Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...
knapprån
Tycker det är tråkigt att det finns de som alltid ska haka upp sig på ord. Att de finns de som är trångsynta och alltid ser världen svart och vit.
Jag är själv väldigt intresserad av hästhantering, men eftersom jag också besitter en del sunt förnuft ser jag själv till att ta till den del jag finner logisk och intressant.
Att det inte skulle finnas mindre bra ridskolor är för mig lika självklart som att det finns de "NH"- tränare som man hade gjort sig själv en tjänst att kasta pengarna direkt i sjön.
Jag rider dressyr där det finns en väldigt traditionellt tänk, där jag har lärt mig väldigt mycket, precis som innan den amerikanska- (/spanska-) hästhanteringen. För mig känns det fullkomligt idiotiskt att förkasta alla de gamla lärorna, som finns inom "båda" grenarna, men att samtidigt inte ta till sig nya rön och forskningar just för att man alltid ska hålla sig till att "göra som man alltid har gjort".
Av någon underlig anledning så finns det för många bara
en rätt skola, den svenska traditionella, all amerikansk kunskap är endast människor som har gått en helgkurs, på sin höjd en vecka eller två. Som om att ett så stort land inte har gedigna universitetsutbildningar.
Det går ju inte att bortse från att deras hästhistoria ser annorlunda ut från vår.
Jag kan ju bara svara för mig själv, att gå kurser för någon som
jag anser kan hästhantering har bara hjälpt mig. Precis som jag tycker det är självklart att få in ny tankar och andra synsätt när det kommer till dressyren- varför begränsa sig inom ett område som jag lägger mest tid på, hanteringen?
Det har definitivt lärt mig tänk ännu mer häst. Även om jag anser att min häst har lärt mig det mesta jag kan, så hade vi aldrig kunnat skipa alla omvägar, som vi fortfarande tar med jämna mellanrum, och inte en enda gång känns det som om vi försöker oss på "quick fix" eller tar dåliga genvägar.
Jag kommer nog aldrig förstå de som står på tå, tittandes in genom ett smutsigt fönster där näsan knappt räcker upp till fönsterbläcket, och påstår att de har gett "NH" en riktig chans. Jag har fullförståelse att de finns de som inte har samma mål som mig, men att träna för en tränare (som bevisligen inte var mycket att hänga i julgranen) och säga att denne talar för oss alla är värdelöst och rätt oförskämt.
Precis som att jag har avverkat en del dressyr tränare innan jag hittade en som var rätt för mig.
Jag tycker det är skitkul med övningar på marken, jag tränar dels för att det är kul, att skapa ett starkare band till min häst. Men också för att den dagen vi stöter på ett problem så vet vi hur vi ska hantera det. Jag är övertygad om att en häst blir tryggare när den vet vad som förväntas av mig. För mig är det ledarskap.
Ledarskap är ett väldigt laddat ord. För vissa betyder det att man styr och ställer bara
för att. För andra räcker det att man visar en gång att man är konsekvent och vilka regler som gäller. Medan vissa är ledarskap något man kan förhandla sig till eller muta.
Jag har träffat på kuvade hästar under båda kategorierna, utan att för den sakens skull förkasta hela dess system.