan sväv?
*intresserad*

Undrar samma:confused: Det finns filmer och bildserier som visar isättningen. KOmmer den före ned med bak i det diagonala benpar som ska sättas i samtidigt = fyrtakt. I mer eller mindre grad. Eller om den är markbunden bak och saknar sväv:o

:idea:
det du just sa kommer att hjälpa mig känner jag :love:
kan inget om musikteori men detta kommer jag kunna ha nytta av i min sits!
(för svävet)
kan inte riktigt förklara vad jag menar. måste prova först kanske.
trots att jag inte ändrar 3-takten.

Jag var så blyg då så jag vågade inte ifrågasätta, utan kämpa på med att få till wienervalz = inte bra. Där ser man vad viktigt det är att vara tydlig.

och jag börjar hajja varför du är så "konstig" - Du är helt enkelt överbegåvad :D
ställer så svåra frågor att lärare blir besvärad

Min kemilärare hatade mig - för efter 5 min hade jag sabbat hela hans upplägg :D
Han svarade med hopbitna tänder - vi kommer till det :devil: När jag undrade varför sifforna inte stämde i hans formler :rofl:

Stackarn han var ny och tyckte han hade ett jättepedagiskt grepp. Yeah right - sen kom jag och sabbade allt

Tänk att svävmomentet "tar" två takter - om hästen har en bärig galopp

ta ta dam * * ta ta dam * * ta ta dam * *

hajjar du?

take five går i 5/4 dels takt och du ser fem "takter" i "mönstret"

jag gissar, fattar inget - bara utgår från hur det känns i en bra galopp

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar