Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Jag är bara rent nyfiken att se en.

(Ändrar du ditt inlägg så får väl jag göra likadant :D World Peace!)

Senast ändrad:

Men HÄRREGUD! Jag såg ju vad du la in innan du ändrade!

Eller tycker du jag ska skriva vad du skrev?

Eftersom jag inte kan göra uppdelningen mellan AR och tävlingsdressyr när det gällar bra ridning så kan jag inte ställa mig på någon sida där. För mig finns det bra ridning och dålig ridning.
Nej jag rider inte tävlingsdressyr utan mitt mål är att rida på ett sätt som stärker hästen. och jag kan hittills inte se ett enda ekipage från AR-världen som gör det.

De får egentligen kalla det vad de vill. Det finns mängder av dålig ridning bara man ser sig runt omkring. Det är inte ekipage från en speciell inrikning som står för det. Det är lika mycket AR, tävlingsdressyr, hobbydressyr, klassisk dressyr eller vad man nu kan kalla det. De dåliga ryttarna finn precis överallt. Skillnaden är nog att jag inte lägger så mycket fokus på de dåliga. Finns ingen anledning för mig, (om de inte bett om min hjälp förstås)
Ja men återigen, målen som många AR-ryttare verkar ha skiljer sig så avgrundsdjupt från mina mål, och detta syns på videona i den andra tråden liksom i argumenten. Om jag har sett 0 AR-ryttare prestera något som jag tycker ser ut att vara stärkande dressyr, "för hästens skull", men en och annan inom de andra inriktningarna så är jag benägen att tro att AR som ridstil har något inbyggt fel.

Jag fokuserar mycket hellre på de bra ryttarna och de hittar jag också inom alla inriktningar. De goda exemplen är inspiration. Namnet på inrikningen är av underordnat betydelse.
Men vi efterlyser ju de bra ryttarna i tråd efter tråd.

Min gamla stallkompis som ofta tävlade och tränade ihop med mig såg mig rida hennes tävlingshäst för ett tag sen,. Hon såg inte att jag tränar annorlunda nu mot då. Det behöver inte synas.

smaken är ju olika. Den som vill ha det får ha det för mig. (men då pratar vi ju inte om dressyr) Det går inte i min värld heller (som jag skrev ovan)

Detta förstår jag inte ett barr av??Bara konstigt:confused:
Du kan ju inte se en förbättring om du inte sett hur det var från början.
Det är helt riktigt att man inte kan se förbättring om man inte ser hur det var från början, men man kan hitta en hel del videos på vanlig-dressyr-hobbyryttare som med hjälp av sin tränare lyckas göra en eller två saker bättre och man kan tydligt se förändringen från total katastrof i början till ett ganska trevligt ekipage med fortfarande en hel del jobb framför sig men som är på rätt väg.
Detta ser jag inte i AR-videona utan där ser man ryttare på hög nivå inom inriktningen som missat grundläggande utbildningssteg, eller rättare sagt, hoppat över dem för att de inte tycker det är viktigt. Därav min aversion mot AR som helhet.

Så kan det ju vara. Bara för att någon tycker det är fint betyder inte det att det är bra. Allt bra är inte fint för det beror ju på vad man är ute efter just då. Vad som är fint är ju upp till betraktaren. alla tycker inte samma saker är fina. Det ÄR skillnad på att träna och tävla, vilket alla tävlingsryttare brukar vara noga med att påpeka. Det som gör hela diskussionen konstig är att vissa verkar ha tävlingsögon att titta med och andra har enbart hästens träning, styrka, smidighet osv. Det ÄR inte samma sak och därför ser man så olika saker.
Jag tittar inte på ett ekipage som jag tränar på samma sätt som vid bedömning i en dressyrklass.

Som sagt, jag jämför inte med tävlingsdressyr eftersom mitt mål med ridning inte är tävling utan snarare att sätta in på min hästs "hållbarhetskonto" varje gång jag rider den. Att göra den mer dansant, energisk, elastisk, lätt att rida, lätt att samarbeta med, och den ska göra det på ett för den enkelt sätt.
Inte tävla, jag kan inte ett dyft om tävling :o

*kl*

Angående Bents hand.

Min gamla kompis Samurai kan vara som smör i munnen, men är inte den som bangar för att bli stark om han är på det humöret, och jag är inte den som är rädd för att ta i. Men jag minns väldigt tydligt hur han reagerade när Bent satt upp på honom. Han visade ett tydligt obehag och började klappra med munnen och visa tänderna på ett sätt han i princip aldrig gjort med mig, trots att han är riden på enbart stång i princip hela livet (det är en annan historia).

För mig innebär ridning på blank stång att hästen är så skolad på sitsen att bettet och tyglar är sekundära. Det jag insåg när jag såg Bents sätt att rida Samurai var att så inte var fallet hos honom.

Hej!
Eftersom du är så himla ettrig på just AR måste jag fråga om du har träffat många AR-tränare/elever IRL. Följt dem över tid? Har du träffat BB eller sett honom rida IRL?

...... alltså konkret: Varifrån har du fått alla dina negativa erfarenheter?

Jag frågade om anledningen varför du ville se just det? Menar du att schwung är omöjligt i piaff? Eller vad ville du se? Är frågan tydlig nog då?

Här är en piaffvideo (kunde inte låta bli, hinner inte leta filmer just nu:laugh:)

http://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ

:D

Senast ändrad av en moderator:

Däremot tycker jag man ser det på tjurfäktningshästar (ex Välkända Merlin). Där är en helt annan ridning på blank stång, tycker jag. Är det den typ av ridning som bent menar att hans system ska leda till? Är det vad han menar med bruksridning? Eller menar han bruksridning som ridning för vardagsbruk? Vad menar han med vardagsbruksridning? Vad använder vi hästen till i vardagen? Hmm...

Ettrig?

Jag ser vad jag ser. Kan du diskutera sakfrågan någon enda gång i tråden istället för att diskutera diskussionen? :o Berätta vad du ser istället och vad du tycker. Det skulle ge mera. Jag gör det, och jag lägger in information och material att ta ställning till. Varsågod och ta ställning om du vill eller läs och lär mera , det tycker i alla fall jag är mera intressant.

Delvis KL:

Kom på att jag såg ett citat från Steinbrecht ang detta med bett och en hand, som jag inte kan låta bli att lägga in här.

However, guiding a horse with the left hand alone requires a completely trained horse that is capable of responding to the curb only. The old masters, who had time and means for such thorough work, knew only the curb as the bit for the well-ridden horse and placed their little finger between its two reins. For preparing the green horse, they used the cavesson. Today, since we have once and for all added the bridoon and its two reins to the curb bit, we admit right from the start that we do not intend to, or are not able to work our horses to such perfection that they can be mastered under all circumstances with only the curb reins in the left hand.
G.Steinbrecht (1884, in: 19

Steinbrecht var ju den modernare av herrarna gamla mästare.

Jag frågade om anledningen varför du ville se just det? Menar du att schwung är omöjligt i piaff? Eller vad ville du se? Är frågan tydlig nog då?

Jag menar ingenting. Jag är bara nyfiken då vi pratar om schwung och amplitud. Jag vill se god ridning, vill inte du? Är det inte en godtagbar anledning? Jag tyckte min fråga var mycket tydlig, ska jag ställa den igen så ser du kanske oxå att det är svårt att förstå frågan på något annat sätt? Tycker du frågan är otydlig?

Visa mig en piaff med schwung. :)

Gärna med in och utgång ur den oxå.

Jag tycker dina inlägg säger mer om dig än mig. Är det fel att be om att få se en piaff med schwung? Måste jag ha en anledning utöver min nyfikenhet? Med tanke på ditt inlägg låter det som att du brukar ha anledningar utöver din nyfikenhet. Jag vill inte tro det, men jag börjar ju undra nu.

Jag trodde vi pratade takt och schwung här i tråden, sakligt. Jag trodde inte tråden handlade om att hänga folk. Du får gärna säga några avslutande ord här, men jag tror vårt samtal slutar därefter.

Du får gärna säga några avslutande ord här, men jag tror vårt samtal slutar därefter
.[/QUOTE]

Åh tackar ödmjukast;) Och vem blir hängd av att få frågor?
Schwung är inte bara rörelse framåt, det finns i kraften som kommer av ihopkopplingen och framåtbjudningen. I piaff som i andra rörelser. Däremot är det jobbigt för hästen det är en svår rörelse om det ska finnas kvar framåtbjudning, och ihopkoppling och inte bli bara bakåtsträvande som man ser ibland.

Om allt det finns så kan den lätt gå ur också, - framåt.

Däremot tycker jag man ser det på tjurfäktningshästar (ex Välkända Merlin). Där är en helt annan ridning på blank stång, tycker jag. Är det den typ av ridning som bent menar att hans system ska leda till? Är det vad han menar med bruksridning? Eller menar han bruksridning som ridning för vardagsbruk? Vad menar han med vardagsbruksridning? Vad använder vi hästen till i vardagen? Hmm...

Det är milsvida skillnad på att skola på en ridbana och använda ridningen i praktiken.

För att ta Samurai som exempel. Skolar jag på ridbanan kan han gå i princip enbart på sits. Men när jag stridsrider (har vissa likheter med tjurfäktningsridning, fast mycket mindre farligt :angel:) behöver jag använda handen mycket mer för att ta igenom rörelserna för det går helt enkelt så otroligt mycket fortare. Men sitsen är fortfarande extremt viktig, blir man bara stark i handen och inte har sitsen med exploderar han uppåt och det går inte att kontrollera och rikta energin. Jag ser samma sak hos Merlin, han rids med tydliga handhjälper men det är sitsen som är den verkliga kontrollfaktorn.

Jag ser att min fråga är mer formulerat som ett påstående.

Jag skulle ha skrivit:

Vill du visa mig en piaff med schwung? :)

Gärna med in och utgång.

Jag ska leta piaff-filmer när jag hinner. MEn det är svårt att hitta enbart bra piaffer, det är ju oftast en längre film där piaffen är en liten del bara.

Ja, det var ju bra att du raderade det där med ömtåliga tår. För det skulle jag kunna ha tolkat.

Dina frågor känns ju mer allmänna men jag ger mina tankar kring dem i alla fall.

Bent pratar ofta om att ridningen ska ha en funktion, och han har använt argument kring ridning i strid och hur hästen ska svara på vikten. Vid ett tillfälle tjatade han så mycket om att jag skulle tänka på det uppvinklade spöet som mitt vapen att jag vid nästa lektion tog med mig svärdet... :D

Samtidigt pratar han ofta om "sandlåderidning" i betydelsen träna dressyr för nöjets skull.

Vad han menar med bruksridning och vardagsbruksridning vet jag faktiskt inte.

:rofl: Härligt med svärdet!!

Intressant att höra det du säger. Rider bent stridsridning? Hur ser det ut isf?

tillägg:
vardagsbruksridning var det jag som kom på :o i hopp om att förstå.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar