Eftersom jag inte kan göra uppdelningen mellan AR och tävlingsdressyr när det gällar bra ridning så kan jag inte ställa mig på någon sida där. För mig finns det bra ridning och dålig ridning.
Nej jag rider inte tävlingsdressyr utan mitt mål är att rida på ett sätt som stärker hästen. och jag kan hittills inte se ett enda ekipage från AR-världen som gör det.
De får egentligen kalla det vad de vill. Det finns mängder av dålig ridning bara man ser sig runt omkring. Det är inte ekipage från en speciell inrikning som står för det. Det är lika mycket AR, tävlingsdressyr, hobbydressyr, klassisk dressyr eller vad man nu kan kalla det. De dåliga ryttarna finn precis överallt. Skillnaden är nog att jag inte lägger så mycket fokus på de dåliga. Finns ingen anledning för mig, (om de inte bett om min hjälp förstås)
Ja men återigen, målen som många AR-ryttare verkar ha skiljer sig så avgrundsdjupt från mina mål, och detta syns på videona i den andra tråden liksom i argumenten. Om jag har sett 0 AR-ryttare prestera något som jag tycker ser ut att vara stärkande dressyr, "för hästens skull", men en och annan inom de andra inriktningarna så är jag benägen att tro att AR som ridstil har något inbyggt fel.
Jag fokuserar mycket hellre på de bra ryttarna och de hittar jag också inom alla inriktningar. De goda exemplen är inspiration. Namnet på inrikningen är av underordnat betydelse.
Men vi efterlyser ju de bra ryttarna i tråd efter tråd.
Min gamla stallkompis som ofta tävlade och tränade ihop med mig såg mig rida hennes tävlingshäst för ett tag sen,. Hon såg inte att jag tränar annorlunda nu mot då. Det behöver inte synas.
smaken är ju olika. Den som vill ha det får ha det för mig. (men då pratar vi ju inte om dressyr) Det går inte i min värld heller (som jag skrev ovan)
Detta förstår jag inte ett barr av??Bara konstigt
Du kan ju inte se en förbättring om du inte sett hur det var från början.
Det är helt riktigt att man inte kan se förbättring om man inte ser hur det var från början, men man kan hitta en hel del videos på vanlig-dressyr-hobbyryttare som med hjälp av sin tränare lyckas göra en eller två saker bättre och man kan tydligt se förändringen från total katastrof i början till ett ganska trevligt ekipage med fortfarande en hel del jobb framför sig men som är på rätt väg.
Detta ser jag inte i AR-videona utan där ser man ryttare på hög nivå inom inriktningen som missat grundläggande utbildningssteg, eller rättare sagt, hoppat över dem för att de inte tycker det är viktigt. Därav min aversion mot AR som helhet.
Så kan det ju vara. Bara för att någon tycker det är fint betyder inte det att det är bra. Allt bra är inte fint för det beror ju på vad man är ute efter just då. Vad som är fint är ju upp till betraktaren. alla tycker inte samma saker är fina. Det ÄR skillnad på att träna och tävla, vilket alla tävlingsryttare brukar vara noga med att påpeka. Det som gör hela diskussionen konstig är att vissa verkar ha tävlingsögon att titta med och andra har enbart hästens träning, styrka, smidighet osv. Det ÄR inte samma sak och därför ser man så olika saker.
Jag tittar inte på ett ekipage som jag tränar på samma sätt som vid bedömning i en dressyrklass.
Som sagt, jag jämför inte med tävlingsdressyr eftersom mitt mål med ridning inte är tävling utan snarare att sätta in på min hästs "hållbarhetskonto" varje gång jag rider den. Att göra den mer dansant, energisk, elastisk, lätt att rida, lätt att samarbeta med, och den ska göra det på ett för den enkelt sätt.
Inte tävla, jag kan inte ett dyft om tävling