Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...
Jag har besökt oerhört många tävlingsplatser (dressyr) genom åren och kan på rak arm erinra mig två tillfällen (sedan mitten av 80-talet) som lett till anmälan då spö missbrukats.
Jag har även jobbat i proffsstall, som du kallar det, med dressyr- resp. travhästar, och ingenstans har man haft åsikten att hästen ska "spöas upp" för att lyda.
Så jag undrar fortfarande vad det är för underligt folk du har omkring dig. Såtillvida det inte är så att en endaste liten "dutt" med spöet innebär att hästen "rappas upp" enligt dig. Vi har ju alla olika referensramar.
Som sagt - jag är inte ensam om att uppleva den traditionella hantering som för hård där man ofta anvädner våld. Kanske är det för att det ändå är den vanligaste formen av hantering och i den vanligaste finns det förstås flest utövare och då också flest rötägg/okunniga (rötägg är de som inte bryr sig om hästen utan rider bara för sin egen höga nöjes skull och okunniga räknar jag till dem som inte menar nåt illa egentligen men som fått lära sig fel och inte är kunniga nog att förstå att det är fel) ? Inte vet jag men jag har ju bara erfarenhet av vanligt hästfolk, inga proffsstall, som du. När jag skriver att jag sett vissa proffs använda våld så menar jag att jag sett på tävlingsplats elelr på TV.
Vad jag menar är inte en "dutt" med spöet (som när man använder spöet som förlängd arm), utan rapp som gör mer eller mindre ONT för hästen. Och den attityden man samtidigt har för hästen...
När det gäller NH så bygger mina åsikter på mer än några få personer...
Samam gäller för mig vad gäller den traditionella hanteringen.
En reflektion angående tricks. Anser du, som NH-inspirerad, att tricks är "naturligt" för hästen?
ALLt kan inte vara naturligt. Då skulle man inte kunna använda hästen till NÅT! Man eftersträvar så naturligt som MÖJLIGT inom NH, t ex har jag hästen på lösdrift också. Men allt genomsyrar inte naturlighet...
För övrigt är anledningen till att man ifrågasätter att skaffa häst för att träna tricks med, hellre än att rida/köra, just det att hästen behöver motion. Fysisk motion. Inte bara psykisk.
Jag har nog vart otydlig. Självklart komemr hästen min mestadels att användas till ridning/körning och därmed alltså få motion men vad jag försökt att säga att jag inspireras och är intresserad av så mycket MER än av sporten med hästen. Jag är glad att bara få ha en vän i en häst. Jag är nyfiken och tycker det verkar kul att pröva att lära den några tricks... men det är inte DET som är huvudsyftet med hästen! Det är ALLT vi kan göra tillsammans. Givetvis vill jag att han ska tycka det är kul också, det vi gör. Om han verkar tycka att det är tjatigt o tråkigt att träna tricks, ja då fortsätter vi väl inte med det. Jag har dock inte ens prövat än, han är ju bara 3 ½ år.
Jag inspireras mycket av den akademiska ridningen och kommer försöka utbilda honom inom det. Inkörd är han nu under hösten och han kommer köras då och då även om det, iaf inte i nuläget, är vad jag tycker är roligast.
Han löshoppades för några veckor sen också och verkade tycka att det jättekul! Nu vilar han mest, årstiden är inte den roligaste tycker jag, så han får ha sina vilomånader nu efter allt han lärt sig under hösten. (både körts och ridits in även om vi inte hunnit så långt med nåt av det)
Efter dagens besök kan jag återigen konstatera att han är redan sådan som jag vill och som skulle förväntas av de flesta. Han var nämligen väldigt ohanterad när jag köpte honom och var bortskämd som tusan, inte avskiljd från mor sin (drygt 2år var han). Han var bufflig, nonchalant, respektlös... inte van att ställas krav på. MEN såå snäll och go´! Och kelig och social. Han behövde bara lära sig hur man beter sig och jag har hela tiden vart väldigt mjuk och försiktig men ändå bestämd. Försökt va så iaf! Jag har utvecklat mig själv och mitt sätt att hantera hästar, jag har lärt mig mycket av att för första gången ha en unghäst. Det är jättekul!
Jag kommer inte hålla på tjata på honom genom upprepade NH-övningar när det redan fungerar så bra. Jag har faktiskt förstått, tro det eller ej, att man inte ska göra det om hästen redan är bra och dessutom är Hempfling mycket klok vad gäller den biten... att man inte ska tjata på dom... och det tycker jag låter klokt. han håller inte heller på med flyttningar av hästen och "repviftande" utan enbart kroppsspråk!
Jag har tagit bitar lite här och lite där och har räknat Hempfling dit också men han är ju egentligen ingen traditionell NH-människa.