Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kanske har det gemensamt att vi är familjära med smärta? Är inte du också rejält skadad?
Själv är jag både överkörd, påkörd bakifrån, och frontalkrockad
Mig blir man inte av med så lätt
Jo det förstod jag att du syftade på taktkänsla och det är ju viktigt att ryttaren har taktkänsla. Men har ryttaren inte det får den träna upp den, (och det kan man) för förbi kommer man inte ändå. Det är väl det tråden handlar om.
Musik hade de där ridlärarna på ridskolan också förr, för att hjälpa till att hitta takten. Men då var väl alla hästar av samma typ, stora halvblod mest på den tiden. Samma takt. En del ryttare idag har ju cd-skivor när dom rider, med utvalt musik.
Musik är bra att rida till, om den passar och inte stressar istället.
Tänk att svävmomentet "tar" två takter - om hästen har en bärig galopp
ta ta dam * * ta ta dam * * ta ta dam * *
hajjar du?
take five går i 5/4 dels takt och du ser fem "takter" i "mönstret"
jag gissar, fattar inget - bara utgår från hur det känns i en bra galopp
.......fast när det gäller musik så är "Sultans of Swing" med Dire Straits en bra galopp-låt. Så..ja. Som sagt, måste känna efter.....
vet inte om jag missat diskussionen - man jag har svårt att se schwung i en piaff eftersom den inte tar rörligheten i lederna alls nästan, då den är så extremt i ett ytterläge.
Jag skulle vilja komma mig för att dressyra på hårdare underlag (ex. asfalt, men det gäller ju att benen är härdade för det) för att kunna höra hästens musik tydligare i ridningen. Skulle vara mycket intressant!