Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Vi kanske har det gemensamt att vi är familjära med smärta? Är inte du också rejält skadad?

Själv är jag både överkörd, påkörd bakifrån, och frontalkrockad :rofl:

Mig blir man inte av med så lätt ;) :D

Tillhör den skaran jag med ja, värre än en katt :D

Jo det förstod jag att du syftade på taktkänsla och det är ju viktigt att ryttaren har taktkänsla. Men har ryttaren inte det får den träna upp den, (och det kan man) för förbi kommer man inte ändå. Det är väl det tråden handlar om.

Musik hade de där ridlärarna på ridskolan också förr, för att hjälpa till att hitta takten. Men då var väl alla hästar av samma typ, stora halvblod mest på den tiden. Samma takt. En del ryttare idag har ju cd-skivor när dom rider, med utvalt musik.

Musik är bra att rida till, om den passar och inte stressar istället.

Ja. Det är väl det tråden handlar om. Därför la jag in länken. Och?

Kanske hade ridlärare musik på ridskolorna förr. Men inte "mitt" förr som var på 70-talet. Det enda jag minns är att ridläraren släpade ut sin stereoanläggning när vi skulle rida kadrilj. Då var det marschmusik :)

Vi hade två halvblod på ridskolan. Resten ponnier av olika storlekar.

men jag börjar närma mig de nio liven :o

eller så har GUD nån plan med mig

Eller så vill han inte ha mig :D

Senast ändrad:

Tänk att svävmomentet "tar" två takter - om hästen har en bärig galopp

ta ta dam * * ta ta dam * * ta ta dam * *

hajjar du?

take five går i 5/4 dels takt och du ser fem "takter" i "mönstret"

jag gissar, fattar inget - bara utgår från hur det känns i en bra galopp

Ja jag fattar, men då blir det inget eget tada utan bara en pausmusik under svävet, - om tadaandet är fötterna i marken, stora språng = mera pausmusik:rofl:

Det är det här som är så kul - när man stämmer av med dansare eller musiker

det blir flera dimensioner

ps pausmusik är muzak för mig - jag tror kookie pratar om takter som inte hörs? Alltså bara hur man räknar inom musiken: Det är så spännande när olika kompetenser möts :laugh:

men igen jag gissar bara jag är inte musiker, har bara spelat piano som barn :p

Uppehållen heter väl nåt inom musiken tror jag, minns inte.

Men eg är det inte så jätteintressant, tycker jag (men vi tycker olika där) takt inom ridning är ju inte samma sak som inom musik riktigt. Det är ju mycket mer än så. Att hitta rätt takt för hästen räcker inte med taktkänsla, möjligen underlättar det.

Jag kanske är trist, men det känns inte så intressant för mej med den delen av diskussionen. Men visst, ska man leta musik att rida till är det intressant.

Man kan ju leka hur man vill med ramsor men fotisättningen i en tretaktig galopp (balanserad taktmässig) är ju den som den är, men lätt att det blir obalans o fyrtakt, en fot före i marken bara. :idea:

Men jag har lite förstrött och medan jag försöker vara social snabbsökt och hittade detta om galopp. Obs filmerna längst ner som länkar som är mest intressanta om man vill se slow motion.

GALOPP

Det intressanta är kanske NÄR övergår galoppen till fyrtakt, vid ungefär vilken hastighet? DET ska jag klura ut efter vilan:bump:

Senast ändrad av en moderator:

vet inte om jag missat diskussionen - man jag har svårt att se schwung i en piaff eftersom den inte tar rörligheten i lederna alls nästan, då den är så extremt i ett ytterläge.

Precis, i piaffen ska ju hästen vara såpass "satt" att jag ser häst som piafferar med rumpa högre än framdel om den skulle ha schwung i ryggsvings-bemärkelse (ryggrörelse upp-ned). Men man borde kunna ana schwunget för att veta att ryggen är med.

När tränaren ville ha ett snäpp mer samling insåg jag att jag var ute och cyklade i känsla. Jag tänkte ju att det borde gunga upp/ner, att hästen kommer igång och vinklar mer, blir mer "gungig" i steget sas. Vilket ju bara stämde till en viss grad innan hästen istället blir mer satt i bäckenet.
Skadad som man är av att ha ridit hästar med grisepasstendenser och blir orolig att hästen låser ryggen.

*kl*
Roligt med inspirerande musik! :D
Säkert bra att hjärntvätta sig med den musik man VILL ha innan eller under ett ridpass. ;)

Jag skulle vilja komma mig för att dressyra på hårdare underlag (ex. asfalt, men det gäller ju att benen är härdade för det) för att kunna höra hästens musik tydligare i ridningen. Skulle vara mycket intressant!

jag är med

men min har långsammare takt

men denna passar nog din ponny - som du nyss var ute på fälten med :laugh:

haha - jag älskar musik

Och funk - det bor en dansare i mig -vore jag frisk.... så fick världen akta sig :D

desstum är det min ungdomsmusik

haha kanske borde byta nick till "tant susanne" - fast det finns det folk som kallar mig :p

Ja var den inte trippig förrut så:eek: Bevare mej väl. Min häst skulle tycka att jag äntligen anpassat mej efter hennes egenvalda takt i d-ponnytraven som vi just har blivit av med:o

Hästar anpassar sej efter musiken man spelar förrresten. Dom hör takten, tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

ja jag tror också den hör takten - men en ponny har sin frekvens - helt annan än en ridhäst
I din länk så stod det om vikten att anpassa tempot efter hästen, eller snarare att ryttaren placerar hästen i ett långsammare tempo än vad hästen väljer

men man måste vara realist

Tant Sus. Tänk BIM - bim - bim - BIM - bim...... (halvtakt). Det är DÅ det bli läckert! Passage nästan.

flashlight. Se ovan. Inte trippigt. Mer "ponny i slow-motion".

TILLÄGG: Menar "Funky Town" .......

Senast ändrad:

Fast eftersom jag inte enbart svävar iväg i musiken utan tänker påverkan på ridning och på hästen så blir det stresstempo ändå. Förfärligt stresstempo, dessutom. Som när dottern hade radion på i ridhuset och det kom nåt slags tekno:cool: Min häst blev superstressad, känner/hör takten, hästar har musikkänsla.

Jag skulle vilja komma mig för att dressyra på hårdare underlag (ex. asfalt, men det gäller ju att benen är härdade för det) för att kunna höra hästens musik tydligare i ridningen. Skulle vara mycket intressant!

Skulle absolut vara intressant. Fast "hovlätet/takten" är ngt fördröjt i förhållande till den egna kroppen, är det inte? Eller är det tvärt-om?

Hmmmm. Det där var intressant du. Vad dumt det är att inte ha en häst HÄR! :) Det blir bara teori alltihopa....

ALLA Dire Straits-låtar passar våran. Det är bara att köra "best of" rakt igenom. Skrev det i en tråd nyss. Disney-filmisar också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna