Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Ja man kan diskutera både ryttaren och hästen både länge å väl :laugh:
Men vilken sits han har Gal!!! Genomsläpplig deluxe.

Att hoppa över grunderna är ju närmast en dödssynd. Grunderna är ju helt avgörande. Det hör inte ihop med AR att hoppa över eller missa i grunden. Det hör ihp med dålig ridning i så fall. Låt inte en inriktning få representeras av de dåliga exemplen.

Du skriver mycket om grundkvalitéer som viktiga. Men kan du inte visa en film på vad du tycker är bra då ur den synpunkten, nu när det verkar svårt att hitta något där man inte hoppat över grunderna? (Beroende förstås på vilka grunder man talar om givetvis men jag talar om utbildningsskalan)

Som exempel har vi inte sett många filmer varken här eller i andra tråden där hästen har schwung varken AR eller tex de franska eller spanska hästarna. De som har det är SRS och HUbertus och hästen Totoola, av dem vi såg i andra tråden (vet inte om jag glömt någon).

De övriga saknar (vad jag minns nu) grunder som takt, lösgjordhet, kontakt. OCh därmed finns ingen schwung (som är den fjärde kvalitén och den över grundnivån) eller hur? Och därmed ingen rakriktning och ingen samling. ÄR vi överens?

Har du någon film på AR-ryttare som visar schwung i trav och galopp? Finns filmer som vi ännu inte sett där BB;s hästar visar det? Eller andra.

Delvis KL

Schwung har ju inte bara med hästens gångarter att göra (som man kanske vill tro om man inte erkänner innehållet i utbildningsskalan och tror den är enbart för tävlingshästar i dressyr) utan rids fram mycket systematiskt. Och schwung om något får väl en häst att se stolt ut och dessutom vara bekväm för ryttaren:idea: så det borde ju vara prioriterat enligt BB:s ideal kan man tycka:confused: Eller hur?

Om schwung:

Ob Schwung entstehen kann, hat viel mit dem Tempo zu tun. Reiten Sie das Pferd unter seinem Grundtempo treten die Hinterbeine nicht genügend mit und es kann keinen Schwung entwickeln. Reiten Sie zu schnell wird das Pferd eilig. Statt langer schwingender Tritte macht es dann viele kurze. Es entsteht ein Nähmaschinen Trab oder Galopp.

Undertempo resp övertempo för hästen är ju vad som ofta visas på AR-filmer resp tex på spanska hästar. Då blir det ju naturligt att man inte kan ha schwung.

Och man har heller inte taktmässigheten (att rida i det tempot som passar hästen för att hitta taktmässigheten är mycket viktigt) Därmed är hästen inte i balans, inte lösgjord och man får inte en reell kontakt....

Så alltså kan man utan att kränka någon då, eller vara ettrig.. påstå att på de filmerna bla BB, fanns inte grundkvalitéerna på plats, eller hur?

Eftersom alla de här uppräknade kvalitéerna behövs för verklig rakriktning och samling så fanns helt följdriktigt inte det heller, hästen är inte samlad, hur sakta man än häver sig runt i en piruett eller öht:o

Eftersom alla anser att grunder är viktiga, kan vi vara överens om ovanstående:confused:

Och nu har inte heller jag tid på ett tag och slutar bomba tråden:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det blir lätt en diskussion om det ekipaget:D men jag håller mej till att hästen är helt outstanding och klart han är en oerhört skicklig ryttare.

Holländarna har ju också precis som BB ansett att utbildningsskalan är rätt onödig, och för dem går det ju bra.....Men skillnaden är att de måste (har Sjef sagt själv) anpassa sig till kraven på tävlingar och de är utformade enligt dessa grunder så de måste alltså ha koll på kvalitéerna och det tror jag att dessa ryttare har. Men de prioriterar också showighet, som Bent, tänk Totilas med rökridåer:rofl::D

Ja den första var typ gymkhana vilket visades en häftigare i andra tråden. Ja det är jättenyttigt för ryttaren, som sagt i den tråden gjorde vi mycket sånt med ungarna för att det var roligt och för balansen. Min son bytte galopp utan att ha en aning om vad han gjorde, bara genom att han är väldigt välbalanserad i sej själv och var så med i det han gjorde att han använde vikten exakt.:bow:

Att öppna grindar o dörrar är praktiskt och det lär jag alla hästar jag rider, liksom att kunna plocka upp saker och vara lydiga att manövrera öht när man ska ta sej fram. Jättepraktiskt särskilt när man red med unghäst på släp tex att kunna kontrollera sin egen med en hand och manövrera runt i ev kritiska situationer.

Så absolut, bra träning:bow:. MEn inget som på något sätt ersätter den grundträning som vi pratar om i tråden. Eller hur tänkte du:confused:

Den andra övergår min förmåga vad du ville säga med den. :confused:

Det var många :confused: Kanske beror det på att inget av innehållet hade något att göra med dina inlägg.

Länk nr 1
Detta är inte något "man gör med ungarna". João Lynce är världsmästare i Working Equitation. Mitt syfte var att visa ett exempel på mål man kan ha när man håller på med klassisk ridkonst (det var några som nämnde "basics for what?"). Nu vet jag faktiskt inte om du driver med mig så jag struntar i att svara mer utförligt. :confused:

Länk nr 2
Det har i tråden diskuterats olika sätt att se på "takt". Detta är ytterligare ett sätt vilket utgår från känsla snarare än teknik. De flesta här är säkert bekanta med Hempfling - men kanske inte följt honom på senare år. Jag tyckte därför att länken var lite kul.

Jag tyckte båda länkarna var kul! :laugh: Alltså inte haha-kul, utan intressant-kul! :bow: Bra tillfört tycker jag.

Jag tror det är WE jag måste börja med. Alltså det är nog det som fattas för mig o min häst tror jag. Det verkar verkligen helkul! Det eller tjurfäktning :D

Nä, men seröst. Jag är helt med på att för att känna takt behöves lite musikalitet. En annan grej som är lite kul 'missuppfattning' är att galoppen skulle vara tretakt. Det är den inte. Det är hyffsat snabb fyrtakt med en halvnot och två fjärdelsnötter.

Skritt tänker jag mig som:
ta ta ta ta
traven är
tate tate tate tate
och galoppen
ta tate ta tate ta tate

Om någon nörd är närvarande som fattar vad jag menar... :o

Ja det är väldigt tydligt för de flesta mäniskor att det ligger olika mål och inriktningar bakom och det är ju helt OK, men diskussionerna kommer ju sig i att en del (läs främst bigganl och Immer) med syndens envishet fortsätter hävda att det är samma mål och samma inriktning. Ja vi började ha en sådan diskussion om westernhästar om deras syfte och träning främst genom bra inlägg av Bewilded och det var riktigt intressant tills det spårade ut genom att vissa användare började hävda att det oxå var samma som "vanlig dressyr" och att inte fanns någon skillnad

***Oj, glömde skriva KL, fast det är ju inte ett regelrätt KL, utan jag lyfter nog upp det till almänheten bara***
Nu är jag här o krokar upp ett tidigare inlägg som jag läste igen, och tycker är lite intressant. För som jag förstår det så är det något jag inte förstår.:D

Det jag är nyfiken på är vad som menas är samma. Jag skulle vilja förstå. För någonstans dras en linje, och där skiljer sig ridningen åt. Den linjen verkar befinna sig på olika nivåer/platser/positioner eller vad jag ska kalla det i min metafor. Jag skulle vilja veta vad det är som är lika. Tror nån annan var inne på lite samma spår, var det C_L?

Nånstans finns det ju en uppfattning, som jag tolkar som att all ridning är ridning och vanlig dressyr. Jag undrar vad det är som fattas för att vi ska kunna förstå de som menar att det är samma ridning. Det känns som att vi fattas någon pusselbit till att förstå dem.

Är det någon som vill stiga fram och göra sin röst hörd och hjälpa mig att förstå? Hur menar ni? :)

Senast ändrad:

Jag tyckte båda länkarna var kul! :laugh: Alltså inte haha-kul, utan intressant-kul! :bow: Bra tillfört tycker jag.
//..
Nä, men seröst. Jag är helt med på att för att känna takt behöves lite musikalitet. En annan grej som är lite kul 'missuppfattning' är att galoppen skulle vara tretakt. Det är den inte. Det är hyffsat snabb fyrtakt med en halvnot och två fjärdelsnötter.//..

Jag blir glad och tacksam att någon fattar vad jag menar och säger det...... :bow:

WE. Ja - du har rätt. Det ÄR ju ett alternativt "bruksryttar-användningsområde" (som alternativ till tjurfäktning och "krig"). Dessutom ger det konkreta MÅL, bl a för att rida med enhandsfattning liksom dressyrmomenten.

Galoppen ja. Måste nog känna efter nästa gång jag sitter till häst.... Vid skrivbordet känner jag "ta-da-DAM, ta-da-DAM" - tre-takt.... Och byten gör man vid "da"........ strax före DAM.........????????

..... och nu är jag ute på j-igt HAL IS ska sägas!

Galoppen ja. Måste nog känna efter nästa gång jag sitter till häst.... Vid skrivbordet känner jag "ta-da-DAM, ta-da-DAM" - tre-takt.... Och byten gör man vid "da"........ strax före DAM.........????????

yes box, det är en galopp jag känner igen.

och galoppen
ta tate ta tate ta tate

inte denna. Men jag kanske räknar kasst eller har dålig taktkänsla : )

Senast ändrad:

.......fast när det gäller musik så är "Sultans of Swing" med Dire Straits en bra galopp-låt. Så..ja. Som sagt, måste känna efter.....

Hempfling är dansare huh?

jag lägger in en massa annat i den länken jag. Många kvinnor har ingen kontakt med sitt bäcken, eller med sin kropp, de är avskurna nedanför huvudet

Ridning blir bättre ju lägre tyngdpunkt - då måste man ha sitt medvetande i sitt bäcken - kraftcentrum ligger i höjd med livmodern - ett tabu område för vissa

Jag har haft så mycket problem med mitt bäcken efter en lårkaka för hundra år sedan- Tack vare nordis så har jag blivit mer kroppsmedveten, lagt ned mycket tid på rehab och först nu kan jag "skaka rumpa"
Nu kan jag GE hästen min rumpa att dansa samba med :D och det behövs för den snubben är RÖRLIG

Jag tolkade att det var det som Hepfling ville åt. Ärligt så kan Gaal "kissa och gå och lägga sig" jämfört med hempflings genomsläpplighet

SÅ tolkar jag det filmklippet, det handlar inte bara om takt, det handlar om "let go"

så här säger jag som bor i "So you think you can dance" bubblan

för att uppleva afrikanska rytmer så måste man bli ett med musiken, på samma sätt som man känlsomässigt måste gå upp i ridningen

dansarna säger att det som är svårt med afrikansk dance är att man inte räknar. alltså no use för vänstra hjärnhalvan - allt sker i höger - precis som i ridning

Inte vet jag om det är så Klaus tänker - men så tänker jag

Jag kliver fram

För mig är det så grundläggande att hästen måste få rörelsefrihet i kroppen - alla restraints (rörelseinskränkningar) gör ont i mig - och skorrar lika illa i min själ som falska toner i en musikers

Kanske för att Satan i min värld stavas mjölksyra Jag ver hur det känns när korppen skriker som ett gnisslande gångjärn - eller frigolit på glas, gnisslande krita på svarta tavlan.

Precis som en musiker blir fysiskt illamående av falsk sång (antar jag :o) så blri jag fysiskkt illamående av disharmoni

Jag skojjar inte - och det är orsaken till att jag väldigt sällan ser filmer till slut- jag är mao inte massochist, jag blir fysiskt illamående av disharmoni

Senast ändrad:

Edit Jag var förvirrad

galopp med nordis

http://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs

varje häst har ju "sitt" tempo. Min tränare tog fram musik som passade till hästarna att rida till - för att hjälpa ryttarna "let go"

jag fick ingen :crazy; men jag har hittat själv

Senast ändrad:

Jag kliver fram

För mig är det så grundläggande att hästen måste få rörelsefrihet i kroppen - alla restraints (rörelseinskränkningar) gör ont i mig - och skorrar lika illa i min själ som falska toner i en musikers

Kanske för att Satan i min värld stavas mjölksyra Jag ver hur det känns när korppen skriker som ett gnisslande gångjärn - eller frigolit på glas, gnisslande krita på svarta tavlan.

Precis som en musiker blir fysiskt illamående av falsk sång (antar jag :o) så blri jag fysiskkt illamående av disharmoni

Jag skojjar inte - och det är orsaken till att jag väldigt sällan ser filmer till slut- jag är mao inte massochist, jag blir fysiskt illamående av disharmoni

Varenda stavelse kunde varit min.

Ja, ta-da-DAM går säkert oxå bra. Men regelrätt tretakt är det inte. Tänk wienervalz. Det är tretakt.

Jag förstod att jag var nördig, jag använde musikteorins termer, för jag tänkte att jag skulle vara tydlig. En musiker använder utrycken: ta, tatte, tavateve osv när noter ska beskrivas tydligt. Det är vedertagna begrepp så att säga. Men ta-da-DAM går det med :) och det uppfattar (nördiga) jag som snabb fyrtakt med två fjärdedelsnötter och en halvnot. Bara det inte är wienervalz - som faktiskt är tretakten ;)

Nämligen så att jag när jag var mindre blev så förvirrad när jag försökte känna tretakt i galopp och tyckte att jag aldrig fick till det. Men nu vet jag ju bättre, tänk om nån kunde sagt det från början att det var fyrtakt, då hade jag sluppit förvirringen. Jag var så blyg då så jag vågade inte ifrågasätta, utan kämpa på med att få till wienervalz = inte bra. Där ser man vad viktigt det är att vara tydlig.

Sus:
Jo, jag håller med. Afrikansk musik ligger djupt in.

Eftersom jag var en "Hempflinger" under en tid så tolkar jag det som att han nu gjort en sekt av "Dansa med hästar". Jag gillar inte sekter - däremot gillar jag grunderna (kommunikation).

Det blir lite OT och han hör kanske inte hemma på just detta forum. Men eftersom tråden delvis handlar om takt så ville jag plocka med känslan också.

Dessutom är det många tränare inom klassisk ridkonst som vill ha med musiken i träningen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden