Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Fast eftersom jag inte enbart svävar iväg i musiken utan tänker påverkan på ridning och på hästen så blir det stresstempo ändå. Förfärligt stresstempo, dessutom. Som när dottern hade radion på i ridhuset och det kom nåt slags tekno:cool: Min häst blev superstressad, känner/hör takten, hästar har musikkänsla.

Bara PROVA med att testa med att plocka vilket dressyrpass du vill på Youtube och kör Funky Town på Spotify till det.

Testa denna t ex: http://www.youtube.com/watch?v=Eet-Vbg-YJ4

...och nu var det VERKLIGEN på måfå. Sökte på "dressage" :) Totlias ligger t o m ofta FÖRE.

KL
Detta är till fio

Du skrev till någon att jag med envishet hävdar att man har samma mål. Då har du inte läst vad jag skrivit. Jag har skrivit att JAG har samma mål som jag tro det var Mackan, men att målen med ridningen varierar väldigt mycket mellan ryttare. Inte bara inom en inriktning utan lika mycket inom olika inriktningar. Det skulle ju vara helt ologiskt att tro att alla ryttare har samma mål, vare sig man tränar tävlingsdressyr eller AR.

KL
Fick höra om ett afrikanskt gäng, som skulle lära ut dans och trummusik för musikstuderande, tror det var på ackis. Afrikanerna satte igång direkt med en låt, spelade hela och dansarna dansade till. När inga svenskar hängde på undrade de förstås varför, varpå de fick höra att "ska vi inte dela upp allt i mindre sektioner och gå igenom bit för bit?"
Då förstod afrikanerna inte alls hur svenskarna menade. De har ett helt annat förhållningssätt, mer holistiskt kanske vi skulle kalla det.
(Begreppet afrikaner var det som föreläsaren använde, inte mitt alltså...)
Tror att en del av timingsproblemen i ridning har att göra med detta, som sus är inne på med vänster o höger hjärnhalva.
Apropå galoppen, så tänker jag att det finns en liten synkop som ställer till det lite?
Rolig tråd!

Jo alltså rent musikaliskt förstår jag hur du menar, ang grundtakten, men jag tycker att de där halvorna är för påträngande och stör, det blir ett trippande i det, som i alla fall vi sannerligen inte behöver och som skulle troligen stressa. Jag behöver mycket mera lugn tydlig grundtakt på min häst.

Ja. Målet med ridningen varierar väldigt mycket mellan ryttare.

Om någon (ex vis du) säger sig ha de eller de målen är det väl bara att acceptera och svälja. Inte kan det vara så svårt?

Det jag är nyfiken på är vad som menas är samma. Jag skulle vilja förstå. För någonstans dras en linje, och där skiljer sig ridningen åt. Den linjen verkar befinna sig på olika nivåer/platser/positioner eller vad jag ska kalla det i min metafor. Jag skulle vilja veta vad det är som är lika. Tror nån annan var inne på lite samma spår, var det C_L?

Det jag ser som likheter, (för likheter är vad jag pratat om, inte att det är samma,) är grunderna och vart jag vill komma med min ridning och hästens utbidning. (nu räknar jag bort tävlingsbiten) Det som skiljer för mig är vägen fram. Jag tar mig fram och utvecklas tillsammans med hästen på lite andra vägar än jag gjorde förut, men grunderna är inget jag tummar på och mina mål är de samma nu som innan jag ändrade mitt sätt att träna. Jag har ett bredare spektra nu. Kan arbeta mig framåt på bredare front kan man kanske säga.
Nånstans finns det ju en uppfattning, som jag tolkar som att all ridning är ridning och vanlig dressyr. Jag undrar vad det är som fattas för att vi ska kunna förstå de som menar att det är samma ridning. Det känns som att vi fattas någon pusselbit till att förstå dem.
Jag tror det är väldigt svårt att säga vi och dem i det här sammanhanget. Jag ser träningar för bokstavstränare som jag tycker är jättebra och har sett träningar för AR tränare som är riktigt dåliga. (och som inte alls liknar träningarna som jag är med på själv) trots att de sägs vara AR tränare undervisar de alltså väldigt olika. Likadant med vanliga bokstavstränare. De kan vara jättebra eller usla. Har sett islandstränare som gav mig rysningar och har sett islandstränare som var jätteduktig. (dressyrarbete handlade det om) Så det är inte så enkelt som att dela upp tränarna efter vilken inriktning de säger sig undervisa i. De ÄR väldigt olika ändå.
För mig är en bra tränare bra och bra dressyrridning kan lika gärna vara klassisk, AR, tävlingsdressyr eller kallas vad som helst. Jag kan inte dra någon skiljelinje vid deras inriktning. Men vad enkelt det skulle vara.;)

KL
Detta är till fio

Du skrev till någon att jag med envishet hävdar att man har samma mål. Då har du inte läst vad jag skrivit. Jag har skrivit att JAG har samma mål som jag tro det var Mackan, men att målen med ridningen varierar väldigt mycket mellan ryttare. Inte bara inom en inriktning utan lika mycket inom olika inriktningar. Det skulle ju vara helt ologiskt att tro att alla ryttare har samma mål, vare sig man tränar tävlingsdressyr eller AR.

Ja trots att det är till fio svarar jag.

Du har ju gång på gång på gång i diskussionerna och senast denna hävdat att det är ingen skillnad i att rida AR och klassisk dressyr, du skrev nyss att din väninna från tiden som tävlingsryttare såg ingen skillnad i din ridning....

Du skriver att AR har samma grunder, du prioriterar samma grunder. Du har egentligen inte ändrat mycket alls när du gick över till AR:

Du har skrivit att målen är desamma för AR och klassisk dressyr, du förstår inte detta tjat om skillnader, god ridning ser likadan ut osv osv. Och ja, ser nu att du gör samma igen i nästa inlägg ja.....nr 287 för att vara exakt. tex detta:

bra dressyrridning kan lika gärna vara klassisk, AR, tävlingsdressyr eller kallas vad som helst. Jag kan inte dra någon skiljelinje vid deras inriktning. Men vad enkelt det skulle vara

Det är ju det som har fått mej att vilja ha besked av dej ang vad du ser på filmerna som jag la in just för att få fram skillnader/likheter som du ser, rent konkret, eftersom du är i stort sett den enda som inte ser någon skillnad mellan inriktningarna:confused: Men det har du skickligt undvikit att gå in på....

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Målet med ridningen varierar väldigt mycket mellan ryttare.

Om någon (ex vis du) säger sig ha de eller de målen är det väl bara att acceptera och svälja. Inte kan det vara så svårt?

Nej jag tycker inte det. ;)
På våra kurser går vi alltid igenom alla ekipage för fotfolket. Berättar om vår väg och våra mål ihop med tränaren. Inte är det ofta flera har samma mål inte.

..//Du har skrivit att målen är desamma för AR och klassisk dressyr, du förstår inte detta tjat om skillnader, god ridning ser likadan ut osv osv. Och ja, ser nu att du gör samma igen i nästa inlägg ja.....nr 287 för att vara exakt. tex detta//..

Eftersom inte bigganl eller någon annan AR-person säger det så gör jag det: LÄS BB:s böcker inklusive källhänvisningar och referenslitteratur. Det är så man hittar det "gemensamma". OM man är intresserad.

Ja kanske det. Han har säkert många tjusiga vändningar som i citatet från hemsidan om gamla mästare;) Men vad står det egentligen och hur ser praktiken ut:o Vad finns bakom ordridåerna och rökridåerna?

Faktum kvarstår ju. Se på alla tillgängliga filmer och berätta vad du ser i hans ridning.
Jag har läst hemsidorna och även andra AR-tränares. Men du menar att dom inte där får fram ett dugg av det som dom egentligen står för:confused: Ett fall för kurs i informationsteknik i så fall...om man så totalt missar hela sitt egentliga budskap på hemsidorna:o
Nä du, böcker eller inte, samma grunder handlar det sannerligen inte om. Det finns ingenting som öht talar för det.

Eftersom inte bigganl eller någon annan AR-person säger det så gör jag det: LÄS BB:s böcker inklusive källhänvisningar och referenslitteratur. Det är så man hittar det "gemensamma". OM man är intresserad.

Jag har läst böckerna, sett filmerna, lyssnat på föreläsningarna, ridit passen och gjort godkänt spöprov.

På pappret kan det se ut som att man har samma mål, det är kanske inte så mycket det som är problemet som att det man faktiskt gör är skiljer sig ganska markant ifrån den klassiska dressyren.

Jag trodde också på likheterna, såg det "gemensamma målet". Men så körde jag fast i min egen ridning, fick bassning av Bent för att jag tog för mycket i handen och fick titta på när han själv satt upp och tog en så mycket i handen att hästen blev stressad. Jag fick fortsatt bassning för att jag red för dåligt.

När jag strax därefter red för annan tränare fick jag en så veritablet annorlunda känsla i ridningen att jag började inse skillnaden.

Biggan - det är möjligt att du inte ser några skillnader men faktum kvarstår. Skillnaden är rätt stor.

Men, varför inte läsa böckerna? Jag tränar inte ens för AR-tränare och jag tyckte att det var mycket intressant läsning. Man behöver inte alls hålla med om allt - men man har i alla fall då bildat sig en EGEN uppfattning som inte bygger på vad man plockat upp från hemsidor, Youtube eller vad andra säger.

Jag ifrågasätter inte personer som har EGNA erfarenheter. Inte alls. Men om man kritiserar individer för DERAS val ska man VETA vad man pratar om - då ska man definitivt var påläst.

Dessutom - om en person har de eller de målen - varför inte bara acceptera det? Jag förstår verkligen inte varför en person ska behöva motivera och "bevisa" sina mål.

Vad är en synkop?

:o

Synkop är en förskjutning av betoningen inom en takt, det vill säga betoning på ett annat ställe än i den normala pulsen. Ordet kommer av grekiskans synkope som betyder sammanslagning, avhuggning eller förkortning. Man binder samman en metriskt betonad taktdel med närmast föregående mindre betonade del och tidigarelägger därigenom betoningen.[1]

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Synkop

Jag hade en känsla av att det hade ngt med "betoning" att göra... Men var tvungen att kolla upp för säkerhets skull... :o

Det som gör att det svänger, att man ligger kvar/ kommer en liiiten aning för tidigt/ känsla/ groove.
Snömos i skallen, godnatt

Skulle absolut vara intressant. Fast "hovlätet/takten" är ngt fördröjt i förhållande till den egna kroppen, är det inte? Eller är det tvärt-om?

Hmmmm. Det där var intressant du. Vad dumt det är att inte ha en häst HÄR! :) Det blir bara teori alltihopa....

Jag skulle säga att man får ett större musik-spektra när man hör hovarnas takt också? :)
Ska ärligt erkänna att än så länge (övar på det! :p ) är jag sämre på att känna och lägga fokus på det som sänks än det som lyfts. Egentligen, om man vill komma till mer nigning och allmänt mer känsla, borde man såklart ha lika stor fokus på den delen.
Om man har lite nigning i gången så borde det vara tvärtom? Först hov-ljud, sen sänks benet aningens till, sen upp (vilket ju känns tydligt) och börja om igen.

Sen borde man nog rida mer på hårdare underlag för hästens skull också, men det blir lite OT. Att när de börjar "niga" så blir det så mycket lättare med ett fast underlag att skjuta ifrån än ett som ger med sig (mjukt, geggigt).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Konstiga drömmar
  • Spis eller spishäll?