Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Delvis KL:

Kom på att jag såg ett citat från Steinbrecht ang detta med bett och en hand, som jag inte kan låta bli att lägga in här.

Steinbrecht var ju den modernare av herrarna gamla mästare.

Och det är här den stora skillnaden syns i AR och klassisk dressyr. Den klassiska dressyren använder sig av stång och bridong medan AR aktivt vill ta fram den gamla traditionen med ridning på stång.

Att man sedan inte lyckas så bra är en annan sak.

Ettrig?

Jag ser vad jag ser. Kan du diskutera sakfrågan någon enda gång i tråden istället för att diskutera diskussionen? :o Berätta vad du ser istället och vad du tycker. Det skulle ge mera. Jag gör det, och jag lägger in information och material att ta ställning till. Varsågod och ta ställning om du vill eller läs och lär mera , det tycker i alla fall jag är mera intressant.

"Jag ser vad jag ser". Varifrån (IRL) kommer dina AR-erfarenheter undrar jag (igen). De flesta här (i stort sett alla tror jag) har beskrivit det och därför är det (oftast) lätt att läsa deras inlägg och förstå synpunkter/kritik OCH ta ställning. Det är därför jag frågar dig också. För att förstå.

Ja, det var ju bra att du raderade det där med ömtåliga tår. För det skulle jag kunna ha tolkat.

Ja för jag tolkar faktiskt att du har det, så därför raderade jag.
Jag gillar inte när det blir känsligt för i stort sett ingenting i en diskussion så att varje ord eller fråga måste vägas på guldvåg för att inte misstolkas, men det är jag det.
Nog om det. Kanske kan andra också hitta bra filmer på piaff för att illustera:idea:

"Jag ser vad jag ser". Varifrån (IRL) kommer dina AR-erfarenheter undrar jag (igen). De flesta här (i stort sett alla tror jag) har beskrivit det och därför är det (oftast) lätt att läsa deras inlägg och förstå synpunkter/kritik OCH ta ställning. Det är därför jag frågar dig också. För att förstå.

Från olika ryttare som tränar AR, samt ser man faktiskt en hel del här på buke. OCh filmerna visar väl rätt tydligt tycker jag. Redan för många år sen började en kompis träna AR för rätt känd tränare och redan då kändes det rätt märkligt. Men kanske tidigare att jag hade "gått på" delar av det , - ett tag. Det är möjligt.

Nej jag har aldrig tränat Ar och skulle inte välja att göra det, med det jag känner till om AR och läser du länkarna coh ser filmerna får du också ett rätt bra underlag till att ta ställning själv, om du vill det.

Så då har jag svarat dej. KAn du berätta då vad du ser på filmer och texter och vad du tänker om sakfrågorna kanske? Eftersom du ändå är aktiv i tråden...

Jag har inte ömtåliga tår, och jag känner mig inte hängd om du trodde det var så. Men jag ser ingen vinst i att gå in i och mata tjuvspel där människor försöker sätta dit varandra (något frekvent förekommande på buke). Vad jag menade med att jag inte trodde tråden var till för att hänga någon, handlade om att du frågade varför jag ville se en piaff med schwung. Hjälp vad invecklat detta är nu. Jag trodde du kanske trodde att jag ville hänga någon med min fråga.

Om jag hade en dold agenda bakom min önskan (något jag tror du vet är ganska förekommande här på buke) - den du frågade efter när du frågade varför jag ville se en piaff med schwung, så skulle jag kanske ha lockat någon att lägga in en piaff (blotta strupen) för att sedan totalsåga och hänga den personen. Känns det igen?

Jag hoppas att du och jag förstår varandra nu. Om du tycker det är att ha ömma tår så får det stå för dig. Jag är av en annan åsikt. Jag tycker alla skulle vinna på att faktiskt väga sina ord på guldvåg. Stämningen (som ju bekant brukar vara ett hett samtalsämne här på KR) blir bättre och fler vågar vara med i diskussionerna. Jag försöker väga mina ord. Det gör jag för att göra min fair share av att uppräthålla en god dialog här på KR.

Nu ska jag åka till stallet, men jag kan även jag göra ett försök till att hitta en bra piaff, med in och utgång. :)

:rofl: Härligt med svärdet!!

Intressant att höra det du säger. Rider bent stridsridning? Hur ser det ut isf?

tillägg:
vardagsbruksridning var det jag som kom på :o i hopp om att förstå.

Nej, Bent rider inte stridsridning. Det enda jag kan hitta är ringränning på Fredriksborg, där de rider ruggigt långsamt mot iofs väldigt små ringar, och fäktning till fots.

I videon Royal art of Riding finns det en sekvens med mer invecklad ridning men det är fortfarande inte i närheten av de hastigheter jag anser är verklighetstrogna och som jag har som mål när jag leker krig.

Totola, med all respekt åt dig och dina kunskaper, filosofi och tankar.

Det Finns ingen, vettig ryttare, som inte på ett Ögonblick skulle gå tillbaka till Grunderna under vilket ridpass som helst för att stärka upp och ta vid där det behövs.

Ju mer lärd, ju duktigare ryttare, ju mer känsla ju mer erfarenhet, desto bredare spectrum av olika övningar samt kunskap att använda sig av vid exakt rätt tillfälle.

Här måste jag åberopa erfarenhet av vad jag sett, och jag har sett, Så många Ekipage, varje år de senaste 15 åren..i alla de klasser, Även OS-Ryttare som jag har i min direkta gemenskap..

Jag ser det .. Jag upplever det och ingen skulle ens nämna det, det bara görs.

Man blir inte OS - ryttare av att hoppa över något. (Om man inte är Hoppryttare Hö Hö) :angel:

Jag tror du antingen fått det kapitalt om bakhoven eller formulerat dig på ett sätt så det inte går hem hos mig som läsare.

Som sagt - det beror på vad man pratar om.
Ju skickligare ryttare desto mer effektig "grundträning" alltså blir det precis som du säger att backa tillbaka under ett och samma pass, och oftast ta sig igenom det eller åtminstone avancera under ett och samma pass (ev. undantag omskolning/inridning).

För en nybörjare eller halvnybörjare är det en helt annan sak att träna grunder. En helt annan grad. Vet du inte ens vad du egentligen strävar efter för att du aldrig upplevt det, då får man också en annan grad (eller ingenting på vad som känns evigheter) och det riskerar att ta längre tid under tiden ryttaren upptäcker grunderna.

Som någon sa i ett helt annat sammanhang (på ett ungefär):
Även om det känns som att vi sitter och tränar samma sak år ut och år in och stöter på samma typ av svagheter med jämna mellanrum hela tiden i utbildningen, så för varje ny gång startar man ur ett lite annat utgångsläge, med lite mer i bagaget = oändligt många nyanser.
Det tar längre tid att skola en ryttare till grunderna än att skola en häst till grunderna vill jag påstå :)

Senast ändrad:

Jag VET, (Jag tror du vet att jag VET) Att Ändamålet är att bygga en stark frisk häst och att många hästar MÅR BRA av BB:s utbildnings-skala, Men, det är i min TRO, Att det är för att eleverna harvar runt i skritt i ett par år, Nog stärker det vilken häst som helst, skritt är ju en fantastiskt läkande metod
. Men seriöst. Detta måste vara en skröna som det är dags att avliva. Har du träffat på någon ryttare som skrittar i flera år? Jag kan ju inte vara säker, men jag har inte träffat på någon. Varken bland mina ryttarvänner eller på träningar och kurser. Vart kommer det ifrån? Visst är man mycket noga med att grunderna sitter innan man går vidare, men att skritta i flera åt låter bara påhittat.:crazy:

I övrigt har jag inte, Med de hundratals ryttare jag beser varje år, elever till olika levande mästare, sett NÅGON av BB:s elever komma längre än till halva steg.
Det har jag. Flera gånger och då ska tilläggas att jag bara träffat ett fåtal som ridit för honom.
MED Kvalitet måste tilläggas. Funktionellt.
ja såklart.

Jag behöver ju inte tjata om det heller men jag TROR att vi måste skilja på Ridning och Show.
Absolut. Lika viktigt som att skilja på uppvisning/tävling som träning. (vilket ofta är orsak till missförstånd och att folk pratar förbi varandra här på forumet. De pratar inte om samma sak helt enkelt)
Visst kan showig ridning vara funktionell också, men det är inte det primära målet. Där är det uppseendeväckande och spektakulära vad man vill få fram i första hand. (precis som man på tävlingsbanan vill ha höga poäng främst) Detta borde gå hand i hand egentligen, men så ser inte verkligheten ut.

Senast ändrad:

Bra förklaring! Men vad är det för fel på ordet schwung :D
För mej är det du förklarar schwung.

det är inget fel med ordet Scgwung, men nämner jag ett ord som vi inte använder i vardagligt tal som amplitud - då tar folk inte förgivet att de vet vad jag menar utan checkar av att man pratar om samma sak - innan diskussionen fortsätter

Många ser nog scwung som en slags spänst - men hästen kan se spänstig ut på många olika sätt som inte är rätt

om man narrow it down till att handla om större rörelseomfång i alla (läs ryggens) leder då blir det mer specifikt

Eftersom det inte är vardagsmat att se hästar som har en rörelse igång i ryggen så tror jag inte alla har det för ögonen

MVH Susan som måste krångla lite :D

mitt mål är att rida på ett sätt som stärker hästen. och jag kan hittills inte se ett enda ekipage från AR-världen som gör det.[/QUOTE]
Om du inte sett ett enda AR ekipage som så är det bara att beklaga. Undrar vart du tittar för jag ser många.
Mycket positiv utveckling. Men jag ser även andra hästar och ryttare utvecklas positivt. Det hänger inte på om de har en AR tränare eller inte. Det hänger på ryttarens inställning och om det har en BRA tränare eller inte. (de bra finns inom olika inriktningar liksom de dåliga)
Ja men återigen, målen som många AR-ryttare verkar ha skiljer sig så avgrundsdjupt från mina mål, och detta syns på videona i den andra tråden liksom i argumenten. Om jag har sett 0 AR-ryttare prestera något som jag tycker ser ut att vara stärkande dressyr, "för hästens skull", men en och annan inom de andra inriktningarna så är jag benägen att tro att AR som ridstil har något inbyggt fel.
Jag har ingen aning om vad du lägger i begreppet AR. Uppenbarligen inte någonting som ens liknar vad jag lägger i det. Målen som ARryttare har skiljer sig lika mycket som andra ryttares mål.
Men vi efterlyser ju de bra ryttarna i tråd efter tråd.
Ja den frågan kommer ofta upp, men när någon vill visa något så är det inte längre bra som duger. Då blir det bara klagomål för att det inte är perfekt. Och helt ärligt. Hur mycket är perfekt i världen? Jag tror den ryttare som lyckades rida omkring perfekt skulle tröttna rätt snart.
Det finns gott om bra ridning. Ridning som utvecklar häst och ryttare. Det är inte bara de som kommit längst som är bra för mig utan de som lär sig och utvecklas och tar tillvara sina erfarenheter.

Det är helt riktigt att man inte kan se förbättring om man inte ser hur det var från början, men man kan hitta en hel del videos på vanlig-dressyr-hobbyryttare som med hjälp av sin tränare lyckas göra en eller två saker bättre och man kan tydligt se förändringen från total katastrof i början till ett ganska trevligt ekipage med fortfarande en hel del jobb framför sig men som är på rätt väg.
När ett ekipage förändras mycket inom en kort stund säger det mig att det inte är befäst utan att man gått för fort fram. (beroende på vad man åtgärdat förstås)
Man kan ju också se drösvis med hemska filmer av träningar också, men de dåliga exemplen är ju inga bra exempel. (Dressyr-hobbyryttare förresten. Den benämningen kunde passa in på mig. Den säger ingenting om hur ryttaren tränar sin dressyr.)
En förändring kan ta tid innan den är befäst och detta syns inte på film. Ofta jobbar man med en sak i taget också och ger avkall på helheten ibland för att träna en detalj. Det ser inte så fint ut på film, men huvudsaken är vad det ger i förlängningen. Man har generellt ett längre perspektiv på träningen inom AR. Det får ta den tid det tar för att just det ekipaget ska förstå och vara med både mentalt och fysiskt.

Detta ser jag inte i AR-videona utan där ser man ryttare på hög nivå inom inriktningen som missat grundläggande utbildningssteg, eller rättare sagt, hoppat över dem för att de inte tycker det är viktigt. Därav min aversion mot AR som helhet.
Att hoppa över grunderna är ju närmast en dödssynd. Grunderna är ju helt avgörande. Det hör inte ihop med AR att hoppa över eller missa i grunden. Det hör ihp med dålig ridning i så fall. Låt inte en inriktning få representeras av de dåliga exemplen.

Som sagt, jag jämför inte med tävlingsdressyr eftersom mitt mål med ridning inte är tävling utan snarare att sätta in på min hästs "hållbarhetskonto" varje gång jag rider den. Att göra den mer dansant, energisk, elastisk, lätt att rida, lätt att samarbeta med, och den ska göra det på ett för den enkelt sätt.
Då har vi faktiskt exakt samma syn på hästens träning.
Det är precis så jag resonerar.:) (men vi har olika vägar att ta oss framåt)

:eek::rofl:

Stackars häst!! :crazy:

Någon som vet om det är en seriös metod för att träna in piaff och vad syftet med pinnen var?

Där ser man hur folk använder ordet klassiskt för att ge legitimitet åt det de håller på med.

jag ser det som ett skämt- pinnen och den dinglande moroten blir väl som en broms - gå inte framåt - istället för att dra i tygeln

Jag konstaterar - jag är glad att jag inte är häst

KL

I övrigt så fan vad ni skriver - ska se om jag kan komma ikapp efter hästarna

vet inte om jag missat diskussionen - man jag har svårt att se schwung i en piaff eftersom den inte tar rörligheten i lederna alls nästan, då den är så extremt i ett ytterläge.

Men jag kanske har missförstått på vägen

KL.
Appropå "basics for what?".
"Basics for this" är inte fel (innehåller det mesta och är betydligt mer intressant än en perfekt utförd piaff):
http://www.youtube.com/watch?v=k6s9GRTedGY

Och här kommer en appropå takt ;):
http://www.youtube.com/watch?v=6MRzcAcRb4Y

Jo då - jag hängde på många år - men........ ja - jag är inte sekt-människa! Fast filmen ger ändå en tanke tycker jag. Det handlar inte bara om teknik.

Ja den första var typ gymkhana vilket visades en häftigare i andra tråden. Ja det är jättenyttigt för ryttaren, som sagt i den tråden gjorde vi mycket sånt med ungarna för att det var roligt och för balansen. Min son bytte galopp utan att ha en aning om vad han gjorde, bara genom att han är väldigt välbalanserad i sej själv och var så med i det han gjorde att han använde vikten exakt.:bow:

Att öppna grindar o dörrar är praktiskt och det lär jag alla hästar jag rider, liksom att kunna plocka upp saker och vara lydiga att manövrera öht när man ska ta sej fram. Jättepraktiskt särskilt när man red med unghäst på släp tex att kunna kontrollera sin egen med en hand och manövrera runt i ev kritiska situationer.

Så absolut, bra träning:bow:. MEn inget som på något sätt ersätter den grundträning som vi pratar om i tråden. Eller hur tänkte du:confused:

Den andra övergår min förmåga vad du ville säga med den. :confused:

Ja vi förstår varandra:) Men det är just för det du skriver som jag inte orkar fundera så mycket över vad som ev ligger bakom vad, det tjänar inget till, så om jag frågar om avsikten så är det för jag undrar:idea:

Det är svårt med schwung i piaff, det är en väldigt krävande rörelse men jag har sett hästar som piafferat så att man tydligt kan tala om schwung men kan inte hitta någon bra nu. OCh jag minns inte hur de såg ut för övrigt om det var bra piaffer. Det är inte riktigt min grej med piaff, det är långt kvar dit:D

Men schwung ska finnas med i samling, om den sak komma ur framåt, tänker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ja den frågan kommer ofta upp, men när någon vill visa något så är det inte längre bra som duger. Då blir det bara klagomål för att det inte är perfekt. Och helt ärligt. Hur mycket är perfekt i världen? Jag tror den ryttare som lyckades rida omkring perfekt skulle tröttna rätt snart.
Det finns gott om bra ridning. Ridning som utvecklar häst och ryttare. Det är inte bara de som kommit längst som är bra för mig utan de som lär sig och utvecklas och tar tillvara sina erfarenheter.

Jo bra skulle absout duga? Lägg gärna in någon du tycker är bra, för diskussionens skull. Det måste inte vara perfekt, men bra representant för sin inriktning. Menar du då att Bent inte är det? Tycker du videorna på BB visar god ridning? Utveckla gärna vad du ser som bra eller mindre bra i dem.

KL

Tänkte, asch vadå, klart man kan hitta på Tuben, nån med bra Piaff...så jag tog datorn o knallade in i tvättstugan där jag har supernabbt Internet (Eller..ja, nästan då :p )

Efter en timme, träsmak i Röva och surare än Citron för Mission Impossible så skiter jag Nu i det, går ut o klappar på min egen Kung och hoppas en dag få lära mig av honom hur det ska kännas.

(Jag har inget träns :o )

Jag hittade en Kladruber, en svart sak, Hingsten Morgana som var fin för att vara svart (Dom är oftast lite klumpigare vagnshästar) o hade ganska ok sänkt rumpa men det var väl allt.

Nu skit´Ja i´t.

:angel:

Här är skalan förklarad på tyska, för den som kan läsa det:idea: Bla skillnaden i rakriktning och den "rakriktning" som innebär att hästen spårar och inte skjuter ut bogar!

Samt schwung, apropå schwung i piaff, så måste det finnas i all samling och måste inte innebära faktiskt rörelse framåt.

http://www.reitlehre.de/skala%20der%20ausbildung.htm

Och ang piaff:

Jag ger upp, det kan inte hjälpas, jag lägger in denna:D

http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4&feature=related

Man kan diskutera mycket om Totilas av olika skäl men dessa piaffer har schwung tycker jag och titta hur han går i och ur:love: Men det är en mycket speciell och fantastisk häst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar