Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

..//Ang din WE film fanns som sagt en bättre i andra tråden. Men även om den vore lika imponerande behöver enligt min mening även dessa hästar annan träning också, för att kunna göra vad de gör. Hur ser du på det? Det där kräver lydnad och balans, men det får dom knappast av att rida runt pinnar och hämta saker. Hur tränas dom utanför den banan. Det är mera intressant i denna diskussion,kanske kan du berätta om det? Hur ser deras upplägg och utbildning av hästarna ut?

En del av diskussionen i denna tråd har varit "målen med träning". Detta var ett av mina bidrag. Något att träna FÖR. Ett alternativ till tjurfäktningar, "krig", "vanliga" dressyrtävlingar m m. (Jag la med en en snutt om Merlin tidigare också).

Grunden till detta är förstås (förutom att träna på att "rida runt med pinnar och hämta saker") seriös dressyrträning. Lydnad och balans - ja visst. Snabbhet, uthållighet och hållbarhet. Alltså det som de flesta på detta forum håller på med.

KL
Detta är till fio

Du skrev till någon att jag med envishet hävdar att man har samma mål. Då har du inte läst vad jag skrivit. Jag har skrivit att JAG har samma mål som jag tro det var Mackan, men att målen med ridningen varierar väldigt mycket mellan ryttare. Inte bara inom en inriktning utan lika mycket inom olika inriktningar. Det skulle ju vara helt ologiskt att tro att alla ryttare har samma mål, vare sig man tränar tävlingsdressyr eller AR.

Så nu säger du att AR och klassisk dressyr INTE har samma mål med vad dom vill åstadkomma med ridningen. jaja det var en kovändning som heter duga... men det är ju skönt att du kommit till insikt nu då att man har helt olika mål med vad man vill uppnå med de olika inriktningarna.

Grunden till detta är förstås (förutom att träna på att "rida runt med pinnar och hämta saker") seriös dressyrträning. Lydnad och balans - ja visst. Snabbhet, uthållighet och hållbarhet. Alltså det som de flesta på detta forum håller på med.

Jaså, ja men det var ju just det, VILKEN grund man har för sin dressyrträning.
Om du läser i tråden ser du att det finns lite olika tänk där.....som diskussionen handlar om, Så vilket tänk har de här ryttarna då i sitt dressyrtränande?
Hur tränar de snabbhet och uthållighet i dressyren?

Jag ifrågasätter inte personer som har EGNA erfarenheter. Inte alls. Men om man kritiserar individer för DERAS val ska man VETA vad man pratar om - då ska man definitivt var påläst.

Dessutom - om en person har de eller de målen - varför inte bara acceptera det? Jag förstår verkligen inte varför en person ska behöva motivera och "bevisa" sina mål.

Jag har 3 års egen erfarenhet... det räckte..

Det handlar inte överhuvudtaget om den enskilde personens mål, vad har du fått det ifrån ??

Det handlar om inriktningarna i sig och vad man vill åstadkomma inom dessa.. AR har inget med den klassiska utbildningstrappan att göra och således har dom inte samma mål som klassisk dressyr.

Trots att vissa personer envist hävdar det hela tiden... men nu har ju bigganl äntligen oxå kommit till insikt att inriktningarna är långt ifrån varandra och det inte är samma mål inom dessa vad man vill uppnå och åstadkomma.

I såna här diskussioner är ju en fråga om vi rör oss med samma begrepp, och en annan vad vi lägger i de begreppen.
Hoppas alltid få nya aspekter på gamla begrepp och ibland lära mig nya begrepp.:)

Klokt.

Inom gruppsykologi kallas de "blinkande ord" och är de vanligaste orsakerna till konflikter inom organisationer.

Så är det naturligtvis här också. Man kan läsa inläggen med inställningen:
- Hmmmm, intressant, undrar varför h*n tycker det? Kan jag lära mig något?

Jag ska försöka göra det. :bow:

Jaså, ja men det var ju just det, VILKEN grund man har för sin dressyrträning.
Om du läser i tråden ser du att det finns lite olika tänk där.....som diskussionen handlar om, Så vilket tänk har de här ryttarna då i sitt dressyrtränande?
Hur tränar de snabbhet och uthållighet i dressyren?

Ja visst. Det var just det jag ville höra era uppfattningar om. :) Vilka "tänk" stödjer detta? Det var därför jag la in länken.

Tycker du att AR är likamed Bent?

Ja, för mig är AR = den lära Bent marknadsför.

Tillägg: Dessutom tycker jag inte jag kan se någon direkt skillnad hos de instruktörer som har sina egna varianter av AR, de allra flesta har samma problem med hästar som inte sitter ihop och som rör sig mer med skelettet som någon här (borde vara Susan men jag kan ha fel) sagt, än med muskulaturen.

Senast ändrad:

Hur skulle man se det på filmen, tänkte du:confused: Där gör den ju helt annat, i det arbetet blir det snabba växlingar, svängar osv, som mera i hoppning tex. Men även hopphästar tränas ju i grundläggande dressyr. Min hopptränare är mycket klassikt inriktad i grunden.

Så jag kanske missförstod frågan men tänker så här:

Jag skulle säga att det de behöver är klassisk träning eftersom man då arbetar med smidigheten, att få med hela hästen i rörelserna, att den har framåtbjudning, följer och har svikt i sina leder (som i bra hoppträning tex)

Sen vet jag inte hur denna häst tränas, självklart. Men det är vad jag tycker den skulle ha. Utom uthållighetsträningen förstås och annan specialträning för grenen.

hästar som inte sitter ihop och som rör sig mer med skelettet som någon här (borde vara Susan men jag kan ha fel) sagt, än med muskulaturen.

Erkänner :laugh: Jag skrev det i ett försök att förklara skillnaden mellan filmerna nånstans, varför det är så stor skillnad, men säkert skrev Susan det också:idea:

Tillägg: Dessutom tycker jag inte jag kan se någon direkt skillnad hos de instruktörer som har sina egna varianter av AR, de allra flesta har samma problem med hästar som inte sitter ihop och som rör sig mer med skelettet som någon här (borde vara Susan men jag kan ha fel) sagt, än med muskulaturen.
Det är detta som jag inte tycker om när man använder detta på riktigt unga eller råa hästar.

Jag har lärt mig att just skritt rider man inte på den unga hästen mer än nödvändigt, då man vill att den bär upp en med sin muskulatur- trav o galopp.
Det är inte specifikt för AR, utan även PK. Det ska skrittas PÅ TYGELN o hästen får inte bygga upp sin muskulatur genom kortare arbete i trav o galopp o samtidigt då bli lösgjord utan en massa interference från ryttaren.
Man låter inte den unga hästen röra sig naturligt utan kortas direkt- fast de som regel inte ens bjuder. För vem är dressyren då?

Den ska lära sig att vända, böja sig, rygga innan den ens bjuder framåt- som är A o 0 om man vill få till samling utan att sätta in ett skarpt bett i munnen.

Du slipper dessutom komma i clinch med unghästen just därför att den får den motion som den behöver. Visst får de kondis av det, men det är väl hela tanken- att den ska orka med fortsatt utbildning.

Hästar som är klumpiga eller inte kan galoppera på ett vettigt sätt kanske man ska vänta med.

Har aldrig sett ngn annan än Brink vara ute o förbättra bjudningen, galoppen o då få en glad, välgymnasticerad häst som kan få röra sig på max.

Det är väl inget nytt att man inte bara kan träna på att få korta oelastiska stubbar till muskler. Tänjning gör hästen bäst utan stretching- manipulering.. om man låter den arbeta genom varierat arbete.

Eftersom inte bigganl eller någon annan AR-person säger det så gör jag det: LÄS BB:s böcker inklusive källhänvisningar och referenslitteratur. Det är så man hittar det "gemensamma". OM man är intresserad.

fast vet du

dessa källhänvisningar

jag tror att BB hittar belägg för sitt tänk i Podhajsky (tex)
medan jag hittar belägg för "mitt" tänk, och tycker BB har missuppfattat :o

Så då är vi där igen - vi kan enas om begreppen - och inlemma oss under ett gemensamt paraply - men sedan i praktiken....

En del skriver helt fantastiska inlägg här - eller böcker - eller artiklar. och så ser man dem rida och undrar HALLÅ

Framförallt inne på Dressyr var det nog "jag mot världen" :D ang hur losgelassenheit ser ut :p OBS bukevärlden. Hade det varit IRL - hade jag varit mer bekymrad :D (skojjar nu)

Sedan är teoretiks kunskap en sak, för man kan läsa de där böckerna och ta termerna som ord på det man själv gör, och sedan kan man utsätta sig för erfarna tränares blick: och de tar ett djupt andetag . och är pedagogiska, och med lite tur så får man uppleva nya dimensioner och då kommer man till insikt. Och det är en HELT annan sorts kunskap

Det blir ju en djupare förståelse och en igenkänning av flera olika varianter

Ex. Jag gillar inte att titta på "Dressyr" det är för ofta disharmoni. För 10 år sedan så om jag såg en dressyävling på TV så såg jag ben och upplevde disharmoni och orkade inte så många ekipage

Idag kan jag banda dressyren - hoppa de värsta ekipagen och titta på resten och njuta av ngra få. Nu ser jag mer än bara ben - jag ser olika känslor jag känner igen. De flesta av oss som ser en häst galoppera - sitter och halvgaloppar själva i fåtöljen särskilt om det går segt :angel:
Men jag tycker det finns lager på lager av sådan upplevelser

och ja - jag håller med om att man ska vara ödmjuk, och faktiskt kan man lära av ALLA. Men en liten del av detta verkar vara på en dagisnivå där alla måste få vara med och ingen ska bli ledsen.

och visst vi tutar alla blockflöjt falskt i början och huvudsaken är att det är kul, men man kan inte begära att det ska ge något till en musiker

Obs nu är jag inte musiker och lägger mig därför platt för er som begriper bättre än mig

DEN ödmjukheten saknar jag hos vissa här, inte att de skall lägga sig platt för mig, det är inget jag önskar - men en viss ödmjukhet för konsten saknar jag

Visst i 1 an tuta på och blås och ha kul, men uppe i gymnasiet så behövs disciplin

Kan du se vad jag pratar om? Obs jag ser det inte antingen eller, vi är många olika personer närvarande här

Senast ändrad:

Eftersom tråden handlar om takt

Det som gör att det svänger, att man ligger kvar/ kommer en liiiten aning för tidigt/ känsla/ groove.
Snömos i skallen, godnatt

Hm

detta borde vara synkop? eller hur man uttrycker det

http://www.youtube.com/watch?v=KcQ99Wt_YyY

Jag har hört att han har ett helt världsunikt anslag eller vad det heter - minns inte

Och här är en återkoppling till Dressyrens takt - för en häst som kommer till takt får ett helt annat islag.

Man ser det på min nordis - utan att han hittat till den balansen så går han ock sparkar grus med framhovarna - skyfflar fram dem, med lite hävstång bak så blir det en helt annan hovisättning

man hör ju också tydligt om hästen är i balans eller inte

kl

Nu kastar jag mig in i diskussionen ang takt, schwung, och rakriktning :)

Jag tror att vad BB vill uppnå, utan att lyckas, är detta:
http://www.youtube.com/watch?v=xJH-ozDH1uU

Teoretiskt finns det en hel del inom AR som är bra, men problemet är att (iaf vad jag sett) ingen lyckas uppnå önskat resultat.
För att klargöra vad jag menar, så anser jag att AR är den typen av ridning som BB förespråkar och inte den sk Klassiska dressyren. Jag anser att inom AR så har man läst teorin, men inte tagit till sig alla delar. Lösryckta bitar bildar ingen helhet, det blir bara ett kalejdoskop.

För att citera Nuño Oliviera: "L'art équestre commence par la perfection des choses simples." Översatt ungefär: "Konsten att rida börjar med fulländandet av de enkla sakerna"

Rakriktning enl NO är när hästen behåller takten, man inte har mer i ena tygeln än den andra och hästen från medellinjen kan göra en 6 meters volt lika lätt åt ena hållet som åt andra.

Takt är oerhört viktigt, utan takten kan man egentligen inte få en bra ridning.
Hur uppnås takt? Jag har fått det förklarat för mig som att det gäller att först få en positiv, alert häst som svarar snabbt på hjälper, energisk utan att vara springig och när man väl är där hittar hästen sin takt (hmm undrar om någon fattar det där? :) ). Utan schwung (energi) ingen takt och utan takt ingen schwung.

tillägg: jag använder orden "energi" och "schwung" för jag kan inte komma på någon bra översättning på det franska ordet "impulsion"

Senast ändrad:

Men Borde inte Schwung vara Exergi, och Inte Energi? Då Energi är avgörande för Exergin, (Själva utförandet)

I övrigt tack för ny frisk fläkt :D

det är ju logiskt då han nämner NO som en av sina 4 förebilder

Fö så översätts Schwung till Impulsion på engelska så du är ju inte helt fel ute :laugh:

och jag håller med det du skriver - det krävs snurr för att sätta ihop hästen

Oj oj, snacka om att generalisera.

Jag måste säga att jag är besviken på att någon som i ena andetaget säger sig ha mycket att tacka AR för, är så snabb med att skärma av sig ifrån "allt" som har med det att göra och att påpeka bristerna.

Det vore väldigt intressant att höra vilka enskilda tränare som verkligen har "allt" och hur gemene man skulle lyckas ta till sig nog av detta för att få en helhet.
Vart den magiska gränsen går där ryttaren inte längre behöver ta ansvar för att söka olika inspirations- och kunskapskällor, eller gå vidare när den befintliga tränaren inte längre kan ge ekipaget mer.

För att citera Nuño Oliviera: "L'art équestre commence par la perfection des choses simples." Översatt ungefär: "Konsten att rida börjar med fulländandet av de enkla sakerna"

Kom och tänka på en sak när jag läste ditt citat

Egentligen är ridning bara grunder.

Framåtdrivande
Förhållande
Sidförande
Vändande

Sen är det "bara" att lägga ihop :p

Har sett det på vissa unga hästar som inte tränas i AR också. Det blir inte bra :crazy: Det ska alltid skrittas i form på unga hästar som en del av utbildningen...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar