Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att hoppa över grunderna är ju närmast en dödssynd. Grunderna är ju helt avgörande. Det hör inte ihop med AR att hoppa över eller missa i grunden. Det hör ihp med dålig ridning i så fall. Låt inte en inriktning få representeras av de dåliga exemplen.
Ob Schwung entstehen kann, hat viel mit dem Tempo zu tun. Reiten Sie das Pferd unter seinem Grundtempo treten die Hinterbeine nicht genügend mit und es kann keinen Schwung entwickeln. Reiten Sie zu schnell wird das Pferd eilig. Statt langer schwingender Tritte macht es dann viele kurze. Es entsteht ein Nähmaschinen Trab oder Galopp.
Ja den första var typ gymkhana vilket visades en häftigare i andra tråden. Ja det är jättenyttigt för ryttaren, som sagt i den tråden gjorde vi mycket sånt med ungarna för att det var roligt och för balansen. Min son bytte galopp utan att ha en aning om vad han gjorde, bara genom att han är väldigt välbalanserad i sej själv och var så med i det han gjorde att han använde vikten exakt.
Att öppna grindar o dörrar är praktiskt och det lär jag alla hästar jag rider, liksom att kunna plocka upp saker och vara lydiga att manövrera öht när man ska ta sej fram. Jättepraktiskt särskilt när man red med unghäst på släp tex att kunna kontrollera sin egen med en hand och manövrera runt i ev kritiska situationer.
Så absolut, bra träning. MEn inget som på något sätt ersätter den grundträning som vi pratar om i tråden. Eller hur tänkte du
Den andra övergår min förmåga vad du ville säga med den.
En annan grej som är lite kul 'missuppfattning' är att galoppen skulle vara tretakt. Det är den inte. Det är hyffsat snabb fyrtakt med en halvnot och två fjärdelsnötter.
Ja det är väldigt tydligt för de flesta mäniskor att det ligger olika mål och inriktningar bakom och det är ju helt OK, men diskussionerna kommer ju sig i att en del (läs främst bigganl och Immer) med syndens envishet fortsätter hävda att det är samma mål och samma inriktning. Ja vi började ha en sådan diskussion om westernhästar om deras syfte och träning främst genom bra inlägg av Bewilded och det var riktigt intressant tills det spårade ut genom att vissa användare började hävda att det oxå var samma som "vanlig dressyr" och att inte fanns någon skillnad
Jag tyckte båda länkarna var kul! Alltså inte haha-kul, utan intressant-kul! Bra tillfört tycker jag.
//..
Nä, men seröst. Jag är helt med på att för att känna takt behöves lite musikalitet. En annan grej som är lite kul 'missuppfattning' är att galoppen skulle vara tretakt. Det är den inte. Det är hyffsat snabb fyrtakt med en halvnot och två fjärdelsnötter.//..
Galoppen ja. Måste nog känna efter nästa gång jag sitter till häst.... Vid skrivbordet känner jag "ta-da-DAM, ta-da-DAM" - tre-takt.... Och byten gör man vid "da"........ strax före DAM.........????????
och galoppen
ta tate ta tate ta tate
Jag kliver fram
För mig är det så grundläggande att hästen måste få rörelsefrihet i kroppen - alla restraints (rörelseinskränkningar) gör ont i mig - och skorrar lika illa i min själ som falska toner i en musikers
Kanske för att Satan i min värld stavas mjölksyra Jag ver hur det känns när korppen skriker som ett gnisslande gångjärn - eller frigolit på glas, gnisslande krita på svarta tavlan.
Precis som en musiker blir fysiskt illamående av falsk sång (antar jag ) så blri jag fysiskkt illamående av disharmoni
Jag skojjar inte - och det är orsaken till att jag väldigt sällan ser filmer till slut- jag är mao inte massochist, jag blir fysiskt illamående av disharmoni